Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Anda123 schreef:Dat is toegestaan hoor, tussen je zadel en het dekje. Zo hoort het ook.

(ik heb hem zelf ook op dekje hoor maar het hoort dus eigs niet zo, als het onder dekje ligt vangt het de beste schokken ed op. als je op dekje legt is het meer een (tijdelijk) middel om je zadel pas te leggen als je bij zadel voor meer paarden gebruikt of als ie nog moet worden opgevuld ed.
MelanieB schreef:Anda123 schreef:Dat is toegestaan hoor, tussen je zadel en het dekje. Zo hoort het ook.
Zo hoort het niet.
Bontje moet op de rug, dekje en dan zadel, dat is de beste manier. Dan helpt het bontje het meest.(ik heb hem zelf ook op dekje hoor maar het hoort dus eigs niet zo, als het onder dekje ligt vangt het de beste schokken ed op. als je op dekje legt is het meer een (tijdelijk) middel om je zadel pas te leggen als je bij zadel voor meer paarden gebruikt of als ie nog moet worden opgevuld ed.
Bontje OP zadel mag niet, maar bontje onder zadel of onder dekje mag wel.
MelanieB schreef:Anda123 schreef:Dat is toegestaan hoor, tussen je zadel en het dekje. Zo hoort het ook.
Zo hoort het niet.
Bontje moet op de rug, dekje en dan zadel, dat is de beste manier. Dan helpt het bontje het meest.(ik heb hem zelf ook op dekje hoor maar het hoort dus eigs niet zo, als het onder dekje ligt vangt het de beste schokken ed op. als je op dekje legt is het meer een (tijdelijk) middel om je zadel pas te leggen als je bij zadel voor meer paarden gebruikt of als ie nog moet worden opgevuld ed.
Bontje OP zadel mag niet, maar bontje onder zadel of onder dekje mag wel.
weet zeker dat het niet zo "hoort" . lijkt me ook niet echt de ligging beter maken ofzo ....heb je zon bult erachter , geen gezicht . 

Citaat:Ik bedoel een bontje zoals op de foto hierboven. En dat hoort eigenlijk niet rechtstreeks op de rug. Althans, ik heb het nog nooit zo gezien en ik heb al héél wat gezien.![]()
Een gelpad (in een hoes) daarentegen kan je wel rechtstreeks op de rug van het paard leggen.
Voorts blijf ik van mening dat het het beste is om zonder bontje te rijden. Een vereiste is dan wel dat je zadel goed op de rug van het paard past en daar schort het bij menigeen nog al eens aan.
Eva_D schreef:Citaat:Ik bedoel een bontje zoals op de foto hierboven. En dat hoort eigenlijk niet rechtstreeks op de rug. Althans, ik heb het nog nooit zo gezien en ik heb al héél wat gezien.![]()
Een gelpad (in een hoes) daarentegen kan je wel rechtstreeks op de rug van het paard leggen.
Voorts blijf ik van mening dat het het beste is om zonder bontje te rijden. Een vereiste is dan wel dat je zadel goed op de rug van het paard past en daar schort het bij menigeen nog al eens aan.
Volgens mij moet een gelpad juist wel tussen het zadel en het dekje hoor.
want dat plactig wat eromheen zit is nou niet echt lekker met zweet.
En onder het zadel vangt het ook gewoon schokken op
MelanieB schreef:Soraya, een bontje, dus echt een bontje zoals dit:
Die hoort rechtstreeks op de rug gelegd te worden, dekje erover en dan zadel.
Dit is voor goede drukverdeling. Wel alleen 100% ECHT lamswol en ruggegraatvrijheid. Anders werkt het niet.
Dit ademt ook veel beter dan een dekje/pad.
Ik heb het ook een tijdje gedaan met aanrading van fysio ivm rugblessure van paard (is weer over hoor, maar met herstellen beginnen met weer rijden).
Het is vooral fijn voor gevoelige paardenruggen.
Een ander bontje zoals dit:
Is meer een modeverschijnsel, of dient om je zadel pas te maken voor tijdelijk of bijv als je een zadel voor meerdere paarden gebruikt.
Maar een bontje heeft zijn echte werking als het rechtstreeks op de huid gelegd word.
Anda123 schreef:Het bovenste bontje ziet er vrij synthetisch uit. Klopt dit? (kan het ook verkeerd zien). Dus jij legt/legde dit op de rug, dan een dekje er overheen en dan je zadel. En dat klittenband moet dan ook nog tussen de zweetbladen aan de singelstoten worden vastgemaakt?
Sorry, maar je hebt je nu toch iets wijs laten maken.
En die ruggengraatvrijheid, daar geloof ik niet in. Je singelt je paard aan, gaat er op zitten, dus dat bontje wat rechtstreeks op de rug ligt, zakt ook in.
Net als Soraya heb ik die manier nog nooit gezien.
Het onderste bontje komt eigenlijk op hetzelfde neer als de bovenste, ziet er ook nagenoeg hetzelfde uit qua vorm, alleen een andere kleur en er zit meer bont op de bovenzijde.
Veel professionele zadelmakers raden het echter af en zijn er niet van gecharmeerd. De ruitershops varen er wel bij door te zeggen dat het schokdempend is etc.
Gewoon een dekje met daarop je zadel geeft je meer rechtstreeks contact met je paard en je voelt beter wat er onder je gebeurt.
Maar goed, ieder het zijne verder.

MelanieB schreef:Anda123 schreef:Het bovenste bontje ziet er vrij synthetisch uit. Klopt dit? (kan het ook verkeerd zien). Dus jij legt/legde dit op de rug, dan een dekje er overheen en dan je zadel. En dat klittenband moet dan ook nog tussen de zweetbladen aan de singelstoten worden vastgemaakt?
En die ruggengraatvrijheid, daar geloof ik niet in. Je singelt je paard aan, gaat er op zitten, dus dat bontje wat rechtstreeks op de rug ligt, zakt ook in.
Het onderste bontje komt eigenlijk op hetzelfde neer als de bovenste, ziet er ook nagenoeg hetzelfde uit qua vorm, alleen een andere kleur en er zit meer bont op de bovenzijde.
Veel professionele zadelmakers raden het echter af en zijn er niet van gecharmeerd. De ruitershops varen er wel bij door te zeggen dat het schokdempend is etc.
Gewoon een dekje met daarop je zadel geeft je meer rechtstreeks contact met je paard en je voelt beter wat er onder je gebeurt.
Misschien moet je even lezen, 100% ECHT SCHAAPSWOL, dus geen synthetische nepzooi. Ik kon ff geen ander plaatje vinden.
En als je een dekje goed in het zadel trekt, hoort het ook niet omlaag te gaan, en dus niet op het paard zijn rug, de ruggegraat hoort vrij te liggen (vandaar ook kussen op een zadel, anders hadden ze het wel dichtgemaakt)
Zoals je al leest (niet dus), is het onderste bontje voor OP het dekje, dus dan kan die bontrand erachter, als je dit ONDER het dekje ligt, dat ziet er lelijk uit en ligt gewoon niet netjes.
Er zijn wel degelijk verschillen tussen het 1e en 2e bontje, de 1e leg je rechtstreeks op de paardenhuid, de 2e op het dekje ivm niet passend zadel of zoals ik al zei, als je het zadel voor meerdere paarden hebt om het toch pas te maken.
Anda123 schreef:MelanieB schreef:Soraya, een bontje, dus echt een bontje zoals dit:
Die hoort rechtstreeks op de rug gelegd te worden, dekje erover en dan zadel.
Dit is voor goede drukverdeling. Wel alleen 100% ECHT lamswol en ruggegraatvrijheid. Anders werkt het niet.
Dit ademt ook veel beter dan een dekje/pad.
Ik heb het ook een tijdje gedaan met aanrading van fysio ivm rugblessure van paard (is weer over hoor, maar met herstellen beginnen met weer rijden).
Het is vooral fijn voor gevoelige paardenruggen.
Een ander bontje zoals dit:
Is meer een modeverschijnsel, of dient om je zadel pas te maken voor tijdelijk of bijv als je een zadel voor meerdere paarden gebruikt.
Maar een bontje heeft zijn echte werking als het rechtstreeks op de huid gelegd word.
Het bovenste bontje ziet er vrij synthetisch uit. Klopt dit? (kan het ook verkeerd zien). Dus jij legt/legde dit op de rug, dan een dekje er overheen en dan je zadel. En dat klittenband moet dan ook nog tussen de zweetbladen aan de singelstoten worden vastgemaakt?