Dilemma, nu wel of niet meer scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Dilemma, nu wel of niet meer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:05

De afgelopen dagen zit ik met een flink dilemma, mijn 9 maanden oude shetmerrie zit echt nog super dik in haar veulenhaar.
Ondanks dat ik haar elke dag een half uur met de furminator poets blijft er een pak haar van een cm of 5 opzitten.
Ik merkte de afgelopen dagen dat ze ook wat lomer is met de warmte en gisteren was ze nat toen ik savonds weer bij stal aan kwam om te voeren.
Volgens de weerverwachtingen zal het de komende tijd nog wel rond/boven de 20 graden blijvenen vandaar dus ook mijn twijfel, die vacht is er voorlopig nog niet natuurlijk vanaf en met een dik nat pak haar staan lijkt me ook niet ideaal.
Doordat het haar nu een paar keer nat is geweest word het ook een beetje viltig en onder haar buikje ontstaan al wat klitten.
Even een beeld bij het verhaal, een foto van gisteravond:
Afbeelding

Wat is nu slim, wel of niet scheren?
en zo ja, dan snachts een regendekentje op en overdag zonder dekentje met deze temperaturen?

doezel2

Re: Twijfel, wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:12

veulens hoor je niet te scheren, je hebt een zweetmes met kartels probeer dat eens.
veulens hebben eenmaal een dikpak veulenhaar, en savond op stal laten.

Calice

Re: Dilemma, nu wel of niet meer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:15

Ze staat samen met mijn paard op een plekje waar ze een inloopstal hebben en 24/7 de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen of ze binnen of buiten staan.

De furminator doet zijn werk goed, dat is het probleem verder niet het is "enkel" de (plotselinge) warmte waardoor ze last krijgt met dit dikke pak haar.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:28

Ik zou scheren. Is niet gezond dat ze steeds staat te zweten.
Zo kan ze haar warmte ook niet kwijt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:35

Kan je haar niet eerst lijnzaad (gekookt) of andere extra min/vitam. voeren die helpen met verharen? Ik ben bang dat als je haar nu scheert haar hele natuurlijke ritme door de war gooit, maarja dit is ook niet echt gezond. (Misschien alleen een stuk van de hals scheren?)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:38

ik zou onder kant hals en eventueel onderkant buik (dekenmodel) wegscheren zodat je shet z'n warmte beter kwijt kan, dan moet je niet met dekens gaan knoeien.
Verder lijnzaad en sedochol bijgeven om het verharingsproces te ondersteunen/versnellen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:13

mijn jaarling heeft hetzelfde probleem, maar ik wacht nog even af. vind het nu echt nog te vroeg om tot de conclusie te komen dat hij niet zelf in zijn zomervacht komt.
ik wacht dus nog even af. mocht het in de zomer nog hetzelfde zijn dan gaat het scheerapparaat er alnog overheen.
scheren kun je altijd, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:17

Ik heb mijn 28 jarige welsh merrie wel geschoren.
Zij is er behoorlijk van opgeknapt!

Echter wist ik daar op basis van voorgaande jaren wel zeker dat zij niet zelf door haar vacht heen kwam.
In jouw geval zou ik het eigenlijk ook wel doen.
Als het paardje er echt last van heeft, waarom niet?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:47

ik zou niet scheren , ga er van uit dat de natuur het beter regelt , het kan s'nachts nog goed koud gaan worden hoor , en als het volgende maand gaat regenen , staat je veulen te rillen en kun je weer een dek op gaan gooien , dat beetje zweet geeft toch niks , hij hoeft geen zware arbeid te verichten ., dus lekker afblijven zou ik zeggen , klitten kan je wegknippen , en goed borstelen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:21

Ik zou scheren, heb toevallig vanmorgen hier ook eentje geschoren die niet lekker door de wintervacht kwam. Kan makkelijk hoor.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:24

Wel gaan scheren hoor. Ik heb mijn shetlander en ijslander maandag geschoren en ze zijn er zo'n stuk blijer van. En het haar groeit nu al weer aan,dus kan prima!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:24

wel scheren :j
Je ziet het heel vaak met die shetjes die er niet goed doorheen komen :)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:26

Ik heb net een poging tot scheren gedaan maar het was een ramp := , ze was al weer zo nat op haar vacht dat mn machine er amper doorheen kwam, maar goed, ze heeft nu een soort wannabee deken model en ze kan de warmte wat makkelijker kwijt := .

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:51

Hoihoi,
Nou ik heb dus het zelfde probleem! Ik heb dit echter met mijn pony van 24jaar. Hij komt slecht door de wintervacht heen. heb in de winter dekens erop gehad( 300 gram en 200 gram) Maar toch maakt hij een dike vacht aan. Nu heeft ie dit dus nog steeds. Maar ik twijfel nog steeds aan het wel of niet scheren. Hij zweet als hij op de wei heeft gestaan terwijl hij daar ook in de schaduw staat iemand tip?

Groetjes, Netjuh6

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:53

De enige tip die ik je kan geven is om je pony toch te scheren. Dat is het enige dat helpt...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:56

probeer het anders vanavond? als de warmte weg is, dan droogt je pony op en kun je 'verder' scheren :)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:58

Het probleem is dat ik bij de wei geen stroom heb, dus ik hem haar mee naar huis moeten nemen (is opzich maar een KM) om haar te scheren.
Ik denk dat ik de poging nog een keer ga wagen als het een graad of 10 koeler is en ik zeker weet dat ze niet zal staan zweten.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:59

Scheren.
En dan 's ochtends of 's avonds zodat ze niet hoeft te zweten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:39

indd niet scheren op het warmste van de dag maar beter vroeg in de ochtend omdat ze dan al in die nacht zijn opgedroogd omdat het dan toch wel koeler is als overdag.

Ik heb mijn veulen van 3 maanden ook deels geschoren (hals en flanken)
Als dit weer zo blijft doorzetten en ze zo langzaam tot niet verhaard gaat er over 2 weken weer de scheermachine op om de rest eraf te halen.
Maar ik wil het nog even aanzien ze haart namelijk wel al een beetje maar ze heeft er echt last van dat zie je aan haar.

Afbeelding

Het ziet wel niet mooi uit maja beter dan dat ze steeds kletsnat op stal staat (of op de wei uiteraard)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 21:44

Als het iets koeler is dan wil ik haar inderdaad nog een keer sochtends naar huis halen en het afmaken.

zo is het nu := .
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:50

Hihi zo zag mijn IJslander er een paar jaar terug ook uit! Die was half augustus geboren en ging toen de winter in met veulenvacht + belachelijk dikke wintervacht. Verharen leek goed te gaan, maar alles bleef hangen, dus begin zomer had die als het ware een vilten deken aan haar van 4 cm rondom. Toen hebben we een paar uur staan knippen, hij zag er een stuk minder mooi uit als jou shet! :D Maar wat was hij gelukkig met wat frisse lucht ..

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 21:54

Ze is volgensmij inderdaad al blij met het beetje frisse lucht wat haar huid nu al krijgt :)) , ik heb dus ook staan knippen want ik kwam er gewoon echt niet doorheen, en zo kon ik haar ook niet terug zetten _O-.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWBS784R.jpg

Er komt wel een hele andere kleur onder vandaan dan ik had gedacht, heb haar als zwarte poown gekocht maar er zitten echt super veel witte haren tussen haar vacht :D .
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PKSLEMUH.jpg

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:58

Goed dat je geschoren hebt :) ik zou dat ook doen!
Mijn 25 jarige pony komt er ook niet door heen. Wij hebben hem geschoren en hij is er lekker van opgeknapt :j
Blij dat ik het gedaan hebt! Zeker omdat het warm genoeg is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:59

Haha scheren is bij die van mij nog steeds geen optie ... of moet bij de schapenboer een goede scheermachine lenen, meneer denkt namelijk elke winter weer dat het -40 gaat worden 8)7

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:45

wij hebben het ook gedaan omdat de shetten overhit waren maar het is wel beter voor ze!