bontje met wedstirjd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jurenka

bontje met wedstirjd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:07

Hoi,
Ik ga zaterdag L1 starten met mijn pony in Dressuur,
Maar je mag toch een bontje onder je witte dekje dragen of niet ?

x

saarie

Re: bontje met wedstirjd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:14

Volgens mij mag dat gewoon ja. Ik heb met het vorige paard altijd gewoon zo gestart.

Afbeelding

Gewoon bontje tussen zadel en dekje dus.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:15

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:17

Ik sluit me aan bij Optiwolk, heb je het reglement er al op nagekeken?

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:39

Dat is toegestaan hoor, tussen je zadel en het dekje. Zo hoort het ook.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:43

Anda123 schreef:

Zo hoort het niet. ;)
Bontje moet op de rug, dekje en dan zadel, dat is de beste manier. Dan helpt het bontje het meest. ;) (ik heb hem zelf ook op dekje hoor maar het hoort dus eigs niet zo, als het onder dekje ligt vangt het de beste schokken ed op. als je op dekje legt is het meer een (tijdelijk) middel om je zadel pas te leggen als je bij zadel voor meer paarden gebruikt of als ie nog moet worden opgevuld ed.

Bontje OP zadel mag niet, maar bontje onder zadel of onder dekje mag wel.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:35

ja mag wel, gewoon doen dus , ;)

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:11

MelanieB schreef:
Anda123 schreef:

Zo hoort het niet. ;)
Bontje moet op de rug, dekje en dan zadel, dat is de beste manier. Dan helpt het bontje het meest. ;) (ik heb hem zelf ook op dekje hoor maar het hoort dus eigs niet zo, als het onder dekje ligt vangt het de beste schokken ed op. als je op dekje legt is het meer een (tijdelijk) middel om je zadel pas te leggen als je bij zadel voor meer paarden gebruikt of als ie nog moet worden opgevuld ed.

Ik bedoel een bontje zoals op de foto hierboven. En dat hoort eigenlijk niet rechtstreeks op de rug. Althans, ik heb het nog nooit zo gezien en ik heb al héél wat gezien. ;)
Een gelpad (in een hoes) daarentegen kan je wel rechtstreeks op de rug van het paard leggen.
Voorts blijf ik van mening dat het het beste is om zonder bontje te rijden. Een vereiste is dan wel dat je zadel goed op de rug van het paard past en daar schort het bij menigeen nog al eens aan.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:35

MelanieB schreef:
Anda123 schreef:

Zo hoort het niet. ;)

een bontje zoals op die foto ONDER je dekje ?! dat heb ik nog nooit in mijn hele leven gezien...wel men die alleen een bontje onder het zadel had en geen dekje....maar nee hoor :Y) weet zeker dat het niet zo "hoort" . lijkt me ook niet echt de ligging beter maken ofzo ....heb je zon bult erachter , geen gezicht .

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:17

Soraya, een bontje, dus echt een bontje zoals dit:
Afbeelding
Die hoort rechtstreeks op de rug gelegd te worden, dekje erover en dan zadel.
Dit is voor goede drukverdeling. Wel alleen 100% ECHT lamswol en ruggegraatvrijheid. Anders werkt het niet.
Dit ademt ook veel beter dan een dekje/pad.
Ik heb het ook een tijdje gedaan met aanrading van fysio ivm rugblessure van paard (is weer over hoor, maar met herstellen beginnen met weer rijden).
Het is vooral fijn voor gevoelige paardenruggen. :j

Een ander bontje zoals dit:
Afbeelding
Is meer een modeverschijnsel, of dient om je zadel pas te maken voor tijdelijk of bijv als je een zadel voor meerdere paarden gebruikt.

Maar een bontje heeft zijn echte werking als het rechtstreeks op de huid gelegd word. ;)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:34

Citaat:
Ik bedoel een bontje zoals op de foto hierboven. En dat hoort eigenlijk niet rechtstreeks op de rug. Althans, ik heb het nog nooit zo gezien en ik heb al héél wat gezien. ;)
Een gelpad (in een hoes) daarentegen kan je wel rechtstreeks op de rug van het paard leggen.
Voorts blijf ik van mening dat het het beste is om zonder bontje te rijden. Een vereiste is dan wel dat je zadel goed op de rug van het paard past en daar schort het bij menigeen nog al eens aan.

Volgens mij moet een gelpad juist wel tussen het zadel en het dekje hoor.
want dat plactig wat eromheen zit is nou niet echt lekker met zweet.
En onder het zadel vangt het ook gewoon schokken op

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:37

Eva_D schreef:
Citaat:

Volgens mij moet een gelpad juist wel tussen het zadel en het dekje hoor.
want dat plactig wat eromheen zit is nou niet echt lekker met zweet.
En onder het zadel vangt het ook gewoon schokken op

Een gelpad is sowieso niet goed. Ademt niet goed, veel minder dan een bontje. En idd zo rechtstreeks op rug is al helemaal niets ivm wat jij ook zegt, gaat zweten, omdat het niet goed ademt.
Gelpad... als je het al gebruikt, op het dekje.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:43

Dit kun je zelf opzoeken bij KNHS, reglementen :)

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:04

MelanieB schreef:
Afbeelding
Dit is voor goede drukverdeling. Wel alleen 100% ECHT lamswol en ruggegraatvrijheid. Anders werkt het niet.
Ik heb het ook een tijdje gedaan met aanrading van fysio ivm rugblessure van paard (is weer over hoor, maar met herstellen beginnen met weer rijden).

Afbeelding
Is meer een modeverschijnsel, of dient om je zadel pas te maken voor tijdelijk of bijv als je een zadel voor meerdere paarden gebruikt.

Maar een bontje heeft zijn echte werking als het rechtstreeks op de huid gelegd word. ;)

Het bovenste bontje ziet er vrij synthetisch uit. Klopt dit? (kan het ook verkeerd zien). Dus jij legt/legde dit op de rug, dan een dekje er overheen en dan je zadel. En dat klittenband moet dan ook nog tussen de zweetbladen aan de singelstoten worden vastgemaakt?
Sorry, maar je hebt je nu toch iets wijs laten maken.
En die ruggengraatvrijheid, daar geloof ik niet in. Je singelt je paard aan, gaat er op zitten, dus dat bontje wat rechtstreeks op de rug ligt, zakt ook in.

Net als Soraya heb ik die manier nog nooit gezien.

Het onderste bontje komt eigenlijk op hetzelfde neer als de bovenste, ziet er ook nagenoeg hetzelfde uit qua vorm, alleen een andere kleur en er zit meer bont op de bovenzijde.
Veel professionele zadelmakers raden het echter af en zijn er niet van gecharmeerd. De ruitershops varen er wel bij door te zeggen dat het schokdempend is etc.
Gewoon een dekje met daarop je zadel geeft je meer rechtstreeks contact met je paard en je voelt beter wat er onder je gebeurt.

Maar goed, ieder het zijne verder. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:35

Anda123 schreef:
Het bovenste bontje ziet er vrij synthetisch uit. Klopt dit? (kan het ook verkeerd zien). Dus jij legt/legde dit op de rug, dan een dekje er overheen en dan je zadel. En dat klittenband moet dan ook nog tussen de zweetbladen aan de singelstoten worden vastgemaakt?
En die ruggengraatvrijheid, daar geloof ik niet in. Je singelt je paard aan, gaat er op zitten, dus dat bontje wat rechtstreeks op de rug ligt, zakt ook in.

Het onderste bontje komt eigenlijk op hetzelfde neer als de bovenste, ziet er ook nagenoeg hetzelfde uit qua vorm, alleen een andere kleur en er zit meer bont op de bovenzijde.
Veel professionele zadelmakers raden het echter af en zijn er niet van gecharmeerd. De ruitershops varen er wel bij door te zeggen dat het schokdempend is etc.
Gewoon een dekje met daarop je zadel geeft je meer rechtstreeks contact met je paard en je voelt beter wat er onder je gebeurt.

Misschien moet je even lezen, 100% ECHT SCHAAPSWOL, dus geen synthetische nepzooi. Ik kon ff geen ander plaatje vinden. ;)
En als je een dekje goed in het zadel trekt, hoort het ook niet omlaag te gaan, en dus niet op het paard zijn rug, de ruggegraat hoort vrij te liggen (vandaar ook kussen op een zadel, anders hadden ze het wel dichtgemaakt)
Zoals je al leest (niet dus), is het onderste bontje voor OP het dekje, dus dan kan die bontrand erachter, als je dit ONDER het dekje ligt, dat ziet er lelijk uit en ligt gewoon niet netjes.
Er zijn wel degelijk verschillen tussen het 1e en 2e bontje, de 1e leg je rechtstreeks op de paardenhuid, de 2e op het dekje ivm niet passend zadel of zoals ik al zei, als je het zadel voor meerdere paarden hebt om het toch pas te maken.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:54

MelanieB schreef:
Anda123 schreef:

Misschien moet je even lezen, 100% ECHT SCHAAPSWOL, dus geen synthetische nepzooi. Ik kon ff geen ander plaatje vinden. ;)
En als je een dekje goed in het zadel trekt, hoort het ook niet omlaag te gaan, en dus niet op het paard zijn rug, de ruggegraat hoort vrij te liggen (vandaar ook kussen op een zadel, anders hadden ze het wel dichtgemaakt)
Zoals je al leest (niet dus), is het onderste bontje voor OP het dekje, dus dan kan die bontrand erachter, als je dit ONDER het dekje ligt, dat ziet er lelijk uit en ligt gewoon niet netjes.
Er zijn wel degelijk verschillen tussen het 1e en 2e bontje, de 1e leg je rechtstreeks op de paardenhuid, de 2e op het dekje ivm niet passend zadel of zoals ik al zei, als je het zadel voor meerdere paarden hebt om het toch pas te maken.

HMM vind het nog vreemd . heb dit nog nooit in mijn hele leven gezien . dan doen al die proffesionele stallen enzo het ook zeker fout :z

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:22

nou lijkt me idd ook niet echt kloppen want het het ook nog nooit ergens gezien, bij gewone mensen niet, op wedstrijd niet en op een proffesionele stal niet. Dus lijkt me onzin. en het is nou ook niet bepaald logisch.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:28

Anda123 schreef:
MelanieB schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Het bovenste model is een Mattes, dat is 100% echt schaap.
En het is een model met alleen een bontrand vooraan, en kan dus onder een dekje maar meestal raden wij dan een model aan zonder bontranden.

Nu ga ik een open deur intrappen, maar alle modellen op alle foto' s hier kunnen perfect rechtstreeks op de rug, en daar een zadel op, zonder dekje. Vroeger reed men zonder dekje, een dekje is alleen uitgevonden om een zadel te beschermen tegen paardenzweet en vuil. Tegenwoordig wordt je bijna voor dierenmishandelaar bestempeld als je dat doet, een zadel zonder dekje. Vandaar ook de klittenband, die hoef je niet te gebruiken hoor. ;)

Wat de opmerking van MelanieB betreft over wol rechtstreeks op de rug, dat klopt: voor OPTIMALE werking dient het bont rechtstreeks op de huid te liggen.

Anda, ruggegraatsvrijheid bij een bontje is geen onzin. Als je het over een echt bontje hebt, ja die zakt een beetje in maar wordt geen pannenkoek en zal dus niet gaan trekken op de ruggegraat dankzij de uitgeschoren streep in het midden. Zonder ruggegraatsvrijheid vult het dan ook nog eens de kamer van je zadel op. Ik spreek me echter niet uit over minderwaardige wolkwaliteit of synthetische toestanden.

Veel professionele zadelmakers zijn er inderdaad niet van gecharmeerd omdat 3/4 van de gebruikers ze niet correct gebruikt en zo hun werk naar de verdoemenis helpt.
Een passend zadel hoeft effectief geen bontje.
Maar er zijn situaties genoeg waarbij een zadel tijdelijk niet past (bv dracht, operatie gehad, ziek geweest, tijdje niet getraind, jong paard in de groei etc) en dan kan een bontje, in samenspraak met een zadelmaker, een tijdelijke uitkomst bieden ipv opvullen en aanpassen en aanpassen en nog eens opvullen.
Ik ga dus absoluut mee met de stelling: "Niet nodig? Gebruik het niet"

Helaas wil het oog ook wat en dan krijg je "maar ik vind het mooi" en "mijn paard is gevoelig op de rug"
Gevoelig? Eerst zadelmaker bellen, goed checken wat het preciese probleem is en dan kijken wat hij aanraadt. En als een bontje dan toch een uitkomst blijkt, dan zal het moeten zoals hierboven, rechtstreeks op de rug, geen bontranden en daarover een dekje. Gevolg: het enthousiasme wordt al een pak minder want eigenlijk wil men toch met die leuke bontrandjes pronken.
Oplossing: een schabrak met wol onder de zadelkussens (of het hele zadel) met bontranden. Maar dan krijg je het volgende al "en mijn collectie dekjes dan?"
Oplossing? Koop een nepper. Mattes verkoopt "bontjes" zonder bont onderaan, kost 45 euro, niet van "echt" te onderscheiden onder het zadel en perfect combineerbaar met dikke anky' s en polo pads. Everybody happy *\o/*

Aan de TS, check de wedstrijdreglementen. Maar onder je dekje, als ze het niet zien, denk ik wel dat het mag, een gelpad mag toch ook?

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:33

Goed verwoord foxy.
In sommige gevallen is het idd zo dat een zadel tijdelijk even niet geheel past, zoals je aangeeft en dan is een bontje zeker een oplossing. Zal dat niet bestrijden.
Ik werd verleid door de kleur blauw op de foto, is dan zeker echt bont, maar overgespoten. Ik ken alleen de neutrale kleur, geen blauwe schapen. ;)
Heb ze vroeger ook gebruikt tussen dekje en zadel, me aan laten smeren omdat het mode was, maar nu ik een goed passend zadel heb, moet ik er niet meer aan dénken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:54

Dankje voor de goede verwoording foxy _/-\o_

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:43

bontje hoort idd op de rug te liggen, mensen die hem tussen het bontje en het zadel hebben doen dat voor de sier wat eigenlijk dus totaal onzinnig is...
mijn bontje ligt dus ook op de rug van mijn ponys, daarna het dekje en dan het zadel.
mensen kijken me er raar op aan op wedstrijd omdat ze (helaas) denken dat ík het fout doe i.p.v zijzelf. :')

en om even on topic te blijven: ja het mag je ziet het bij 90% van de ruiters op wedstrijd, al wil ik je wel aanraden:als het niet nodig is doe het dan ook niet

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:46

Hier nog iemand die meegaat met Foxy & Melanie.
De bontjes hebben de beste werking rechtstreeks op de rug. Ik weet niet waar jullie dan gezeten hebben, maar ik zie dit best vaak! Bij ons op stal/wedstrijd/vakantie..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:50

@Melb.

Bontje op zadel mag tegenwoordig ook, mocht vroeger niet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:54

Sjolvir schreef:
@Melb.

Bontje op zadel mag tegenwoordig ook, mocht vroeger niet.

Ja? Oh, dat wist ik niet :)) Loop nog iets achter wat dat betreft :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:05

Ik kwam er laatst ook perongeluk achter..
Ik reed met Sjol altijd met kapotte bovenkant van zadel, dus thuis met bontje..
(kon ik de gaten verstoppen.)

Had hem laatst op nieuwe zadel van Toobs gedaan, vond het altijd wel lekker zacht zitten.
(heb een echte van echt schaap) en toen zei mijn instr. ook jury dat je er tegenwoordig mee mag rijden.
Ben er ondertussen ook al mee gestart, geen commentaar gehad.