Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:45

Het is pas vroeg in het jaar, maar toch liepen de temperaturen vandaag op tot nabij tropisch warm.
En toch worden nog steeds de proeven verreden in vol tenue.
Ruiterse en amazones kwamen druipend van het zweet hun paard af en jasjes werden haastig uitgedaan.
Wanneer komt die KNHS toch eens over de streep om zomertenues sneller toe te staan?

Je ziet met deze temperaturen toch ook geen wielrenners met lange mouwen/pijpen een koers rijden en voetballers die hun wedstrijden in vol trainingspak spelen?

Opmerkingen mbt dat een wedstrijd maar 6,5 minuten duurt, vind ik nergens op slaan. Ja, het staat verzorgd, maar een nette blouse/shirt met plastron is ook netjes en voldoet wellicht nog beter.
Juist op het moment dat de inspanning op zijn hoogst is, moet je extra kleding aan? Daarbij, ik start bijv. 2 paarden 2 proeven. Dat houdt in dat ik al met al een goede 40 minuten een jasje aan heb bij tropische temperaturen. Dat kan toch niet goed voor je zijn?

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie mening hierover is en bij welke temperatuur jullie in blouse/shirt zouden willen starten.

Sheran

Re: Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:47

Ik vind het prima om altijd je jasje aan te houden, dat staat wel zo verzorgd. Je kunt toch ook tussen de twee starts door je jasje uitdoen?

Meestal ben ik zo geconcentreerd bezig dat ik het niet eens merk :+

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:50

Ik heb afgelopen zomer een keer in zomertenue mogen rijden en poeh wat was ik blij, het was echt bloedje warm. Het lijkt mij een prima idee om die regels wat te versoepelen. Ik zal niet de enige zijn die echt niet lekker wordt van teveel kleding aan en bekant bijna van zn paard zou glibberen bij wijze van spreken.

Zie al op tegen morgen, start om half 3... Pff.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:51

4x aan en uit? Dat werkt dus niet. Ik zit midden in mijn rijden en ben geconcentreerd bezig met rijden. Dan haalt het aan- en uitdoen mij alleen maar uit mijn ritme.
Voor mij (en velen met mij), werkt dat dus niet.
Waarom pas met 30+ graden zomertenue en niet met 22+ graden? Dat zou veel reëeler zijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:52

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar als die regeling niet wordt versoepeld, denk ik dat rijjasjes van een zeer lichte, ademende stof een gat in de markt zijn. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:54

Tsja... Je doet t vrijwillig. Je kunt ook besluiten niet te starten als het zo warm is.

Ik heb gisteren 3 uur in een full-body konijnenpak gezeten, inc bonten muts met oren erop. Alle delen van mijn lichaam die vrij waren (handen en gezicht) waren voorzien van meerdere lagen professionele smink. En ik heb die 3 uur ook rondgerend, gehuppeld en gedanst. Serieus, daarna valt alles mee. Dus tip: als je je wedstrijdjasje al warm vindt: probeer een paashaaspak.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:56

Elanor schreef:
Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar als die regeling niet wordt versoepeld, denk ik dat rijjasjes van een zeer lichte, ademende stof een gat in de markt zijn. :D

Dat is nou eens een goed idee! Vraag je wel meteen patent aan? :P

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:57

Hahahaha ja zo kan je het ook zien! :')

Zal dat even tegen paardlief vertellen morgen.
'Ja Dior, nú denk je dat je het warm en zwaar hebt met je 2x proefjes van 5 minuten, maar wacht maar eens tot je een paashaaspak aanhebt!' _O-

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:58

ik heb vandaag ook in zomerteneu mogen rijden maar heb het toch niet gedaan.
vind het met jasje toch net iets netter, al ik na de proef wel dacht "had ik maar"
poeh had het smoor heet, niet normaal ben ook knalrood van het inrijden in blouse hihi :o

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:00

Op de wedstrijd waar ik vandaag was was ook zomertenu toegestaan (denk dezelfde als mijn voorganger hierboven :D)
Ik vroeg me al af of het versoepeld was, want normaal is het pas als de vogels van het dak af vallen, maar zo warm was het nou nog niet.

van mij mag het best vanaf 25 graden ofzo, ik doe toch mijn jasje aan voor de proef vind ik toch het netste :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 23-04-11 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:00

Van mij hoeft de mogelijkheid tot het dragen zeker niet versoepeld worden (eerlijk gezegd mag het van mij afgeschaft worden).
Dat extra lapje stof maakt nu echt geen verschil meer. Warm is warm.
Zeker met de modernere stoffen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:04

ach het zou wel soepeler mogen ( al rijd ik geen wedstrijden )
ik begrijp hoe het voelt moet van mezelf de hele dag met een vest aan lopen en soms pfffff

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:26

Nu is regel geloof ik boven de 30 (of 35 graden bij dressuur?)
Springen gebeurd het veel meer/eerder en die hoeven maar 2minuten ;)

Ik zou ook zeggen vanaf 20 graden mag zomertenue, en dan is het vrij om te kiezen en mag je er niet op bestraft worden...
Daarnaast vind ik de 'regels' wel oke mbt zomertenue alleen voore zover ik weet moet je altijd shirt/blouse in je broek... En mensen met maatje 44+ doen dat over het algemeen liever er overheen ;) dus dat zou van mij nog wel anders mogen :o

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:36

Ik vind het een goed idee om de regel te versoepelen. Vandaag ook meegeweest op wedstrijd en vrijwel alle ruiters kwamen hun proeven helemaal draaierig en buiten adem van de hitte uit. De grens bij 25 graden leggen lijkt me een goed idee. Het rijdt zonder jasje een stuk prettiger, dus het zal de resultaten alleen maar ten goede komen. Vind 't er ook helemaal niet slordig uitzien als mensen in een witte blouse of wedstrijdshirt rijden.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:47

Ik vind het feit dat het "verzorgd" staat en "het is maar 5 minuten" eigenlijk helemaal geen reden om een jasje te dragen en dat je prestaties in de ring daarmee niet omhoog gaan, bij warm weer en volle zon eerder omlaag.
Velen hebben ook nog een zwart jasje aan, ookal zijn andere kleuren tegenwoordig toegestaan en de kleur zwart draagt ook nog bij aan extra warmte.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik bijna van mijn stokje ging na 2 proeven met 30 graden.

En waarom niet gewoon iedereen de keuze laten: boven de 20 graden mag men zonder jasje starten. En dat de organiserende vereniging dit dan beslist en desnoods bovenaan de startlijst vermeld. Dan weet iedereen van te voren waar hij/zij aan toe is.

Ik heb het weleens meegemaakt op een wedstrijd dat de jury van de 1e proef het goed vond zonder jasje te starten en de jury van de 2e proef niet. Ja, waar ben je dan mee bezig denk ik dan? Dat schiet toch niet op als niet één lijn wordt getrokken.

Waarom in plaats van een jasje geen (dunne) bodywarmer? Ziet er toch ook netjes uit?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:51

Wat mij betreft hoeft de regeling ook helemaal niet versoepeld te worden. Ben het helemaal met 'Jury' eens. Zo'n jasje hoort er nu eenmaal bij!
Ik heb gisteren nog een fotoshoot gedaan, en dat meisje deed haar jasje aan omdat ze het zo mooi vindt. Zo zou iedereen er in de ring ook over moeten denken.
Overigens is het zo, dat maar weinig dressuurruiters zonder jasje starten, wanneer zomertenue is toegestaan. De meesten doen hem dat toch maar even aan voor die 7 minuutjes. Staat ook veel netter!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:57

Van mij hoeft het niet persee maar ik vind het wel dom dat ze het pas bij 30 graden doen als iedereen al bijna van zijn stokje gaat.
Morgen heb ik een wedsterijd en dat is nog binnen ook phoe volgens mij wordt ik gek daar
En m'n paard trouwens ook, arm beest :p

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:47

Ik had vrijdag wedstrijd en heb gewoon met jasje gestart. Ik had geluk dat ik vroeg moest maar heb niemand bij dressuur gezien die jasje uit had.
Ik vind eigenlijk dat je zelf mag bepalen als de temperatuur hoger is dan 25 graden.

Wat is eigenlijk toegestaan bij het springen? Moet je een kraagje hebben?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:34

pieteritus schreef:
4x aan en uit? Dat werkt dus niet. Ik zit midden in mijn rijden en ben geconcentreerd bezig met rijden. Dan haalt het aan- en uitdoen mij alleen maar uit mijn ritme.
Voor mij (en velen met mij), werkt dat dus niet.
Waarom pas met 30+ graden zomertenue en niet met 22+ graden? Dat zou veel reëeler zijn.

Ehm, onzin? :')
Je stapt toch af van je paard om de andere te gaan opzadelen? Of doet iemand dat voor je?
Bovendien kun je toch zonder jasje inrijden. Als een jasje aan en uitdoen je al uit je concentratie haalt... tsja, wat doe je dan op wedstrijden, want daar word je concentratie toch wel erg op de proef gesteld?? ;)

Ik rijd gewoon in zonder jasje, en dan trek ik 'm aan. Het liefst rijd ik ook zonder in de proef maar ach, het hoort er wel gewoon bij.
Met springen zijn ze wel soepeler, waarom.. geen idee :+ Ik heb meestal wel gewoon jasje aan, + bodyprotector met springen dus ben lekker dubbel warm.
Je moet er maar wat voor over hebben denk ik dan, anders kun je beter een zomerstop houden. :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:36

jury schreef:
Van mij hoeft de mogelijkheid tot het dragen zeker niet versoepeld worden (eerlijk gezegd mag het van mij afgeschaft worden).
Dat extra lapje stof maakt nu echt geen verschil meer. Warm is warm.
Zeker met de modernere stoffen.

:j Mee eens.

En vind met jasje ook netter. Dus aan ene kant zou ik zeggen 25 graden en hoger = zelf bepalen, maar dan zou ik wel voor combinaties met jasje een punt hoger geven voor verzorging. Het is gewoon netter. :j

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:45

Voor mij hoeft het zomertenue helemaal niet.
Toen ik wedstrijden reed had onze LRV geen zomertenue en reden wij dus altijd met het jasje aan. Je kunt best vijf minuten je jasje aanhouden, op die paar minuten gaat je prestatie heus niet achteruit.
Je ziet Anky toch ook niet in zomertenue rijden? Die doet ook gewoon voor ze de ring in gaat het jasje aan als het heel warm is.
En als je het zelf al veel te warm vindt om je vijf minuten te concentreren met een jasje aan, denk dan ook eens aan je paard met z'n vacht. En dat arme beest moet ook nog voor je werken en in de trailer staan waar het bloedheet wordt met de zon op het dak. Bij tropische temperaturen kun je er ook voor kiezen om niet te starten, doe je je paard ook veel meer plezier.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:49

Melanie, dat mag dus niet, een punt hoger geven voor de ruiters die wel een jasje aandoen.
Als het zomertenue mag, maakt het niet uit of je met of zonder rijdt, het punt voor de verzorging mag dan niet afwijken. Dat is net als met de plastron, die mag wel maar hoeft niet, maar mag ook geen verschil in beoordeling geven...

*edit: zou je er wel een punt hoger voor krijgen zou iedereen een jasje aanhouden, met meer risico door bevanging door de hitte...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:03

kleinvosje schreef:
Melanie, dat mag dus niet, een punt hoger geven voor de ruiters die wel een jasje aandoen.
Als het zomertenue mag, maakt het niet uit of je met of zonder rijdt, het punt voor de verzorging mag dan niet afwijken. Dat is net als met de plastron, die mag wel maar hoeft niet, maar mag ook geen verschil in beoordeling geven...

*edit: zou je er wel een punt hoger voor krijgen zou iedereen een jasje aanhouden, met meer risico door bevanging door de hitte...

Zou misschien niet mogen (ben ook geen jury dus ), maar het is wel gewoon netter, en net zo als dat topic bijv 5 voor verzorging omdat ze niet had ingevlochten. Het hoeft ook niet volgens het reglement, maar het is wel netter. En tsja, ik kan zelf echt niet tegen hitte, maar voor die 5 min moet het maar. en als het niet gaat start ik gewoon niet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:14

de al oude discussie, aan alle mensen die tegen de versoepeling zijn de volgende vraag, wat voegt het jasje toe aan de prestatie van de combinatie? (dat het "netjes" is weten we allemaal, maar in de sport gaat het er volgens mij niet om hoe net je gekleed bent maar welke prestatie je neerzet!)

Volgens mij nl helemaal niets, erger nog in plaats van dat het een functie heeft belemmerd het de sporter alleen maar in de prestaties. Kleding zou toch geen belemmering moeten zijn maar een toegevoegde waarde hebben?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:17

Dressuur gaat voor mij niet puur om prestatie maar ook om het uiterlijk/de algehele verzorgdheid. Dat is ook een onderdeel van de dressuur en ik zou het zonde vinden als dat afgeschaft zou worden.