Wat te doen bij deze erg sterke, snelle en eigenwijze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m1ss_mandy

Wat te doen bij deze erg sterke, snelle en eigenwijze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:05

Hallo allemaal
Ik heb een seriuus probleem, Mijn bonte merrie is heel erg sterk en daardoor is ze heel snel en niet terug te krijgen bij het rijden/uitrijden.
Uitrijden doe ik heel erg graag maar ze is als ik wil gaan draven heel eigenwijs en springt meteen aan in de galop, waardoor ik haar niet snel terug krijg omdat ze zo snel is.
Bestaat er een hulpmiddel of wat dan ook tegen dit probleem?
Ik rijd al met passoa bit en martingaal...
Hoopelijk kan iemand mij verder helpen

_Mikey_

Re: Wat te doen bij deze erg sterke, snelle en eigenwijze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:09

les?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:14

Als je in een bak rijd zou ik haar als ze te snel word meteen een volte laten maken, buiten gaat dit vaak al wat moeilijker.
Volgens mij heeft een martingaal voor dit probleem geen enkele zin.

m1ss_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:20

Ik rijd 2 tot 3 keer in de week als het kan in de les... Die zijn altijd binnen.Maar omdat ik zwaar adem met dit warme weer en het zo stoffig binnen is moet ik buiten rijden in de frisse lucht...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:27

Priveles nemen buiten dan?
En evt een bijrijder zoeken die jouw paard wel aankan, en hem dus even wat bijleert?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:32

Even googlen op grondwerk met paarden :j.
En dat bit eruit halen omdat je haar daarmee pijn doet.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:33

En wat zeg je instructrice dan, over het probleem hoe je het moet aanpakken?
Vind 2 a 3x per week lessen toch aardig wat.

m1ss_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:48

tja.. zeggen ook niet zoveel.... Ben net terug van buitenrijden en was ze zo eigenwijs dat ze zelf tegen een boom op knalde... Toen luisterde ze wel weer... Misschien is het een idee met stang en trens? maar daar durf ik nog niet echt mee te rijden of een tiderman?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:52

Alle hulpmiddeltjes (martingaal en zwaar bit) afschaffen, nog even niet aan buitenrijden doen, een ervaren persoon zoeken die je begeleid met grondwerk en dàn pas erop kruipen en met een gediplomeerde instructeur aan het werk gaan op een gewoon trensje!! Maar geen! stang en trens erin gaan hangen aub! Duidelijk weet je de kracht en de werking hiervan niet! :)
Laatst bijgewerkt door Elfenor op 23-04-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:54

Ik denk dat het alleen maar erger wordt als je er een scherp bit ingooit of een thiedeman. Wat bij mij goed werkte, is bitloos gaan rijden. Gewoon met een touwhalster. Eerst net zo lang in de bak oefenen dat ze bij een kleine druk al langzamer gaat. Voor de rest gewoon teugels lang, alleen contact maken als je wilt dat ze langzamer gaat. Het duurt even voordat dit werkt, maar dan heb je echt een geweldig paard om mee buiten te rijden!

dke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:26

Ik denk dat veel overgangen en figuren rijden ook wel zal helpen! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:34

Je zegt dat je 3x per week les neemt, en je hebt dan zo'n resultaat, dan zou ik zeggen dat je les niet deugd, of er is iets anders heel erg mis.
Waarom stel je die vragen hier en niet aan je lesgever ???? als je toch al 3x per week les hebt is dat toch heel duidelijk dat je die dingen daar moet bespreken.
Buitenrijden met een paard waar het stuur en de rem niet helemaal perfect bij werkt is eigenlijk een beetje gekkenwerk, ik zou je heel dringend adviseren om dit voorlopig niet meer te doen, en eerst te leren omgaan met dit paardje, het moment dat alles verloopt zoals het zou moeten verlopen, dan is de tijd pas rijp om aan buitenrijden te gaan denken.
Los eerst de problemen op, neem goed les, en goed les daar bedoel ik idd les van een gediplomeerd iemand die dus instructeur of trainer is.
Dus niet een lesje gegeven door een jonge ruiter die het wel al een beetje beter kan, das gewoon vragen om moeilijkheden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:02

Hier sluit ik me volledig bij aan, en ik zou het strenge bit snel vervangen voor een zachter bitje.. want je kunt hiermee onbedoeld je pony pijn doen, M1ss_mandy.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:20

Beginnen met grondwerk?
Zodat je een goede leider kan zijn, zodat ze niet hoeft te rennen?!

Als je naar de Equiday komt, kun je veel leren over grondwerk oa. Parelli,Voest.
zie mijn onderschrift voor de link.
ik denk dat het heel leerzaam kan zijn en jullie er een goede relatie mee kunnen opbouwen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:12

Grondwerk is natuurlijk altijd goed en lijkt me ook in dit geval een goed idee, maar dat het rennen zou stoppen omdat je de leider bent geworden, lijkt me mss een iets te snelle conslusie. Er kunnen natuurlijk ook andere factoren meespelen.

Ik rij zelf een merrie (tijdelijk) die in het bos ontzettend dribbelig is en alleen maar harder wil. Ze is niet bang aangelegd en in de bak (binnen & buiten) en in de omgang is ze echt poeslief. Ik ben er nog niet uit wat het bij haar is, maar ik vermoed gewoon gewenning ofzo. Het is een Arabiertje, dus niet zo sterk, dat scheelt wel.

Ik ben begonnen haar heel streng en consequent terug te rijden als ze versnelde en stil te zetten als ze een ongevraagde overgang maakte, maar dat pakte ze niet echt op en vond ik erg vermoeiend, dus ik heb nu een andere tactiek. In stap laat ik de teugels helemaal lang en ze mag zo hard stappen als ze wil, zodra ze aandraaft pak ik haar terug en meteen weer los zodra ze weer stapt. Dat had ze een stuk sneller door en na een tijdje draaft ze steeds minder vaak aan (ze stapt dan wel heel flink door). Draf eigenlijk hetzelfde idee, alleen houd ik m'n teugels wel op maat, maar losjes ontspannen zolang ze draaft. Galop moet ik haar wel meer inhouden, anders knalt ze weg. Als ze dan netjes galoppeerd beloon ik haar uitgebreid met m'n stem en geef ik haar meer ruimte.

Ik heb dan geen volledige controle over het tempo, maar ze blijft nu iig wel makkelijker in de gang waarin ze moet en het is voor mij een stuk minder vermoeiend en frustrerend. En ik merk nu dat ze ook rustiger aan het worden is.