valse? shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetjet

valse? shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:05

Hallo allemaal

sinds een paar dagen zijn zij in het bezit van 2 shetlanders
moeder en dochter van 8 en 5 jaar oud
de vorige eigenaar vertelde dta ze met de jongste shet niet veel hadden gedaan. je kon er wel op zitten maar echt beleerd was ze niet
soms dreigde ze wat, maarz e was superlief

de oudste is echt superlief, de kinderen kunnen haar {onder begeleiding} borstelen en aaien en rijden
maar de jongste......de eigenaar vertelde dat ze het beiden heerlijk vonden om geborsteld te worden.
we kunnen haar niet eens aaien of ze hapt al
ze draait steeds de kont toe, en dan echt met de oren in de nek
ik vertrouw haar echt niet
ik ben nu de afgelopen avonden steeds een dik uur bij het hek gaan zitten, rustig praten
en het gekke is...ze komt wel steeds bij me, maar ik mag haar absoluut niet aanraken
ik probeer in te voelen wat t kan zijn
en zit nu met een dillema
moet ik haar laten weten wie de baas is...en hoe doe ik dat dan?
of maak ik daar nog meer mee kapot en moet ik t met veel geduld en liefde doen en steeds een stapje verder gaan?
vind t echt zo jammer
vorige eigenaar vertelde wel dat er met haar nog even meer gewerkt moest worden, dat ze alleen maar wat meer aandacht nodig had maar dat ze superlief en vertrouwd was...nou ik twijfel toch erg /3 |(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:44

Duidelijk en eerlijk zijn tegen over de shet. Dingen die ze niet mogen corrigeren met stem neem aan dat ze daar op reageert. Op zich als je een paard met respect behandeld is er totaal geen probleem om ze te corrigeren ze moeten weten waar de grenzen liggen of ze nu schuw zijn of niet. Grenzen moet je ze vanaf het begin duidelijk maken.
Het kan best zijn dat de jongste wat eenkennig is. Je hebt ze pas een paar dagen. Ze zijn vast verhuisd. Elk paard reageert er anders op. Andere omgeving andere mensen sommige kunnen zich dat wat meer terug trekken. Dat heeft wat tijd nodig. Zolang je maar consequent blijft en nu niet dingen toe gaat staan die je straks niet meer wil hebben.

shetjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:48

ik kan me heel goed in je verhaal vindn en laat ook zeker de moed niet zakken
en ga het ook zeker met mijn stem proberen
maar wat als ze de kont toedraait? dan ook alleen met stem?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:57

shetjet schreef:
ik kan me heel goed in je verhaal vindn en laat ook zeker de moed niet zakken
en ga het ook zeker met mijn stem proberen
maar wat als ze de kont toedraait? dan ook alleen met stem?

Bij alleen draaien zou ik eerst stem doen zou ze nu echt een poging doen om te trappen of oren in de nek eventueel een tik. Pas als het gaat lijken op een serieuze dreiging zou ik ze een flinke schop onder z'n kont geven.

Veel mensen maken de fout als een paard schuw is zichzelf te soft op te stellen en zo goed als alles toe te staan. Maar daar kun je later weer problemen mee krijgen. Of veel te veel met voer werken, je krijgt dan vaak een paard dat zich te veel gaat opdringen dat lijkt een goed teken omdat ze niet meer zo eenkennig zijn maar dat moet je niet toestaan pas als jij het wil dan mag het je mag dus ook echt wel laten merken dat je er op dat moment even geen behoefte aan hebt dat ze te kort komen.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:29

Ik ben het helemaal eens met Tigra_ laat zien dat jij de baas bent, wat wel/niet mag. :j
En als je pony braaf is belonen (kan met rustig aaitje, stem of eten).
Als je shet een bijt probleem heeft en je beloont voor goed gedrag:
Niet uit de hand voeren, wel in een bak dan gaat het sneller kwa afleren bijtgedrag.
Als je pony trouwens terug bokt/trapt als je hem straf geeft, dan mag je flink kwaad worden.

Om het vertrouwen van je pony te winnen moet je niet altijd naar haar toegaan om te rijden.
Ga gewoon een keer in haar buurt een boek lezen, zet wat muziek aan.
(Mijn pony's vinden het gewéldig waarneer ik voor ze dans/zing). *\o/*

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Xxx-jes Anniek

wendyP

Re: valse? shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:38

Ik denk dat dit de uittest periode is. Heb ik ook een half jaar gehad met mijn verzorg shetlander gehad en hij is nu eindelijk wat vriendelijker.
Probeer zo consuguent mogelijk te zijn.
Verder ben ik het ook eens met Tigra_ :)

shetjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 10:22

ik ga er nu flink mee bezig
heb gisteravond een uur bij ze gezeten
het zijn moeder end ochter en het is dus dochterlief met dit gedrag
wat me opvalt is dat moeder de baas is, dat die al snel de overhand neemt bij het aaien en voeren
dus ik denk ind dat het een hierarchieprobleempje is

ik merk dat ze al aardig op mijn stem reageert zodra ze wil happen corrigeer ik haar met de stem en dat gaat aardig goed
maar gister stond mijn zoon in het land en ging ze dreigend op hem af, toen heb ik haar een lichte tik gegeven
ik doe het leiver niet> maar dta kan echt niet

ik ga het nu proberen met veel positieve exclusieve aandacht voor haar, maar zodra ze gaat happen/ trappen straffen
bedankt voor jullie tips en ik houd jullie hier op de hoogte van de vorderingen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:25

Even uit eigen ervaring... Heeft deze jongedame geen pijn ergens?

shetjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:45

daar heb ik ook aan zitten denken
ze krimpt niet ineen als ik haar betast
ze wil gewoon nergens contact
heb je nog tips om dat verder te onderzoeken of zou ik de da eens moeten na laten kijken?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:04

Wees niet té voorzichtig.
Ik heb eens een shet onder handen gehad die al meerdere mensen het ziekenhuis in had geholpen (letterlijk!). De eigenaren van deze merrie waren bang van haar geworden, wat zij maar al te goed wist. Daardoor was ze ontzettend agressief geworden. Je kon er best naar toe lopen, maar zodra je te dichtbij kwam, draaide ze zich razendsnel om en sloeg gericht met 2 benen naar je. Wanneer ze eenmaal gevangen was, was het een schat van een pony.
Na een week prutsen en dingen proberen, was deze pony weer zo mak als een lammetje. Niet bij iedereen, dat moet ik er zeker wel bij zeggen!

Het verhaal wat je hier verteld deed me aan deze merrie denken. Je zegt dat je haar een lichte tik heb gegeven omdat ze dreigend op je zoon af kwam lopen. Was het echt dreigend? Want dan zou ik haar direct de andere kant op gejaagd hebben. Als ze op hoge snelheid op je zoon af kwam met oren plat in de nek, echt kwaad dus, zou ik haar een opdonder hebben gegeven.

Als ze naar je toe komt zonder te dreigen o.i.d., breng je je hand langzaam steeds dichter naar haar toe. Dit bouw je zo steeds verder uit.
Wordt vooral niet bang voor haar, want dat kan betekenen dat je net zo'n pony krijgt als ik hierboven beschreven heb.

Als het goed is moet het wel goed komen. Er zal vast een hele leuke pony tevoorschijn komen, uiteindelijk!
Geduld is een schone zaak. Zulke pony's vragen ontzettend veel geduld en voorzichtigheid.
Mocht het echt niet lukken, zou ik er professionele hulp bij halen. Zulke pony's kunnen echt ontzettend gevaarlijk worden.

shetjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:08

Hallo Allemaal
Ben blij te melden dat het steeds beter gaat met de shet
ik loop al zelfs met haar rondjes door het land aan de hand
ze probeert nog wel te happen af en toe bij het aaien en dreigt wel eens
, maar zodra we aan het hek verschijnen komt ze er meteen aan
borstelen vind ze niet echt fijn, met name als ik aan haar rug zit
ze is ook veel te dik en ik denk dat ze daardoor miss wel last van haar rug heeft.....
ik kijk het nog even aan en anders de da maar eens vragen....
het is ook niet bevordelijk voor ons contact met haar, wanneer ze echt pijn heeft als we aan haar zitten
maarja het kan gewoon ook zo zijn dat ze ons nog niet vertrouwt
konden ze maar praten he

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:14

Ik heb hier een pony gehad dat ook zo dreigde, maar dat was uit pure angst.
Als je je stem te snel verhief ging ze van angst door de draden heen.
Ik heb het gewoon genegeerd en haar de ruimte gegeven die ze nodig had, wel gewoon de verzorging gedaan natuurlijk, maar ik zocht haar angst niet op.
Na een tijdje wist ze dat ze niet bang voor ons hoefde te zijn en konden we er alles mee.

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:39

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:16, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:56

Super dat het zo goed gaat!
Mooi die stijgende lijn blijven behouden, dan heb je straks een vriendinnetje voor het leven ;)

PromisexLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:31

Ten eerste, een shet kan niet zomaar vals zijn. Meestal zijn ze zo door de mens gemaakt.
Als je niks met de shet kan bereiken, praat maar met de vorige eigenaar. Misschien heeft de eigenaar toch niet alles verteld, en misschien kan je daarvan het probleem oplossen,

_____________________________________________________________________________________________

Ik ben blij dat het goed gaat! Als het zo doorgaat, komt alles goed :)