Cassi is 15 jaar oud. Ik heb haar nu anderhalf jaar, en voor zover ik weet, heeft ze nog nooit het strand of de zee gezien. In het begin was een simpel buitenritje al een halve ramp. Maar dit gaat nu goed. Vooral in groep gaat het goed. Dan is ze rustig en schrikt ze niet van elk grassprietje.
Ik heb echter geeeeen idee hoe ze op de zee zal reageren. Meestal is ze geen fan van nieuwe dingen, want daar zitten monsters
Ik kan haar echter wel door grote plassen sturen... Zelf heb ik al een paar keer een strandrit gemaakt, inclusief rengalop. Dus hoewel ik nog niet veel ervaring heb met strandritten, heb ik er toch meer dan mijn paard.
Hoe kan ik deze strandrit voor mijn paard een aangename ervaring maken?
En zijn er voorzorgsmaatregelen die ik moet nemen, om het voor ons beide veilig te maken?
Er gaat al minstens 1 paard mee van op stal, dus een paard dat ze kent en vaak mee op buitenrit gaat. Ik ga niet zeggen dat het echt klikt tussen de twee, maar ze vind er wel steun bij.
De andere paarden zullen van de plaatselijke manege zijn. Deze zijn dus strand en zee gewoon, en weten waarschijnlijk ook dat ze even flink gas mogen geven
In totaal zullen er een tiental ruiters zijn, waaronder ook ruiters die geen galop willen doen. Ik zal dus kunnen kiezen of ik mijn paard mee laat galopperen, of bij de draf-groep blijf.Voor de zekerheid hang ik er mijn martingaal aan... al is het maar voor mijn eigen gevoel.
Het is de bedoeling eerst rustig tot bij de zee te stappen, eventueel even pootje baden en als alles goed gaat, een wandeling aan de waterlijn + eventueel een stuk in de duinen.
Ik ben echt benieuwd hoe ze gaat reageren, maar als ik eerlijk ben, ben ik ook best bang... Als ze er vandoor gaat, is er geen houden aan
ik blijf wel zitten, maar ben eigenlijk gewoon bang dat ze zichzelf pijn gaat doen
Stel dat ze ergens een putje over het hoofd ziet en valt... brrrHebben jullie nog tips? Of dingen die ik zeker niet over het hoofd mag zien?