van gehoorzaam naar dominant en koppig... maar waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_gitte_

van gehoorzaam naar dominant en koppig... maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:30

mijn pony was altijd heel lief en deed altijd wat hem gevraagd werd.
aan de hand was hij ook altijd heel lief en gehoorzaam.hij vond alles goed en deed dan ook altijd wat van hem gevraagd werd.er konden kinderen op rijden en was dan altijd heel braaf en liep mooi zijn rondje.
in het bos gaan rijden was het liefste wat hij deed en vond dan ook alles goed en was nergens bang voor.
ook van een lange poetsbeurt en knuffels kon hij heel erg genieten.
maar de laatste tijd is hij heel erg verandert en weet ik niet meer wat ik moet doen.
als hij iets niet wil of het staat hem niet aan gaat hij gewoon staken of loopt achteruit.

maandag gingen we in het bos rijden.
we gingen een zandpad in waar hij al heeeel veel geweest was en nooit problemen heeft gehad.
naast het zandpad is en wij waar een club zit met van die vliegtuigjes op afstandsbediening.
hij heeft het nooit eng gevonden en ging er altijd zonder problemen voorbij.
maar maandag wou hij er ABSOLUUT niet voorbij en ging dwars op het zandpad staan.
maar aan elke kant van het zandpad is en gracht dus ik kon niet voor of achteruit want dan lag ik er in.
ik wou hem dus terug recht op het pad zetten en voorbij de vliegtuigjes sturen maar dat wou hij niet. en liep terug achteruit naar de gracht toe.dus MOEST ik wel terug draaien. het was dat of de gracht in.

ook het poetsen is niet meer zoals vroeger.hij genoot er altijd van en stond altijd mooi stil met zijn ogen half dicht bijna slapend te genieten.omdat hij zijn hoofd altijd bijna tot op de grond liet hangen hing ik het touw nooit strak.maar nu de laatste tijd begint hij gewoon te rollen terwijl hij nog vast hangt.
nu doe ik het touw korter zodat hij net meer kan rollen maar dan begint hij gewoon met zijn voorbenen in het zand te graven en staat hij niet meer stil.

hij is echt niet meer de pony van vroeger.maar ik weet niet hoe het komt.
hebben jullie soms een idee waarom hij dit doet ?
of hebben jullie soms tips?

Nixxs

Re: van gehoorzaam naar dominant en koppig... maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:41

Lastig,ben je toevallig op ander voer gegaan ?

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:47

Kolkje schreef:
Lastig,ben je toevallig op ander voer gegaan ?

hij staat overdag wel op de wei sinds ong.2 maanden maar hij heeft dit gedrag pas sinds 2-3 weken.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:05

Mijn paard ging ander gedrag vertonen toen ik hem een andere brok voerde !
Hij is niet alleen onder het zadel anders gaan doen,maar ook aan de hand begrijp ik.
Staat hij in een nieuwe kudde,of stond hij altijd al met deze paarden samen .

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 19:21

Kolkje schreef:
Mijn paard ging ander gedrag vertonen toen ik hem een andere brok voerde !
Hij is niet alleen onder het zadel anders gaan doen,maar ook aan de hand begrijp ik.
Staat hij in een nieuwe kudde,of stond hij altijd al met deze paarden samen .

zijn voer is nog altijd hetzelfde.en hij staat alleen op de wei,maar dat was vorige zomer ook zo en toen deed hij niet zo.mijn paard staat bij mij aan huis en mijn vorige pony is deze zomer verkocht waardoor hij ook op stal alleen is.maar hij vertoont dit gedrag pas sinds enkele weken.en de pony is al sinds de zomer weg.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:42

Ik hoop dat je hier wat goede adviesen krijgt,heel veel succes !

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:50

Hoe oud is hij? Klinkt als een pony die gewoon een nieuwe fase ingaat en lekker aan het uitproberen is... Mijn pony ging ook van bijna saai rustig naar een drukke dribbelkont waarbij ik een paardenvorm van adhd vermoed :+ Nou is die van mij wel bijna 2 en hengst dus dat ligt weer een tikkie anders, maar ik herken de kern van de verandering zeg maar, vandaar mn vraag over de leeftijd :)

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:17

amyz schreef:
Hoe oud is hij? Klinkt als een pony die gewoon een nieuwe fase ingaat en lekker aan het uitproberen is... Mijn pony ging ook van bijna saai rustig naar een drukke dribbelkont waarbij ik een paardenvorm van adhd vermoed :+ Nou is die van mij wel bijna 2 en hengst dus dat ligt weer een tikkie anders, maar ik herken de kern van de verandering zeg maar, vandaar mn vraag over de leeftijd :)

het is een ruin van 16 jaar. dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:58

_gitte_ schreef:
amyz schreef:

het is een ruin van 16 jaar. dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen.

Ieder paard, hoe goed opgevoed ook, probeert na een tijdje van gehoorzaamheid zijn baasje uit. Het begint met kleine dingen zoals bij het poetsen. Laat merken dat dat niet mag en geef hem desnoods een tik en zeg duidelijk nee! Laat hem zich weer net zo gedragen als eerst, doet ie dat niet dan zorg je dat ie het doet door consequent en met veel geduld hem steeds weer om te duwen en stil/recht te zetten ipv het touw korter te doen. Onze paarden kunnen los worden gepoetst(dus op de poetsplaats zonder ze vast te binden met en touw). Om de zoveel tijd proberen ze allemaal of ze een stap opzij kunnen doen, kunnen omdraaien of zelfs weglopen. Maar hoe klein ook, een forse stap opzij word al gecorrigeerd dmv ze terug op hun plaats zetten en duidelijk halt zeggen. Soms blijven ze dan drammen en krijgen ze er een tikje bij. Dan weten ze weer genoeg en is het weer een paar weken goed. Dit kun jij dus ook doen. En wat betreft het rijden. Wij hebben er ook zo een die dan weigerd ergens langs te lopen terwijl ze 1000 keer er eerder langs is gekomen. Dan is het zaak om ze toch erlangs te krijgen. Draai je om zoals jij doet dan heeft je pardon gewonnen en zal ie het blijven doen en ook vaker gaan doen op andere plekken. Rij hem erg dus doorheen en beloond hem daarna.

Maar ieder paard probeert hoe ver ie kan gaan! Dat heeft absoluut niks met leeftijd te maken..

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:09

het is een ruin van 16 jaar. dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen.[/quote]
Ieder paard, hoe goed opgevoed ook, probeert na een tijdje van gehoorzaamheid zijn baasje uit. Het begint met kleine dingen zoals bij het poetsen. Laat merken dat dat niet mag en geef hem desnoods een tik en zeg duidelijk nee! Laat hem zich weer net zo gedragen als eerst, doet ie dat niet dan zorg je dat ie het doet door consequent en met veel geduld hem steeds weer om te duwen en stil/recht te zetten ipv het touw korter te doen. Onze paarden kunnen los worden gepoetst(dus op de poetsplaats zonder ze vast te binden met en touw). Om de zoveel tijd proberen ze allemaal of ze een stap opzij kunnen doen, kunnen omdraaien of zelfs weglopen. Maar hoe klein ook, een forse stap opzij word al gecorrigeerd dmv ze terug op hun plaats zetten en duidelijk halt zeggen. Soms blijven ze dan drammen en krijgen ze er een tikje bij. Dan weten ze weer genoeg en is het weer een paar weken goed. Dit kun jij dus ook doen. En wat betreft het rijden. Wij hebben er ook zo een die dan weigerd ergens langs te lopen terwijl ze 1000 keer er eerder langs is gekomen. Dan is het zaak om ze toch erlangs te krijgen. Draai je om zoals jij doet dan heeft je pardon gewonnen en zal ie het blijven doen en ook vaker gaan doen op andere plekken. Rij hem erg dus doorheen en beloond hem daarna.

Maar ieder paard probeert hoe ver ie kan gaan! Dat heeft absoluut niks met leeftijd te maken..[/quote]

ja maar hij weet heel goed wat hij wel en niet mag bij mij.maar hij is echt heel hard verandert.in het bos wil hij ook achter elke paard aan wat we tegenkomen.zou het misschien zijn omdat mijn andere pony verkocht is?
want hij is altijd een manege pony geweest en heeft dus nooit alleen gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:12

Is hij ook pas sinds kort manegepony-af?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:13

ben zowiezo van mening dat een paard niet zonder contact met andere paarden kan blijven staan. Heel kort in nood ok maar niet lang. Al weet ik niet of het de oorzaak van het probleem is, lijkt mij ook eerder uit probeer fase. Je zou een shetlander bij kunnen zetten ofzo? let wel op dat je ze direct aan went dat je met jou paard af en toe weggaat. voordat je zit met dat je paard helemaal niet mer bij de pony weg wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:19

_gitte_ schreef:
maar hij is echt heel hard verandert.in het bos wil hij ook achter elke paard aan wat we tegenkomen.zou het misschien zijn omdat mijn andere pony verkocht is?

Ik denk dat je hier je antwoord al hebt.
Het kan heel goed zijn dat het alleen-zijn hem begint op te breken. Hij kan geen sociaal gedrag vertonen (spelen, groomen, communiceren) en verveelt zich wellicht.
Een paard is dan ook een kuddedier en mag niet alleen gehouden worden.
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk een weidemaatje voor hem regelen.

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:30

Sonja schreef:
Is hij ook pas sinds kort manegepony-af?

nee hij staat al 3 jaar bij mij.maar staa sinds deze zomer helemaal alleen.

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:31

JoviBan schreef:
_gitte_ schreef:
maar hij is echt heel hard verandert.in het bos wil hij ook achter elke paard aan wat we tegenkomen.zou het misschien zijn omdat mijn andere pony verkocht is?

Ik denk dat je hier je antwoord al hebt.
Het kan heel goed zijn dat het alleen-zijn hem begint op te breken. Hij kan geen sociaal gedrag vertonen (spelen, groomen, communiceren) en verveelt zich wellicht.
Een paard is dan ook een kuddedier en mag niet alleen gehouden worden.
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk een weidemaatje voor hem regelen.

maar de andere pony is al sinds deze zomer weg.zou het kunnen dat hij daar nu pas zo een gedrag door vertoont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:35

Dan heb ik toch een sterk vermoeden dat het met eenzaamheid te maken heeft TS... Dat doet méér met een paard dan naar andere paarden toetrekken alleen.
Het paardje is nu helemaal aan zichzelf overgeleverd als het gaat om keuzes maken, om veiligheid zoeken etc. Hij went er dus steeds meer aan dat hij ZELF zijn keuzes moet maken, er IS immers niemand anders meer op wie hij kan vertrouwen in zijn dagelijkse bestaan...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:32

Je paard is misschien eenzaam. Ook erg paardonwaardig als een paard alleen komt te staan.
Ik zou zeker een maatje zoeken, je paard is volgens mij niet gelukkig.
Het kan ook zijn dat je paard ergens pijn heeft en jou iets probeert te vertellen. Je zegt dat hij wil gaan liggen tijdens het poetsen. Dit kan zeker ook duiden op buikpijn/koliekerigheid. Zijn er verder geen andere omstandigheden die verander zijn?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:35

Naast eenzaamheid zou het ook een reactie vanuit pijn kunnen zijn.
Een paard met een verschoven wervel of elders een blokkade geeft ook dit soort signalen af.