Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Underwater

Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 20:06

Hallo Bokkers,
Ik rijd al zo'n 2 jaar een 6jarige haflinger voor iemand.
In die 2 jaar heb ik mijzelf echt tot een dressuurliefhebber ontpopt en wil ik maar wat graag de ring in.
Ik ben 1x gestart en heb toen goede punten gehaald, helaas wegens tijdelijk geen trailer kan ik nu niet starten, maar ik ga er van uit dat dit binnenkort wel weer kan.

Alleen merk ik nu dat te veel van hem vraag, en ik ben bang dat hij niet de ideale pony voor mij is.
Nu weet ik niet meer wat ik moet doen, ik heb in die 2 jaar een hele mooie band met hem opgebouwd en kan ook niet zonder hem, maar door de vele miscommunicatie's nu tijdens het rijden, wordt het er niet beter op.

Wat moet ik in zo'n situatie doen? Gewoon doortrainen en wachten tot ik weer vervoer heb en dan maar kijken wat er van komt of moet ik het anders aanpakken?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:33

Je kan het ook een tijdje rustig aan doen en daarna opnieuw proberen.
Wat bedoel je met teveel vragen? Zet je teveel druk op hem of ik snap het niet helemaal.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:51

Op wat voor manier vraag je teveel van hem? Kan hij het niveau niet aan, zijn de oefeningen te moeilijk of hoog, wil hij het niet?
Je schrijft daarnaast dat het niet je ideale pony is, waarin is hij dat niet?

Ik denk dat als je allebei wat anders wilt doen of hij het niveau of de oefeningen niet aan kan je beter kan kijken naar een ander verzorgpaard wanneer je dressuurmatig verder wilt komen. Misschien dat je hem daarnaast kunt gaan rijden? Je kan er ook voor kiezen om de tijd te nemen, 6 jaar is jong voor een paard en misschien dat hij met een paar jaar het beter aan kan.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:59

Ligt eraan wat je met teveel vragen bedoelt. Kan het paard het fysiek niet, heeft hij er geen zin meer in? Fysiek is natuurlijk weinig aan te doen. Loop je vast met oefeningen? Dan instructie erbij halen misschien. Als je het gevoel hebt dat je paard er geen zin meer in heeft, probeer dan veel afwisseling te doen. Bijvoorbeeld weekje alleen maar wandelen oid. Soms werkt dat echt, even vakantie (ook als het lijkt alsof het paard de oefeningen niet aankan).

Ik snap dat je een band hebt opgebouwd, dat is heel mooi, helemaal met een paard dat je voor een ander rijd. lijkt me dat je er nog wel vaak zult komen als je een andere richting op zou gaan. Ikzelf zou nog wel lekker doorgaan, het bespreekbaar maken met de eigenaar, weer een wedstrijdje rijden als je trailer hebt en ondertussen beetje rondspeuren naar een ander paard. Wie weet loop je tegen iets geweldigs aan, wie weet ren je gillend naar je haf terug! :) Succes!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:06

Ik denk niet zozeer dat je teveel vraagt maar eerder dat je het niet helemaal op de goede manier vraagt. Waarschijnlijk is hij niet los genoeg in zijn lijf en daardoor ook niet sterk genoeg, om netjes uit te voeren wat je wil. Daar kun je nog heel veel aan doen met de juiste begeleiding die hier veel aandacht aan besteedt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:22

Ga met Mindfields mee...niet afdwingen, als hij het kan en er klaar voor is, komt het vanzelf.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:34

Realistisch zijn. Een haflinger gaat jouw dressuurambities niet waarmaken. Ik zou op zoek gaan naar een ander paard.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:42

Een haflinger kan echt de lagere klassen in de dressuur wel aan hoor. Dus ik denk dat je het idd niet goed aan hem vraagt. Neem les!!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:45

Waarom kan een haflinger haar dressuurambities niet waar maken?
Een haflinger kan nl. prima met de basissport mee komen (en daar bedoel ik t/m Z).

TS je geeft zelf al aan dat je (op dit moment) teveel vraagt, probeer die grens niet constant op te zoeken maar ga helemaal naar de basis tot het paard aangeeft dat het verder wilt.
Maak overigens niet uit je verhaal op of je een instructrice hebt, wellicht is dat ook een optie mocht je die niet hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:18

Vudress schreef:
Realistisch zijn. Een haflinger gaat jouw dressuurambities niet waarmaken. Ik zou op zoek gaan naar een ander paard.

Nee, inderdaad voor een ruiter die het zelf al niet ziet zitten zal het niet lukken. Maar dat heeft niets met een Haflinger te maken. Maar goed als je dat al in je hoofd stopt dat een Haf dat niet kan dan is het inderdaad onbegonnen werk.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:09

Vudress schreef:

dat zeggen ze nou ook altijd van mijn arabier :\ Die kan echt niet een dressuurproef lopen. ik ben er toch zeker van dat ie dat wel kan, als er gewoon goefend wordt en duidelijke hulpen gegeven worden.

Zie niet in waarom een haflinger niet de dressuur in kan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:14

Dilan1993 schreef:
Vudress schreef:

dat zeggen ze nou ook altijd van mijn arabier :\ Die kan echt niet een dressuurproef lopen. ik ben er toch zeker van dat ie dat wel kan, als er gewoon goefend wordt en duidelijke hulpen gegeven worden.

Zie niet in waarom een haflinger niet de dressuur in kan.

Dat is toch simpel omdat niet iedere ruiter dat kan met een Haflinger en afschuiven op de haflinger is dan het gemakkelijkst.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:21

Dat blijkt :\ Zie hier in de buurt genoeg Haflingers die hartstikke netjes hun proefjes lopn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:30

Je ambities aanpassen aan de kunnen van het paard, of het paard aanpassen aan je ambities (en dan bedoel ik dus over op een ander paard). Een andere weg is er IMO niet.
Dilan: Dat kan best wezen, maar déze trekt het niet, en het gaat om deze

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:32

Ik ken iemand die haar paard verkocht heeft omdat ze dressuurambities kreeg en een daarvoor in haar ogen geschikter paard kocht. Ze heeft daar, hoewel het paard voldeed, spijt van gehad. Terugdraaien gaat niet, dus weet wat je wilt.
Het is ook belangrijk om te weten waarom je aan dressuur doet. Zelf gebruik ik het om paarden te verbeteren en kan me dus slecht voorstellen dat er een paard is dat het niet zou kunnen met de juiste training.
Als je het doet om wedstrijden te winnen, tja, dan ben je anders bezig en dan wil je misschien een paard die zoiets vergemakkelijkt.
Dressuur is een weg, geen doel en met tijd en geduld kun je de pony alles aanleren wat je leuk vindt om te doen.
Maar als je het wedstrijdrijden op zich leuk vindt en vorderingen niet snel genoeg zijn, moet je de pony niet plagen met dingen te vragen waar het niet aan toe is en aan een andere beginnen die het al in zijn mars heeft.

Wat dat betreft ben ik het dus met stef eens.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:41

Ik zou eerst eens even kijken hoe ver je, met behulp van goede begeleiding, met dit paard kan komen. Ieder gezond paard kan in principe goed mee komen in de basissport. En natuurlijk kan het zijn dat je nadelen ondervind als je paard wellicht niet helemaal de ideale bouw heeft. Maar op L/M niveau komen moet toch zeker wel lukken, ook al heeft een paard korte pootjes, geen spectaculaire gangen, is wat overbouwd etc. Het is vrijwel onmogelijk om als je op B/L niveau een winstpunt wilt halen teveel van een gezond paard te vragen. Ik denk niet dat je na 1 wedstrijd al op moet geven en het meer moet zoeken in betere begeleiding zodat je wat aan die miscommunicatie doet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:44

stef schreef:
Je ambities aanpassen aan de kunnen van het paard, of het paard aanpassen aan je ambities (en dan bedoel ik dus over op een ander paard). Een andere weg is er IMO niet.
Dilan: Dat kan best wezen, maar déze trekt het niet, en het gaat om deze

Dat weet je niet of deze het niet trekt. De TS denkt dat maar waarom ze dat denkt weten we nog niet. We weten niet eens over welk niveau ze spreekt en tot waar haar ambitie gaan. Dus een erg snelle conclusie om meteen over te gaan op een ander toch?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:48

Fleurtje100 schreef:
Ik zou eerst eens even kijken hoe ver je, met behulp van goede begeleiding, met dit paard kan komen. Ieder gezond paard kan in principe goed mee komen in de basissport. En natuurlijk kan het zijn dat je nadelen ondervind als je paard wellicht niet helemaal de ideale bouw heeft. Maar op L/M niveau komen moet toch zeker wel lukken, ook al heeft een paard korte pootjes, geen spectaculaire gangen, is wat overbouwd etc. Het is vrijwel onmogelijk om als je op B/L niveau een winstpunt wilt halen teveel van een gezond paard te vragen. Ik denk niet dat je na 1 wedstrijd al op moet geven en het meer moet zoeken in betere begeleiding zodat je wat aan die miscommunicatie doet.

_/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:51

Ik trek geen conclusies Tigra, we moeten op bokt eens wat meer vertrouwen in TSsen hebben. TS zegt dat t paardje het niet trekt, daar zal ze haar redenen voor hebben. Dan hoeft er geen hele uitleg te komen IMO. Tegenwoordig moet je op bokt jezelf veel en veel te vaal verdedigen.
Wat haar ambitie is is niet van belang, welk nivo is niet van belang. Wat wel van belang is, is dat ze, om wat voor reden dan ook, momenteel vast loopt met het paard icm haar ambitie. En tja, dan kan je 2 dingen doen. Je ambitie aanpassen of je paard aanpassen

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:56

Paardje is pas 6 en misschien wel onder de indruk van de gewijzigde manier van trainen (ineens veel serieuzer?). Ik zou het gewoon nog een paar keer proberen. Overstappen naar een ander paard kan altijd nog!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:57

stef schreef:
Ik trek geen conclusies Tigra, we moeten op bokt eens wat meer vertrouwen in TSsen hebben. TS zegt dat t paardje het niet trekt, daar zal ze haar redenen voor hebben. Dan hoeft er geen hele uitleg te komen IMO. Tegenwoordig moet je op bokt jezelf veel en veel te vaal verdedigen.
Wat haar ambitie is is niet van belang, welk nivo is niet van belang. Wat wel van belang is, is dat ze, om wat voor reden dan ook, momenteel vast loopt met het paard icm haar ambitie. En tja, dan kan je 2 dingen doen. Je ambitie aanpassen of je paard aanpassen

Of jezelf aanpassen en je afvragen of het misschien aan jouw rijkunsten kan liggen en daaraan gaan werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:01

ieder paard kan een foutloos Z proefje lopen hoor,mits met de juiste begeleiding.
Er lopen genoeg haflingers redelijk hoog nivo dressuur en dat ziet er prachtig uit!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:02

geerke schreef:
ieder paard kan een foutloos Z proefje lopen hoor,mits met de juiste begeleiding.
Er lopen genoeg haflingers redelijk hoog nivo dressuur en dat ziet er prachtig uit!

Er is meer dan braaf je ding doen maar dat het paard eigenlijk niet de capaciteiten heeft voor een 8....ik neem daar geen genoegen mee.. Misschien TS ook niet? Een haflinger kan best iets lopen wat op een appuyement lijkt maar of hij volgens de theorie werkelijk die scharing/buiging maakt die gevraagd wordt is de vraag. Ja er zijn er die het kunnen maar 9 vd 10 haflingers hebben dat niet, net zo goed niet als de lossigheid/ruimte in hun bewegingen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 22-04-11 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:02

Dat is ooit eens in het leven geroepen op bokt en dat is nu ineens de waarheid, een waarheid die ik zéér dubieus vind

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:03

stef schreef:
Dat is ooit eens in het leven geroepen op bokt en dat is nu ineens de waarheid, een waarheid die ik zéér dubieus vind

wat is ooit eens in het leven geroepen door bokt?