Vraagjes over KnottenKnotten & nog eens Knotten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitolover

Vraagjes over KnottenKnotten & nog eens Knotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:35

Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort ( 07-05-2011 ) voor het eerst op wedstrijd! *\o/*
Nou dacht ik vandaag ' laat ik maar eens gaan knotten ' maar dat was niet zoon succes.
Ze zagen er heel raar uit en ze zakten naar beneden en toen ik zijn voorpluk wou doen zag het er NOG raarder uit! ;(
Dus ja, ik heb een paar vraagjes voor jullie die jullie hopenlijk willen beantwoorden.

1: Hoe vlecht je een mooie voorpluk?
2: Hoe zorg je dat ze niet uitzakken?
3: Hoeveel elastiekjes?
4: STAPPENPLAN ( heb die van wiki al bekeken maar daar werk ik niet echt wijzer van ;( )
5: Foto's van Knotjes, Voorplukken ook heel graag welkom hoor.

Nou ik zou zeggen Brand los!! :j

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Annemyke & Bonito /3

xtostarlight

Re: Vraagjes over KnottenKnotten & nog eens Knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:47

Voorpluk invlechten vanaf boven, dus elke keer 2 plukjes erbij zegmaar he. en dan als je beneden bent een stiekje erin en onder de vlecht een gaatje maken met je vinger en het uiteinde daarin terugduwen naar achteren.
Krijg je supernet ingevlochten voorplukje van. Is geen knotje dus maar veel mooier.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:58

Hier kun je veel informatie vinden: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten#Knotjes. Naald en draad blijft over het algemeen erg goed zitten en ziet er zo uit:

Afbeelding

Ik zou het de eerste keren gewoon met elastiek proberen, het is namelijk wel iets dat je even in de vingers moet krijgen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:36

Geen foto's helaas, maar als het om normale wedstrijden gaat, vlecht ik altijd met elastiek. Bij belangrijke wedstrijden en shoots gebruik ik naald en draad, maar vind het een cru om het weer los te krijgen (zoek die zwarte draadjes maar eens in zwarte manen :P ).

Maargoed. Ik maak heel simpel allemaal vlechtjes; de aanzet vlecht ik ietsjes losjes en verder naar beneden toe gewoon goed strak. Niet te dunne plukken nemen: ik kom meestal rond de 7 a 8 knotjes uit.
Als je alles gevlochten hebt, dan vouw je het gewoon een aantal keer dubbel al naar gelang de lengte van de manen. Die van mij vouw ik twee a drie keer dubbel en dan een stiekje eromheen. Als je ipv een stiekje dus naald en draad gebruikt, dan hou je van die mooie "roosjes" zoals bovenstaande foto. Dan lijkt je paard veel meer front te hebben.

Voorpluk geen raad, want weet zelf niet eens hoe ik dat fatsoenlijk kan vlechten. Dus Laurie, leg uit hoe je dat mooie voorpluk knotje hebt gemaakt. :D

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:27

Dit was mijn tweede keer vlechten met naald&draad

Afbeelding

Ik maak altijd een stuk of 9 vlechtjes, ik zorg ervoor dat ik ze nat maak of ik gebruik gel om pluizen en uitstekende haren te voorkomen.
Zelf heb ik veel gehad aan dit filmpje :j
http://www.ophetland.tv/11803402/Knotje ... g/Paarden/

Voorpluk ziet er bij mij nooit mooi uit, de volgende keer laat ik die maar los hangen :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:28

smeetjoew schreef:
Geen foto's helaas, maar als het om normale wedstrijden gaat, vlecht ik altijd met elastiek. Bij belangrijke wedstrijden en shoots gebruik ik naald en draad, maar vind het een cru om het weer los te krijgen (zoek die zwarte draadjes maar eens in zwarte manen :P ).

Maargoed. Ik maak heel simpel allemaal vlechtjes; de aanzet vlecht ik ietsjes losjes en verder naar beneden toe gewoon goed strak. Niet te dunne plukken nemen: ik kom meestal rond de 7 a 8 knotjes uit.
Als je alles gevlochten hebt, dan vouw je het gewoon een aantal keer dubbel al naar gelang de lengte van de manen. Die van mij vouw ik twee a drie keer dubbel en dan een stiekje eromheen. Als je ipv een stiekje dus naald en draad gebruikt, dan hou je van die mooie "roosjes" zoals bovenstaande foto. Dan lijkt je paard veel meer front te hebben.

Voorpluk geen raad, want weet zelf niet eens hoe ik dat fatsoenlijk kan vlechten. Dus Laurie, leg uit hoe je dat mooie voorpluk knotje hebt gemaakt. :D

Eigenlijk niet veel bijzonders, haha. Ik vlecht de voorpluk ook met naald en draad, in principe werkt dat dus precies hetzelfde als met de manen. De voorpluk is (bij mijn paard dan) alleen wat langer waardoor het knotje al snel heel rond wordt.

Vooraf nat maken zorgt er overigens wel voor dat het vlechten een stuk makkelijker gaat. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:32

Maar je vlecht het dus en niet invlechten? Want ik krijg er nooit zo'n mooie "gevlochten"-knot van zegmaar. Je ziet de slagen van de vlecht er niet meer in.

Evy: mooi! Maar een losse voorpluk is echt not done hoor! :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:33

Ik lees even mee

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:40

smeetjoew schreef:
Maar je vlecht het dus en niet invlechten? Want ik krijg er nooit zo'n mooie "gevlochten"-knot van zegmaar. Je ziet de slagen van de vlecht er niet meer in.

Evy: mooi! Maar een losse voorpluk is echt not done hoor! :D

Kan zijn dat ik nu onzin verkondig, maar ik denk dat dat echt aan de lengte ligt. De voorpluk van het paard op de foto is vrij lang, het paard van mijn moeder heeft echter een veel kortere en daar zie ik de slagen ook nooit in terug.

Ziet er inderdaad heel mooi uit, Evy. :D

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:16

Oh gelukkig, ik ben niet de enige die geen voorpluk kan invlechten :)
Bij mij zie je ook inderdaad de slagen niet terug. Mijn paard heeft toch best wel een redelijke lange voorpluk.. dus wie heeft de gouden tip :P

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:18

Bonitolover: Ik heb ook meestal 8 vlechtjes, ik verdeel altijd eerst de manen en doe er een stiekje omheen. Dan vlecht ik ze, om er vervolgens knotjes van te maken. Ik doe altijd een extra elastiekje omheen, zodat ik zeker weet dat alles blijft zitten als hij een keer met zn hoofd schud.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:19

Ik moet morgenochtend toevallig toch vlechten, ik zal wel foto's maken van de stappen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:25