aankoopprijzen België t.o.v. Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xGitano

aankoopprijzen België t.o.v. Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:40

Zoals sommige misschien al in mijn vorige topic konden lezen, was ik niet zeker over de prijs die de fokker vraagt voor zijn tweejarige new forest.
En toen ik het topic opende kreeg ik massaal reacties dat € 3500 echt te veel was voor een tweejarige nf.
Maar toen begon ik me af te vragen of de markt misschien goedkoper ligt in Nederland dan in België,
Want ik woon namelijk in België en kreeg (wat natuurlijk logisch is op een Nederlandse site :P) uitsluitend reacties van mensen uit Nederland.

Dus vroeg ik me af of iemand weet hoe de marktprijzen in Nederland liggen t.o.v. in België?

alvast bedankt!
(sorry als het topic verkeerd staat B-))

Spytgnieskje

Re: aankoopprijzen België t.o.v. Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:50

Kan ik me niet voorstellen dat de markt hier zoveel anders is.

Ik had nog geen 3500,- over gehad voor een iets oudere beleerde new forest! Tenzij de pony op hoog niveau loopt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:24

Ik zie hier toch vaak hogere prijzen dan bijvoorbeeld op bokt of marktplaats, maar het is ook net waar je zoekt. Een meisje hier op stal heeft laatst een Frans warmbloedpaardje dat volledig beleerd is kunnen 'op de kop tikken' voor 1200 euro. Beestje is ook helemaal in orde, kent het parcours en een aardig wat dressuur.
3500 euro is écht teveel. ga hier naar een doorsnee handelsstal en de prijzen zijn over het algemeen gunstiger.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:34

unicorn_kiss schreef:
Ik zie hier toch vaak hogere prijzen dan bijvoorbeeld op bokt of marktplaats, maar het is ook net waar je zoekt. Een meisje hier op stal heeft laatst een Frans warmbloedpaardje dat volledig beleerd is kunnen 'op de kop tikken' voor 1200 euro. Beestje is ook helemaal in orde, kent het parcours en een aardig wat dressuur.
3500 euro is écht teveel. ga hier naar een doorsnee handelsstal en de prijzen zijn over het algemeen gunstiger.

Bedoel je met 'hier' In Nederland?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:26

3500 euro voor een pony van 2 jaar.
Dan moeten er of echte kampioenspapieren bij zitten met een goedkeuringsgaratnei als dekhengst maar ander sis het zeker de helft te duur.
Voor dat bedrag koop je tegenwoordig een leuk jong paard.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 12:51

jury schreef:
3500 euro voor een pony van 2 jaar.
Dan moeten er of echte kampioenspapieren bij zitten met een goedkeuringsgaratnei als dekhengst maar ander sis het zeker de helft te duur.
Voor dat bedrag koop je tegenwoordig een leuk jong paard.

Ja, maar ik ben eerder op zoek naar of de prijzen van de ponymarkt nu lager of hoger gaat in Belgë t.o.v in Nederland. ;)
toch bedankt :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:55

nou zo als ik kan zien zijn e paarden op internet stukken goedkoper in belgie dan in nederland.dus wat jij verteld vind ik absoluut niet.ik zou eerder een in belgie kopen as e naar de prijzen kijkt.en 3500,- is wel een aardig bedragje hoor voor een 2jr new forest,maar ja het is wat de gek er voor eeft je kan het altijd proberen.nu is de markt voor paarden te verkopen juist slecht mensen komen ze vaak niet kwijt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:22

xMurano schreef:
unicorn_kiss schreef:

Bedoel je met 'hier' In Nederland?

Nee bedoel in belgie, sorry had er vergeten bijzetten dat ik een Belg ben :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:59

Prijzen in Belgie zijn doorgaans lager dan in Nederland, maar als ik denk wie degene is die die pony te koop heeft staan, die gooit er standaard een gigantisch hoge prijs op (meestal zeker eens zo veel als dat een dier waard is), en meestal happen de Nederlanders voor die prijs bij hen en niet de belgen.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 16:56

Neonlight schreef:
Prijzen in Belgie zijn doorgaans lager dan in Nederland, maar als ik denk wie degene is die die pony te koop heeft staan, die gooit er standaard een gigantisch hoge prijs op (meestal zeker eens zo veel als dat een dier waard is), en meestal happen de Nederlanders voor die prijs bij hen en niet de belgen.

Ik had echt verwacht dat de prijzen in Nederland lager gingen liggen,
dus dan is € 3500 in België waarschijnlijk een uitzonderlijk hoog bedrag voor een tweejarige? :?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:01

Mijn ervaring is ook dat prijzen in België hoger liggen dan in Nederland hoor ;)
Vriendin heeft haar pony (die op L/M niveau liep) verkocht voor 12000, en dit is een vrij normale prijs voor dat type pony met die ervaring. En heb vaak Nederlanders horen roepen dat ik veeeeeel te veel heb neergeteld voor mijn toen 4-jarige D-pony, terwijl het toch ook een vrij gewone prijs was. :)

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 17:06

Joycebunny schreef:
Mijn ervaring is ook dat prijzen in België hoger liggen dan in Nederland hoor ;)
Vriendin heeft haar pony (die op L/M niveau liep) verkocht voor 12000, en dit is een vrij normale prijs voor dat type pony met die ervaring. En heb vaak Nederlanders horen roepen dat ik veeeeeel te veel heb neergeteld voor mijn toen 4-jarige D-pony, terwijl het toch ook een vrij gewone prijs was. :)

oef, dat is een bedrag. maar de goede gaan altijd voor veel weg hè :).
Alleen kan ik natuurlijk nog niet echt weten of Gitano 'het in zich heeft'. :o
Nog mensen met ervaringen van prijsverschil Be/Ne? :)

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 09:28

Is er nog iemand op de hoogte van de prijsverschillen? :$
dringend gevraagd! ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:25

Neonlight schreef:
Prijzen in Belgie zijn doorgaans lager dan in Nederland,

Dit denk ik toch echt niet. In België liggen de prijzen echt veel hoger. Ik ben het juist op bokt een beetje aan het volgen, verkooptopics, taxatietopics, topics waarin prijzen besproken worden en ik verbaas me echt hoe goedkoop je in Nederland aan een oaard kan geraken.
Nu heb je natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de algemene tendens is toch dat België duurder is.
Zo is 3500 euro voor een tweejarige pony echt niet zo heel gek. Of een paard dat ik op bokt had laten traceren (rond 2500 euro) is wel mooi voor 9500 euro verkocht.
Ik had hier ook ergens gelezen dat je een 6- jarig gemiddeld goed sportpaard (dus niet top, maar welmeekunnen op nationaal niveau) in Nederland al voor 3500-4000 euro kunt vinden. Nou, hou in België alvast minimum 8000 klaar want daar beneden zul je ze amper vinden (ik zeg wel 'amper', niet 'niet').

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:39

Maar, je moet ook wel naar kwaliteit kijken. Over het algemeen zijn de paarden in Nederland van een stuk betere kwaliteit dan in Belgie, de fokkerij in Nederland voor zowel pony's als paarden is een heel stuk verder. Wat hier een niet zo bijzonder paard is is in Belgie al wel een paard met kwaliteiten boven de gemiddelde norm. Zeker in de ponyfokkerij zie je dat, wat er in Nederland uitgemikt wordt wordt in Belgie wel genomen. Pony die TS beschrijft is voor de belgische NF fokkerij op papier een topper, in Nederland ligt het nivo toch echt vele malen hoger en stelt die niet gigantisch veel voor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:24

Dan heb je het hopelijk alleen over de dressuursport?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:22

nou misschien in de sport paarden of zo maar als je marktplaats vergelijkt met kapaza van belgie dan kom je in belgie toch goedkoper aan een leuk paard/pony zelfs met papieren er bij
Gini schreef:
Neonlight schreef:

Dit denk ik toch echt niet. In België liggen de prijzen echt veel hoger. Ik ben het juist op bokt een beetje aan het volgen, verkooptopics, taxatietopics, topics waarin prijzen besproken worden en ik verbaas me echt hoe goedkoop je in Nederland aan een oaard kan geraken.
Nu heb je natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de algemene tendens is toch dat België duurder is.
Zo is 3500 euro voor een tweejarige pony echt niet zo heel gek. Of een paard dat ik op bokt had laten traceren (rond 2500 euro) is wel mooi voor 9500 euro verkocht.
Ik had hier ook ergens gelezen dat je een 6- jarig gemiddeld goed sportpaard (dus niet top, maar welmeekunnen op nationaal niveau) in Nederland al voor 3500-4000 euro kunt vinden. Nou, hou in België alvast minimum 8000 klaar want daar beneden zul je ze amper vinden (ik zeg wel 'amper', niet 'niet').

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:28

Gini schreef:
Dan heb je het hopelijk alleen over de dressuursport?

Daar dacht ik ook aan. als je kijkt naar de top bij de springsport zie ik toch gewoon de meerderheid BWP'ers of BRP's hoor..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:29

Ik heb het over zowel de dressuur als springsport.
En op de WBFSH staat het KWPN toch een stuk hoger genoteerd. ;)
En ook in de ponysport zie ik in de top (internationaal), ook bij het springen, toch meer nederlandse fokproducten.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:31

Een paard is waard, wat de gek er voor geeft. Als jij het over hebt voor de pony, waarom niet? Ik geloof niet dat de marktwaarde veel verschilt met Nederland, ik heb zelfs het idee dat Belgie met sommige rassen zelfs in een lagere klasse ligt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:28

keona schreef:
nou misschien in de sport paarden of zo maar als je marktplaats vergelijkt met kapaza van belgie dan kom je in belgie toch goedkoper aan een leuk paard/pony zelfs met papieren er bij

Maar dat heeft denk ik een andere verklaring. Belgen hebben niet zo de gewoonte om paarden via algemene verkoopsites aan te bieden. In Nederland is dat veel meer. Wie een goed paard met een goede prijs verkoopt kan dat zonder die sites. In Nederland plaatsen mensen hun paard sneller op zulke sites.
Ik wil er nu niet een spelletje 'wie is het beste' ervan maken, maar ik denk dat België hier in dit topic wel onderschat word.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:42

Gini schreef:
Neonlight schreef:

Bokt is nou ook niet echt representatief voor de gemiddelde prijzen.
En wat de ene goed vind, is voor een ander weer te min.
Een 6 jarige die nationaal mee over kan voor 3500/4000 euro? Ik moet ze nog tegen komen. Voor dat geld heb je een paard wat bij de basis gewoon mee over kan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:46

Hangt af van waar je kijkt, hier op bokt valt het me op dat de prijzen wat lager liggen als op marktplaats, maar sporthorses ligt juist weer hoger, op hippios waar veel Belgen zitten vind ik de prijzen weer lager liggen, maar 3500 is nu de markt op zn gat ligt echt teveel voor een NF

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:27

Hoe het in belgië zit weet ik niet, maar hier ligt de markt voor paarden/pony's en vee geheel op zijn gat.

Prijs die je aangeeft is een verrekte duur stukje vlees voor een dier dat kennelijk geen potentie heeft als dekhengst, nog niks bewezen heeft en ook nog eens relatief weining manuren qua training in zit. Ik heb vorig jaar een NRPSxnew forest gekocht, 2- jaar, ruin, grote D-maat, vosbont, heel fijn karakter, zit netjes in elkaar en fotomodel koppie. Die kostte incl. brengen nog niet eens een derde van dat bedrag en gezien de reacties hier is dat al aan de hoge kant ivm geen papier. Al is voor mij dat papier zeker bij een ruin totaal niet interessant. Een ruin koop je puur op zijn karakter en bouw, niet om mogelijke fokwaarde.