flehmen tijdens het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lunaeekie

flehmen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 08:50

Mijn verozrgpony (een fjord) kan flehmen op commando.
Maar nu heb ik een vraag: Ze flehmt ook tijdens het rijden. Dat doet ze dan uit zichzelf. Ik vroeg me af waarom ze dat doet. Ik zie andere paarden dat namelijk nooit doen. :+

dus als iemand weet waarom ze dat doet, of als iemand zelf een paard heeft die dat ook doet ik hoor het graag :j

rhanasasja

Re: flehmen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:39

haha, hier nog iemand met een fjordje die dit doet! Geen idee waarom! Ze flehmt altijd wel vaak, maar ook tijdens het rijden...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:44

Is het echt flehmen of meer de bovenlip bewegen? Vaak duidt een onrustige mond, lip in dit geval, op aanleuningsproblemen of spanning ergens in het lichaam. Doet ze het alleen met aangenomen teugel of ook bij een lange teugel zonder contact?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:52

Mijn lievelingspony op de manege doet dat ook.
Ben ik aan het draven met ontspannen teugeltje, gaat z'n hoofd ineens hoger :').

Hij fleemt sowieso veel.
Ik lees even mee, ben wel benieuwd.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 10:31

Ze flehmt altijd. Het is ook echt flehmen. Rij je met een losse teugel of gewoon normale lengte ze doet het bij allebei. Ik laat haar meestal gewoon gaan want daarna houd ze haar hoofd wel weer gewoon.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:04

Mijn oude verzorg paard fleemde altijd als ze stil stond en je zat erop. Dan verveelde ze zich volgens mij en ging in dingen ruiken. Maar een bijrijpaardje ook een Fjord die trekt zijn boven lip op als je met bit op der zit. Ze vind het bit niet prettig en dat laat ze zien door der boven lip op te trekken.

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:32

Ze doet het ook als we rijden. Maar we gaan heel misschien bitloos rijden en dan zullen we wel zien of ze het dan nog doet.
wat ik hier wel veel hoor zijn het allemaal fjorden die flehmen. Hoort dat bij het ras?

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:33

ik verzorg de fjord waar lunaeekie verzorgt ook dus vandaar mijn reactie

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:25

Ik weet niet of het iets typisch is voor het ras maar ik heb ook een Fjord met een erg bewegelijke lip gereden, meestal flehmde ze na het rijden, een soort van he he, ik ben klaar gevoel kreeg ik ervan. Maar vond het wel lief altijd : )

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 17:55

Ik denk wel dat het iets van het ras is aangezien hier allemaal mensen reageren die hetzelfde hebben met hun fjord :+