Het gaat hier om een C pony.
Ik heb sinds een jaar een eigen verzorgpony met mijn buurmeisje.
In de winter staat hij op de manege, en zomers staat hij in fluitenberg, wat dicht bij ons huis is, dus daar verzorgen wij hem ook. Hij staat trouwens op een boerderij + een camping.
Vorig jaar mochten we voor het eerst op hem rijden, we vonden dat geweldig!
Maar hij stond op een camping, waar soms ook andere kindjes erop reden. De pony stond alleen, en had ook geen steun aan andere paarden, en was hij altijd de enige die bereden werd op de camping. Ondanks dat er kindjes erop reden, en dingen uitgeprobeerde, ging het tot steeds erger. Dat merkten wij ook toen we er zelf op ging rijden.
(Nu wil de manege hem niet meer hebben, omdat hij eigenwijs was in de les, ook had hij IN DE MANEGE kindjes eraf gegooid, en beet altijd in de stal.. niemand wou meer op hem rijden, dus mocht de eigenaar die hem zomers had, hem voorgoed houden)
Met rijden wil hij niet luisteren.. als je hem een kant op stuurt, wijkt hij met zijn hoofd er wel naar toe, maar loopt niet de richting op. Ik wil duidelijk zijn, dus geef ik hem een tik met de zweep. (niet hard, maar wel corrigerend) Dan bokt hij flink. Ook wil hij je expres klem zetten, we rijden in het weiland (wel 4 kant) maar er zit 1 geul in, die naar een klimrek toegaat. Daar zet hij je dan klem. Hij mijd ook contact met je in het weiland. Als je hem wou aaien of wou pakken, beet hij je.. en ging hij je (soms) aanvallen.
De eerste keer had aanpakken wel nut, hij luisterde wel door veel herhalen.. (hij ging wel de kant op die ik wou) Maar de volgende keer had het geen zin meer.
Ook als je hem vast zet, en je wilt het zadel opdoen, kijkt hij of hij je klem kan zetten. Hierop heb ik door gekregen dat ik me NIET bang moet laten maken, en gewoon stevig op mijn plaats blijf staan. Als hij me probeert te bijten, geef ik hem een tik. Ook als hij me klem wil zetten, geef ik een knietje in zijn buik. Dit doe ik niet overdreven hard, maar grenzen zijn bij deze pony zekers nodig.
Vorig jaar lieten we hem ook grazen, hier ben ik het ergst van geschrokken!
Hij graasde.. we lieten hem gewoon aan middel lang touw grazen, als je zij, ga je mee? of kommop,(positieve stemklank) en je trekte hem mee(omdat je verder wil lopen) liep hij hard op je af, hij wou je bijten, en trappen. Als je wou laten merken dat je de baas wou zijn, en stevig (zonder angst) in de schoenen bleef staan, dan deed hij je geheid wat aan! ik ben vaker door hem gebeten.
Laatst wouden mijn vriendin en ik een buitenrit doen. Hij deed heel zenuwachtig (hij is zekers gewend aan al het verkeer) Hij was zenuwachtig en wijkte/wijkde steeds opzij. Hij leek iets van plan te zijn.. we zijn niet ver gegaan, omdat we niet niet vertrouwden.
Zijn verleden: Hij heeft volgens de eingenaar 10 jaar BRAAF meegelopen op zomerkampen en op de manege, waar hij altijd normaal deed als de rest van de pony's.
Na die jaren kwam hij dus op de boerderij te staan. Hij heeft (denk ik) geen steun kunnen vinden/voorbeeld aan andere paarden.. en van het winter heeft hij dus op de manege gestaan, en nu zijn ze helemaal klaar met hem!
De eigenaar wil hem wel houden, maar hoe kunnen we deze pony beter laten luisteren? We hebben alles al (zover ik weet) geprobeerd.. en hij blijft gemeen.. hij lijkt niks om je te geven, hij wil je alleen maar eraf gooien, en zo heb ik inmiddels een negatief beeld van deze pony
En het rijden op hem niet meer leuk vind. Wat ik zo graag leuk wil maken!Hebben julie tips? Ze zijn van harte welkom! Schijf ze hieronder, en ik ga er zeker wat mee doen!

De samenvatting van dit verhaal: Deze pony wil niet werken, zet je het liefst in de klem. Hij bijt, en wil niet lopen, hoe vaak je hem ook corrigeert met de zweep. Ik weet niet meer wat ik moet doen, wat raden julie mij aan om te doen?