wie weet wat het zou kunnen zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra694

wie weet wat het zou kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:14

hallo allemaal

ik weet nu even niet meer wat ik moet doen...
dayena staat enkeld van 5 uur smiddags tot 8 uur sochtends in de stal voor de rest staat ze altijd lekker in de wei bij de andere paarden....
sinds een paar dagen (kan het zijn dat ze mischien nu al zo gehecht is aan me??)
ik heb d'r namelijk pas vanaf 20-03-2011
maar nu sinds een paar dagen als ik haar uit de stal haal om lekker te poetsen of wat dan ook en ik loop even weg (ook al is het maar om iets te pakken of ff snel wc) dan begint ze meteen heel erg te hinneken en is dan niet te stoppen
net als vanmorgen ik zet haar in de wei neer...ik loop terug naar stal om de andere paarden te halen en begint meteen weer te hinneken...t is aan de ene kant echt wel schattig om te horen maar aan de andere kant vind ik het zo zielig om dan bij haar weg te lopen haha want als k bij haar ben dan legt ze haar hoofd in me nek en begint ze zachtjes te 'proesten' omdat ze blij is dat ik er weer ben...
zou ze mischien een vorm van verlatingsangst kunnen hebben?
wat dayena ook heeft is dat ze altijd blijft 'schrapen' met haar hoef wat ik ook doe ze is altijd aan het schrapen (haar ijzers slijten hierdoor erg snel)

dayena is pas mijn eerste eigen paard dus alle tips hulp en reacties zijn welkom!!

groetjes
sandra

HorsesWoman

Re: wie weet wat het zou kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:42

Als ze schaapt zou ik haar gewoont straffen,gewoon laten weten dat het niet mag,
mijn pony deed het ook uit verveeling maar het is zo slecht voor haar hoeven dus ik laat haar gelijk weten dat het echt niet mag!

Is je paard gekeurd toen je haar kocht??
En hoelang hinnikt ze nadat je weg bent? Als het eventjes is en daarna gaat we weer naar de rest van
de paard zou ik het gewoon negeren. Mischien is ze een beetje onzeker en zoekt ze steun bij jou?
hoe gaat het met haar tussen de andere paarden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:44

Kan ook best zijn dat je paard gewoon niet alleen gelaten wil worden. Niet alleen op de poetsplaats, niet alleen in het land...

Ik zie dat je in Wijk woont, waar heb je haar staan?

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:49

ja ik heb haar al meerdere malen geprobeerd te straffen alleen luisterd ze er niet naar want zodra ik weg loop begint ze er meteen weer mee en het is zoooo slecht voor haar hoeven....wat is de beste manier om dit op een goede manier te straffen en dan heb ik het dus bijv niet over een tik geven
ze is niet gekeurd toen ik haar kocht (ik weet het dom van mij maar ik was helemaal in love)
vorige week is de vee arts geweest en ze is gezond verklaard
als ik weg ben hinnekt ze totdat ze me weer ziet dus gemiddels zo'n 5 a 10 minuten lang
voor de rest gaat het heel goed met de andere paarden samen ze is het alleen niet gewend want heeft nooit weiland tot haar beschikking gehad en nu ineens wel soms geeft ze een trap naar een ander paard en dan zeg ik meteen dat dat niet mag!!
meestal is dit na 2 a 3 minuten over en is ze dikke mik met de andere paarden haha

@vjesta girl dat vermoeden heb ik ook dus vandaar mijn post op het forum
ik heb haar vlakbij de sluizen staan....
waar heb je jou paard staan??
ik stuur je even ene pbtje

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:50

Ik denk inderdaad ook dathetverlatingsangst is. Wat je kunt doen is haar elke keer heel even alleen laten. Beginnen met 1 minuutje en steeds meer laten worden. Als ze 1 minuut zonder te roepen kan blijven staan, helemaal belonen! Zo elke keer uitbreiden naar meer. Misschien dat het zo helpt.
ditheb ik zo gedaan bij een jaarling en het werkte prima.

Succes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:52

sandra694 schreef:
ja ik heb haar al meerdere malen geprobeerd te straffen alleen luisterd ze er niet naar want zodra ik weg loop begint ze er meteen weer mee en het is zoooo slecht voor haar hoeven....wat is de beste manier om dit op een goede manier te straffen en dan heb ik het dus bijv niet over een tik geven
ze is niet gekeurd toen ik haar kocht (ik weet het dom van mij maar ik was helemaal in love)
vorige week is de vee arts geweest en ze is gezond verklaard
als ik weg ben hinnekt ze totdat ze me weer ziet dus gemiddels zo'n 5 a 10 minuten lang
voor de rest gaat het heel goed met de andere paarden samen ze is het alleen niet gewend want heeft nooit weiland tot haar beschikking gehad en nu ineens wel soms geeft ze een trap naar een ander paard en dan zeg ik meteen dat dat niet mag!!
meestal is dit na 2 a 3 minuten over en is ze dikke mik met de andere paarden haha

Een tik geven als ze het doet als je ernaast staat. En ik gooi ook gerust een borstel naar m'n paard (d'r kont), geef een keer een ram op een metalen kast of ik brul een keer. Heel lomp misschien, maar mijn paard weet wel hoever ze kan gaan. Die ging ook altijd schapen als k weg liep, en gooide daarbij haar voorbeen over t touw. Dat laatste doet ze nog weleens, maar ze kan m ook zelf terug zetten...

En slaan naar andere paarden houdt je toch, dat is rangorde bepalen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:53

Dus ze begint met schrapen als je weg loopt? dan schraapt ze denk ik omdat ze nerveus is,
dus dan denk ik dat ze onzeker is en gewoon niet aleen wilt zijn.

Keuren is altijd goed om te doen, ik heb 1 pony laten keuren die werd afgekeurd op haar hart,
we hebben haar niet gekocht,omdat ze eigenaar haar zou verkopen als weidemaatje zei ze,
en wij opzoek waren naar een paard waar we ook op konden rijden, en bij dit paard
zou ze bij licht recreatief werk als dood kunnen neer vallen...
Vrouw heeft haar wel verkocht als rijdpaard, de paardenhandel is zo oneerlijk, dus altijd eerst keuren
en anders nu nog.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:56

yeps ze begint indd meteen te schrapen als ik weg loop...ik zal hieraan wel gaan werken met haar en haar op d'r gemak probeeren te stellen maar een tik geven omdat ze iets doet omdat ze waarschijnlijk nerveus is vind ik zielig (hoeft niet zielig te zijn mr goed zo ben ik)
ikw eet het het is dom van mij om dit niet te laten doen toen ik haar kocht maarja dit weet ik nuw el voor de volgende keer want er worden zoveel zieke paarden verkocht die eigenlijk niet meer kunnen rijden al is het maar voor recreatie rijden

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:57

Dat hinniken is heel herkenbaar en gaat vanzelf over.
Mijn paard deed dit ook en dan voornamelijk als ik hem bij zijn vriendjes weghaalde (dus als hij zich 'alleen' voelde)
Vooral op de poetsplaats deed hij dat.
Inmiddels is het al een stuk minder, hoe meer waarde hij ging hechten aan mij hoe minder hij ging hinniken.
Soms doet hij het nog wel eens als we aan het wandelen zijn en hij andere paarden ziet :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:59

sandra694 schreef:
yeps ze begint indd meteen te schrapen als ik weg loop...ik zal hieraan wel gaan werken met haar en haar op d'r gemak probeeren te stellen maar een tik geven omdat ze iets doet omdat ze waarschijnlijk nerveus is vind ik zielig (hoeft niet zielig te zijn mr goed zo ben ik)
ikw eet het het is dom van mij om dit niet te laten doen toen ik haar kocht maarja dit weet ik nuw el voor de volgende keer want er worden zoveel zieke paarden verkocht die eigenlijk niet meer kunnen rijden al is het maar voor recreatie rijden

Is het ook. Tis ook zielig als ze d'r hele hoeven aan gort werkt... Zet er dan een andere pony naast. Want als jij iedere keer terug gaat om haar op d'r gemak te stellen leert ze alleen maar aan dat schrapen dus blijkbaar werkt en dat jij dan terug komt. Gevolg: ze houdt nooit meer op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:01

Ja hoor, dat is verlatingsangst. Misschien eerst de andere paarden in het land zetten en dan pas haar zodat ze niet alleen staat.

Op de poetsplaats: ziet ze dan de andere paarden of niet?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:02

Gewoon negeren, schreeuwen en slaan is wel terugkomen en aandacht. En ze is al zo nerveus..
Ik zou haar even niet als eerste op de wei zetten maar samen met een ander, en bij de poetsplaats het opbouwen en zoveel mogelijk negeren, dat gedrag. Niet troosten, niet straffen..niks.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:04

het is indd zielig als ze haar hoeven aan gort werkt maar een tik geven vind ik ook zielig maar ik ga het wel probeeren want dalijk kan ik elke maand naar de hoefsmid toe voor nieuwe ijzers.....
ik ga vanaf morgen weer eerst de andere paarden in de wei zetten en als laatste dayena pas ik denk dat ze dan ene stuk rustiger is/word

@apple op de poetsplaats kun je de andere paarden niet zien daar moet je eerst een soort van hoekje om lopen voordat je de andere paarden kan zien

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:07

Dat verklaart het schrapen en hinniken op de poetsplaats.

Ik zou haar niet als allerlaatste op de wei zetten, dan blijft ze nl alleen achter op stal en heb je op stal hetzelfde probleem.

Met poetsen: eerst al je spullen klaar zetten en dan het paard halen. Dan hoef je ook zo min mogelijk weg.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:11

het schrapen doet ze enkeld op de poetsplaats

hinneken doet ze als ze in de wei staat (al;s er nog geen andere paarden staan) en ik dan weg loop maar als ik bij haar blijf is er niks aan de hand alleen zodra ikw eg loop begint ze meteen te hinneken
maar juist als ik haar als laatste in de wei zet en ik loop dan weg is er niks aan de hand
owja het schrapen doet ze ook als ze in haar stal staat en ze me heeft gezien maar als ikd an even moet plassen ofzo begint ze meteen weer te schrapen dus ik denk toch aan verlatingsangst

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:43

1 ding, als je haar gerust stelt als ze schraapt ben je haar aan het belonen.. De snelste manier om haar tot een superschraper te maken.. Niet zo handig dus.

Geef je haar wel eens snoepjes? Dan zou het schrapen namelijk ook kunnen komen omdat ze daarmee de 'snoepjesmachine' aan probeert te zetten.. Dat hebben paarden namelijk erg vlug geleerd..

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:55

Het hebben van een eigen paard geeft je de verantwoordelijkheid om goed voor het dier te zorgen. Het opvoeden, hoe oud ze ook zijn, hoort daar in mijn ogen ook bij. Je paard voelt zich nu duidelijk niet op zijn gemak als je haar alleen laat. Je helpt haar door iets aan die angst te doen, niet door het zielig te vinden. Bovendien uit zij nu haar angst enkel nog met schrapen en hinneken. Als je hier niets aan doet duurt het hoogstwaarschijnlijk niet lang meer voordat ze niet meer stil kan staan, gaat hangen, steigeren of op andere manieren haar paniek ten tonele gaat brengen.
Als je nog nooit een eigen paard hebt gehad en moeite hebt met de gedragsgerelateerde problematiek lijkt het me verstandig dat je hulp zoekt bij een prof die je bij kan staan in woord en daad. Ga niet knoeien met iets dat je niet volledig begrijpt. Belonen op een verkeerd moment of corrigeren met de verkeerde intensiviteit kan meer kwaad doen dan goed doen. Zoals hierboven al beschreven: voor je het weet heb je een schraper voor het leven.

Heel veel succes.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 06:53

goedenmorgen allemaal

gister middag weer bij dayena geweest en ik ging meteen aan de gang met haar
zodra ze begon te schrapen of hinniken gaf ik haar een duw tegen d'r been en toen schrok ze
ze deed het weer en toen as ik het zat en trok aan het halstertouw zij weer schrapen en toen werd ik het echt zat en gaf d'r meteen een tik daar schrok ze zo erg van waardoor ze heel even stopte dus hup zij weer beginnen ik gaf d'r weer een tik en zei nee dat mag niet draaide me om en liep weg...
het resultaat hierdoor was wel dat ik nu eindelijk 5 minuten weg kon zijn van haar zonder te schrapen of hinneken ik heb haar hierna dus ook rijkelijk beloond met een lekker appeltje.....trots op me meisje :D

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:49

hey san,

een tik geven is ook niet altijd goed hoor en zeker niet op haar hoofd. hierdoor kan ze kopschuw worden. dan ben je van het ene probleem af en dan komt het volgende. als je haar een tik wil geven, doe dat dan met de achterkant van een borstel op haar kont ofzo. wat ik weleens gezien heb bij schrapen is dat men een tikje op het been geeft met een zweepje ( geen zwiepert gewoon een zacht tikje) en zeker belonen als het een keer heel goed gaat! nja mocht je meer vragen hebben, je hebt m'n nummer!

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:50

P.S. met tikken geven moet je echt goed uitkijken een paard kan daar heel erg schuw van worden. ik ben er zelf ook niet echt een voorstander van maar ja.

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:07

hoi,
heb zelf ook een pony gehad die hetzelfde had, hinniken als je weg was en schrapen, ook altijd op de poetsplaats waar hij zijn maatje niet kon zien. Een tik geven heeft geen zin, misschien de 1e paar keer maar daarna niet, wat ik gedaan heb is een rubberen mat bij de poetsplaats zodat hij niet zn hoefijzers kon molesteren :j :D Voor de rest gewoon negeren, laat maar lekker gaan, die rubberen mat schraapt niet echt lekker en hij was het binnen een maand afgeleerd zonder maar 1 tik te geven. Dat hinniken heb ik hem nooit kunnen afleren, maar dat deed hij meer als hij alleen was, voor de rest niet, en als ik aan kwam lopen om me te begroeten <3 hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 07:24

hoi hoi

nou het schrapen doet ze dus nog steeds he pfff k vind zo zielig voor d'r hoeven en haar ijzers slijten zoo verschrikkelijk snel daardoor de hoefsmid komt 19 mei weer mr k ben benieuwd of ze die datum wel gaat halen...ik denk dat hij zich ook gaat af vragen hoe ze dat zo snel voor elkaar krijgt haha...
het hinniken doet ze ook nog seeds als ze indd niet bij haar maatje kan komen of mij niet kan zien

@ valerie ja meis ik weet het ik ben ook geen voorstander van tikken geven maar als madame veel te ver gaat krijgt ze toch echt wel een tik van me hoe zielig ik het eigenlijk ook vind maar als ikd at niet doe loopt ze dalijk over me heen en dat wil ik niet hebben hahaha

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:01

Annickkii87 schreef:
hoi,
heb zelf ook een pony gehad die hetzelfde had, hinniken als je weg was en schrapen, ook altijd op de poetsplaats waar hij zijn maatje niet kon zien. Een tik geven heeft geen zin, misschien de 1e paar keer maar daarna niet, wat ik gedaan heb is een rubberen mat bij de poetsplaats zodat hij niet zn hoefijzers kon molesteren :j :D Voor de rest gewoon negeren, laat maar lekker gaan, die rubberen mat schraapt niet echt lekker en hij was het binnen een maand afgeleerd zonder maar 1 tik te geven. Dat hinniken heb ik hem nooit kunnen afleren, maar dat deed hij meer als hij alleen was, voor de rest niet, en als ik aan kwam lopen om me te begroeten <3 hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen.

dat is zeker wel een goeie san misschien moet je dat eens proberen een rubberen mat

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:46

Pauline schreef:
Gewoon negeren, schreeuwen en slaan is wel terugkomen en aandacht. En ze is al zo nerveus..
Ik zou haar even niet als eerste op de wei zetten maar samen met een ander, en bij de poetsplaats het opbouwen en zoveel mogelijk negeren, dat gedrag. Niet troosten, niet straffen..niks.
met deze methode heb ik al zoveel paarden nooit meer zien ophouden met schrapen! Zonder te straffen komen ze daar echt niet vanaf. Steeds een tik geven als ie schraapt en duidelijk nee zeggen. Mocht ie het na 3 weken nog eens proberen (wat zeker zal gebeuren) dan kun je door die duidelijke nee vaak het al meteen stoppen. Helpt die nee niet, dan geef je hem weer een tik. Je moet er de eerste weken echt consequent op letten en reageren anders blijft ie het doen en/of word ie nog meer onzeker omdat ie de ene keer wel en de andere keer niet gestraft word. Maar als jij hem gaat geruststellen of negeren krijg je zo weer een prachtig voorbeeld van een onopgevoed paard! Als je een paard ziet schrapen weet je direct dat ie over zijn baasje heenloopt omdat die niet consequent genoeg is. Zodra ie niet meer schraapt beloon je hem..
I

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:08

12sterre34 schreef:
Pauline schreef:
met deze methode heb ik al zoveel paarden nooit meer zien ophouden met schrapen! Zonder te straffen komen ze daar echt niet vanaf. Steeds een tik geven als ie schraapt en duidelijk nee zeggen. Mocht ie het na 3 weken nog eens proberen (wat zeker zal gebeuren) dan kun je door die duidelijke nee vaak het al meteen stoppen. Helpt die nee niet, dan geef je hem weer een tik. Je moet er de eerste weken echt consequent op letten en reageren anders blijft ie het doen en/of word ie nog meer onzeker omdat ie de ene keer wel en de andere keer niet gestraft word. Maar als jij hem gaat geruststellen of negeren krijg je zo weer een prachtig voorbeeld van een onopgevoed paard! Als je een paard ziet schrapen weet je direct dat ie over zijn baasje heenloopt omdat die niet consequent genoeg is. Zodra ie niet meer schraapt beloon je hem..
I

Ja, maar als je een gevoelig paard hebt dat nogal snel schrikt, maak je het nog schrikkeriger door tikken uit te delen.
En dan kan het zijn dat je met andere dingen problemen krijgt en dat het zelfs bang van je wordt.

Ik vind negeren de beste oplossing :j