Neus schoonmaken: een serieus probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Neus schoonmaken: een serieus probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 23:03

Hoi,
Ik zit nu toch al wel een tijdje met een klein probleem.
Mijn grote D-pony van net geen 5 jaar oud (die ik rijd, verzorg, .. voor de eigenares van de stal) laat langs geen kanten haar neus schoonmaken. :n
Ze is redelijk schichtig en ook een beetje dominant naar anderen toe. Ze heeft het ook niet graag als je haar echt bij haar hoofd vastpakt.
Het ziet er gewoon niet uit! Eerst deed ik het met een sponsje met water; dat lukte niet en ze trok haar hoofd als een gek omhoog.
Ik wil niet dat ze er iets aan over houd of een serieuze schrik pakt ..
Ik probeerde het met wortels; dat ging al beter en ik heb haar neus een beetje kunnen schoonmaken.
Maar nu .. Het ziet er echt smerig uit :o
Heeft iemand hier een vriendelijke oplossing voor?
Mijn eigen idee:
-Zelf met m'n vingers het vuil weghalen

Alvast bedankt :)

Pauline

Re: Neus schoonmaken: een serieus probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:23

Eerst voorzichtig wennen aan aanrakingen.
En meestal houdt een paard zijn neus zelf wel schoon, dus als er uitvloei is, is dat niet "normaal" . Doorschijnend kan geen kwaad maar geel of groe duidt op een ontsteking.
Maar ik zou haar vanaf het punt dat ze aanrakingen wel toelaat het met aaien steeds wat uitbreiden. Haar proberen te foppen geeft een schrikreactie en verpest het verder helemaal, dus dat zou ik maar niet doen. :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 13:50

Nou er is gewoon doorschijnende uitvloei maar de laatste keren als ze van de wei komt is haar neus helemaal zwart & ja achteraf vormt dat zand korstjes als je begrijpt wat ik bedoel?

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:04

Inderdaad rustig opbouwen met aanrakingen, van haar hals steeds dichterbij het hoofd etc. Eerst vertrouwen opbouwen en idd niet fobben. Daarna opbouwen van een sponsje. Haast is zelden goed en geduld is een schone zaak.
Maar aan de ene kant schrijf je ook dat ze dominant is, wellicht moet je dan iets meer doorzetten dan een angstig paard. Maar dat laat ik even aan andere bokkers over ;)

De psyche is belangrijker dan een schone neus. Goed van je dat je advies vraagt! *\o/*

kuupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:06

goed lang aan het werk zetten en daaran met het hoofdstelletje in ze neus schoonmaken, haar gedrag gewoon negeren en stug doorgaan. mijn mannetje werd voorheen helemaal gek als je aan ze manen zat. je kon het nieteens kammen, laat staan vlechten. tegewoordig kan ik zelfs zijn manen trekken

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 14:32

kuupie schreef:
goed lang aan het werk zetten en daaran met het hoofdstelletje in ze neus schoonmaken, haar gedrag gewoon negeren en stug doorgaan. mijn mannetje werd voorheen helemaal gek als je aan ze manen zat. je kon het nieteens kammen, laat staan vlechten. tegewoordig kan ik zelfs zijn manen trekken

Oké zo heb jij het gedrag van je paard opgelost. Maar neen sorry, ik ga haar niet helemaal dwingen of gek maken. We zijn net goed bezig en hebben al een sterke band, die wil ik niet kapot maken :)

kuupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:54

het is dwingen noch gekmaken het is een cirkel doorbreken met oog op eigen veiligheid. gewoon de knop omzetten. mijn paard was altijd super angstig en onze band is nu beter dan ooit. je mag die mening hebben maar je vraag zelf om advies, je zeg dat je net zo goed bezig bent. ga dan op de zelfde voet verder ipv advies te vragen

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:00

kuupie schreef:
het is dwingen noch gekmaken het is een cirkel doorbreken met oog op eigen veiligheid. gewoon de knop omzetten. mijn paard was altijd super angstig en onze band is nu beter dan ooit. je mag die mening hebben maar je vraag zelf om advies, je zeg dat je net zo goed bezig bent. ga dan op de zelfde voet verder ipv advies te vragen

Ik vraag idd om advies & ik zeg ook mijn mening over het advies dat ik krijg. Ik gebruik het advies dat ik wil gebruiken en daar kies ik tenslotte nog altijd zélf voor :)
Ik bedoel met "dat we net zo goed bezig zijn" dat we al ver staan van hoe we begonnen zijn. Dus deze uitspraak gaat niet over haar neus, maar over het vertrouwen enz.
Maar toch bedankt voor jou advies :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:11

Is er voor de rest niemand meer met een oplossing voor mijn probleem? :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:18

Het is misschien niet het antwoord dat je verwacht, maar het valt te proberen natuurlijk.
Ik had zelf probleem met mijn paard die een wonde had achteraan zn voetje, al 4 maand bezig, en op den duur haat ze het zo erg, dat ze gewoon begint te slaan, of rond te huppelen op 3 benen als ik haar voetje wil verzorgen, eerder gevaarlijk aan het worden.
Toen heb ik 1x doorgezet en mijn vader gevraagd zijn hand op de lip te plaatsen -zoals werking van een praam-. En weetje, alles was opgelost!
Bij de endurance net hetzelfde, paard staat te stressen voor de keuring, laat de DA niet bij haar komen. 1x gewoon de neus vast is het precies een mak lammetje.
Misschien ook eens de bovenlip van je pony vastnemen om de neus te poetsen.

Kijk ook wat voor soort uitvloei het is, je pony kan namelijk met een virale of bacteriele infectie zitten als ze uitvloei heeft.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:20

Pauline schreef:
Eerst voorzichtig wennen aan aanrakingen.
En meestal houdt een paard zijn neus zelf wel schoon, dus als er uitvloei is, is dat niet "normaal" . Doorschijnend kan geen kwaad maar geel of groe duidt op een ontsteking.
Maar ik zou haar vanaf het punt dat ze aanrakingen wel toelaat het met aaien steeds wat uitbreiden. Haar proberen te foppen geeft een schrikreactie en verpest het verder helemaal, dus dat zou ik maar niet doen. :)

behalve na inspanning wijst doorschijnend op een virale infectie, geel/groen een bacteriele ;-)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:24

@inesje15: Dat met de lip ga ik zéker eens uitproberen!
Dankjewel! :)

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:16

Gebruik je koud water ;) kan zijn dat je pony dit te koud vindt. Probeer het dan met een droge spons of met warm water.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:49

Die van mij vindt het ook niet leuk en doet er alles aan om weg te komen.
Ze vindt het dan niet eng meer (vroeger was ze kopschuw) maar nog steeds niet leuk.
Dan moet ik haar effe dwingen, en ze weet dan ook ik het meen. Dan zie je d'r echt denken Oke dan, als het niet te lang duurt :+ .

Ik ben ook niet van de harde hand, maar soms werkt het gewoon niet op alleen de lieve manier.
Enige dwang (zonder geweld) kan juist goed werken om die circel van angst te onderbreken. Jij moet haar over de streep trekken en haar duidelijk maken dat het goed is. Dat je haar wil helpen. Ze zegt dat ze qua vertrouwen in jullie goed vooruit gegaan is. Dan kun je best een stapje verder gaan en haar dwingen. Zeker de eerste keren zeker niet te lang doorgaan!! Want ze moet zien en merken dat de dwang die je uitoefend niet vervelend is voor haar.
En je moet wel goed weten wanneer je moet stoppen als haar angst te groot word.

Het advies over de neus werkt ook goed. Als je tenmiste geen dominante tante hebt die daar soms juist woedender van wordt. :+

Succes!

kuupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:53

cirkel doorbreken :) mooi geformuleerd wij begrijpen elkaar.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 17:44

Oké, ik zal het eens proberen onder zekere 'dwang' :)

kuupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:21

en ben je al wat verder gekomen?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:31

Misschien met babydoekjes. Daar maak ik regelmatig wat mee schoon. Zoek dan wel een merk doekje waarbij de geur wat neutraler is.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:36

En wat dacht je van clickertraining? Dan leer je hem targetten met zn neus!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:50

kuupie schreef:
en ben je al wat verder gekomen?

Een beetje, maar ja dit is uiteraard niet op 1,2,3 opgelost :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:52

Juangi schreef:
En wat dacht je van clickertraining? Dan leer je hem targetten met zn neus!

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:10

Nou, ik dacht als je dus leert targetten (dus op commando iets aanraken), kan je hem ook spons en hand laten targetten. Dus dan leert hij dat dus aanraking=beloning. Dit kan je later nog uitwerken naar langer aanraken en zo went hij dus aan de aanraking met zijn neus!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 21:11

Dit zal ik ook eens uitproberen! Dankjewel! :D