mentale training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BickelBianca

mentale training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:38

Hallo Bokkers,

Graag wil ik vragen of jullie deze enquete willen invullen!

Groetjes Bianca

Enquête: Hoe bereidt een ruiter zich mentaal voor op een wedstrijd?

1) Naam

2) Leeftijd

3) Geslacht:
• M • V

4) Wedstrijdtak:
• Dressuur • Springen • Eventing • Mennen

5) Wedstrijd niveau:

6) Hoeveel rust neemt u en wat is uw inspanning vanaf een week voor de wedstrijd?

7) Hoe is uw leefpatroon de dag voor de wedstrijd?

8) Heeft u vlak voor de wedstrijd een vast patroon voor de handelingen die u uitvoert?

9) Heeft u wel eens ervaren dat wedstrijddruk tot een negatieve prestatie leidde?

10) Schat u op een wedstrijd de kunsten van uw concurrentie in?

11) Lukt het u om uw concentratie en aandacht voor 100% te richten op de proef of het
parcours van de wedstrijd?

12) Hoe haalt u het beste uit uzelf?

Scum

Re: mentale training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:28

Je kunt je vraag beter op STW stellen (waar het ook hoort). Ik denk dat je daar meer antwoorden zult krijgen.

Lauranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:40

ik heb volgende week men eerste wedstrijd, maar ik heb wel al een plan, dus vul ik toch maar in :)
ik woon in Belgie!!

1) Naam
Lauranne
2) Leeftijd
16
3) Geslacht:
V
4) Wedstrijdtak:
Dressuur (individueel en groepsdressuur) en later mss springen (zomervakantie)
5) Wedstrijd niveau:
B1
6) Hoeveel rust neemt u en wat is uw inspanning vanaf een week voor de wedstrijd?
zelf niets speciaal, paardje woensdag en vrijdag trainen, zaterdag niet rijden, wel invlechten en wassen. voor de rest wel 24/24 en 7/7 op de wei.
gewoon opstaan - eten - slechte kleren aan - schoolwerk - eten - schoolwerk - paardje klaarmaken en gerief klaarleggen - eten - schoolwerk - eten maken voor op toernooi - slapen
8) Heeft u vlak voor de wedstrijd een vast patroon voor de handelingen die u uitvoert?
ga ik niet echt hebben, heb een checklist voor wat allemaal mee moet en rij altijd op zelfde manier in.
9) Heeft u wel eens ervaren dat wedstrijddruk tot een negatieve prestatie leidde?
weet ik nog niet :)
tuurlijk!
11) Lukt het u om uw concentratie en aandacht voor 100% te richten op de proef of het
jaa!
rustig blijven - paardje goed verzorgen - spullen netjes in orde - goed losrijden - proef inoefenen en goed kennen - goede grooms en supporters! - en nog eens rustig blijven!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:41

BickelBianca schreef:

1) Naam
Kelly schoolderman
2) Leeftijd
15 jaar
3) Geslacht:
V
4) Wedstrijdtak:
Dressuur

5) Wedstrijd niveau:
B+4
Ik train gewoon elke dag met vaak 1x in de week longeren of buitenrit
Gewoon hetzelfde als altijd en het ligt eraan hoelaat ik de volgende moet starten maar anders was ik hem en kam ze staart
Een beetje wel meestal ga ik naar stal maak hem klaar en ga dan weer naar huis om me om te kleden.
Een beetje, als ik niet ontspan dan loopt hij niet goed
Nee ik rijd voor me zelf maar vind het wel leuk als ik eerste of tweede wordt
Ja maar soms ben ik wel wat aan het stressen omdat ik soms onzeker ben.
12) Hoe haalt u het beste uit uzelf ?
Mezelf goed richten op wat ik aan het doen ben en gwoon ontspannen zijn

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:53

1) Naam
Jeanne de Vries

2) Leeftijd
19 jaar

3) Geslacht:
• M • V

4) Wedstrijdtak:
Dressuur • Springen • Eventing • Mennen

5) Wedstrijd niveau:
L2 dressuur

Ik neem minder rust als in een normale week, aangezien ik iets fanatieker train.

Niet anders als een 'normale' dag. Als ik de volgende dag vroeg moet starten, maak ik alvast een begin met de verzorging.
Paard wassen etc. Ik ga nooit op stap de dag van te voren, ik wil me wel voor de volle 100% in kunnen zetten.

Ja. Als we op wedstrijd zijn ga ik hem eerst aanmeldden, dan kijk ik hoever ze zijn, ga ik mijn eigen pakje aandoen, paard opzadelen, inrijden etc.

Nee, niet dat ik weet.

Natuurlijk kijk je om je heen wat er verder nog rijd, maar ik richt me meer op de prestatie van mijn eigen paard.

Ja, ik kan me goed afsluiten van de omgeving :)

Ontspannen en me focussen op de proef.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:00

1) Naam
Colette
2) Leeftijd
20 jaar
3) Geslacht:
• V
4) Wedstrijdtak:
• Dressuur ( • Springen )

5) Wedstrijd niveau:
M1 dress
B springen

Ik train dagelijks m.u.v. donderdag
Ma: springen
Di: dressuur
Wo: Bos/Dressuur
Do: -
Vr: Springen/dressuur
Za: wedstrijd of springen/dressuur
Zo: Wedstrijd of bos

Niet anders dan normaal, als al het werk klaar is begin ik met invlechten en vervolgens voeten wassen etc. Ik zorg ongeveer dat ik 1uur voordat ik moet starten aanwezig ben.

Eerst paard klaarmaken dan zelf aankleden.

Nee

Ja

Ja

Geconcentreerd blijven, onder 'druk' ga ik beter presteren dus wat dat betreft komt het goed uit.
Soms ben ik wel zenuwachtig (dressuur nooit, springen/keuringen soms) Als ik zenuwachtig ben ga ik alleen alles keer doorlopen, rustig ademhalen alles dubbelcheck en is mijn hartslag lager dan normaal. Als ik eenmaal 'aan de gang' ben is alles weer als vanouds ;)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:17

BickelBianca schreef:
Hallo Bokkers,

Graag wil ik vragen of jullie deze enquete willen invullen!

Groetjes Bianca

1) Naam Lonneke van Dieten

2) Leeftijd 24

3) Geslacht:
V

4) Wedstrijdtak:
• Dressuur

5) Wedstrijd niveau: B

6) Hoeveel rust neemt u en wat is uw inspanning vanaf een week voor de wedstrijd? Ik rijd gewoon 6 dagen in de week

7) Hoe is uw leefpatroon de dag voor de wedstrijd? hetzelfde als normaal... rijd dan nog even en eventueel wassen en vlechten

8) Heeft u vlak voor de wedstrijd een vast patroon voor de handelingen die u uitvoert? Paard klaar maken, spullen inladen en gaan

9) Heeft u wel eens ervaren dat wedstrijddruk tot een negatieve prestatie leidde? Als ik zenuwachtig ben wel

10) Schat u op een wedstrijd de kunsten van uw concurrentie in? ja.

parcours van de wedstrijd? Als er geen onverwachte dingen gebeuren wel

12) Hoe haalt u het beste uit uzelf? gecontreerd rijden en proberen net zo te rijden als ik tijdens een training ook doe

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:08

1) Naam
Ivanka
2) Leeftijd
13
3) Geslacht:
• M • V
Vrouw
4) Wedstrijdtak:
• Dressuur • Springen • Eventing • Mennen
Dressuur en springen
5) Wedstrijd niveau:
L dressuur ~ B springen
De eerste 2 dagen volle training, daarna 1 keer basistraining dagje rust. dan nog een dagje longeren en 2 dagen basistraining.
Lekker ontspannen rijden, niet te veel vragen en vooral geen gestress
Nee, spullen inladen, pony klaarmaken. dan komt mijn vader de trailer aankoppelen en inladen.
Nee, als ik wel negatief rijd komt het altijd door mezelf.
Ja
Ja, ik sluit me altijd helemaal af op mijn pony en de lezer.
Niet meer van mijn pony vragen dan dat ik in de training doe, daar word ze alleen maar drukker van.