eigenzinnig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barrelletje

eigenzinnig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:49

eerst en vooral bedankt dat ik op deze site iets mag bijleren :)
ik heb mijn paardje nu net 2 maanden ,
ik heb hem altijd zonder zadel gereden en bitloos omdat ik gewoonweg nog geen zadel kon betalen ,
hij was zeer braaf en luisterde perfect ,
nu heb ik een zadel en ik rijdt nog steeds bitloos ,
nu luistert hij minder goed en laat het niet toe dat ik opstijg ,
ik vraag me af hoe dat kan komen ,
het zadel past zeer goed en eens ik aan het rijden ben doet hij niet meer moeilijk ,
ik kan gewoon niet meer opstijgen dus ook niet meer rijden
weet er iemand wat ik kan doen om dit probleem te verhelpen ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:00

Het zadel past zeer goed zeg je? Dat heeft een zadelmaker gezegd neem ik aan. Ik zou toch eerst een second opinion laten doen door een andere. En zonder zadel is er nog steeds niets aan de hand? Anders de rug eens laten nakijken.

Anoniem

Re: eigenzinnig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:04

Heb je je paard ook voorbereid op opstijgen via de stijgbeugel?
Als je zonder zadl rijdt spring je er op, of gebruik je een opstapje. Je hangt dan niet aan je paard.
Kan het zijn dat jouw paard die eenzijdige belasting eng, moeilijk of pijnlijk vindt?

Barrelletje

Re: eigenzinnig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:18

meerderre mensen hebben gekeken naar het zadel zelf dus het past wel ,
en eenzijdige belasting zou inderdaad kunnen , maar als iemand hem vasthoudt doet hij niet moeilijk , dat is het rare er aan ,
zou het kunnen dat hij gewoon koppig is ?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:28

Barrelletje schreef:
en eenzijdige belasting zou inderdaad kunnen , maar als iemand hem vasthoudt doet hij niet moeilijk , dat is het rare er aan ,

Wie zijn deze 'meerdere mensen'
Vergis je niet, er is maar een héél klein aantal mensen die ook daadwerkelijk zien en voelen of een zadel goed ligt.
Ik zou zeker nog eens een erkend zadelpasser laten langskomen, kost je hooguit 75 euro maar is véél meer waard!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:31

Een paard is niet 'gewoon' koppig.
Laat haar zadel echt door een zadelmaker nakijken, niet door een paar mensen.
En als het door een zadelmaker is bevestigd dat het zadel goed is, moet je naar haar rug laten kijken, grote kans dat ze pijn heeft, als het zadel wel goed is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:02

Barrelletje schreef:

Nee, daar geloof ik niet in.
Er zit hem iets dwars.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:42

Als het zadel wel goed ligt, ligt het misschien aan het paard. Hij vind een singel niet lekker zitten(logies) en het neemt meer plek op de rug in beslag dan als je zonder zadel rijd. Als ik jou was zou ik om de dag met zadel rijden en om de dag zonder en dat gaan opbouwen. Dan is je paard de ene dag blij en de andere dag wat minder maar gewoon accepteren dat hij met opstijgen dwars doet. Gewoon blijven proberen en geduld hebben. Veel plezier met je paardje :)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:44

Hij moet er gewoon nog een beetje aan wennen denk ik.
Laat voorlopig iemand hem even vasthouden tijdens het opstijgen en leer hem dan direct echt stil te blijven staan totdat jij het seintje geeft dat hij weg mag stappen.
De volgende stap is dat er wel iemand bij blijft staan maar hem niet vast houdt daarna kun je het alleen proberen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:06

Doet hij dit alleen als je aan de stijgbeugels hangt of stap je op met een krukje? En als je met een krukje opstapt (dus alsof je zonder zadel gaat rijden, zonder de stijgbeugels te belasten bij het opstijgen), doet hij dat dan ook?
Wat de voorgangers al zeiden: laat een andere zadelmaker/passer en nog eens naar kijken en laat de rug van je paard nakijken door een chiropractor/osteopaat. Het kan zijn dat je tijdens het rijden zonder zadel met je zitbeenknobbels op een bepaalde spier heb "geprikt", die juist nu gaat irriteren door de druk van het zadel. Het kan van alles zijn, maar het klopt in ieder geval niet.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:08

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk zich aan het profileren als "leider" van deze kudde : hij bepaald wat er gedaan wordt.
De eerste maanden heeft hij de kat uit de boom gekeken om te zien hoe jij je gedroeg als "kandidaat leider" en blijkbaar heb je gefaald in zijn ogen.
Hij zal nu steeds verder gaan om zichzelf als leider te positioneren tov jou.
De enige manier om dit fundamenteel aan te pakken is door je paard op te voeden zodat hij overtuigd is dat jij de leider bent en hij zich als ondergeschikte ziet.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:43

Een goed passend zadel is zo belangrijk en zo niet vanzelfsprekend. Je moest eens weten hoeveel paarden er rondlopen met een zadel wat gewoon niet goed ligt.. Dus echt, laat dit controleren door een zadelmaker. Als je paard geopereerd moet worden dan laat je dat ook liever door een dierenarts doen die er voor heeft gestudeerd in plaats van verschillende mensen die ook verstand van paarden hebben. :+

Het opstijgen met een beugel is natuurlijk vreemd voor je paard. Jouw gewicht hangt aan één kant en je brengt het paard even uit balans, daardoor hebben ze de neiging te gaan lopen. Stijg op met een krukje, dat is beter voor je paard en je zadel. Neem de tijd om hem te leren stilstaan bij het opstijgen. Mijn paarden weten dat ze een snoepje krijgen als ik zit en daar wachten ze dus heel braaf op. Oefenen kun je het beste met iemand erbij doen. Die houdt eerst je paard vast en later zal degene er bij staan om te voorkomen dat het paard wegloopt. Dit bouw je steeds verder af en je zal zijn dat je paard uiteindelijk netjes zal wachten tot je het seintje geeft dan ze weg mag stappen.

Succes!