paard concoursmoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

paard concoursmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:11

hoihoi,
Mijn paard is de laatste maanden totaal niet meer fatsoelijk voorwaarts te rijden. Ze ligt bijna de hele dag in de bak te slapen. Ze is nooit echt een voorwaarts paard geweest, maar de laatste tijd moet ik echt knokken voor elke stap. Ze krijgt 2 kg haver en 1kg prestatie brok per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Ik rijd haar de laatste tijd al minder omdat ik dacht dat ze misschien gewoon wat moe was, op dit moment 2 a 3 keer per week gewoon (waaronder 1x les) en bijna elke week een wedstrijd in de M1. Nou zei mijn instructrice vanavond dat ze misschien wel concoursmoe zou zijn en dat ze misschien eens met ''vakantie moet''. Nu vraag ik me af of dit het geval kan zijn en zo ja, hoe moet zo'n vakantie er dan uitzien? Helemaal niet meer rijden of 1 a 2 keer per week, en wat zou ze dan moeten eten, moet ze gewoon het weiland in, of gewoon s'avonds op stal, en hoelang moet zo'n vakantie überhaupt duren?.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Alvast bedankt.

Oakland1990

Re: paard concoursmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:14

Vakantie betekend voor de meesten, overdag en als het kan ook 'snachts het weiland in, niet meer rijden. Ze even laten bijkomen tussen de oren, als je er mee bezig wilt zijn kan dat ook er naast (parelli, grondwerk, vd oid). Hoe lang het moet duren is maar net hoeveel geduld je hebt. Een maand lijkt mij een normale duur.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:16

Ik zou zeggen, zet je paard een lekker een paar weken 24/7 buiten met een kudde, en ga elke dag lekker naar hem toe om te knuffelen, maar verder niets van hem vragen. En misschien daarna wat meer afwisseling in je training? Ik weet niet of je normaal alleen dressuur rijdt? Maar misschien een keertje grondwerk gaan doen, bitloos rijden, buitenritje, springen, je kan zo veel met je paard. Maar eerst een paar weekjes lekker je paard vrij geven lijkt me een strak plan. :) Goed dat je aan je paardje denkt!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:16

Zodra ik merk dat mijn paard minder voorwaarts is en er geen zin meer in lijkt te hebben zet ik hem een week op rust. Bij die van mij werkt dat. Ik doe dan ook echt een week niks meer.

Ik haal dan het biks er af en hij gaat lekker de wei op. 's avonds op stal ivm de veiligheid.

Ik doe vaak een week, maar is denk ik per paard afhankelijk

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:17

Het is misschien niet zo'n gek idee wat zij zegt. Ik zou hem gewoon een paar weken op het land gooien en lekker laten lopen, elke week op concours is ook best veel. De endurancepaarden krijgen ook elk jaar vakantie op het land om uit te rusten voor het nieuwe seizoen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:40

Heel eerlijk? Een paard hoort niet de hele dag te liggen.

Kan een paard concoursmoe zijn, ik denk het wel. Heeft dat deze uitwerking, imo niet. Persoonlijk had ik allang de DA gecontacteerd en was begonnen met een bloedtest. Heb je de temperatuur van je paard al eens gecontroleerd?
Ik train ook weleens een tijdje wat harder, en soms is hij dan na een training ook moe, dan vind ik hem 's avonds voor het voeren al liggend in de stal (dat is om 10 uur) maar overdag speelt hij gewoon in de wei, soms ligt hij in de zon maar niet langer dan een halfuurtje ofzo...
Paarden zijn niet gemaakt om te liggen, als hij echt een groot deel van de dag ligt is dat gewoon heel ongezond, en naar mijn mening ligt de oorzaak daarvan niet in jouw training en zeker niet op dit niveau.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:45

Lekker even rust geven. :n
Hoger niveau of niet, een paard kan wel eens zat worden, jij word toch ook wel eens zat van school/werk/studie?
Even een pauze inlassen is nooit verkeerd, dit doe ik met mn pony regelmatig qua dressuur als ze het even echt niet meer wilt en vervelend word, toen heb ik haar 2 maanden niet wedstrijdmatig dressuur gereden maar lekker relaxed, buiten rijden, springen. En daarna liep ze weer als een zonnetje.
Vakantie doet een paard meer goed dan je denkt :j (en ze staat toch elke dag buiten :j van sochtends tot savonds)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:50

Kan het niet gewoon zo zijn dat je je paard té veel (krachtvoer) voert? Dan moet het lichaam zo hard werken om dat allemaal te verteren dat je paard daar gewoon uitgeput van raakt. Vooral veel ruw voer, en een vakantie lijkt mij prima, en dan wel zorgen dat je paard genoeg weidegang krijgt en zo op zijn eigen manier bij kan komen.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:53

@sodeletuut, het probleempje is is dat zij niet met andere paarden om kan gaan, ze trapt ze letterlijk kapot. Ze zou dan dus in principe in haar eentje het weiland in moeten gaan...

@_Esther_87_, Ja ik zat er idd ook al aan te denken om een bloedtest te laten doen, maar aangezien ze nooit echt actief is geweest twijfel ik een beetje.

@MelanieB, ze staat nu ook al de hele dag buiten, dat vind ik belangrijk.

@DiekeC, ja misschien wel ja, maar wat is teveel...

En waar ik ergens ook wel een beetje bang voor ben, is dat ik na een lange vakantie periode weer bijna helemaal opnieuw moet beginnen qua training. En word ze niet heel dik als ze zolang de wei opgaat? Ze gaat de laatste tijd altijd weer een paar uurtjes en ehb het idee dat ik dat al kan zien.

Ik denk dat ik het in elk geval eens kan gaan proberen, eerst eens een weekje, misschien 2 en dan kijken hoe ze daar op reageert.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:57

Je paard krijgt niet veel voer hoor. Mijn paard krijgt in totaal 3,5 kg (1,5 kg haver, 2 kg brok, verdeeld over 2 voerbeurten) en sochtends slobber om wat bij te dikken. Maar hij word dan ook goed actief gereden zga elke dag en wedstrijden.

D pony moest zelfs een tijdje 4kg basisbrok hebben vanwege herstellen blessure tijden crosswedstrijden.
Dus daar zal het denk niet aan liggen.
Zou even lekker vakantie doen, mijn vorige paard was het ook wel eens zat, die was al niet de actiefste, maar soms had ie echt geen zin meer.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:03

concoursmoe kan imo heel goed, met de mijne hoef ik ook geen 2 weekeinden achter elkaar op concour te gaan.
bekijk eerst eens hoe die het doet na een weekje vakantie, alleen basis rijden en niet teveel vragen en dit 1 of 2 x in die week.
een bloedtest kan altijd nog, kan zijn dat ie gewoon rust in zijn hoofd nodig heeft, ga ook een keer met hem bezig zonder dat je gaat rijden.
als ie van mij het zat is en ik kom met mijn laarzen en met een halster naar hem toe, dan gaat ie in het alleruiterste hoekje staan, zo maakt hij duidelijk dat ie er geen zin in heeft, kom ik op gewone schoenen dan is er niets aan de hand (hoezo paarden zijn dom :D ). als ie dit doet dan doe ik het een weekje ff kalm aan en dan kan ie er weer tegen.

nu rij ik een tinker en jij een kwpn-er, maar in mijn ogen zit er weinig verschil in trainen van deze dieren

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:04

@tinker6, dat hoeft geen verschil te zijn hoor idd, ik heb een kwpner en een tinker en beide gaan zeer actief mee op wedstrijd en worden veel gereden. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:06

Je kan ook iets minder kritisch worden en meer voor je paard over hebben.
Een maand de wei op, dan maar iets te dik.
Dat gaat er wel weer vanaf.
Als jij je paard goed getraint hebt, hoef jij echt niet meer opnieuw te beginnen hoor.

Ik zou zeggen geef je paard de rust die hij verdient, hij werkt hard genoeg voor je!

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:07

melanieB, in trainen zit er imo idd weinig verschil, aleen de jury ziet er wel verschil in (helaas)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:09

tinker6 schreef:
melanieB, in trainen zit er imo idd weinig verschil, aleen de jury ziet er wel verschil in (helaas)

heb ik eigs bijna geen last meer van hoor. Vroeger in de B/L1 wel maar in de L2 eigs nog niet overkomen :D
Als je goed rijd kan een jury er eigs niet omheen. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:17

Ze hoeft toch niet meteen een halfjaar de wei op? Na een maandje heb je echt niet superveel extra werk voor je weer lekker aan het rijden bent hoor, ik denk dat het proberen zeker waard is!

Degene die het heeft over moe in het hoofd, daar gaan ze toch niet van liggen? Dat ie dan trager is snap ik, maar liggen? Imo is liggen voor een paard ofwel rollen, ofwel slapen (en dat is meestal in de stal) of even zonnen bij mooi weer...maar langer dan een halfuur zie ik die van mij nooit liggen in de wei hoor, en dan moet het al echt mooi weer zijn.

Enne ze hoeft niet persé op een volle wei toch? Je kan haar ook een paar uurtjes op goed gras en daarna op een al wat kalere wei?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:38

Waarom niet even lekker de aandacht af van dat dressuur trainen thuis in de bak en elke week die wedstrijdring weer in? Lekker even lange stukken galoperen op zandpaden, keer wat sprongetjes, lekker spelen in de bak (zijn zo veel "spelletjes' te doen met je paard) Desnoods wat "schriktraining". Ofwel gewoon andere dingen doen, lekker even de kop ergens anders bij! :j Tijdsduur? Hangt geheel van het paard af, jij kent het dier het beste en kunt dat het beste zelf inschatten. Ik zou me ook niet zo vastpinnen op een week, een maand, een jaar weet ik het. Gewoon kijken naar je paard, merk je dat die weer lekker fris is tussen de oren? Dan gewoon lekker weer het dressuurmatig trainen en de wedstrijden er weer bij pakken. Maar misschien is het ook wel een heel goed idee om in het vervolg je paardje ook lekker afwisseling te geven, ga eens een week niet op wedstrijd en ga die week eens een keer lekker naar buiten, neem een keer wat sprongetjes of doe iets anders weet ik het. :)

Daarnaast zou ik het paard toch zo veel mogelijk die wei op proberen te krijgen, doet ze vaak ook heel goed. En ach liever een iets te dik paard dan een te mager paard toch? Vet krijg je er wel makkelijk weer af!

Als je je paard echt een halfjaar vrij geeft, dus echt een half jaar niks mee doet tja dan zou je paardje wel wat spieren kwijt raken ja die je er eerst weer opnieuw op moet trainen erna, maar het is niet zo dat je echt met je hele training weer opnieuw moet beginnen! Gelukkig niet! :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:05

Ik ben een beetje in shock van de adviezen hier. Esther_87 is naar mijn idee de enige die een zinnig antwoord geeft. Een paard mag écht niet moe zijn van 2-3x per week rijden en een concours in het M1.

Naast bloed trekken zou ik ook een sluimerende kreupelheid van bijv. het hoefkatrolgebied uitsluiten. Dat soort aandoeningen worden wel vaker lange tijd gemist omdat het paard aan beide voorbenen kreupel is en dus meestal niet duidelijk onregelmatig gaat. Het liggen is bij zo'n paard geen vermoeidheid, maar een manier om de pijn in z'n benen wat te ontlasten.

Eerst een medische oorzaak grondig uitsluiten en dan pas verder kijken!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:39

Equimotion schreef:
Ik ben een beetje in shock van de adviezen hier. Esther_87 is naar mijn idee de enige die een zinnig antwoord geeft. Een paard mag écht niet moe zijn van 2-3x per week rijden en een concours in het M1.

Naast bloed trekken zou ik ook een sluimerende kreupelheid van bijv. het hoefkatrolgebied uitsluiten. Dat soort aandoeningen worden wel vaker lange tijd gemist omdat het paard aan beide voorbenen kreupel is en dus meestal niet duidelijk onregelmatig gaat. Het liggen is bij zo'n paard geen vermoeidheid, maar een manier om de pijn in z'n benen wat te ontlasten.

ik sluit mij hier geheel bij aan!
concoursmoe bestaat imo niet, of het dier komt iets te kort (bloedwaarden checken) of het is medisch of het werk staat ze tegen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:50

Dat je paard moe is lijkt mij niet.
Misschien gebrek aan afwisseling?

Mijn paarden krijgen standaard twee weken per jaar 'vakantie', ze doen dan niets anders dan in de wei staan. Het is niet dat ze daarna vrolijker zijn dan anders, dus of het echt nut heeft....

Mijn jonge paard gaat zich trouwens ook zo gedragen als ik te lang op hetzelfde train. Is verder een paard dat alles leuk vind, maar heb ik elke dinsdag standaard les dan wordt haar enthousiastme steeds minder. Ik moet haar echt uit blijven dagen met verschillende dingen.
Misschien kan je dat eens proberen..

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:52

Ligt uw paard echt of is dat gewoon om te zeggen dat hij niet veel beweegt?
Want dan is er inderdaad een verschil, als hij echt ligt, dan is er iets niet normaal.

Als hij staat te slapen, ja, dan eventjes verlof geven.

Ik heb vorige jaar mijn 4 jarige 1 maand op de wei gezet in juni, weer opgestapt en die was 2x beter dan tervoren! Eventjes emotioneel moe, dat kan hoor. Net als een kind na een lange periode zonder vakantie.
Nu, altijd in de bak lopen is eigenlijk ook niet zo fijn, geen afwisseling, is toch echt beu hoor.
Ga je nooit wandelen? Altijd rond rijden in het bak?

Ik zou ook graag hebben dat mijn 5 jarige vlugger een beter niveau krijgt, maar ik wil dat niet doen als ze mentaal niet goed van wordt. Dus ja, 1x per week bos in, soms 2x en dan 2 of 3 keer in het bak.

Trouwens, een goede vriendin van mij heeft internationale endurance paarden, en heeft mij ooit gezegd dat te veel puur haver geven niet goed is want haver verbrand uiteindelijk de "slokdarm?" weet niet of het zo gezegd...
Laatst bijgewerkt door ptiteblue op 15-04-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:11

Ik moet zeggen dat ik 2 a 3 x per week rijden en dan concours niet veel vind. Daar kan een paard echt niet moe van worden. Waar ik wel eens naar zou kijken is het voer wat je geeft. Ik moet zeggen dat ik 1 kg biks per dag maar heel weinig vind. Ik vraag me serieus af of ze dan wel genoeg energie binnen krijgt. Die 2 kilo haver zou ik weg laten en gewoon meer biks geven. Een goede biks worden ze ook niet dik van maar krijgen ze wel energie van. Verder kan het ook echt geen kwaad om haar een weekje in het land te zetten. Is ook wel eens lekker, kan ze even een weekje gewoon paard zijn.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:10

listiglistje schreef:
Equimotion schreef:

ik sluit mij hier geheel bij aan!
concoursmoe bestaat imo niet, of het dier komt iets te kort (bloedwaarden checken) of het is medisch of het werk staat ze tegen.

Idd, eerst het medische gedeelte na laten kijken of er iets aan de hand is.

Een paard wat veel ligt is niet in orde.

Daarnaast kan je wel bekijken of je training wel effectief is, en of je het wel afwisselend genoeg houdt voor je paard.

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:22

Wat afwisseling helpt ook meestal wel voor niet actieve paarden. Ze moeten plezier in hun werk houden! Maak eens een leuke buitenrit...

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 19:22

Heb vandaag even een vriendin opgetrommeld die op een van de andere paarden kon, en ben toen met mijn normaal luie paardje naar het bos ingegaan. Nou ik wist echt niet wat ik mee maakte, ze was echt heel vrolijk en ging de hele tijd heel hard (ze wou alleen niet meer stoppen, dus het werd een tikkeltje gevaarlijk), heb haar echt in geen jaar zo vrolijk en actief mee gemaakt, toen we terug naar huis stapte liep ze eht heel snel. Zeker voor herhaling fatbaar.
En ja afwisseling heb ik normaal gesproken niet echt. Het zijn gewoon de standaard rondjes in de bak of weiland, stap, draf, galop, midden gangen, wijken, schouderbinnenwaarts enz.
En over dat liggen, over het algemeen ligt ze echt lang uit met haar hoofd ook op de grond. Als je dan dichter bij komt en je roept haar, dan schrikt ze heel erg... Ik heb haar vandaag trouwens niet zien liggen, nu ik er zo aan denk.
En over kreupelheid, ze is in december helemaal van top tot teen nagekeken, omdat ze toen dus kreupel was, het bleek achteraf dat de hoefsmid de ijzers er verkeerd onder gezet had.