Shetlander heeft nog bijna zijn volledige wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Shetlander heeft nog bijna zijn volledige wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:53

Wie kan mij adviseren?

Mijn bijna 4-jarige shetlander heeft op dit moment nog bijna zijn volledige wintervacht. Hij is ook nog maar een beetje in de rui, dus ik vraag me af of het nog komen gaat of dat ik 'm beter kan scheren, want hij heeft het nu met deze temperaturen natuurlijk erg warm.

Is dit typisch shetlander of zijn jullie shetjes wel al volledig verhaard? Overigens heeft hij de hele winter zonder deken gestaan, en heb ik hem pas 7 maanden dus heb hem ook nog niet met écht korte vacht gekend. :)

jesito

Re: Shetlander heeft nog bijna zijn volledige wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:58

Was je shet eens een keer flink, vaak wil het wel eens helpen.
Of geef eens lijnzaad.
Ik heb het ook een jaar gehad dat die zo moeilijk uit de vacht kwam door het warme weer kreeg hij jeuk en toen heb ik hem geschoren.

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:11

Het kan zijn dat je shetje last heeft van (veel) wormen. Ze laten dan nl de vacht niet los. heb je hem daar al op laten controleren? Bij mijn dame werd er na mestonderzoek ook wormen geconstateerd en na de wormenkuur te hebben gegeven liet ze haar vacht los... Altijd even goed om na te kijken.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:02

Toevallig heb ik 'm de laatste dagen regelmatig afgespoten, maar ik zal 'm eens flink schrobben vandaag :).
Olie krijgt hij al een paar maandjes, ongeveer om de dag door de zemelen heen.

Wormen kan hij eigenlijk niet hebben, hij is steeds netjes op tijd ontwormd, toevallig 2 weken geleden nog :), maar thanks voor de tip! :)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:02

Die van mij heeft ook nog een redelijke wintervacht (hij is wel aan het verharen) Mijn dierenarts gaf van de week het advies om hem te scheren of overdag binnen te zetten, zodat hij niet in de zon staat, om oververhitting te voorkomen. Hij is nog zwart ook, dus wordt nog eens extra warm.
Die van mij gaan vaan 12 tot 18 uur binnen en s'nachts lekker buiten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:44

Bij mij op stal ook een pony dat nu weer dik in de haar staat, zij word binnenkort weer geschoren omdat ze te dik in de vacht staat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:51

Hm... ik heb hetzelfde probleem. Alleen met een Noordzweeds paard. Ze is nieuw hier (sinds een maand).
Nu is het hier bij lange na nog niet zo warm als in nederland, maar ik merk dat de andere twee paarden hun wintervacht al behoorlijk uitdunnen (zijn flink in de rui) terwijl zij eigenlijk beperkt in de rui is en nog een behoorlijke vacht heeft.

Dat wormen daarin een rol kunnen spelen wist ik niet. In dat geval moet ik wellicht een trackproef doen (je krijgt hier helaas niet zomaar ontwormingsmiddel)
Olie... hmmm... nog niet geprobeerd. Is een optie.

Ik heb hier zelf eigenlijk nooit mee te maken gehad, behalve bij een shet met zomereczeem.

Nu staan onze paarden zomer en winter 24/7 buiten met schuilstal en veel beschutting van stukken bos in de wei (ze hebben een flinke lap grond) en dit paard heeft afgelopen winter snachts binnen gestaan. Kan dat ook met verschil in rui te maken hebben?

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:04

Ik heb toevallig gisteravond mijn mini geschoren, na overleg met de VA die er toevallig was voor iets anders. Ze had veel last van jeuk en had het duidelijk warm. Dus hup, vachtje eraf en ze was gelijk helemaal happy. Ging zelfs (ondanks kreupelheid door hoefzweer) een beetje gek lopen doen. Ik heb haar pas anderhalve maand dus kon gelijk zien wat er onder die dikke vacht schuilging, wauw wat een beauty <3

Succes met je pony!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:09

Maud_82 schreef:
Wie kan mij adviseren?

Mijn bijna 4-jarige shetlander heeft op dit moment nog bijna zijn volledige wintervacht. Hij is ook nog maar een beetje in de rui, dus ik vraag me af of het nog komen gaat of dat ik 'm beter kan scheren, want hij heeft het nu met deze temperaturen natuurlijk erg warm.

Is dit typisch shetlander of zijn jullie shetjes wel al volledig verhaard? Overigens heeft hij de hele winter zonder deken gestaan, en heb ik hem pas 7 maanden dus heb hem ook nog niet met écht korte vacht gekend. :)

Het zelfde probleem heb ik ook!
Weet echt niet wat ik moet doen..
Ze schuurt zoveel en ze heeft zoveel last van dr winterharen
Ik bel dinsdag de DA.. ook voor enten en vraag meteen hiervoor..
Misschien is scheren ook wel de beste oplossing

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:10

Veel shetten hebben dit probleem hoor, duurt wat langer eer ze door de wintervacht heen zijn.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:11

jups.. niemand had denk ik verwacht dat we na de winter meteen dit zomerse weer zouden krijgen.
Ze hebben er echt last van..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:15

liljebo schreef:
Hm... ik heb hetzelfde probleem. Alleen met een Noordzweeds paard. Ze is nieuw hier (sinds een maand).
Nu is het hier bij lange na nog niet zo warm als in nederland, maar ik merk dat de andere twee paarden hun wintervacht al behoorlijk uitdunnen (zijn flink in de rui) terwijl zij eigenlijk beperkt in de rui is en nog een behoorlijke vacht heeft.

Dat wormen daarin een rol kunnen spelen wist ik niet. In dat geval moet ik wellicht een trackproef doen (je krijgt hier helaas niet zomaar ontwormingsmiddel)
Olie... hmmm... nog niet geprobeerd. Is een optie.

Ik heb hier zelf eigenlijk nooit mee te maken gehad, behalve bij een shet met zomereczeem.

Nu staan onze paarden zomer en winter 24/7 buiten met schuilstal en veel beschutting van stukken bos in de wei (ze hebben een flinke lap grond) en dit paard heeft afgelopen winter snachts binnen gestaan. Kan dat ook met verschil in rui te maken hebben?

Hier staat het over trage verharing en wormen
http://paardenkliniekdehoogewijst.nl/on ... paard.html

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:31

oke... maar ze is in prima conditie, opgewekt, goede eetlust, beslist niet te mager en ziet er dus verder helemaal prima uit.
In de link wordt de combi slechte conditie-slechte vacht/dikke vacht genoemd.
Weet dus niet of dat dan hier van toepassing is.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:35

wij zijn gister en eergisteren nog aan het scheren geweest omdat onze haflingers gewoon niet uit hun wintervacht kwamen een in de wei de hele tijd stonden te zweten
dus hup vacht er af blijkbaar hadden ze allebei flink staan schuren want ze zaten onder de wondjes....
ze zijn nu ook weer een stuk vrolijker :D

denk dat het makkelijkste is gewoon scheren....
vooral nu het zo warm is....

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:36

Onze shet wilde ook niet verharen (dit heeft mediche redenen, cushing).
We hebben hem 3 weken geleden deels geschoren:
Afbeelding
Dit omdat hij dat wel zijn warmte kwijt kon maar het niet koud zou hebben 's nachts. Nu zouden we hem volledig scheren maar hij begint nu toch wat haar los te laten, dus dat wachten we eerst af. Want deze felle zon met een geschoren vachtje geeft kans op verbranden!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:42

nja, hier is het snachts nog best fris en overdag ook lang niet zo warm als in nl. Zal dus even afwachten.
Maar wel goed te horen dat er meer paarden zijn die de vacht niet goed kwijtraken.
Het was nieuw voor mij (op de z.e. shet na)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:02

Mijn shets verhaarde behoorlijk maar stonden elke dag nat van het zweet dus vandaag ook de scheermachine erover heen gehaald.
Zie al dat haar op de grond, is van 1 shet (niet zo netjes gedaan :o alleen hoofd en onderbenen niet gedaan)
Afbeelding

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 19:36

Goed om te horen dat ik niet de enige ben met dit "probleem". Ik verdenk mijn (pikzwarte) shet overigens ook van zomerexceem, hij schuurt zijn staart en manen elke avond vanaf een uurtje of 7.

Als ik er nu voor kies om hem volledig te scheren, moet ik dan oppassen met verbranden? :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:41

Weet je wat het is met scheren..
Volg week neemt de tem weer af..
En weet niet of een shet daar snel aan kan wennen..

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:43

Hier was het zelfde probleem.. We hebben hem nu geschoren.. Stel het word wat slechter weer gaat er gewoon een regendekentje op :j

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:35

Onze shet die ook in de winter altijd buiten staat, heeft ook een mega vacht.
Hééééééél veel en vaak poetsen en rossen.
Emmers vol komen er af.
Voor een pony die met -14 graden tevreden in de sneeuw staat is het normaal om zoveel haar te hebben.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:19

Ik heb mijn shet vorige week ook geschoren. Ze komt altijd slecht door de verharing. Maakt niet uit wat ik geef of doe... Ze laat haar vacht slecht los en voelt zich nu ze "bloot" is een stuk prettiger. Als het wel weer kouder/natter wordt leg ik haar gewoon een dun (regen)dekentje op..