Leren laarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 18:37

Hallo allemaal,

Mijn prachtige mondoni laarzen zijn terminaal... Dus ik moet met enige spoed opzoek naar nieuwe laarzen...

Mijn keuze is in de eerste instantie gevallen op Cavallo Grand Prix Plus... En nu heb ik een aantal vragen (naar aanleiding van de vragen mag je ook alternatieven noemen met onderbouwing pliesss):
- Wat zijn de voor-/nadelen van de rits voor? Ik heb zelf nogal wat nadelen ondervonden aan een rits achterin, kwam veel spanning op, gleed makkelijk naar beneden etc. Werd vies... :Y)
- Hoe is de kwaliteit van het leer? Wat maakt het verschil tussen rund- en kalfsleer?
- Hoe lopen de laarzen? Ben bijzonder tevreden over het voetbed van de mondoni laarzen.
- Mijn bovenbenen zijn erg lang, en om een mooie verhouding te behouden wil ik graag extra hoge laarzen. Mijn onderbenen zijn maar 50cm, wat is een verstandige hoogte? Eventueel met een hakje?
- Hoeveel maakt de dressuurboog aan verschil? En hoe hoog is deze?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen aan enkele adviezen en natuurlijk ervaringen wat betreft deze en andere laarzen.

Groetjes, Janine

Janine1990

Re: Leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:08

Niemand die mij kan helpen met deze vragen?

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:11

Ik heb geen ervaring met Cavallo laarzen maar heb zelf de Petrie Allure.
Dit is ook een laars met de rits voor.
Ik was dit sowieso nodig omdat ik er voor anders nooit in kwam en wel dressuurlaarzen wou.
Bij mijn laarzen is de dressuurboog 6cm hoog.

Maar vind een rits voor ideaal om de punten die jij ook noemt. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:14

Die heb ik dus nog niet gezien. Heb zojuist wel stilgestaan bij de Athene, een polo-laars, maar die heeft niet zo'n mooie dressuurboog.
Jij hebt dus een rits schuinvoor, komt daar ook zand in?

Mijn huidige laarzen hebben het vandaag begeven, nouja, eentje, maar met één laars kan je niet rijden :+
M'n moeder bedenkt ineens dat het beter is om een laars te nemen waar géén rits in zit.
Hoe praat ik haar dat idee uit het hoofd. :')

Wel nieuwsgierig waarom je niet in een laars zonder rits komt???

Ik denk dat ik van de week bij Divoza maar even het een en ander ga passen, ik zeg dan wel dat ik geen Petrie wil, maar voor hetzelfde geld vind ik dat juist lekker zitten.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:18

Ik kan je niet helpen met al je vragen, omdat ik een andere laars heb.

Ik heb een rits schuinvoor. Vind het zelf erg handig en te paard is hij mooi weggewerkt. Aantrekken gaat erg makkelijk, uitstrekken kost zo af en toe wat kracht, maar kan ik zeker geen nadeel noemen. Edit: wat weggehaald, verkeerd gelezen.

Het verschil tussen rund en kalfs is dat kalfsleer iets dunner en zachter is. Rundleer is wat sterker en harder.

Ik snap je laatste 2 vragen niet echt. Als jouw onderbenen 50 hoog zijn, moeten ze dus ook 50 cm hoog zijn. Ik denk dat de dressuurboog 5/6 cm hoog is. Maar wat voor 'n verschil zou er moeten zijn? Een dressuurboog voel je niets van.

Misschien kun je hier nog wat uit halen: [RUI]Cavallo Grand Prix Plus

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:21

Ik heb smalle kuiten en voetmaat 40 +dat ik een hoge wreef en brede voeten heb.
Mijn ritsen in de laarzen doen het heel erg goed, en heb ze nu een half jaar en verzorg ze niet zo goed.
Maar heb ze ook 3x in de week aan.

Zonder rits vind ik de meeste laarzen niet mooi om de enkel sluiten.
met rits kun je er makkelijker in komen waardoor ze rond de enkel vaak mooier aansluiten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:22

__denise schreef:
Ik kan je niet helpen met al je vragen, omdat ik een andere laars heb.

Ik heb een rits schuinvoor. Vind het zelf erg handig en te paard is hij mooi weggewerkt. Ik heb zelf nog helemaal geen ervaring dat hij vies is geworden, naar beneden glijden (bij mij nog nooit gebeurd).

Het verschil tussen rund en kalfs is dat kalfsleer iets dunner en zachter is. Rundleer is wat sterker en harder.

Ik snap je laatste 2 vragen niet echt. Als jouw onderbenen 50 hoog zijn, moeten ze dus ook 50 cm hoog zijn. Ik denk dat de dressuurboog 5/6 cm hoog is. Maar wat voor 'n verschil zou er moeten zijn? Een dressuurboog voel je niets van.

Misschien kun je hier nog wat uit halen: [RUI]Cavallo Grand Prix Plus

Jouw rits is weggewerkt? Wat voor laars heb je dan? Een weggewerkte rits vind ik niet heel gek!
Nou, laat ik zeggen, mijn onderbenen zijn 50cm, maar gezien mijn huidige laarzen dit ook zijn en een vreemd beeld geven:
http://94.100.120.242/1266100001-126615 ... _H1fM.jpeg

Wil ik nieuwe laarzen juist hoger, zodat ze meer ruimte hebben om in te zakken, maar na het inzakken wel nog steeds in mijn kuitholte voelbaar zijn.
En voor het beeld op de foto ben ik wel benieuwd naar hoeveel een dressuurboog verschil maakt.

Ik ga even in het topic kijken, heb het volgens mij al gelezen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:22

Ik heb jarenlang met rits aan de achterkant gehad en was er erg tevreden over. 1 keer beide laarzen de rits laten vervangen maar de laarzen zijn intussen 5 jaar oud en gebruik ze nog steeds. Heb er wel nette laarzen nu bijgekocht. Petrie's zonder rits. Kan er niets zinnigs over zeggen verder alleen dat ze nog erg stugggg zijn. Pfff inlopen is een hel en dat had ik met die andere niet hoor. Ook veel zachter leer, die Petrie's zijn erg dik.
Verder niet echt antwoord op je vragen, alleen zoals Denise hierboven ook al meldt, kalfsleer is zachter. Weet verder niet hoe dit met slijtage zit...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:23

bente_ schreef:
Ik heb smalle kuiten en voetmaat 40 +dat ik een hoge wreef en brede voeten heb.
Mijn ritsen in de laarzen doen het heel erg goed, en heb ze nu een half jaar en verzorg ze niet zo goed.
Maar heb ze ook 3x in de week aan.

Zonder rits vind ik de meeste laarzen niet mooi om de enkel sluiten.
met rits kun je er makkelijker in komen waardoor ze rond de enkel vaak mooier aansluiten.

Van wat voor materiaal is je rits? Ik geloof niet dat ze koperen ritsen in rijlaarzen hebben??

Is je rits ook gaan bobbelen door het inzakken? Ik heb hele dunne enkels dus mijn mondoni's sloten heel vreemd er om, en mogelijk dat daarom de rits ook makkelijker kapot is gegaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:29

mellamoshan schreef:
Ik heb jarenlang met rits aan de achterkant gehad en was er erg tevreden over. 1 keer beide laarzen de rits laten vervangen maar de laarzen zijn intussen 5 jaar oud en gebruik ze nog steeds. Heb er wel nette laarzen nu bijgekocht. Petrie's zonder rits. Kan er niets zinnigs over zeggen verder alleen dat ze nog erg stugggg zijn. Pfff inlopen is een hel en dat had ik met die andere niet hoor. Ook veel zachter leer, die Petrie's zijn erg dik.
Verder niet echt antwoord op je vragen, alleen zoals Denise hierboven ook al meldt, kalfsleer is zachter. Weet verder niet hoe dit met slijtage zit...

Je had Cavallo's begrijp ik hieruit?
Zijn de cavallo's wel stevig genoeg rond je enkel?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:35

Kalfsleer slijt volgens mij over het algemeen sneller, omdat het dus dunner is.

Ik heb Lipica's Cambridge Zipper: http://i53.tinypic.com/2gsg9ih.jpg. Je ziet echter alleen het ritsenbeschermertje bovenaan.
Mijne zijn net zoals jouw huidige laarsen, dus ook net iets te kort. Komt inderdaad door het zakken, had ze eigenlijk 2cm hoger moeten aanmeten. Mijne zaten toen ik ze net had zo'n cm onder mijn knieholte, maar door het zakken passen er nu bijna 2 boven. Dus als ze nieuw zijn moeten ze gewoon in je knieholte zitten, rekening mee houden dat ze zo'n 1½ cm zakken.
Van het verschil met die dressuurboog weet ik niet, maar zal niet veel verschil in zitten.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:39

http://i55.tinypic.com/2n9cmdy.png
Dit zijn mijn laarzen met rits schuinvoor. Krijg je misschien beetje een idee.
Zijn dus geen Cavallo's.
In mijn rits zit 1 knik/bobbel van het stukje inzatten maar de rits doet het nog super. :j
Inderdaad geen koperen rits.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:55

Ik heb ze nog niet gehad. Mijn zus heeft wel Cavallo's gehad, maar niet die waar je het over hebt, ze was er wel erg tevreden over.
Maar een laars met rits achterin zou ik niet snel doen, door dat er spanning op komt te staan klapt de rits erg snel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:57

_Daniquee schreef:
Ik heb ze nog niet gehad. Mijn zus heeft wel Cavallo's gehad, maar niet die waar je het over hebt, ze was er wel erg tevreden over.
Maar een laars met rits achterin zou ik niet snel doen, door dat er spanning op komt te staan klapt de rits erg snel.

Nou, dat is in ieder geval niet waar...
Ik heb er heel veel spanning op gehad (door vocht vasthouden), maar de rits is nooit geknapt.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:59

Toch word je er door heel veel verkopers mee gewaarschuwd, vooral als de laars naar je been toegemaakt is, als je dan je hak naar beneden drukt komt er veel spanning op de rits te staan, en daar kunnen veel ritsen niet tegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 15:00

__denise schreef:
Kalfsleer slijt volgens mij over het algemeen sneller, omdat het dus dunner is.

Ik heb Lipica's Cambridge Zipper: http://i53.tinypic.com/2gsg9ih.jpg. Je ziet echter alleen het ritsenbeschermertje bovenaan.
Mijne zijn net zoals jouw huidige laarsen, dus ook net iets te kort. Komt inderdaad door het zakken, had ze eigenlijk 2cm hoger moeten aanmeten. Mijne zaten toen ik ze net had zo'n cm onder mijn knieholte, maar door het zakken passen er nu bijna 2 boven. Dus als ze nieuw zijn moeten ze gewoon in je knieholte zitten, rekening mee houden dat ze zo'n 1½ cm zakken.
Van het verschil met die dressuurboog weet ik niet, maar zal niet veel verschil in zitten.

Oke bedankt! Ik dacht dat bij Lipica het aanmeten heel secuur was, maar dat valt dus wel wat mee. Iets om rekening mee te houden als ik laarzen laat aanmeten.

bente_ schreef:
http://i55.tinypic.com/2n9cmdy.png
Dit zijn mijn laarzen met rits schuinvoor. Krijg je misschien beetje een idee.
Zijn dus geen Cavallo's.
In mijn rits zit 1 knik/bobbel van het stukje inzatten maar de rits doet het nog super. :j
Inderdaad geen koperen rits.

Ze zien er inderdaad erg goed uit! En de hobbels zijn niet zo erg als bij mijn eigen laarzen.
Nauwsluitende enkels zijn wel belangrijk zo te zien. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 15:00

_Daniquee schreef:
Toch word je er door heel veel verkopers mee gewaarschuwd, vooral als de laars naar je been toegemaakt is, als je dan je hak naar beneden drukt komt er veel spanning op de rits te staan, en daar kunnen veel ritsen niet tegen.

Nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd...
Als er geen spanning op de rits mag staan, dan kan je een rits niet voor rijlaarzen gebruiken lijkt mij.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:02

Janine1990 schreef:
_Daniquee schreef:

Nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd...
Als er geen spanning op de rits mag staan, dan kan je een rits niet voor rijlaarzen gebruiken lijkt mij.

Als je nog wel ruimte over hebt achter bij de kuit, dan kan het niet snel het geval zijn, maar wel als je laars echt aansluit (en niet alle ritsen zullen springen he) Als je dan een laars met rits wilt, kun je ze beter voor, of schuinvoor nemen. :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:05

Ik heb ze bij een tussenpersoon laten aanmeten en heb zelf aangegeven dat ze op die hoogte goed zijn. Dus ik heb er ook niet echt aan gedacht. Maar heb nog een beetje kans dat ze ze kunnen verhogen, maar moet ze nog even mailen of dat wel mogelijk is.
Maar ach, voor dat geld, en voor mij is Lipica sowieso perfect omdat ik niet in een standaard maat kom. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 15:07

Mijn laarzen sloten aan op mijn benen, en na een lange werkdag (kantoor, dus stilzitten, dus vocht vasthouden waardoor m'n benen zeker 2 á 3 cm in omvang groeiden) met dikke benen, er is nooit een rits gesprongen bij mij. De enige reden waarom de rits stuk is, is dat ik er slordig mee om ben gegaan, er teveel zand in heb laten komen, te hard aan het lipje heb getrokken en er te grote kreukels in zaten omdat mijn enkel zo smal is.
Wil een rits knappen, is de loper te wijd geworden en moet deze dus worden aangeknepen.

Maargoed, zoals ik in de OP al zeg, wil ik dus ook een rits schuinvoor, eventueel voor, omdat ik last heb gehad van dat mijn ritsen omlaag liepen, onder spanning.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 15:08

__denise schreef:
Ik heb ze bij een tussenpersoon laten aanmeten en heb zelf aangegeven dat ze op die hoogte goed zijn. Dus ik heb er ook niet echt aan gedacht. Maar heb nog een beetje kans dat ze ze kunnen verhogen, maar moet ze nog even mailen of dat wel mogelijk is.
Maar ach, voor dat geld, en voor mij is Lipica sowieso perfect omdat ik niet in een standaard maat kom. :')

Kan me voorstellen dat je er niet echt over nadenkt, ik heb het met deze laarzen ook niet bedacht. Maar meer ook vanwege de prijs en omdat ik ze echt nodig had.

Ach, voor ons allebei een leer voor de volgende keer ;)