Paard moet 2 uur op de trailer, hoe aangenaam maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Paard moet 2 uur op de trailer, hoe aangenaam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:25

Hallo!

Aanstaande zaterdag ga ik met mijn paard op strandrit. Super leuk natuurlijk, alleen moet paardlief dan 2 à 2,5 uur op de trailer staan, en dat is hij niet gewend. Hij is alleen korte afstanden gewend.
Paard zuigt lucht, dit doet hij deels omdat hij snel maagklachten heeft. Het is dus belangrijk dat er voldoende ruwvoer mee gaat wat hij onderweg kan eten.

Stiekum maak ik me een klein beetje zorgen, omdat hij het niet gewend is. Ben bang dat hij erge maagpijn krijgt en dat hij onrustig word.

Hebben jullie nog tips om de reis voor mijn paard zo aangenaam mogelijk te maken?

Groetjes Laura

Edit: waarschijnlijk komt hij bij een pony in de trailer te staan, die hij niet kent.
Laatst bijgewerkt door Laura1589 op 13-04-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Paard moet 2 uur op de trailer, hoe aangenaam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:26

Je kunt hem van te voren maagwandbeschermer geven.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:27

staat hij alleen op de trailer of met een ander? ruwvoer zal genoeg zijn hoor, vind de tijd niet langgenoeg om onderweg te stoppen oid, beter gewoon doorrijden :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:28

hooinet goed vol voor zijn neus en rijden, niet onderweg gaan stoppen en deurtje openmaken, geeft alleen meer stress

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:30

Pelryo schreef:
staat hij alleen op de trailer of met een ander? ruwvoer zal genoeg zijn hoor, vind de tijd niet langgenoeg om onderweg te stoppen oid, beter gewoon doorrijden :)

Heb net mijn bericht ge-edit, hij staat waarschijnlijk samen met een pony, die hij niet kent.

Ik was ook niet van plan om onderweg te gaan stoppen :)

Brainless, wat voor maagwandbeschermer?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:38

Gewoon doen. Twee uur, of twee-en-een-half, is echt zo gek nog niet. Die van mij moeten dat minstens eens per maand.

Mijn ervaring is ook dat je het beste in één keer door kunt rijden. Zeker als er een lang stuk snelweg bij is, dat stuk staan ze al gauw te slapen. Als je er dan bijna bent, en er weer wat meer bochten en optrekken/remmen bij komt zul je hem misschien wat horen, maar dan ben je er toch al bijna.

Ik heb nooit direct een verband gezien tussen maagklachten en trailer. En eentje hier heeft toch ook een gevoelig gestel, gauw koliek enzo. Met aardig wat ruwvoer en vooral netjes rijden, nooit problemen gehad.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:41

Tody, dank voor je reactie! Stelt me wel gerust!

Het is inderdaad een lang stuk over de snelweg, ik denk wel 1,5 uur.
Het krijgen van maagklachten zie ik vooral in verband met stress die er eventueel vrij komt bij de lange reis. Maar ik denk dat ik vooral moet zorgen dat hij voldoende ruwvoer heeft om te knabbelen en ook dat hij voor en na de strandrit goed eet. Over het algemeen is het wel een rustig dier, hij kan wel eens wat protesteren, maar geeft zich vaak al snel over aan een situatie.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:44

niet teveel druk om maken!
ik ga ook om 't half jaar ongeveer 2,5 uur weg met de trailer. (wat ze eerst ook nooit gewend was)
gaf helemaal geen problemen, hooinet vol en doorrijden. :)

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:00

Oke, ik ben al wel wat gerustgesteld! Ga er gewoon lekker van genieten.

Bedankt voor alle reacties!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 06:56

Voor keuringen etc hebben wij regelmatig dat de paarden met vervoer 180 km moeten reizen en op locatie buiten de keuring om op de trailer blijven staan. Kunnen zij echt wel hoor. Alleen bij twee paarden op de trailer zou ik geen hooi geven krijgen zij alleen maar onenigheid door.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 07:09

friesiszwart schreef:
Voor keuringen etc hebben wij regelmatig dat de paarden met vervoer 180 km moeten reizen en op locatie buiten de keuring om op de trailer blijven staan. Kunnen zij echt wel hoor. Alleen bij twee paarden op de trailer zou ik geen hooi geven krijgen zij alleen maar onenigheid door.

Hij moet wel hooi hebben ivm maagklachten. Of dat onenigheid oplevert moet ik dan maar weer bekijken, neem aan dat de pony die mee gaat ook hooi krijgt.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:24

die van mij stond meer als 4 uur alleen op een trailer, vind 2 uur nog niet zo veel hoor. nog succes ermee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:30

Paarden hebben niet zoveel tijdsbesef, dat scheelt, je hebt kans dat hij wat stijf van de trailer komt na zo lang op één plekje staan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:46

Daarnaast zijn ze tijdens het rijden ook steeds bezig met evenwicht vinden, meeleunen in bochten etc, paard heeft genoeg te doen :)
Ik heb mijn paard van te voren een klein ritje laten maken, hij gaat hoogstens eens per jaar in de trailer. Hij kwam toen er kletsnat uit, toen ik echt op weg ging (2 uur rijden) kwam hij er droog uit, hooi was helaas onaangeraakt :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:50

2 hooinetten op hangen, voor beide paarden 1 en zo vast binden dat ze niet kunnen neuzen. Krijg je ook geen getrut onderweg.

Verder gewoon klep open, paard er in, klep dicht, rijden en je niet te druk maken :).

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:24

Hahaha okee, ik heb me duidelijk veel te druk gemaakt ;)

T komt goed, zaterdag paard op de trailer, netje hooi erin en rijden maar! Dank voor alle tips!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:28

Zo lang is dat niet hoor... mijn paard stond geregeld zo lang op de trailer (uur rijden naar les, uurtje les, dan zeker een anderhalf uur in de trailer wachten voordat we ook echt daar weggingen, en nog een uur terugrijden). Gewoon hooi in het hooinet, voor de zekerheid nog wat extra in een vuilniszak meenemen (kun je onderweg even checken of ze nog hebben en eventueel bijgeven). Inderdaad voor ieder paard een eigen hooinet.

Verder wellicht na een uurtje even een kwartiertje bij een tankstation gaan staan. Paarden wel op de trailer laten, maar even stilstaan geeft ze de mogelijkheid om even bij te komen van al het gewiebel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:08

Ik zou hem een hooinetje geven voor onderweg. En doorrijden, je hoeft niet te stoppen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:54

Angela schreef:
Verder wellicht na een uurtje even een kwartiertje bij een tankstation gaan staan. Paarden wel op de trailer laten, maar even stilstaan geeft ze de mogelijkheid om even bij te komen van al het gewiebel.

de paarden die ik ken zouden dat absoluut niet waarderen, stilstaan betekent vaak dat ze op de plaats van bestemming zijn, en dan moeten ze daarna ineens toch nog een stuk.
ik zou dus gewoon doorrijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:58

biancavos schreef:
Angela schreef:

de paarden die ik ken zouden dat absoluut niet waarderen, stilstaan betekent vaak dat ze op de plaats van bestemming zijn, en dan moeten ze daarna ineens toch nog een stuk.
ik zou dus gewoon doorrijden.

Nou mijn paarden weten dat niet hoor, stilstaan kan ook file betekenen, of dat er een plaspauze is oid.

Gewoon hooinet lekker vol en gaan :) Ik moet vaak naar SGW's ook een stuk rijden :j
Zou nog even een extra vuilniszak vullen met hooi oid voor geval dat ie snel dooreet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:27

En niet vergeten om nog een vol hooinet mee te nemen voor de terugweg... Beetje vervelend als hij de heenweg alles al op heeft. :)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:35

Haha, ja, das wel een goeie. Dat was ik de allereerste keer ook vergeten.... :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:03

Flink gevuld hooinet ophangen inderdaad en extra hooi meenemen voor de terugweg.
Netjes rijden en je paard zal er hoogstwaarschijnlijk weinig last van hebben.

veel plezier!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 09:16

Gisteren hebben we dan de rit gemaakt, en alles is eigenlijk perfect verlopen! Zorgen gemaakt om niks dus.
Heenweg heeft paard nauwelijks gegeten, maar op de terugweg had ie een heel hooinetje op.

Bedankt voor alle goede tips!

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:50

idd hooinet