Zelf kunstlederen zitvlak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RivellaLight

Zelf kunstlederen zitvlak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:24

Hoi hoi!
Ik ben groot fan van Kentucky rijbroeken.
Nu heb ik er twee liggen zonder kunstlederen zitvlak, welke ik veel minder aan heb dan de andere.
Daarom denk ik erover om dit zelf op deze rijbroeken te maken.
Heb jij dit al eens gedaan? Of ken jij iemand die dit heeft gedaan?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en ook naar jullie materiaalkeuze.
Ik moet namelijk nog op zoek naar kunstleder, maar heb geen idee waar ik dan kan kopen?

Hellup :-)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zelf kunstlederen zitvlak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:37

Kunstleder kun je op stoffenmarkten kopen of in een stoffenwinkel.
Ik vraag me af of de zitvlak niet te dik word als je daar kunstleder aan vast gaat naaien.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 00:09

Kunstleder heeft een glad oppervlak en niet het zachte als wat voor rijbroeken wordt gebruikt.
Ik heb nog even op internet rondgekeken en misschien is suedine het geschikte materiaal?
Dit is een kunst suede (ik las dat het ook wordt gebruikt voor elleboogstukken op bijvoorbeeld een blazer)

De dubbele laag maakt inderdaad het zitvlak wel een stuk dikker, misschien dat ik dat eruit kan knippen?
C_arola heb jij wel eens zelf een kunstlederen zitvlak in een rijbroek gezet?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:13

Je hebt ook genoeg lappen (kunst)suede die vrij dun zijn :)
Zou denk ik wel de boel naast stikken ook verlijmen ivm dat 2 losse lagen zullen gaan schuren :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:38

Ik heb het nog nooit gemaakt, ik vind het zelf een te groot risico voor dure rijbroeken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:42

Ik zou sowieso niet het zitgedeelte uit de bestaande rijbroek knippen, je gaat je dan op de knipranden gigantisch kapot rijden denk ik. Ik denk dat het met het dikke van de suedine eroverheen naaien wel mee zal vallen, zou dan eerder daarvoor kiezen. Maar ook daarbij erop letten dat je de randen goed afwerkt.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:05

@ C_arola: Het is inderdaad een groot risico voor een broek van zo'n €160. Ik heb er eentje liggen met een gat erin dus wilde die rijbroek gaan gebruiken als proefmodel, dan maakt het niet uit als het mislukt.

@ kleinvosje: De knipranden worden inderdaad wel lastig om af te werken. Waarschijnlijk moet ik de hele zijnaad loshalen van de rijbroek, dan kan ik de kniprand zigzaggen zoals bij een originele rijbroek. Maar misschien valt de dikte mee en is wegknippen niet nodig. Om dat te beoordelen moet ik eerst op zoek naar het juiste materiaal.
Heb jij wel eens een zitvlak in een bestaande rijbroek gezet?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:27

Nee, ik heb nooit iets dergelijks gemaakt. Ik heb alleen wel een keer een rijbroek gehad die niet netjes afgewerkt was, en daar reed ik me dus echt tot bloedens toe op kapot, vandaar dat ik het je vertel!

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:32

Oké dankjewel, ik hoop niet dat dat mij overkomt.
Ik probeer denk ik eerst 'het proefmodel' zonder de bestaande stof eruit te knippen, dan heb ik geen last van slecht afgewerkte randjes.. En mocht het dan te dik blijken te zijn om te rijden, dan kan ik altijd nog gaan knippen en randjes afwerken ;-)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:40

Ik zou, als je het zitvlak erop gaatzetten, wel een kleine zigzag steek gebruiken.
Of je moet een uitgebreide machine hebben, anders trek je het nl zo kapot omdat je rijbroek wel elastisch is.
Misschien kan je het er wel opzetten met een zigzag, lijkt me minder vervelend zitten dan een rand stiksel?
Succes ermee!

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:30

Ik heb hier inderdaad ook wel eens aan gedacht. Maar durf het niet aan om dat te doen met mijn goede rijbroeken. Ik zie inderdaad wel eens op de markten die stof. denk dat dat het moeilijkste niet is

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:04

@ chanicha: ik heb nu een rijbroek aan met 1 recht stiksel op ongeveer een cm van de rand en dan een soort variant op de zigzag (geen idee hoe ik die steek moet noemen) echt op de rand, denk dat ik dat namaak, maar dankjewel voor de tip!
@ RivaldoX: ik vind het ook best spannend hoor, maar mijn 'proefmodel' rijbroek moet ik anders toch weggooien

Ik heb suedine stof besteld! Hoop dat snel bezorgd wordt en dan zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:53

er zijn broeken van Mondoni voor €60,- met leren zitvlak. Ik zou niet aan een bestaande broek gaan knutselen