Een 5 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Een 5 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:02

Hoi Bokkers,

Zondag ben ik weer op wedstrijd geweest. Ik had deze keer geen tijd om in te vlechten dus heb ik de manen los laten hangen. Ze hangen netjes naar 1 kant en zijn recht afgeknipt. De beentjes en staart had ik gewassen en mijn spullen waren ook allemaal keurig netjes. Verder is mijn paard goed op gewicht en mooi gespierd. Op de wedstrijd vorige week had ik nog een 8 dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Maar zondag had ik dus een mooie 5 voor de verzorging :') . Is dit terecht? Volgens mij namelijk niet, de jury was helaas al weg toen ik mijn protecol kreeg dus daar kon ik het niet aan vragen.
En nee, ik heb geen 8 voor verzorging nodig om winst te halen. Nee, ik hoef er niet om te huilen en ja ik weet dat het een jurysport is. Ik vraag mij alleen af of dit nou een terechte 5 was of niet. Ik had namelijk wel mijn best gedaan om netjes voor de dag te komen en naar mijn weten heb ik alles volgens de regels gedaan. Ik heb helaas geen foto :( Kan ik eventueel vandaag wel maken, ze zal nu alleen wat viezer zijn ;)

MarliesV

Re: Een 5 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:03

Had je zelf je tenue wel compleet? Dus incl. plastron, witte handschoenen ed.

Dat ze je minder punten als je niet gevlochten hebt is natuurlijk normaal. In de dressuur hoort het er nu eenmaal bij maar een 5 vind ik wel erg streng. Aan de andere kant: als je altijd standaard een 6 geeft voor een nette combi is een 5 terecht.

ManOee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:06

Voor zover ik weet mogen niet ingevlochten manen tegenwoordig wel, mits ze naar 1 kant hangen.. Aangezien dit bij jou het geval was, vind ik het niet netjes dat je een 5 voor verzorging gekregen hebt.

Ik persoonlijk vind het niet eens lelijk hoor zolang ze netjes recht zijn en naar 1 kant hangen, maargoed dat is mijn mening!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:08

Hoe zo had je geen tijd? Desnoods doe je het op concours (je moet toch altijd ruim van tevoren aanwezig zijn) of helpt iemand je mee. Als er geen verschil zou zijn tussen invlechten en niet invlechten zou je het dan een volgende keer doen? Wat zou volgens jou dan wel terecht zijn geweest?

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:09

Vlechten is helemaal niet meer verplicht hoor! Als ze maar aan 1 kant hangen en netjes gekamd zijn. Mijn paard kan er helemaal niet tegen als ik z'n manen vlecht, blijft hij tijdens m'n proef alleen maar schudden met z'n hoofd, dus ik laat ze tegenwoordig ook los hangen, maar meestal krijg ik wel 'gewoon' en 6 of 7. Dat was toen ik nog wel vlocht ook zo, zeker daarom zag ik het nut van vlechten niet meer in.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:11

MarliesV schreef:
Had je zelf je tenue wel compleet? Dus incl. plastron, witte handschoenen ed.

Dat ze je minder punten als je niet gevlochten hebt is natuurlijk normaal. In de dressuur hoort het er nu eenmaal bij maar een 5 vind ik wel erg streng. Aan de andere kant: als je altijd standaard een 6 geeft voor een nette combi is een 5 terecht.

ik vind dan standaard een 6 voor verzorging ook wel redelijk laag? Volgens mij wordt er meestal een 7 of misschien 8 gegeven, dus dan is een 5 wel heel veel aftrek.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:20

Ja, ik had alles compleet! Cap, haar in een mooie knot met kralennetje, plastron met speld, jasje, witte handschoentjes, witte rijbroek en mooi gepoetste laarzen.

@Marion71: Ik had geen tijd nee, is dat heel gek? Op concours invlechten zie ik al helemaal niet zitten omdat paard dan van alles ziet en niet stil staat. En ja, ik ga volgende keer gerust weer met losse manen. Het mag gewoon en als ik geen tijd/zin heb om te vlechten doe ik dat niet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:40

Losse manen naar 1 kant gekamt mag inderdaad volgens de regelementen. Verder valt volgens mij onder verzorging je eigen outfit en tuigage, en de presentatie van je paard: netjes benen gewassen, benen opgeschoren, staart gewassen, netjes bekapt/op ijzers.

Misschien dat daar nog iets aan ontbrak?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:45

Standaard is hier in de buurt een 6 of 7 normaal. 8 is echt uitzondering en dan moet je echt er wel heel wat voor gedaan hebben of een coulante jury.

Wist trouwens niet dat vlechten niet meer verplicht is. Als dat zo is vind ik het wel erg vreemd dat de TS een 5 heeft gekregen.

TS: jammer dat je het de jury niet meer kan vragen. Maar als alles compleet was en vlechten niet verplicht zie ik de 5 niet. Heb natuurlijk geen foto oid gezien maar dit oordeel a.d.v. je omschrijving.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:45

Nou ik vind een 5 niet heel raar voor een paard zonder knotten. Jurysport is toch een beetje een meningsport en ik zou er ook niet blij mee zijn als er een combinatie de ring in komt die niet gevlochten heeft.
Het staat een stuk minder verzorgd.. dus een 5 vind ik niet heel raar.

Is het niet de regel dat manen los wel mogen maar dat je dan handbreedte lengte max mag hebben?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:51

Ik denk ook dat je die 5 hebt gekregen voor het niet invlechten van de manen. Het niet doen straalt ook een beetje laksheid uit, vind ik.

Combinaties die tip top verzorgd zijn: Alles netjes, tuig schoon, paard schoon, kleding schoon, manen gevlochten, staart netjes recht afgeknipt; zo hoort het gewoon op wedstrijd :)

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:10

Afgezien van wat je zelf mooi vindt, dit staat in de regels:

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Dan zou ik toch nooit een 5 kunnen krijgen? Ik neem aan dat de rest wel in orde was aangezien ik vorige week een 8 had.

Als de rest wel in orde is, waarom is het dan laks als de manen niet gevlochten zijn? Er kunnen 101 redenen zijn waarom je niet vlecht. Bij mij was dit tijdgebrek en ook wat laksheid. Ik moest alleen erg lachen om een 5 en vind dit niet terecht.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:14

Bellona_K schreef:
Ik denk ook dat je die 5 hebt gekregen voor het niet invlechten van de manen. Het niet doen straalt ook een beetje laksheid uit, vind ik.

Combinaties die tip top verzorgd zijn: Alles netjes, tuig schoon, paard schoon, kleding schoon, manen gevlochten, staart netjes recht afgeknipt; zo hoort het gewoon op wedstrijd :)

Helemaal met je eens.

Geen tijd is een relatief begrip. Als je geen tijd hebt om te vlechten, heb je dan wel tijd om op concours te gaan? Vlechten kost hooguit een kwartiertje. En dan heb ik er keurige roosjes inzitten. Die 5 is je kennelijk gegeven om een statement te maken. Als je nu weer een 8 had gekregen, had je vast niet meer ingevlochten. Bij een 7 ook niet, want dat ene puntje..... Zou niet alleen voor jou gelden hoor, maar voor een heel groot deel denk ik. Ingevlochten manen hoort gewoon bij de dressuur en is een algemeen goed.

Invlechten heeft ook te maken met een goede voorbereiding en de zorg die besteed is aan het geheel. Heel gek vind ik altijd dat in de B en L nog wel eens gemopperd wordt over wel of niet invlechten en de punten die daarbij horen en vanaf het M hoor je dat nooit meer. Terwijl je vanaf die klasse geen punten voor verzorging meer krijgt. Ik kom er ook nooit 1 tegen die niet gevlochten is. Dus nog ff doorrijden ts. Ga je nu gewoon invlechten en vanaf dat je M bent doe je het gewoon niet meer. Krijg je ook geen lagere punten.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:27

Citaat:
Helemaal met je eens.

Geen tijd is een relatief begrip. Als je geen tijd hebt om te vlechten, heb je dan wel tijd om op concours te gaan? Vlechten kost hooguit een kwartiertje. En dan heb ik er keurige roosjes inzitten. Die 5 is je kennelijk gegeven om een statement te maken. Als je nu weer een 8 had gekregen, had je vast niet meer ingevlochten. Bij een 7 ook niet, want dat ene puntje..... Zou niet alleen voor jou gelden hoor, maar voor een heel groot deel denk ik. Ingevlochten manen hoort gewoon bij de dressuur en is een algemeen goed.

Invlechten heeft ook te maken met een goede voorbereiding en de zorg die besteed is aan het geheel. Heel gek vind ik altijd dat in de B en L nog wel eens gemopperd wordt over wel of niet invlechten en de punten die daarbij horen en vanaf het M hoor je dat nooit meer. Terwijl je vanaf die klasse geen punten voor verzorging meer krijgt. Ik kom er ook nooit 1 tegen die niet gevlochten is. Dus nog ff doorrijden ts. Ga je nu gewoon invlechten en vanaf dat je M bent doe je het gewoon niet meer. Krijg je ook geen lagere punten.

Vlechten kost mij geen kwartiertje, niet iedereen is daar even snel in. En omdat ik nu een 5 heb gekregen ga ik volgende keer niet ineens wel vlechten hoor. Ik vind het gewoon onzin dat ik persé zou moeten vlechten. Als ik daar geen tijd/zin/whatever voor heb doe ik het niet. En als de jury het dan nodig vindt om met een 5 een statement te maken lig ik daar niet wakker van. Het is gewoon niet volgens de regels..

edit: quote ging helemaal mis!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:29

Ik snap je doel hier niet helemaal hoor.
Je weet dat je de manen los mogen, helaas krijg je een 5, is het nodig om er een probleem om te maken?
Met een 5 voor verzorging kan je alsnog wel eerste worden.

Geen tijd vind ik echt overdreven, met een beetje haast maak je vijf grote kotten in 10 minuten. Geen zin vind ik al helemaal een vreemde reden. Doe dan ook geen moeite om de rest van je paard mooi te maken.
Ja je moet het zelf weten maar als je dan zelf al aangeeft dat het waarschijnlijk daardoor komt...........

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:32

Hoe vaker je vlecht hoe sneller je wordt. Oefening baart kunst en snelheid.

Maar helemaal jouw keuze om niet te vlechten als je daar geen zin in hebt. Je ligt dan mss niet wakker van een 5, maar het zit je wel dwars. Waarom zou je hierover anders een topic openen?

Invlechten hoort net als je proef kennen, harnachement poetsen, e.d. bij wedstrijden rijden. Als je het een wel wilt en tegen het ander aanschopt moet je jezelf mss afvragen of die poppenkast wel bij je past. Want ja, op concours gaan is ook een stukje poppenkast.

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:41

5 - voldoende Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’
aan ten grondslag te liggen.

http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf pagina 65

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:42

Ik vind een 5 ook wel heel erg laag.

Zelf neem ik altijd ruim de tijd om mijn paard netjes te hebben.
Zo had ik afgelopen vrijdag een wedstrijd en heb de avond ervoor het paard helemaal gewassen en manen en staart ingevlochten (is fries paard), hoefjes in de lak, helemaal spik en span. Op wedstrijd kreeg ik nog een compliment van mederuiter dat hij zo netjes was.
Vervolgens ging ik de proef in en kreeg ik een 6 voor verzorging, sorry hoor, maar ook ik baalde hier flink van! Ik ben altijd uren aan het poetsen van mijn laarzen tot mijn zadel, alles is altijd kraakhelder en netjes en dan krijg je voor al die uren werk zo'n laag cijfer. En wat betreft er netjes uitzien en dan wel een winspunt rijden, dat geeft toch niet, de verzorging is toch ook meegenomen in de cijferlijst en dat is niet voor niets. Dus dan heb je dan alweer een paar puntjes te pakken als je een 8 krijgt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:44

Het staat toch in het reglement dat vlechten niet verplicht is? Dat menig ruiter en jury nogal ouderwets is en dit wel wenselijk acht is een ander verhaal, maar wanneer alles netjes verzorgt is en aan de reglementen voldoet mag je in mijn ogen geen onvoldoende krijgen. En wat dan de reden van het ontbreken van die vlechtjes is doet er niet toe.

Hetzelfde geld voor een knalroze jasje. Dat zou ik ook niet graag in de ring zien verschijnen, maar het mag dus daar mag je naar mijn mening geen onvoldoende voor geven. Dat het niet geheel jouw smaak (of eigenlijk gewoon volkomen smaakloos :+) is wil niet zeggen dat het onverzorgt is en een onvoldoende verdient.

Dus ja, ik snap dat die 5 je dwars zit.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:49

MarliesV schreef:
Standaard is hier in de buurt een 6 of 7 normaal. 8 is echt uitzondering en dan moet je echt er wel heel wat voor gedaan hebben of een coulante jury.

Wist trouwens niet dat vlechten niet meer verplicht is. Als dat zo is vind ik het wel erg vreemd dat de TS een 5 heeft gekregen.

TS: jammer dat je het de jury niet meer kan vragen. Maar als alles compleet was en vlechten niet verplicht zie ik de 5 niet. Heb natuurlijk geen foto oid gezien maar dit oordeel a.d.v. je omschrijving.

Waar rijd jij voornamelijk wedstrijden dan? Want hier in de buurt is een 8 heel normaal, zie ze vaak genoeg verschijnen, ook bij andere mensen. Zelfs ook wel geregeld een 9. Dus volgens mij ligt dat niet echt aan deze omgeving.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 17:02

Ik vind dat sommige reacties nogal onvriendelijk zijn. Of ik wel of niet vlecht wil ik graag zelf bepalen, lijkt mij dat ik er niemand kwaad mee doe.
Ik snap deze reacties wel maar dat kan ook vriendelijker gebracht worden..
Het doel van dit topic staat in de OP.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 17:04

Falona schreef:
Het staat toch in het reglement dat vlechten niet verplicht is? Dat menig ruiter en jury nogal ouderwets is en dit wel wenselijk acht is een ander verhaal, maar wanneer alles netjes verzorgt is en aan de reglementen voldoet mag je in mijn ogen geen onvoldoende krijgen. En wat dan de reden van het ontbreken van die vlechtjes is doet er niet toe.

Hetzelfde geld voor een knalroze jasje. Dat zou ik ook niet graag in de ring zien verschijnen, maar het mag dus daar mag je naar mijn mening geen onvoldoende voor geven. Dat het niet geheel jouw smaak (of eigenlijk gewoon volkomen smaakloos :+) is wil niet zeggen dat het onverzorgt is en een onvoldoende verdient.

Dus ja, ik snap dat die 5 je dwars zit.

Dit is precies wat ik wil zeggen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:08

een 5 vind ik persoonlijk ook wel heel laag, gezien je de manen wel netjes langs 1 kant en gelijk geknipt had. Een 6 of eventueel 7 had correcter geweest.
Maar het is en blijft een jurysport en ik zie/hoor toch ook geregeld dat je bijna niet anders kan dan invlechten, omdat ze ja anders "scheef' bekijken. Jammer, want dan moeten ze hun reglement aanpassen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:27

Noukjuhh schreef:
5 - voldoende Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’
aan ten grondslag te liggen.

http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf pagina 65

Ja en dit is ook gelijk het HELE kromme van de cijfering van de KNHS 5=voldoende maar allemaal 5en = geen winst = geen voldoende!

En skala van africhting heeft met vlechten niet zoveel te maken.

Wel vind ik dat het er bij de dressuur bij hoort, vlechten. Zelf deed ik er vroegen 45 minuten over, maar je wordt handiger en sneller en ik heb er nu in 20 minuten knotten inzitten. (Paard dat niet stil blijft staan en sprieterige manen heeft). Het is een beetje techniek ontwikkelen. Als iedereen een 6 had, en jij een 5 vind ik het terrecht, als de rest allemaal een 8 had, en jij een 5, vind ik het onterecht. Maar daar kunnen we nu dus niet over oordelen, aangezien we de cijfers van anderen niet kennen.

Ik zou ook iemand die vlecht een hoger cijfer geven dan iemand die niet vlecht. Die persoon heeft er toch meer moeite voor gedaan ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:01

Ik vind tijdgebrek wel echt een slecht excuus, dan sta je maar wat eerder op. Je kunt hier nu wel een topic openen maar je zult er toch niet meer achter komen.
Ik persoonlijk vind een ongevlochten paard in de dressuur tenzij het een ras is waar dat bij kan nogal onverzorgd en trek er ook een punt af bij de verzorging. Je maakt je er hoe dan ook veel makkelijker van af dan iemand die wel vlecht en dat mag m.i. gerust verrekend worden.