toegangsbewijs Veluwe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amj

toegangsbewijs Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:47

Hallo allemaal,

In de meivakantie gaan bokker just_kiki en ik naar de Veluwe met onze paarden. We logeren bij het Caitwickerzand in Uddel (bij Kootwijk).

Nu heb ik volgens mij wel eens gehoord dat je een soort van toegangsbewijs moet hebben voor de Veluwe.
Klopt dit? En zo ja, waar kun je dit halen? (het liefst zo dicht mogelijk bij Kootwijk)

Alvast bedankt voor de reacties!

mika11

Re: toegangsbewijs Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:52

Geen idee eigenlijk.
Ik woon op de Veluwe en ik rij hier ook in het bos. Maar van een toegangsbewijs heb ik nog nooit gehoord.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:01

Voor het Nationaal Park Veluwezoom (zuid-oost Veluwe) is er inderdaad een vergunning nodig om er te mogen rijden, die kun je kopen bij VVV en bezoekerscentrum Veluwezoom.

Maar bij Uddel heb je niet meer te maken met de Veluwezoom, daar heb je in elk geval geen vergunning van Natuurmonumenten nodig.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:04

:3 het is inderdaad alleen voor het Park de Hoge Veluwe, de veluwe eromheen is vrij rijden :3

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:09

Slofje schreef:
:3 het is inderdaad alleen voor het Park de Hoge Veluwe, de veluwe eromheen is vrij rijden :3

Klopt niet helemaal, want Nationaal Park Veluwezoom is niet hetzelfde als Nationaal Park De Hoge Veluwe.

Voor de Veluwezoom is een jaarvergunning van 10 euro verplicht, van Natuurmonumenten.

De Hoge Veluwe is een afgesloten park en moet je per keer dat je erin komt met je paard, toegang van 3 euro betalen (of een jaarvergunning/steunkaart van 55 euro).

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:10

Je moet een vergunning hebben.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:10

Als je deze slagboom voorbij bent kom je op de veluwe uit
Afbeelding
maar pas wel op voor deze jongens
Afbeelding
Voor je het weet loop je hier met je paard
Afbeelding
En dan heb je een probleem... :7

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:32

ohw bah, zit dat schiet terrein er echt ? :+
haha _O- daar komen we dus niet in de buurt emmely! :+

amj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 23:37

Uhm, ik geloof dat we daar idd beter maar omheen kunnen rijden... :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:53

omheen?, haha als ik dat alleen al zie ben ik al bang voor losvliegende kogels :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:58

Is dat het bos vlakbij de kazerne bij 't Harde?
In dat bos rijden wij wel altijd maar dan meer richting Nunspeet gelukkig.
Ze hebben wel vaak schietoefeningen maar gelukkig reageren de paarden daar helemaal niet meer op.
Ook als ze in de wei staan horen ze heel vaak dat geschiet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:13

Als je op Caitwickerzand bent en je gaat uit rijden richting Kootwijk, Garderen of Apeldoorn, heb je geen vergunningen nodig, da's allemaal gewoon vrij rijden. Schietbaan bij Harskamp ligt aan de andere kant van Kootwijk en Kootwijkerzand maar daar staat prikkeldraad omheen en de doorgangen zijn 'bewaakt' met boeien, als die omhoog staan mag je er niet op, zijn ze naar beneden, dan mag je de schietbaan oversteken richting Harskamp. Maar rond Kootwijk kun je gewoon lekker vrij over de ruiterpaden rijden. Blijf wel op de ruiterpaden, boswachters doen niet aan 'wist ik niet' of 'we komen niet van hier'... van het ruiterpad af = boete.

Haal bij 't VVV in Harskamp (in de Novy) of bij het Hilletje in Kootwijk (Misschien hebben ze 'm op Caitwickerzand ook wel) het kleine routekaartje van de omgeving, kost je 1,50 ofzo en daar staan alle ruiterpaden op. Als je wilt mag je ook wel een kopietje van de mijne komen ophalen, ik woon 5 autominuten bij Caitwickerzand vandaan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:18

Is het goed aangegeven ? (de ruiterpaden? :) )
We nemen zowiezo een routekaart :j (de uitgebreide) die was iets van € 10.00
Heb liever een té grote, als een te kleine _O-
Zijn inderdaad te koop in Caitwickerzand :j

Is het een beetje mooi rijden daar :D ?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:37

'beetje mooi rijden!?' Joh... ik woon hier nu 14 jaar (eerst in Harskamp, daarna in Garderen, dus aan twee kanten van 't zelfde bos zeg maar) en ik BAAL enorm (en da's een understatement) dat ik al jaren geen rijdbaar paard meer heb gehad en nu paardloos ben. Uit pure armoe ga ik nu maar regelmatig met de auto naar weer een ander stukje bos om met de hond te lopen, zodat ik inmiddels toch vrij veel bos hier in de omgeving ken. Toen ik in Harskamp woonde had ik daar wel m'n paard aan huis en toen aan die kant van Kootwijk alle ruiterpaden dus wel op m'n duimpje leren kennen.
Achter Caitwickerzand is't heel mooi met heide/mos vlaktes maar je bent van daar uit ook zo bij Kootwijkerzand. Rondje Kootwijk heb ik vroeger regelmatig gedaan vanuit Harskamp en je kunt ook door het bos richting Garderen en dan even oversteken, bij mij achterlangs (oude nijkerkerweg) en dan in't bos tussen Garderen/Voorthuizen/Putten rijden. Da's ook heel mooi bos, mooier nog vind ik omdat ik van loofbossen houd. Rond Kootwijk is meer grove dennen maar da's ook gaaf... elk soort landschap heeft z'n charmes vind ik en juist de afwisseling die je hier hebt is gaaf.
Ruiterpaden worden duidelijk aangegeven en rond Kootwijk zijn er ook genummerde paaltjes die weer met de nummers op het kaartje corresponderen, zodat je ook weet waar je bent. Verder zijn er routes van de Veluwe Trail, die staan weer in 't boek van de Veluwetrail maar ze hebben kleurtjes dus je zou ze ook zonder kaart kunnen volgen (wel even navragen welke kleur de dagroute is want er zijn ook meerdaagse Veluwetrail routes).

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:44

Ah oke, super!
Tnx :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:17

Francis schreef:
Als je op Caitwickerzand bent en je gaat uit rijden richting Kootwijk, Garderen of Apeldoorn, heb je geen vergunningen nodig, da's allemaal gewoon vrij rijden. Schietbaan bij Harskamp ligt aan de andere kant van Kootwijk en Kootwijkerzand maar daar staat prikkeldraad omheen en de doorgangen zijn 'bewaakt' met boeien, als die omhoog staan mag je er niet op, zijn ze naar beneden, dan mag je de schietbaan oversteken richting Harskamp. Maar rond Kootwijk kun je gewoon lekker vrij over de ruiterpaden rijden. Blijf wel op de ruiterpaden, boswachters doen niet aan 'wist ik niet' of 'we komen niet van hier'... van het ruiterpad af = boete.

Met het paard OVER het militair terrein in Harskamp?? Sinds wanneer mag dat?? En waar ga je dan erin en eruit?? Wandelen mag inderdaad, maar voor zover ik weet niet met paarden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:38

Ja hoor... Over de tankbaan bij Harskamp. Heb ik meerdere keren gereden, ik heb daar naast gewoond.
Je mag er op vanaf het verlengde zandpad van de Hoog Buurloseweg. (dus Hoog Buurlose weg in (tweede huis rechts heb ik gewoond, in de voortuin stonden m'n paard en pony) en dan doorrijden waar het zandpad wordt en dan na ... uh.. een kilometer ofzo? krijg je rechts een heel smalle doorgang waar zo'n paal-met-boei naast staat. Je kan er met 't paard net doorheen.
Is de doorgang open dan mag je er op... Dan kun je een breed zandpad over het terrein op en dat komt uit op het zandpad waar de stal van Van Ommeren aan zit, daar zit ook zo'n hek-met-boei.
Je mag er wandelen en er staat nergens dat je er níet met paarden op mag en mensen uit Harskamp maken van de mogelijkheid gebruik om op die manier snel in het bos te zijn dus blijkbaar ben ik niet de enige die dat deed. Ik weet niet meer zeker maar volgens mij staat er zelfs een ruiterroute paaltje omdat je met 't paard wel alleen dat ene zandpad op mag om het terrein over te steken en zo een 'binnendoorweg' van Harskamp naar 't bos hebt. 't Is dus niet zo dat je over het hele terrein mag dwalen, dat weer niet.
Ik heb het vaak zat gedaan omdat er halverwege een kruising van twee zandpaden is waar ik fijn even kon trainen. Dat stuk was bijna zo ruim als een buitenbak en aangezien ik die thuis niet had deed ik daar wel es wat oefeningetjes.
Ik woon er al ruim 8 jaar niet meer dus 't kan natuurlijk best dat eea inmiddels veranderd is maar toen kon het in ieder geval.

Edit. Even gegoogelt... Dat pad heeft zelfs een naam: Noorderheideweg en 't komt aan de Harskampkant op de Hooibrinkweg uit (nu herinner ik 't me wel weer, heb ook wel es een 'rondje' gemaakt zo weer richting huis). Dat is dus niet bij van Ommeren, die zit aan de Dabbelose weg. Maar daar zit aan het eind waar de Dabbelose weg de bocht om gaat en Kostverlorensteeg wordt ook zo'n doorgang, ik weet alleen niet waar dat pad uit komt of dat je daar met 't paard over mag, maar dus wel over de Noorderheideweg.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:01

De doorgang over het millitairterrein is vanaf afgelopen winter afgesloten ;) Dus de mensen vanuit Harskamp kunnen niet meer de oversteek maken dus moeten nu via de drukke weg naar het bos. :(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:35

Oh, da's balen voor Harskampers. Maar goed, voor TS maakt het niet uit want in wezen hoeft ze die kant niet op, bos genoeg waar ze wel heen kan.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:26

@Francis, bedankt voor de uitgebreide informatie! Dus als ik het goed begrijp zijn er genoeg mooie routes voor drie gave dagritten? ;)
Jammer dat je idd geen paard meer hebt, anders zou je een goede gids voor ons zijn geweest :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:03

Ja hoor, je kunt alle kanten op. Dagje 'rondje om Kootwijk (ik deed dat vanuit Harskamp altijd. in zo'n 2,5 uur met een grote boog naar Harskamp, dan lunchen bij 't Hilletje of de Paalhoeve (deze laatste bestaat niet meer) waar je je paard kunt stallen. Ik belde dan m'n ex die thuis was, die kwam dan met de auto ook daar naar toe met m'n zoon, dan aten we daar met z'n drietjes pannenkoeken ofzo en dan gingen zij weer naar huis en ik via een andere route van zo'n 2 a 2,5 uur weer naar huis. Zoiets kun je vanaf Caitwick ook doen. Bij 't Hilletje kun je nog steeds terecht.
Dan kun je voor een andere rit aan deze kant van de A1 blijven en richting Garderen rijden, de Apeldoornseweg oversteken en dan via de Oude Nijkerkerweg of bij mij langs (Hooiweg) naar het bos bij mij aan de overkant (bos tussen Garderen/Voorthuizen/Putten zeg maar (ik vind dat stuk zelf erg mooi). En dan kun je nog de andere kant richting Apeldoorn op en daar een grote lus rijden...
Zo ga je drie kanten op zonder ook maar 1 keer over 't zelfde pad te komen bij wijze van spreken... Jullie gaan vast heerlijk rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:36

Francis schreef:
Haal bij 't VVV in Harskamp (in de Novy) of bij het Hilletje in Kootwijk (Misschien hebben ze 'm op Caitwickerzand ook wel) het kleine routekaartje van de omgeving, kost je 1,50 ofzo en daar staan alle ruiterpaden op. Als je wilt mag je ook wel een kopietje van de mijne komen ophalen, ik woon 5 autominuten bij Caitwickerzand vandaan.

Bij de Novy in Harskamp hadden ze problemen met het krijgen van het nieuwe kaartje. Je beste optie is om bij het Hilletje in Kootwijk te vragen, die is kennelijk de initiatiefnemer van de nieuwe uitgave. Mogelijk heeft 't Caitwickerzand ze ook wel op voorraad. Zijn echt hele handige kaartjes voor die regio, bij kruispunten van ruiterpaden staan paaltjes met een nummer in een blauwe band, die nummers staan ook op het kaartje, dus je kunt heel gemakkelijk je route uitzetten.

Veel plezier daar, het is een prachtig gebied om te rijden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:23

Oh, da's jammer, Hier in Putten hebben ze net zo'n kaartje voor 't bos hier maar die van Kootwijk hadden ze niet. 't Is dus echt een heel 'plaatselijk' kaartje zeg maar. Maar idd, rete handig omdat ze zo klein zijn maar wel heel duidelijk, je hebt er gewoon precies genoeg aan als je toch alleen de ruiterroutes wilt weten en meer niet. Ideaal voor in je binnenzak zeg maar ;)
Ik heb beide kaartjes als't goed is hier nog liggen dus mochten ze nergens te krijgen zijn, geef dan een gil, dan maak ik even kopietjes en breng ik ze even langs. Die van hier heb je ook wat aan als je dus richting Garderen/Voorthuizen wilt rijden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:18

Het nieuwe kaartje staat ook op de site van Staatsbosbeheer.

Handig is om heem in een A4 plastic mapje te schuiven en die met een keycord om je hals te hangen :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:49

manic schreef:
Het nieuwe kaartje staat ook op de site van Staatsbosbeheer.

Handig is om heem in een A4 plastic mapje te schuiven en die met een keycord om je hals te hangen :-)

Heb je ook zo'n link voor het kaartje van Garderen?