Afgelopen november heb ik mijn paard in z'n geheel geschoren. Dat was de 1e keer voor hem. 1,5 maand geleden begon hij te verharen onder het zadel want daar had ik niet geschoren. Nu heeft hij opeens over z'n hele lijf lang, donzig haar. Wintervacht lijkt het wel.
Ik voer hem al lijnzaadolie om hem makkelijker door z'n haar heen te krijgen maar dat helpt niet. Hij staat overdag de hele dag buiten (zonder deken) en 's nachts binnen (met deken). Hij is pas ontwormt en heb hem al een vitaminespuit gegeven omdat ik dacht dat het misschien vitamine-gebrek was.
Hij glimt wel ontzettend. Het is net een spiegeltje en is verder ook gewoon goed te pas!
Ok, ik zat te denken aan ziekte van Cushing, maar daar is hij te jong voor. Verhaart de rest van zijn lichaam niet?
Horseware
Geplaatst: 12-04-11 21:45
Als hij geschoren is en hij staat nu overdag zonder deken (ook op dagen als vandaag, graadje of 11, flinke wind en regen) is het niet zo vreemd dat hij weer wat vacht aanmaakt. Doen ze bij ons op stal ook. Zodra het weer wat stabieler/warmer wordt verliezen ze het zo weer
RenskeG
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-11 21:55
bij het weer als vandaag staat ie uiteraard wel met een regendeken in de wei. De dikke vacht heeft ie sinds 2 weken terwijl het weer toen alleen maar beter werd..
Stoffels hoofd heeft al weer haar, zijn hals en borst komen er ook achteraan, de rest is nog kaal... oftewel... Meneer ziet er niet uit en ik hoop dat het nog goed komt met hem.
Horseware
Geplaatst: 12-04-11 22:04
Als je echt zeker wilt weten dat er niet meer achter zit zou je een bloedtest kunnen laten uitvoeren. Maar persoonlijk zou ik me niet te druk maken gezien de glans en het feit dat hij zich verder ook normaal gedraagt. Het kan namelijk best zijn dat ie het even wat koud gehad heeft op de wei of tijdens een koude nacjt. Dan kunnen ze heel snel extra vacht aanmaken. Wel moet hij uiteraard goed gaan verharen als het weer stabieler en warmer wordt.
RenskeG
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-11 22:09
mn andere paard (6 jaar) is 4 weken later geschoren en heeft nu haar op haar hoofd, hals en benen. De rest moet ook nog komen maar dat is normaal. De 4 jarige heeft gewoon echt een dikke vacht nu terwijl hij dezelfde dikte dekens op heeft gehad..
Horseware, bedankt voor je geruststelling. Ben ook niet bang dat hij een ziekte onder de leden heeft gezien ie verder wel fit is maar had dit eigenlijk nog nooit zo extreem mee gemaakt vandaar. Ik wacht voorlopig nog wel rustig af..
Je bedoelt van die lange wat hardere haren? Zitten vooral onder de kin, onder de hals, elleboog, buik ed? Dat komt doordat hij verhaart maar we tegelijk nog koude nachten hebben, dan maken ze dus weer wat langere dekharen. Zie je vooral veel bij paarden die dekens op hebben, extra dekentje helpt vaak maar je kunt het ook afwachten, als het warmer wordt laten ze vanzelf los.
heb ook een keer zo'n verhaal gehoord en dat paardje had bloedarmoede. Weet niet of dat bij jou ook het geval is, misschien dat je dat zou kunnen onderzoeken.