Scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:01

Hallo bokkkers,
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon niet echt iets vinden wat in mijn situatie past.
Ik heb dus een shetlander merrie die al jaren lastig van der vacht af komt.
Vorig jaar heb ik ook overwogen om te gaan scheren maar heb het uiteindelijk nog niet gedaan.
Maar nu twijfel ik wel heel erg, ze heeft namelijk nog gewoon een dikke vacht en verhaart maar minimaal.
(Na een tijdje poetsen verhaart ze helemaal niet meer en is er amper wat af gekomen)
Ze staat er nu ongeveer zo bij :
Afbeelding
Misschien een niet al te duidelijke foto maar je ziet wel dat ze nog veel vacht heeft.
Dus wat denken jullie, word het al tijd om der te gaan scheren?
Ik ben namelijk wel veel met haar bezig en ze staat soms al te zweten voor ze moet gaan werken.
En mocht ik der gaan scheren heb ik dan nog een dekentje nodig deze tijd?
Ik ben nogal een leek hierin dus wou ik eerst graag jullie mening/tips aanhoren.

petitparis

Re: Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:09

heb je eigenlijk al geprobeerd om iets bij te geven om makkelijker uit de haren te komen? bv lijnzaad en sedochol?

als je wil scheren en niet met dekens wil knoeien, dan moet je een dekenmodel scheren, op deze manier kan je shet al aardig wat warmte kwijt zonder dat hij in z'n nakie staat en dus of zich niet kan warm houden of kan verbranden.
Om volledig te scheren is het beter dit al eind februari, begin maart te doen, zodanig dat je nog gedurende enkele weken een winterdeken kan opleggen en dat de haren terug wat gegroeid zijn tegen de tijd dat het buiten warm genoeg is om overdag de dekens af te laten.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:11

Ze krijgt al lijnzaadolie, dekens maken mij opzich niet uit maar dan moet ik wel weten wat ik dan op zou moeten doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:44

het paard van mijn vriendin wordt ook vandaag geschoren (omwille van cushing vacht), maar daar is he tnu een heel moeilijkperiode voor. 's nachts is het te koud (5°C)dus moet je goed afdekken (tot 200grams)en overdag is het 26°C da's zelfs te warm voor een 0grams regendek, maar net geschoren loopt ze kant te verbranden en als er een regenbui valt is ze onmiddellijk nat-nat en verliest dan teveel warmte...

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:51

ik zou haar hals en buik sheren en dan kijken hoe het gaat.
maar s'nachts wel een deken op.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:15

Mijn pony word vandaag of morgen geschoren :j. Hij is bijna 20 en komt gewoon niet fijn door de vacht heen. Haal hem zweetend uit de paddock en met rijden heeft hij er ook last van. Nu is het snachts ook nog warm, dat scheelt :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:23

Paarden die slecht door het haar komen zou ik inderdaad scheren. Ik van de week met mijn vriendin nog een paard staan scheren. Met die hitte loop je het risico dat het gaat broeien en smetten onder die dikke vacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:31

ik ga maandag ook een shetje scheren,kan best hoor. :j
snachts is het hier 10 graden en daar worden ze echt niet ziek van.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:46

En de paarden die nu geschoren worden krijgen dan nog een deken op s'nachts?
En verbranden die niet?
Over het verbranden, mijn shet staat wel 24/7 buiten maar met schuilstalletje en een boom die ook voor schaduw in de wei zorgt, dus ze kan als het ware zelf kiezen of ze in de zon of schaduw staat. Ik weet niet of dat uitmaakt maar even om de situatie wat te verduidelijken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:51

Ja moeilijk...
Stel je gaat nu scheren heb je inderdaad kans op verbranding, als je bv. een exzeem deken omdoet hiertegen groeit er geen vacht terug en kan je de hele zomer met die deken blijven lopen.

Ik zou tot volgende week afwachten. Volgens mij is er dan minder zon, maar blijft het wel 10 graden s'nachts.
Dan gewoon deken aflaten, hopen dat er wat vacht bijgroeid en ben je ook van het deken probleem af.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:54

Je scheert hem toch niet helemaal kaal tot op de huid?

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:02

oke dan wacht ik het nog even af :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:06

gewoon scheren ;)
eventueel vliegendeken op ( voor de uv straling)

Is veel lekkerder met dit weer ipv zo'n vacht ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:26

doei schreef:
Ja moeilijk...
Stel je gaat nu scheren heb je inderdaad kans op verbranding, als je bv. een exzeem deken omdoet hiertegen groeit er geen vacht terug en kan je de hele zomer met die deken blijven lopen..

wat een onzin! _O-
waar haal je dat vandaan?
een paard een eczeemdeken omdoen en ze krijgen geen vacht
ik heb een eczemer die met deken om loopt en reken maar dat daar gewoon een vacht onder groeit hoor.

en verbranden?
je scheert ze toch niet kaal?
je maakt het haar alleen korter..

pernill:
de shet bij ons heeft ook een schuilstal en bomen en die gaat maandag geschoren worden.
lekker alles er af,gebeurd echt niks mee hoor.
gewoon doen.
:j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:35

Ik heb mijn shet gister ook geschoren omdat ze slecht door de verharing kwam.Ze heeft geen last van de zon en snachts heb ik haar even een katoentje opgedaan.. Ze was heel blij dat ze van haar dikke vacht verlost was..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:29

bij het paard van m'n vriendin ligt overdag een vliegendeken op en 's nachts leg ik er een fleece bij over zolang de temperaturen nog onder 10°C durven zakken.
Paard ziet er wel een pak gelukkiger uit nu ze van haar vacht verlost is.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 10:54

Bedankt allemaal :)
Morgen wordt ze geschoren.
Ik wou het liefst vandaag nog maar er valt nu niet aan een scheerapparaat te komen dus dan morgen maar. :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:56

De shetten scheren wij hier ook als ze zo dik in hun haar zitten.
Staan zonder deken en hebben het helemaal niet koud.Zijn vaak ook vet zat,dat scheelt.
Ze zal je dankbaar zijn!

Jkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:02

ja als je ze scheert zijn ze veel frisser en glader en kijken ze op de een of andere manier toch happier