Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sandra694 schreef:ja ik heb haar al meerdere malen geprobeerd te straffen alleen luisterd ze er niet naar want zodra ik weg loop begint ze er meteen weer mee en het is zoooo slecht voor haar hoeven....wat is de beste manier om dit op een goede manier te straffen en dan heb ik het dus bijv niet over een tik geven
ze is niet gekeurd toen ik haar kocht (ik weet het dom van mij maar ik was helemaal in love)
vorige week is de vee arts geweest en ze is gezond verklaard
als ik weg ben hinnekt ze totdat ze me weer ziet dus gemiddels zo'n 5 a 10 minuten lang
voor de rest gaat het heel goed met de andere paarden samen ze is het alleen niet gewend want heeft nooit weiland tot haar beschikking gehad en nu ineens wel soms geeft ze een trap naar een ander paard en dan zeg ik meteen dat dat niet mag!!
meestal is dit na 2 a 3 minuten over en is ze dikke mik met de andere paarden haha
sandra694 schreef:yeps ze begint indd meteen te schrapen als ik weg loop...ik zal hieraan wel gaan werken met haar en haar op d'r gemak probeeren te stellen maar een tik geven omdat ze iets doet omdat ze waarschijnlijk nerveus is vind ik zielig (hoeft niet zielig te zijn mr goed zo ben ik)
ikw eet het het is dom van mij om dit niet te laten doen toen ik haar kocht maarja dit weet ik nuw el voor de volgende keer want er worden zoveel zieke paarden verkocht die eigenlijk niet meer kunnen rijden al is het maar voor recreatie rijden
Voor de rest gewoon negeren, laat maar lekker gaan, die rubberen mat schraapt niet echt lekker en hij was het binnen een maand afgeleerd zonder maar 1 tik te geven. Dat hinniken heb ik hem nooit kunnen afleren, maar dat deed hij meer als hij alleen was, voor de rest niet, en als ik aan kwam lopen om me te begroeten
hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen. Annickkii87 schreef:hoi,
heb zelf ook een pony gehad die hetzelfde had, hinniken als je weg was en schrapen, ook altijd op de poetsplaats waar hij zijn maatje niet kon zien. Een tik geven heeft geen zin, misschien de 1e paar keer maar daarna niet, wat ik gedaan heb is een rubberen mat bij de poetsplaats zodat hij niet zn hoefijzers kon molesteren![]()
Voor de rest gewoon negeren, laat maar lekker gaan, die rubberen mat schraapt niet echt lekker en hij was het binnen een maand afgeleerd zonder maar 1 tik te geven. Dat hinniken heb ik hem nooit kunnen afleren, maar dat deed hij meer als hij alleen was, voor de rest niet, en als ik aan kwam lopen om me te begroeten
hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen.
Pauline schreef:met deze methode heb ik al zoveel paarden nooit meer zien ophouden met schrapen! Zonder te straffen komen ze daar echt niet vanaf. Steeds een tik geven als ie schraapt en duidelijk nee zeggen. Mocht ie het na 3 weken nog eens proberen (wat zeker zal gebeuren) dan kun je door die duidelijke nee vaak het al meteen stoppen. Helpt die nee niet, dan geef je hem weer een tik. Je moet er de eerste weken echt consequent op letten en reageren anders blijft ie het doen en/of word ie nog meer onzeker omdat ie de ene keer wel en de andere keer niet gestraft word. Maar als jij hem gaat geruststellen of negeren krijg je zo weer een prachtig voorbeeld van een onopgevoed paard! Als je een paard ziet schrapen weet je direct dat ie over zijn baasje heenloopt omdat die niet consequent genoeg is. Zodra ie niet meer schraapt beloon je hem..Gewoon negeren, schreeuwen en slaan is wel terugkomen en aandacht. En ze is al zo nerveus..
Ik zou haar even niet als eerste op de wei zetten maar samen met een ander, en bij de poetsplaats het opbouwen en zoveel mogelijk negeren, dat gedrag. Niet troosten, niet straffen..niks.
12sterre34 schreef:Pauline schreef:met deze methode heb ik al zoveel paarden nooit meer zien ophouden met schrapen! Zonder te straffen komen ze daar echt niet vanaf. Steeds een tik geven als ie schraapt en duidelijk nee zeggen. Mocht ie het na 3 weken nog eens proberen (wat zeker zal gebeuren) dan kun je door die duidelijke nee vaak het al meteen stoppen. Helpt die nee niet, dan geef je hem weer een tik. Je moet er de eerste weken echt consequent op letten en reageren anders blijft ie het doen en/of word ie nog meer onzeker omdat ie de ene keer wel en de andere keer niet gestraft word. Maar als jij hem gaat geruststellen of negeren krijg je zo weer een prachtig voorbeeld van een onopgevoed paard! Als je een paard ziet schrapen weet je direct dat ie over zijn baasje heenloopt omdat die niet consequent genoeg is. Zodra ie niet meer schraapt beloon je hem..Gewoon negeren, schreeuwen en slaan is wel terugkomen en aandacht. En ze is al zo nerveus..
Ik zou haar even niet als eerste op de wei zetten maar samen met een ander, en bij de poetsplaats het opbouwen en zoveel mogelijk negeren, dat gedrag. Niet troosten, niet straffen..niks.
I