Bijtwonden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Bijtwonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 23:19

Bokkers, ik heb jullie hulp nodig...
Ik sta sinds 3,5 maand op een nieuwe stalling. Ze staan lekker 24/7 buiten *\o/* hebben genoeg contact met andere, ruime 20x40 bak + 20x40 paddock en groot weiland. Echter zochten de land eigenaren 2 nieuwe mensen waarvan ik er 1 was.
Mijn paard werd zeer goed ontvangen, is lief (naar mens en dier) en onderdanig in de groep en sinds dag 1 dikke vriendjes met 1 van de andere paarden.
Samen eten, slapen, drinken. Dikke pret dus ik helemaal blij gezien het 5 minuten lopen van mijn huis is *D

Na 1,5/2 maanden was ook de laatste lege plek opgevuld door een net gecastreerde ruin van nog geen 3.
Dit paardje werd niet goed ontvangen en is een maand lang achter na gezeten door de leider van de groep, iedere dag op nieuw, etenstijd of niet.
Paard heeft in die tijd 3x hek uit eruit gerend, liep kreupel en had vele wonden met als gevolg > er werd een stukje afgezet voor dat paardje.
Logisch zou ik ook gedaan hebben! Natuurlijk niet de bedoeling dat je hem straks met een gebroken been vind.
De rest van de groep bleef dat paard opjagen maar ze konden er niet meer bij omdat er een hek tussen staat.
Nu koelen ze hun woede op mijn paard....

Mijn paard is er onderdanig en moet een langere tijd gepest worden wil hij van zich af trappen. Dus als hij flink gebeten word haalt hij niet uit maar is hij wel weer bestempeld met een nieuwe roze vlek en kan ik weer gaan smeren.
Heb Antibijt geprobeerd met Cayenne erin, geen succes. Deken? Binnen no time stuk. Azijn wil ik nog proberen maar weet niet of dit kwaad kan voor de huid? Cribox hoor ik redelijk positieve reactie's op maar kan nergens vinden of dit op de huid mag komen?

Dat nieuwe paardje is nu even tijdelijk weg om ingereden te worden en gelukkig word mijn paard nu met rust gelaten maar ja..hij komt weer terug.
Hebben jullie misschien HET middel tegen een open paarden mond? Of in ieder geval optie's die ik kan proberen.
Onwijs bedankt alvast! *D

Zo ziet hij er momenteel uit ;(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verhuizen van stal zal ik absoluut niet doen. Ook zeggen dat nieuwe paard weg moet, ga ik niet over dus kan ik niks mee doen. Tevens is dat ook een andere discussie, hier wil ik het graag alleen over het bijten hebben.

tamary

Re: Bijtwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:51

Betere manier opzetten om nieuw paard te intoduceren. Heb de indruk dat nieuwe er gewoon bij ingezet worden?
Laat nieuwe eerst maar zeker 1 week met draadje ertussen lopen, ipv meteen in de groep en zoek het maar uit.
Kan zijn dat mits 3 jarige nu niet weer zomaar er bij gezet wordt het nu wel goed gaat.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 08:55

Maar ze bleven hem wel aanvallen toen hij alleen stond, hij heeft zeker een dikke 3-4 weken "alleen" gestaan maar ze bleven hem aanvallen.
Dit omdat hij daarvoor los in de groep heeft gestaan? Hij heeft de eerste twee dagen dat hij er was ook wel alleen in de paddock gestaan en daarna is hij los in de groep gegaan maar vanaf dag 1 was het al hommeles.
Vind prima dat hij erbij staat maar vind het zo sneu voor mijn paard. Had gehoopt met nog een jong paard voor een speel kameraadje maar pakt beetje anders uit.
Mochten er nog mensen tips hebben voor het bijten hoor ik het heel graag!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:47

Ik vind het raar gedrag dat ze jouw paard dan aanvallen. Misschien zoekt die contact met dat nieuwe paard?
Wellicht is het een idee om jouw paard bij die nieuwe te zetten en de rest van de groep ook samen. :)
Sommige paarden blijven aangevallen worden. Het stopt niet altijd.

edit: ik zou iig het mijn paard niet aandoen om toch in die groep te moeten blijven als hij zóveel gebeten wordt. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:51

Pauline schreef:
edit: ik zou iig het mijn paard niet aandoen om toch in die groep te moeten blijven als hij zóveel gebeten wordt. :(:)

Ik ook niet, arm dier. Heb het ook een tijdje gehad toen er een shethengstje bij kwam, maar nu de kudde stabiel is (ik rij door de drukte even niet), is het rustig.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:01

Mijn paard valt die nieuwe ook regelmatig aan, ook al vanaf dag 1 :j
Hij is wel minder fel dan de rest maar als hij te dichtbij komt krijgt hij toch een snauw terwijl ik dat niet gewend ben van hem. Hij wil altijd contact met andere paarden namelijk.
Hij is al een keer kreupel geweest door die nieuwe dus ik ga ze niet samen zetten denk ik. Als snap ik jou punt ;) Zou een logisch oplossing? zijn.
Het klopt dat het niet altijd stopt maar de eerste maanden dat ik er stond nergens last van dus het hoeft niet zo te gaan in onze groep want die gaat juist goed samen.
Of die nieuwe weg gaat/moet of niet ik wil toch proberen om de groep goed te laten functioneren samen.
Moet de groep dan in 2e gesplitst worden of mijn paard en dat nieuwe paard apart/alleen?
Ik dacht nml als ik nou een middeltje op smeer en alle paarden proeven dat hij smerig is misschien bijten ze hem dan niet meer :')

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:04

Nah dat middeltje bijt ook :')

Ik weet niet, splitsen is wel een goed idee, in goede duo's, en als iedereen een maatje heeft en je haalt dat draadje weg loop je kans dat ze gewoon doorvreten. Altijd iig het zwakste paard als eerste in de wei zodat die niet meteen besprongen wordt.
Klinkt alsof dat nieuwe paard gedragsgestoord is en dat daarop die anderen reageren.
Een deken kan wel iets beschermen maar ze bijten wel je deken aan gort.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:15

Klopt deken is binnen de kortste keren kapot en vind ook weer niks als hij hele jaar met een deken loopt
Mijn paard heeft het met eten ook door dat hij gewoon achter moet blijven dan loopt hij minste kans op schade.
Dus hij blijft dan afzijdig en loopt als laatste richting de voerplek. Maar het eten word altijd voor in de paddock gegeven dus als ze dan dichtbij die nieuwe komen vallen ze aan (mijn paard dus ook), dan kunnen ze er niet bij en draait de dominantste van het stel vliegensvlug om en bijt mijn paard.
Hele rare situatie waar ik zelf ook niet zoveel mee kan want ik snap niet wat er gebeurd.
Rangorde bepalen prima, leider eet als eerst prima maar dit vind ik zo raar.
Hier even overzicht hoe ons land er uit ziet. Paddock 1 staat altijd open naar de rijbak. In paddock 2 staat dat nieuwe paardje apart
Afbeelding

Maar goed ik ben dus opzoek naar een goed antibijt middel om te smeren/spuiten om te kijken of dat werkt :) dus ideetjes zijn welkom :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:26

Met antibijt ga je er niet komen ben ik bang.. Het is niet dat ze een kwartier op hem staan te kluiven omdat ze dat zo lekker vinden, maar om gericht bijten (en weer loslaten) voor een reden. Die vieze smaak proeven ze waarschijnlijk niet eens, bij zo'n snelle hap..
Ik denk dat je de oplossing echt zal moeten zoeken in de kudde zelf. Maar hoe, eh tja, geen idee, lastige en bizarre situatie..

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:29

mhm Joyce zover was ik ook, raar gedrag heb dit niet eerder gezien.
Mijn paard is trouwens ook niet ziek hij is past netjes onderzocht dus het is niet dat hij ziek en zwak is.
Met de antibijt met cayenne bleven ze wel even van hem af. Dat vonden ze echt te smeren en toen dreigde ze alleen nog maar.
Daar heeft mijn paard ook genoeg aan die snapt de boodschap wel. Maar ja toch helpt dat nu niet echt meer

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:37

Ik had mijn paard er al lang uit gehaald! Hij staat nu nog dag en nacht in die groep? Dat je het risico wil lopen...

Mijn paard is net verhuisd en vanaf dag 1 in een nieuwe groep. Ook mot gehad met een net gecastreerde pony, ze maakte elkaar bijna af (op het einde van de dag) ik ga dat niet aanzien en heb hem uit de groep gehaald en in een andere groep gezet.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:42

Hij staat nu nog dag en nacht in die groep ja maar op dit moment is er niks aan de hand want dat nieuwe paard is tijdelijk weg.
Hij is nu een week weg en in die week zijn er ook geen nieuwe plekken bij gekomen en ze bijten hem ook niet meer met etenstijd (ik voer zelf bijna iedere avond)
Het enige wat ik kan doen is hem inderdaad part zetten als die nieuwe er weer is

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:43

Oh ik dacht dat ie nu alsnog gegrepen werd! Hmm als die nieuwe zoveel onrust veroorzaakt vind ik dat de stalhouders daar een oplossing voor moeten vinden!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:58

nee die staat nu voor 2 maanden in belgie :)
Ik heb het in het begin eerst aangekeken, onenigheid in de groep kan natuurlijk altijd als er net een nieuwe bij staat.
Maar jullie denken dus eigenlijk hetzelfde als mij, dat het door het nieuwe paardje komt?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:06

Als er nu weer rust is in de groep..

Uiteraard moet er een rangorde worden bepaald. Dat gebeurd ook nog wel in de groep waar mijn paard in staat maar hij wordt niet gegrepen :n Ik heb mijn paard voor de sport en hou hem graag heel (maar wil hem ook zoveel mogelijk buiten hebben) als het niet zou gaan in de groep zou ik hem apart zetten met een ander waar het wel mee klikt.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:08

Ik denk niet dat het écht een permanente oplossing zal zijn; maar als je toch wilt sprayen/smeren zou je pbh spray kunnen proberen. Ik gebruik het hier altijd als ik nieuwe kippen introduceer en dat gaat vrijwel altijd goed. Ook de veulens blijven van staart en manen van moeders af. Het geeft alleen wel bruin af. Enne...gebruik het nádat je gereden hebt...tis niet een aanrader om in de lucht van verschaalde en natgemaakte asbakken te zitten....Ik haal het altijd bij de Welkoop/Boerenbont. Succes met je paardje...altijd moeilijk om te zien dat dit soort dingen gebeuren terwijl je zo graag wilt dat het goed gaat in een groep...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 11:14

Ja zal gesprek nog keer aanknopen met de land eigenaar er over.

Dank je friese pony! Inderdaad niet permanent maar wil toch kijken of ik hiermee iets kan beïnvloeden.
Toch alles proberen voordat er definitieve keuzes worden gemaakt ;) PBH ik ga er even naar zoeken! :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:58

Is het een idee om te voeren in het weiland ipv in de paddock? Bij de paddock ziet het er vrij krap uit, iedereen ziet 'de nieuwe' ook en paarden kunnen niet wegkomen als er wat is.
Als er op een andere plek gevoerd wordt dan hebben ze misschien minder last van 'de nieuwe' en is er meer ruimte om weg te komen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:10

Dat zou ik inderdaad nog wel kunnen proberen ja.
Soms (2 dagen inde week) word er ook gevoerd in de bak en paddock dus dan hebben ze bijna 100 meter om heen en weer te crossen tussen de hooi plekken. Wel een slimme dank je!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:28

Dan kan jouw paard lekker hooi eten en tegen de tijd dat de leider van de ene hooiplek bij de andere is heeft die van jou tijd genoeg om de 100 meter in tegenovergestelde richting af te leggen :D :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:33

Ja inderdaad wel een goed plan om misschien een paar plekken in de rijbak te maken tegen het weiland aan en de rest helemaal aan de andere kant bij de paddocks.
Ga ik even aan de rest van mijn stalgenoten door geven :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:30

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat dit met gedrag te maken heeft.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:35

nou paard lief heeft geen bijtwonden meer bijgekregen sinds 1,5 week :j erg blij mee.
We voeren nu iets anders (tnx voor de tip apple :D) en ik gebruik daarnaast ook de PBH spray (tnx friesepoony) waardoor ze alleen nog dreigen naar hem en niet meer bijten.
Vandaag was er ook geen dreigen meer bij dus we gaan de goede kant op voorlopig.
Eind mei komt die nieuwe pas weer terug tot die tijd heeft hij in ieder geval even de rust om te genezen.
Dan maar weer verder kijken :)