Onderhoud & gebruik laarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Onderhoud & gebruik laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:15

Hee bokkers :wave:

Toen ik begon met paardrijden had ik rubberen botten, daarna chaps en nu heb ik voor het eerst laarzen :)
deze :
Afbeelding

Nu vroeg ik mij af, hoe zijn zo'n laarzen 'in gebruik' ?

En ik wil ze ook graag goed onderhouden, wat moet je daar dan allemaal mee doen als je niet rijdt?
(ik ga ze zo'n 2x per week gebruiken)
Van de verkoopster had ik al de tips gekregen om er voorgevormd karton in te doen als ik niet rijdt en om de ritssluiting in te smeren met paraffine.
Het is een synthetische laars, dus geen echt leer, mag dat dat ingevet worden met ledervet?

Alvast bedankt :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:54

Volgens mij is invetten zinloos op synthetisch leer.
Ik doe in mijn leren laarzen altijd de opblaasbare spanners. Verder 1x pw schoonmaken met zadelreiniger icm zadelvet. Blijven ze lekker soepel.
Met een rits middenachter geen spanners gebruiken die je in moet knijpen; dit kost je je rits!

Marie111

Re: Onderhoud & gebruik laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:26

Van Ariat is er een onderhoudsset (cleaner en onderhoudsmiddel) en dat bevalt hier heel goed
Er is ook speciale ritsenspray te koop.

Nog wel een vraagje - wat zijn botten?

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:21

Gezien het synthetisch is heeft het geen enkel nut om je laarzen met vet of zeep schoon te maken, het trekt er namelijk niet in.
Gewoon met vochtig sponsje of doekje schoonmaken. Wil je ze laten glimmen kan je een klein beetje slaolie op een doekje doen en deze erover wrijven.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:43

bedankt! :)

Marie111, oei sorry, waarschijnlijk kennen jullie dat woord niet in Nederland ;)
Eigenlijk gewoon laarzen, maar dan van rubber

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:46

patpen schreef:
Volgens mij is invetten zinloos op synthetisch leer.
Ik doe in mijn leren laarzen altijd de opblaasbare spanners. Verder 1x pw schoonmaken met zadelreiniger icm zadelvet. Blijven ze lekker soepel.
Met een rits middenachter geen spanners gebruiken die je in moet knijpen; dit kost je je rits!

Mij is altijd verteld dat het leer van laarzen anders is dan van zadels, en dat je daarom je laarzen beter met schoensmeer kan poetsen en juist niet met zadelvet.

Synthetische laarzen zou ik gewoon met een doekje schoonmaken en verder niks aan doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:48

Synthetische laarzen zijn eigenlijk ook gewoon rubber laarzen, die je op dezelfde wijze schoon moet maken. De rits wel even goed in de gaten houden, en schoonhouden/insprayen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:58

[/quote]

Mij is altijd verteld dat het leer van laarzen anders is dan van zadels, en dat je daarom je laarzen beter met schoensmeer kan poetsen en juist niet met zadelvet.

Synthetische laarzen zou ik gewoon met een doekje schoonmaken en verder niks aan doen.[/quote]

Toen ik de laarzen kocht, werd mij in de winkel geadviseerd om ze te onderhouden met een set van Petrie. Erg omslachtig maar goed voor het behoud van de laarzen. Op de manege kreeg ik van verschillende mensen te horen dat zij hun laarzen gewoon poetsen met zadelvet. Allebei (zadel en laarzen) zijn van leer. Volgens mij maakt het weinig verschil. Het gaat makkelijker en sneller dan de dure set. En mijn laarzen blijven mooi en soepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 07:37

Een laarzenmaker vertelde mij dat laarzen anders zijn dan een zadel, omdat het hele dunne laagjes geplakt leer zijn? Zo iets in elk geval.
Ik houd ze dus bij met zwarte schoensmeer. Ergens ook wel logisch, je gewone leren schoenen poets je ook niet met ledervet.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:58

Je moet er een spanner in doen, en de rits eigenlijk altijd dicht doen, anders gaat de laars wijd staan, omdat het gewoon rubber is zou ik gewoon met een sponsje of doekje het schoonmaken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:01

Het leer van schoenen is idd heel anders gelooid en behandeld dan leer voor tuig.
Zadelvet/zeep maakt ook dat je stiksels kunnen gaan rotten.
Gewoon schoonmaken met een vochtige doek en dan met schoenpoets.

Synthetische laarzen zijn gewoon kunststof dus schoonmaken met water en dan een droge doek erover!
Om ze te laten glimmen is cockpitspray nog een goeie.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:12

Bedankt allemaal voor de goede tips :)

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:26

Inderdaad gewoon laarzenspanners in doen..€2,99 bij de Blokker. Petrie cleaner set werkt daar volgens mij ook wel op, ik gebruik ze voor m'n leren laarzen, maar heeft zelfde effect.. Of gewoon als je gereden hebt even met een natte doek er overheen en nawrijven met een droge ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:29

Momenteel gebruik ik het karton (in de vorm van laarzenspanners) die er al in zat,
volgende keer dat ik in Blokker ben, neem ik er zeker mee :))