opeens gek doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mandy358

opeens gek doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:42

Hallo,

Misschien een beetje een rare titel maar ik wist niet hoe we het anders moesten noemen. Want mijn paard doet tegenwoordig raar
een voorbeeldje: we gingen spingen alles ging goed ( hij staat op een boerderij en er zijn al 800 keer trekkers lang gereden waar hij niet van schrikt ) maar opeens rent hij weg omdat er een trekker langs rijd. We weten zeker dat hij niet bang is voor trekkers van hij is er nog nooit van geschrokken en hij schrikt ook niet van vrachtwagens of zoiets dergelijks.
We snappen er helemaal niets van. Waarom rent hij opeens uit het niets weg?
Een tijdje geleden: we waren op het lang aan het rijden stap, draf en galop alles ging goed maar opeens rent hij heel hard weg geeft een paar rare sprongen ( meisje was eraf gevallen ). En er reed niets langs of iets dergelijks hij kon nergens van schrikken.
En gister was het weer raak. Hij rijd een hoek door en scheurt opeens naar de andere kant. Het meisje die erop zat was wel blijven zitten maar een paar rondjes later deed hij het weer en toen viel ze er wel af.
En dit soort dingen gebeuren vaker.

We snappen er niets van? Waarom rent hij opeens weg? Waarom doet hij zo raar?
zijn het de lentekriebels? is het omdat hij weer het weiland op gaat? Heeft hij ergens last van ( hij word dinsdag nagekeken )

Misschien weten jullie wat het is?

wat informatie over het paard

Het is een ruin hij is 6 jaar, 1,53 hoog en altijd heel lief en rustig schrikt (bijna) nergens van. 's ochtends en 's avonds krijgt hij een halve kilo basis brok en overdag staat hij op het weiland en 's nachts in de bak en stal ( stal zit aan de bak vast dus hij kan zelf in en uit lopen). Elke dag krijgt hij beweging bijna altijd rijden soms longeren of wandelen. Wel heeft hij af en toe een rustdag.

Alvast bedankt

We weten niet of het hier goed staat

Groetjes,
Sharon en Mandy
Laatst bijgewerkt door mandy358 op 23-04-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: opeens gek doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:53

Het kan zijn dat doordat hij nu op de wei staat, hij opeens meer energie heeft. Maar verder vind ik het moeilijk om er wat van te zeggen.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:55

oke bedankt voor het meedenken

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:01

Ik blijf ook altijd opletten, hoe braaf de pony's ook zijn. Ook al staan ze 24/7 buiten bij mij en zijn ze aan al het verkeer gewend. Dan nóg zien ze weleens aanleiding om eens gek te doen. Aanleiding zoeken om even gek te doen/ om onder het werk uit te komen/het energieoverschot kwijt te raken? :?
Het is en blijft een jong paard dat 's nachts niet onbeperkt kan bewegen. (en paarden slapen maar heel weinig)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:04

Uitproberen denk ik. Meestal wil het wel helpen als je je paard even goed duidelijk maakt dat je daar niet van gediend bent.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:08

amalarab: bedankt voor het reageren, 's nachts staat hij in de bak en stal dus kan hij altijd een sprintje trekken als hij wilt

Pentax: ook bedankt voor het reageren, we hebben hem duidelijk gemaakt dat we hier zeker niet van gediend zijn maar toch blijft hij het doen. Het is sinds een paar weken daarvoor heeft hij nooit zoiets gedaan, daarom vinden we het heel raar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:41

Als een paard "ineens" anders reageert, dan doet hij dit niet voor niets. Om even helemaal terug naar de basis te gaan: laat het zadel controleren door een deskundige/gediplomeerde zadelpasser, want het kan zijn dat het niet meer helemaal zit zoals het moet. Bij een bepaalde beweging (zoals je zelf al schrijft in een hoek) kan het zadel irriteren, waardoor het paard wil vluchten voor de pijn/ongemak.
Daarnaast zou je het paard eens kunnen laten nalopen door een chiropractor, want het kan zijn dat er iets vast zit in zijn lijf waar hij bij bepaalde bewegingen last van heeft. Ook dat kan vluchtgedrag veroorzaken.

Als je beide dingen hebt uit laten sluiten, dan kan het een gedragsprobleem zijn. Hiervoor kun je les krijgen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:51

word er anders, intenziever gereden, meer en vermoeiender voor het paard gevoel dat hij meer moet opletten, dus geen tijd krijget om veel in de ronte te kijken, omdat hij meer geconsentreerd loopt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:31

Ik weet niet of het erop lijkt, omdat ik het natuurlijk niet kan zien, maar mijn paard was (is) ook nergens bang voor, hij 'schrikt' alleen als hij zich verveelt, dus te weinig te doen heeft. Ik zie het een beetje als een aanleiding zoeken om even lekker te rennen of te bokken.
Hij heeft het zo rond zijn vierde, vijfde jaar een tijdje zo erg gehad, dat ik iemand anders heb moeten vragen om een paar keer op hem te rijden, omdat zij hem beter kon corrigeren dan ik.
In die periode zag hij echt spoken en reageerde daarop door zich in de lucht te gooien en met ruiter en al 180 graden om te draaien, om er vervolgens bokkend vandoor te gaan.

Zou het een idee zijn om iemand naast de pony te laten rijden (op pony of fiets), zodat duidelijker wordt wat er aan de hand is als hij schrikt en die eventueel de teugel van die pony kan grijpen, als dat veilig kan?

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 09:00

Allemaal heel erg bedankt voor je reacties

Shenavallie: Het word dinsdag helemaal nagekeken, misschien heeft hij inderdaad last van zijn rug. Toen Ik heb kocht had hij ook al een gevoelige rug.

Montyjansen: Hij werd niet anders gereden en tijdens in en uit stappen en tussen het werken door mocht hij lekker om zich heel kijken dus tijd om om zich heen te kijken had hij.

RosiePosie: Als we ergens heen gaan is er altijd iemand bij. Tijdens het rijden doen we heel veel afwisselende dingen dus hij zal zich niet heel snel vervelen.