Neusnetje: wat is een opvallende/afwijkende kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Neusnetje: wat is een opvallende/afwijkende kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:21

In het reglement staat het volgende:
7. Een deelnemer mag gebruik maken van een oornetje en/of neusnetje bij het paard
tijdens de wedstrijd, wanneer:
a. het oornetje en/of het neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of
fluorescerende kleur heeft;

Nu heb ik een lichtgekleurd neusnetje. Het normale pollennetje is wel zwart, maar ik heb er 1 met UV bescherming nodig, in een andere vorm (pollennetje valt over de lippen en dat gaat niet). Helaas is deze dus niet zwart.
Het gaat om dit netje: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... g90713.jpg
Mag dit nu wel of niet?
Wanneer is iets een opvallende of afwijkende kleur?
Ik vind deze redelijk opvallend, maar dit netje heb ik nog niet in een andere kleur gevonden.

petitparis

Re: Neusnetje: wat is een opvallende/afwijkende kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:23

waarom gebruik je dat netje TS, alleen als bescherming tegende zon? In dat geval zou ik het gewoon afdoen wanneer je ind e ring gaat. 't zou me verbazen als je paard verbrand op 5 minuten tijd.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:24

Ik denk persoonlijk dat het meer om het oornetje gaat als om het neusnetje.
voor zover ik weet zijn de pollennetjes er alleen maar in zwart of wit.

Bovenstaande durf ik niet te zeggen of die mag of niet.
De kleur zal het denk ik niet zo zeer zijn, maar gaat deze niet omhoog waaien?
Heb je het echt voor pollenallergie oid om, of puur alleen voor de UV straling?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:25

Mijn pony heeft een pollenallergie én een zonneallergie.
Daardoor gaat hij headshaken en mis ik dus een constante aanleuning.
Ik start nu ook zonder en voorlopig rij ik nog winstpunten.
Maar hij schudt wel en heeft er last van. Als ik dat met dit netje kan voorkomen dan wil ik dat zeker proberen. Ik heb er thuis nog niet mee gereden, dus moet nog even zien hoe het met omhoog waaien gaat.
Alleen mij is dus niet duidelijk of ik dit nou wel of niet op wedstrijd mag gebruiken.

Wel handig om te vermelden: ik heb ook een medisch advies gekregen voor dat netje van de veearts.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:27

Kan je het bovenstaande netje niet in de was gooien met een kleurtje, je hebt toch kledingverf? Dat je hem gewoon "verft" als het ware met een donkere kleur?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:28

Zou even een mail naar de knhs sturen met deze foto. Dan weet je waar je aan toe bent.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:31

PintoNatal schreef:
Kan je het bovenstaande netje niet in de was gooien met een kleurtje, je hebt toch kledingverf? Dat je hem gewoon "verft" als het ware met een donkere kleur?

dan lijkt me de uv-werende werking niet meer te werken...lichte kleuren weren namelijk uv straling af en donkere trekt juist uv aan...

je zou evt. om dispensatie kunnen vragen (mocht dit netje niet mogen) aangezien je een verklaring hebt van de dierenarts...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:33

Mail sturen is wel een idee inderdaad. Dispensatie kan altijd nog.
Verven kan inderdaad niet, dan heb ik niets aan de UV-wering.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:33

lammie2701 schreef:
PintoNatal schreef:

dan lijkt me de uv-werende werking niet meer te werken...lichte kleuren weren namelijk uv straling af en donkere trekt juist uv aan...

je zou evt. om dispensatie kunnen vragen (mocht dit netje niet mogen) aangezien je een verklaring hebt van de dierenarts...

Oh ja had ik niet aangedacht nee!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:38

Kun je niet eventueel de netjes over mekaar naaien, zomaar even een idee hoor geen idee of het haalbaar is.
bvb de uv werende binnenin en de 'normale' erover, zo blijft hij goed zitten, heb je een UV werende werking en het is toch een tikkeltje minder opvallend/anders.

DA verklaring is sinds april niet meer nodig, maar misschien idd wel verstandig als je met een ander soort netje wilt starten :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:40

magic_lover schreef:
Kun je niet eventueel de netjes over mekaar naaien, zomaar even een idee hoor geen idee of het haalbaar is.
bvb de uv werende binnenin en de 'normale' erover, zo blijft hij goed zitten, heb je een UV werende werking en het is toch een tikkeltje minder opvallend/anders.

DA verklaring is sinds april niet meer nodig, maar misschien idd wel verstandig als je met een ander soort netje wilt starten :)

ik snap het nut niet als de lichte onder de donkere zit, aangezien de donkere dus uv aantrekt en die bovenop zit...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:43

Het zwarte netje is anders van vorm. Die zit echt om zijn neus: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... g60692.jpg (maar dan in het zwart).
Helaas irriteert dat ook aan zijn neus, vandaar de keuze voor bovenstaand netje, dat ligt alleen maar op de bovenkant van zijn neus.
Dus over elkaar heen naaien gaat niet. :n

Handig allemaal :+

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:43

lammie2701 schreef:
magic_lover schreef:

ik snap het nut niet als de lichte onder de donkere zit, aangezien de donkere dus uv aantrekt en die bovenop zit...

er zitten gaatjes in ;) de donkere zie je haast niet zitten normaalgesproken.

edit: duidelijk, ja dan is dat idd geen optie :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:00

Goede naaister er even een net wit randje aan laten zetten ipv rode van nu. Wit valt hier lijkt mij weg tegen wit van de bles van je pony, is dan niet opvallend en lijkt mij dus in overeenstemming met de regelgeving.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:03

tamary: dat is een goede tip! Mijn moeder is coupeuse van beroep, dus zij wil dat vast wel doen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:08

En netje is ook van soort plastic
En kan je ook niet verven :n

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:20

Toen ik hem zag in een ander topic, zat ik al te denken of dit nu afwijkend/opvallend is of niet. Ik was er nog niet helemaal uit. Wat zou het knhs nu precies met dit niet afwijken of opvallen willen bereiken?
Aan de ene kant ma je een fluorisend jasje en laarzen aan maar dan zou dit niet mogen?
Het waarom is me nog niet duidelijk.

Het witte gedeelte valt bij een Haf denk ik niet zo heel erg op. Al zou ik persoonlijk zwart mooier vinden.
Ik ben bang dat het fluoriserende randje hem inderdaad de das om doet. Toch moeders even lief aankijken?.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:29

De kleur van het netje lijkt me niet zo opvallend (zeker niet als het gaat om het paard van je avatar). Ik zat te denken aan textielverf voor het rode randje, want dat lijkt me wel opvallend. Als het van kunststof ofzo is gemaakt, dan ander soort verf denk ik. Of met een wit stofje zoals tamary zei, maar dat lijkt me wel erg lastig om netjes te doen (maar ja, ik ben dan ook geen coupeuse :+) )