Trailer kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Trailer kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 13:44

Ik heb al een beetje zitten zoeken in de TAO maar kon niet helemaal vinden wat ik zocht (wel interessante info trouwens ;)).

Ik zit er over te denken (ik moet wel nog sparen :D ) om in de toekomst een tweepaardstrailer te kopen. Ik heb twee paarden en ik wil ze ook tegelijk kunnen vervoeren dus ik ga niet inboeten op de ruimte. We hebben een bus dus de auto zit goed. Ook heb ik mijn E-rijbewijs dus ik kan verantwoord de weg op ;).
Ik wil een degelijke trailer die er tegen kan om 365 dagen per jaar buiten te staan. Verder hoef ik behalve de standaarddingen (klapraampjes, borst -en bilstangen) geen extra opties. Er moet een goede stevige bodem in zitten voor mijn zware jongens :D zodat ik te allen tijde veilig met mijn meest kostbare bezit op pad kan.

Waar moet ik op letten en hebben de kenners onder jullie do's en dont's?

Verder zie ik veel trailers waar bij de prijs staat; inclusief marge. Houdt dat de BTW in :? ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:00

Een bus is niet per definitie een juiste trekauto, de gewichten en kogeldruk moeten wel kloppen bij de aanhanger die je er achter knoopt. Niet iedere bus mag een 2 paards trailer met inhoud rondsleuren....

Marge is inderdaad de BTW
Citaat:
Gevonden bij Autotrader:

"Er staat bij sommige resultaten Marge" of "BTW", wat betekent dat?"
"Een marge auto is tot nu toe gekocht door een particulier. Hierdoor is er geen sprake van BTW afdracht en is de BTW ook niet meer terug vorderen, waardoor deze auto minder interessant is voor bedrijven. Marge auto's zijn zeer interessant voor particulieren. U ziet de term 'marge' bij een advertentie staan.

De term BTW bij een advertentie betekent dat de auto (in het verleden) nieuw is gekocht door een bedrijf. Elk bedrijf krijgt bij uitgave de BTW terug. Deze auto is dus interessant voor bedrijven om aan te schaffen. U ziet de term 'BTW' bij een advertentie staan.

Sees

Re: Trailer kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:04

Klopt Cissy maar deze mag dat wel, dat heb ik al gecheckt ;).

Dank voor de uitleg over de BTW.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:09

Sees ik ben toevallig ook aan het rondkijken.
Waar ik zelf op let is dat het voordeurtje aan de rechterkant zit. Mocht je pech krijgen op de snelweg of iets, dan kun je veilig door t deurtje naar je paard toe, en sta je niet aan de kant van de weg.
Maar dat is volgens mij nogal persoonlijk hoor!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:47

Muppetmayo, komt het ook wel eens voor dat het deurtje aan de linkerkant zit? Hmmm, goed dat je het zegt. Nóg een puntje omk op te letten dus. Ik heb al op verschillende sites zitten kijken maar heb eigenlijk geen idee wat een nette 2e hands tweepaardstrailer in goede staan maar zonder poespas moet/mag kosten...A

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:52

Mijn deurtje zit links en ik vind het daar juist prettiger, ben ik sneller bij mn paard als ik alleen ben, hoef ik niet helemaal om de trailer en de auto heen te lopen. Het is maar net wat je prettiger vindt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 14:58

Daar zit misschien ook wat in Cissy maar ik denk dat ik het deurtje rechts idd ook wel erg prettig vind. Alhoewel er wordt geadviseerd het deurtje nooit open te doen op de snelweg, toch (bij pech bv).

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:11

Is inderdaad heel persoonlijk. Ik weet dat mijn paardje als hij helemaal uit zn panty gaat op de trailer, hij juist rustig wordt als ik mijn hoofd door het deurtje steek, en er niet uit zal klimmen (dat doet hij wel aan de achterkant :+ ) Ervaring mee ook.. Bij mij gaat het deurtje als ik met spoed naar mn paardje moet langs de weg, gewoon open.
Cissy ik spring altijd heel snel over de koppeling ertussen hihi.
Maar zo heeft alles wel iets.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 15:16

Ik spring er ook altijd tussendoor idd. Alleen zal ik denk ik niet snel op pad gaan. Dat vind ik niet zo fijn.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:10

ik volg dit even. Ben zelf ook beetje aan het rondkijken voor een trailer en heb ook geen idee waar ik op moet letten.

offtopic; TS wat heb jij twee onwijs leuke paardjes!!!!! (ze matchen inderdaad erg goed :D )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:12

Ik spring er ook een keer tussendoor en toen bleef ik met mijn veter in het handvat van het wieltje hangen en toen lag ik daar languit met mn tanden door mn lip.....en een paar hele blauwe knietjes

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:23

cissy schreef:
Ik spring er ook een keer tussendoor en toen bleef ik met mijn veter in het handvat van het wieltje hangen en toen lag ik daar languit met mn tanden door mn lip.....en een paar hele blauwe knietjes

en blauwe plekken op je ego denk ik :+ ... arme jij, dan maak je echt een rotsmak!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:29

Jemig Cissy, da's niet echt fijn nee :(:). Ik stap er altijd met beleid overheen hoor. Heb jij enig idee wat een nette tweedehands trailer op zou moeten/mogen leveren?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:46

dat deed goed zeer inderdaad, ben nu blij met mn deurtje links :)

Er staan meerdere nette trailers overal te koop, die van mij is ook te koop toevallig, ik vraag er toch wel 2700 voor omdat hij helemaal uitelkaar is geweest en met duurzamer materiaal weer is opgebouwd, maakt hem ook iets zwaarder en daardoor minder laadvermogen, dus niet geschikt voor twee grote zware paarden. Maar wel een hele degelijke trailer!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:41

HET punt waar je op let: De balk vanaf de koppeling moet doorlopen tot aan de achterbalk.
Het kan wel dat die balken uit delen bestaan die gelast zijn (Humbauer), maar de verbinding naar achteren is duidelijk herkenbaar.

Indien gewichten geen rol spelen, neem altijd het hoogst leverbare TMM (meestal 2400 - 2600kg) in plaats van de standaard 2000kg van een twee-paards. Zeker bij grotere paarden loop je snel het risico op overbelading.

Kijk verder dan je neus lang is en dan bedoel ik: verdiep je in wat er leverbaar is, dat is namelijk veeeel meer dan wat je bij de gemiddelde trailerboer aantreft. Zij kunnen nu eenmaal ook niet alles op voorraad hebben, dus het is zinvol om brochures en sites van fabrikanten te bestuderen.

Mijn volgende trailer? Nou, waarschijnlijk deze: http://www.boj.nu/index.php?pg=90

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:37

ikke schreef:
HET punt waar je op let: De balk vanaf de koppeling moet doorlopen tot aan de achterbalk.
Het kan wel dat die balken uit delen bestaan die gelast zijn (Humbauer), maar de verbinding naar achteren is duidelijk herkenbaar.

Waarom zou je hier op moeten letten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:42

Royallady schreef:
ikke schreef:

Waarom zou je hier op moeten letten?

Eh :D Tjsa, da's een goeie :D

Maar, zonder flauwekul, Zo'n doorlopende balk geeft stevigheid aan de trailer en zorgt ervoor dat de krachten op het chassis terecht komen waar die uiteindelijk thuis horen, namelijk op de assen.
Er zijn trailers die deze balk niet verdr dan de eerste dwrsbalk laten lopen en de krachten via deze dwarsbalk en de hoeklijnen overbrengen op de assen. Wanneer je dan goed kijkt, hangt je hele trailer (inkl paard) maar op vier lasjes aan je auto.......

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:34

@Ikke, oh zo bedoel je dat.
Als die balken doorlopen geeft dat inderdaad stevigheid aan de trailer. Er zijn echter ook genoeg trailers waarbij deze balken niet doorlopen, maar die dmv. bouten gekoppeld zijn aan het chassis. Deze zijn constructief gezien niet persé minder of beter.

Bijvoorbeeld zijn de V-balken (om het maar zo te noemen) van mijn Böckmann op 4 punten gebout ipv. doorlopend aan de rest van het (gelaste) chassis. Een constructie waarvan de laatste bouten overheersend op trekbelasting belast worden. Alle 4 punten worden op afschuiving belast waardoor deze krachten overgebracht worden aan de rest van het chassis die het afdraagt aan de geboute assen. Als constructeur heb ik zelf natuurlijk ook kritiekpunten op mijn trailer, maar dit is een prima oplossing.

Maar ik heb inderdaad ook wel eens een trailer gezien waarbij hier niet zo goed over nagedacht is. Alleen valt er ook te twisten over de definitie goed; Reken je als constructeur een trailer uit zodat deze net voldoet aan de NEN/EN normen, of stel je hier meer eisen aan zoals aan doorbuiging van constructiedelen.

Misschien is het ook interessant eens een nieuw topic te openen en eens (met foto's) kritisch naar trailers te kijken. Ook altijd leuk voor de wiki.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:39

Voordat wij onze trailer definitief hebben gekocht hebben we hem eerst bij een garage (speciaal voor aanhangers/trailers etc.) laten keuren.
Je kan wel zelf op onderzoek gaan, maar vind zelf maar eens uit of het verlichtingskastje nog goed is, of dat de bodem wel stevig genoeg is en hoe het zit met het remkabeltje bijvoorbeeld.
Gewoon het zekere voor het onzekere nemen en hem naar een garage brengen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 14:38

Ikke, ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoeld :o ? En kan ik dat gewoon zien als ik onder de trailer kijk? En ja jouw toekomstige trailer is wel van een héél ander kaliber :D.

Christine, dank je voor de tip. Dat de trailer gekeurd moest worden, daar had ik al rekening mee gehouden maar ik weet niet hoe welwillend garages zijn hierin?

Ik zoek een trailer voor mijn haf en rijpaard kruising. Twee stevige jongens ;).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:15

Sees schreef:
Ikke, ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoeld :o ? En kan ik dat gewoon zien als ik onder de trailer kijk? En ja jouw toekomstige trailer is wel van een héél ander kaliber :D.

Yep, wanneer je even onder de trailer kijkt en de balk vanaf de koppeling naar achteren volgt, zie je vanzelf of er een doorlopende lijn is vanaf de koppeling naar de achterbalk of dat die balk ergens eerder ophoudt en vast zit aan andere delen van de constructie.

Die trailer is in NL vooralsnog niet eens te koop. Ik kwam ze tegen op de Equitana; heb er eens stevig aan getrokken en geduwd en dat gaf allemaal geen krimp. Niet zeuren over een kilo meer of minder (ding weegt bijna 1000kg leeg) maar het zag er allemaal degelijk uit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:00

Thanks ikke!!

Ik ga binnenkort denk ik eens vrijblijvend bij een dealer kijken.

Ik ga letten op:

- De kitranden tussen de bodem en de wanden
- Deurtje links of rechts
- De balk vanaf de koppeling 'moet' doorlopen naar achteren
- Trailer wordt gekeurd alvorens over te gaan tot verkoop
- TMM

Nog meer tips?

Ik wil mijn beide mannen veilig kunnen vervoeren. het zijn geen zwaargewichten maar ik wil gewoon een degelijke constructie. Er zal vast ook wel eens een paard alleen in worden vervoerd trouwens, moet ik dan nog ergens extra op letten?

Ladyr. Thanks trouwens :D

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 04:31

kogeldruk checken kan ook een goede zijn.
Verder zou ik gewoon echt goed kijken naar de staat en bij vertrouwde mensen gaan.

Als je het niet vertrouwd, laten staan. Trailers genoeg te koop.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 06:45

Ik weet niet hoe het zit met je budget, maar toen ik soms is het prijs verschil tussen een tweedehands en een nieuwe niet heel veel.
Toen ik ging kijken naar een 2 paards tweedehands, ben ik toch uitgekomen bij een nieuwe.
Heb nu een compleet aluminium, ik hoef me in ieder geval nooit zorgen te gaan maken of de bodem niet weg rot.

Mocht je gaan kijken naar een tweedehands particulier, dan gewoon vragen naar de keuringsraporten/ onderhouds factuur etc..
Houten bodem/ zijwanden raad ik je af, zeker als hij 365 dgn buiten staat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:21

over aluminium uit een ander topic:
Royallady schreef:
Eerst even wat uit de wereld helpen: Het probleem van 'aluminiumrot' (om het maar zo te noemen) bij voornamelijk onbehandeld aluminium zit hem niet in het ontstaan van aluminiumoxide, want die oxide is vormt het aluminium zelf om verdere aantasting van het materiaal tegen te gaan. Het probleem zit erin dat door urine / zouten / water / ontsmettingsmiddel / schoonspuiten etc. het gevormde oxide laagje 'wegespoeld' wordt en je aluminium een fractie dunner is geworden. Vervolgens begint het proces opnieuw... totdat je materiaal zo dun is geworden dat het kapot gaat. Contact met bijvoorbeeld rvs materiaal in combinatie met zouten versneld dit proces.. In diverse publicaties staat hierover vermeld: 'De extra corrosie die aluminium en aluminium legeringen ondergaan is ernstig. Beschermende maatregelen moeten genomen worden.". Deze maatregelen worden door de trailerfabrieken niet toegepast; is te arbeidsintensief en kost te veel.

Het toepassen van rvs bevestigingmateriaal op een aluminiumtrailer is puur marketing aangezien de klant op deze manier denkt dat dit beter voor de trailer zou zijn omdat het bevestigingsmateriaal niet gaat 'roesten'. Wat hij echter niet weet is dat de levensduur van de trailer hierdoor achteruit gaat.

Dit bovenstaande hangt trouwens ook vanaf van de gebruikte aluminiumlegering en of dit wel of niet geanodiseerd e.d. is en natuurlijk op welke wijze en frequentie de trailer in aanraking komt met bovengenoemde stoffen. Meer (achtergrond) informatie hierover is onder andere te vinden op http://aluminiumcentrum.nl/

Maar nu even over de Ifor trailer: mooi ding om te zien, voor mij viel hij sowiezo af, want was te zwaar. Hou er rekening mee dat gewichten in de folders /websites net zoals diverse andere trailermerken niet overeenkomen met werkelijke gewichten van de trailer zo als 'ie in de showroom staat met alle accesoires en dat deze wel eens veel zwaarder uit kan vallen dan je dacht dat deze zou zijn.