Shetlander van bijna 4 bijt ineens, hoe kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lunaeekie

Shetlander van bijna 4 bijt ineens, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 20:08

1 van mijn verzorgpony's is een shetlander die op 10 juni 4 wordt.
Eerder beet ze regelmatig en ze schopte ook wel eens. (toen was ze wel jonger) Ze heeft dat allemaal afgeleerd en was echt een veel leukere pony.

Nu is ze dus bijna 4 en bijt ze ineens weer. Ik vraag me af waardoor dat komt.
Het bijten is niet echt bijten maar gewoon happen, of aan je mouw trekken. Dus niet echt doorbijten.
Zelf heb ik al gedacht aan problemen met de tanden want ze is wel aan het wisselen (heb een tand in de wei gevonden) Kan dit een oorzaak zijn van het bijt gedrag?
En hoe kunnen we het haar afleren want ze heeft de eigenaresse ook al gebeten en die is haar nu ook al zat. Ik ben heel bang dat ze anders weg moet. |(
Als ze wil bijten dan geven we haar meteen een tik. Alleen het meisje wat er net nieuw is doet dat nog niet altijd. Ze weet het meteen want als ze heeft gebeten en ik til mijn hand op gaat ze meteen met haar hoofd achteruit.

PippaLuca

Re: Shetlander van bijna 4 bijt ineens, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:27

Misschien begint ze nu haar tanden te verwisselen. Daardoor kunnen ze soms bijten. Deed een paardje bij ons ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:21

krijgt de pony ook wel eens uit de handen wat lekkers?
als dat wel zo is dan moet iedereen daar al mee stoppen.
sommige paarden worden daar bijterig van,heb je geen snoepjes ofzo dan bijten ze.
daar dus mee stoppen.

let er ook op of de pony op vaste momenten bijt.
doet ze het tijdens het poetsen of alleen als je met haar loopt??

ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat paarden gaan bijten als ze wisselen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:28

Puberen heet dat. Zorg dat je het aan ziet komen als de pony wil bijten, en roep dan al iets op boze toon. En ook dat nieuwe meisje moet gewoon een tik geven, anders leert 'ie het nooit af.

Als je dit soort dingen niet weet, is er dan ook iemand om jullie te begeleiden? Een puberend paard opvoeden is niet niks hoor.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:35

@ellepel
We voeren wel eens wat uit de hand, dat doen we daar bij alle paarden. Ik kan wel tegen iedereen zeggen dat ze dat beter niet meer kunnen doen omdat dat niet goed voor haar is. Maar hoe moeten we haar dan wat lekkers geven? Uit een bakje ofzo?

@Gypsy
Nee, ik weet niet wat het gedrag is want anders zou ik het niet vragen. We hebben wel begeleiding, maar niemand daar weet waar het nu precies vandaag komt omdat het verschillenden dingen kunnen zijn.

ik heb vandaag wel weer een tand gevonden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:45

Ik denk toch echt gewoon pubertijd, tenzij er een bepaald patroon in zit mischien?

maddy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:52

Het lekkers kun je toch ook gewoon in een emmer of op in de voerbak leggen.
Wij voeren de paarden zelden uit de hand altijd in de voerbak of in het stro.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 08:45

ja in een emmer kan wel.
Er zit niet echt een vast patroon in alleen met poetsen en lopen doet ze het het vaakst.
Poesten vind ze volgensmij niet echt leuk meer want ze gai de heletij draaien en lopen zodat het voor ons lastig wordt om te poetsen.

Misschien is het happen ook wel als ze meer aandacht zelf wil. Zou dat ook kunnen? Want dan concentreren wij ons ergens anders op en dan bijt ze.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 17:56

Weten er misschien nog meer mensen hoe dit komt?

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:28

Hee !

Dit is wel apart want ik heb precies hetzelfde verhaal !
Mijn shet was ook gewoon goed opgevoed en nu hij over een maand 4 word begint hij opeens ook in je kuiten te bijten.. ik heb een beetje het gevoel dat het door verveling komt , want hij doet het wanneer we stilstaan.. precies hetzelfde zoals jij het omschrijft..
Waar ik mee bezig ben is onbewust gewoon alert blijvne ook al denkt je paardje dat je er met je hoofd niet bij bent, en dan meteen het paard goed straffen ( ik knijp in het oor omdat de mama zulke dingen ook deed).. Dus zoals het paard jou fopt moet je hem eigenlijk terugfoppen (:

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 12:06

Oke dat is wel een goeie. Ik let er nu wel beter op, want ik zie het heel gauw als ze wil bijten.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 20:04

waarschijnlijk moet ze weg |( samen met de andere shetlander daar. Ze kunnen er namelijk niks meer mee want ze mogen geen gras meer vanwege hoefbevangenheid. En nu ze ook nog bijt zijn ze haar een beetje zat. |( |(