Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Junia schreef:Ik ben het met Waves eens dat dit niet bepaald een ideale samenstelling is voor een kudde. Mijn eerste gedachte was gelijk "dat zijn wel heel veel ruinen bij elkaar!" In het wild bestaan de kuddes juist voornamelijk uit merries(+veulens) en een hengst, en zijn er 'kuddes' die bestaan uit kleine groepjes jonge hengsten. Ik denk dat je een groep ruinen het best met die laatste kunt vergelijken, maar (volgens mij) worden die groepjes nooit zo groot en moet je dat met ruinen dus ook niet doen.
Wij hadden bij ons op stal wat ruinen betreft o.a. 2 groepen met 3 ruinen, waarvan er al eentje is opgesplitst in 1 ruin in 1 weiland en de andere 2 in het andere, omdat ze elkaar echt geen seconde met rust lieten.
Ik zie het daarom somber voor je in, wat ik tot nu toe met ruinen ervaren heb is dat die zo lang blijven klieren met elkaar. Merries bepalen de rangorde en dan is het klaar. Soms verandert er nog een beetje omdat er eentje die er als jonkie bij kwam volwassen wordt en zich wat omhoog werkt, maar over het algemeen vind ik merriekuddes vaak rustig. Bij de kuddes ruinen die ik heb gezien heb ik eigenlijk zelden echt een leider er tussenuit kunnen pikken. Het lijkt alsof ze daarom blijven 'vechten.'