Pony dat niet meer wil luisteren met het rijden enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annelienw

Pony dat niet meer wil luisteren met het rijden enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:23

Willen julie deze tekst hieronder doorlezen? en me tips geven? ik zal er zeker wat mee doen! :)
Het gaat hier om een C pony.
Ik heb sinds een jaar een eigen verzorgpony met mijn buurmeisje.

In de winter staat hij op de manege, en zomers staat hij in fluitenberg, wat dicht bij ons huis is, dus daar verzorgen wij hem ook. Hij staat trouwens op een boerderij + een camping.
Vorig jaar mochten we voor het eerst op hem rijden, we vonden dat geweldig!
Maar hij stond op een camping, waar soms ook andere kindjes erop reden. De pony stond alleen, en had ook geen steun aan andere paarden, en was hij altijd de enige die bereden werd op de camping. Ondanks dat er kindjes erop reden, en dingen uitgeprobeerde, ging het tot steeds erger. Dat merkten wij ook toen we er zelf op ging rijden.

(Nu wil de manege hem niet meer hebben, omdat hij eigenwijs was in de les, ook had hij IN DE MANEGE kindjes eraf gegooid, en beet altijd in de stal.. niemand wou meer op hem rijden, dus mocht de eigenaar die hem zomers had, hem voorgoed houden)

Met rijden wil hij niet luisteren.. als je hem een kant op stuurt, wijkt hij met zijn hoofd er wel naar toe, maar loopt niet de richting op. Ik wil duidelijk zijn, dus geef ik hem een tik met de zweep. (niet hard, maar wel corrigerend) Dan bokt hij flink. Ook wil hij je expres klem zetten, we rijden in het weiland (wel 4 kant) maar er zit 1 geul in, die naar een klimrek toegaat. Daar zet hij je dan klem. Hij mijd ook contact met je in het weiland. Als je hem wou aaien of wou pakken, beet hij je.. en ging hij je (soms) aanvallen.
De eerste keer had aanpakken wel nut, hij luisterde wel door veel herhalen.. (hij ging wel de kant op die ik wou) Maar de volgende keer had het geen zin meer. ;(

Ook als je hem vast zet, en je wilt het zadel opdoen, kijkt hij of hij je klem kan zetten. Hierop heb ik door gekregen dat ik me NIET bang moet laten maken, en gewoon stevig op mijn plaats blijf staan. Als hij me probeert te bijten, geef ik hem een tik. Ook als hij me klem wil zetten, geef ik een knietje in zijn buik. Dit doe ik niet overdreven hard, maar grenzen zijn bij deze pony zekers nodig.

Vorig jaar lieten we hem ook grazen, hier ben ik het ergst van geschrokken!
Hij graasde.. we lieten hem gewoon aan middel lang touw grazen, als je zij, ga je mee? of kommop,(positieve stemklank) en je trekte hem mee(omdat je verder wil lopen) liep hij hard op je af, hij wou je bijten, en trappen. Als je wou laten merken dat je de baas wou zijn, en stevig (zonder angst) in de schoenen bleef staan, dan deed hij je geheid wat aan! ik ben vaker door hem gebeten.

Laatst wouden mijn vriendin en ik een buitenrit doen. Hij deed heel zenuwachtig (hij is zekers gewend aan al het verkeer) Hij was zenuwachtig en wijkte/wijkde steeds opzij. Hij leek iets van plan te zijn.. we zijn niet ver gegaan, omdat we niet niet vertrouwden.

Zijn verleden: Hij heeft volgens de eingenaar 10 jaar BRAAF meegelopen op zomerkampen en op de manege, waar hij altijd normaal deed als de rest van de pony's.
Na die jaren kwam hij dus op de boerderij te staan. Hij heeft (denk ik) geen steun kunnen vinden/voorbeeld aan andere paarden.. en van het winter heeft hij dus op de manege gestaan, en nu zijn ze helemaal klaar met hem!

De eigenaar wil hem wel houden, maar hoe kunnen we deze pony beter laten luisteren? We hebben alles al (zover ik weet) geprobeerd.. en hij blijft gemeen.. hij lijkt niks om je te geven, hij wil je alleen maar eraf gooien, en zo heb ik inmiddels een negatief beeld van deze pony |( En het rijden op hem niet meer leuk vind. Wat ik zo graag leuk wil maken!

Hebben julie tips? Ze zijn van harte welkom! Schijf ze hieronder, en ik ga er zeker wat mee doen! :9

De samenvatting van dit verhaal: Deze pony wil niet werken, zet je het liefst in de klem. Hij bijt, en wil niet lopen, hoe vaak je hem ook corrigeert met de zweep. Ik weet niet meer wat ik moet doen, wat raden julie mij aan om te doen?

kiki1976

Re: Pony dat niet meer wil luisteren met het rijden enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:47

Is hij na gekeken door een dierenarts en door een zadelmaker?
Het zo natuurlijk ook kunnen dat er lichamelijk wat aan de hand is.

En hebben jullie hulp van een volwassen iemand die er ook echt verstand van heeft?
En zo te lezen heeft hij totaal geen respect voor jullie.

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:33

ik lees net je verhaal en ik denk dat de pony idd geen respect heeft. Ik heb ook een (verzorg) dier gehad die een soortgelijk gedrag vertoonde, bij haar bleek het gewoon om verveling te gaan. Wat bij mij heel goed geholpen heeft is vrijheidsdressuur met een clicker. Ik heb het boek vrijheidsdressur, van apporteren tot zitten van mirjam nieuwe weme gekocht en ben lukraak aan de slag gegaan. Het dier leerde door de clicker heel gauw dat zijn goede gedrag beloond werd. Het slechte corrigeerde ik alleen met negeren en dat heeft m uiteindelijk positief gemaakt. Ook voordeeltje, je kan ook oefeningen doen met een afrasting ertussen, dan kan ie jullie iig niets aandoen. Ik hoop voor je dat t je zal helpen en dat ie uiteindelijk even positief en gemotiveerd aan komt draven als ie jullie ziet komen als wat bij mij t geval was. Houd me op de hoogte!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:38

Als eerst is mijn vraag wat de leeftijd van je pony is, want dat kan mischien een stukje van zijn gedrag kan verklaren.

Kan je toevallig geen lessen volgen?

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:49

HorsesWoman schreef:
Als eerst is mijn vraag wat de leeftijd van je pony is, want dat kan mischien een stukje van zijn gedrag kan verklaren.

Kan je toevallig geen lessen volgen?

Nou, het is een verzorgpony, hij komt van de manege, waar hij ook niet luisterde.. dus ik denk niet (naar mijn mening) dat het zin heeft, maar misschien heeft het ook wel zin. De pony is rond de 13 jaar, maar nog zekers actief en je kan niet aan zijn houding merken dat dat zijn leeftijd is..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:49

Mijn eerste handeling zou zijn om een ostepaat te laten komen, hier ga je al een heel eind mee verder komen.
Dan weet je tenminste of er nergens een blokkage is, de pony geeft duidelijke signalen dat er iets scheelt.
Is er niets mis dan kan je met een gerust hart verder werken aan de praktijk, zo ben je toch zeker dat je het "probleem" niet verergerd door verder te rijden.

veel succes

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:58

ik zou ook eens beginnen met grondwerk/vrijheidsdressuur, het zou namelijk best wel eens (zoals ftwanke al zei) met verveling te maken kunnen hebben. En hem idd eerst even laten nakijken of er lichamelijk niets mis met hem is.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:06

Ik zou de pony eerst laten nakijken, de problemen met rijden en zadelen kunnen erop wijzen dat ie pijn heeft. Misschien ligt het zadel wel niet goed, was bij mijn paard ook het geval.

Daarnaast zou ik hulp vragen aan een volwassenen, of nog beter les nemen, zowel met rijden als met grondwerk, want ik krijg het idee dat de pony nogal de baas aan het spelen is.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:52

Het zou kunnen dat het met het zadel te maken heeft... Een tweede mening is zoiezo altijd fijn dus misschien kan je hulp vragen aan iemand uit je omgeving ?

Kyona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:50

Misschien ,als hij vaak wordt gereden, kan je hem en paar daagjes rust geven.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:11

misschien vind deze pony jou niet leuk en wil hij je dat op deze manier vertellen.

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:00

Abacab schreef:
misschien vind deze pony jou niet leuk en wil hij je dat op deze manier vertellen.

Nee, bij anderen doet hij dit net zo goed. (dan bokt hij net zo goed, en wil ook niet luisteren, de meisjes op de camping heb ik zelf zien rijden, dat ook té ver ging) Hij heeft juist een goede aanpak nodig!

En juist als hij niet door heeft dat je niet de baas bent, gaat het mis. Dus het zal denk ik niet aan mij liggen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:53

hij is duidelijk de baas. ik zou in eerste instantie beginnen met grondwerk en positief gaan belonen als hij gedrag laat zien wat jij wilt zien. positief dingen belonen heeft meer effect als afstraffen. daarnaast zou ik wel even uitsluiten of hij lichamelijk niks mankeert

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:38

Hey,

Ik zou toch echt met hem naar de dierenarts
gaan om hem na te laten kijken.
Een vriendin van mij had ook zo'n verzorgpony die stond ook alleen op een boerderij
en bij haar lag het eraan dat er geen andere paarden/pony's waren.
want ja... jij zou ook niet de hele dag maar alleen willen staan. ;)
Het zou al kunnen helpen door een shetje te kopen
dan heeft je verzorgpony toch een vriendje en een shet is niet zo duur.

ik hoop dat je er wat mee kan. *D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:50

Ik heb even een vraag.. De pony is dus zowel op de camping door meerdere kindjes bereden als op de manege? Hij is op de manege weg gedaan omdat hij onhandelbaar begon te worden en staat nu altijd op de wei bij de camping. Wordt hij daar nog steeds door meerdere kinderen bereden?

Want als ik zo teruglees, denk ik dat de pony niet zozeer lichamelijk iets zal mankeren, maar dat ie domweg zijn buik vol heeft van alle verschillende ruitertjes die al dan niet konden rijden en in de staak is gegaan. En dat kan ik hem niet eens zo heel erg kwalijk nemen eerlijk gezegd....

Dus als er nog steeds verschillende kinderen op rijden dan denk ik dat je weinig kan doen, want een consequente aanpak is nodig in deze. Zoek begeleiding die je kan helpen met hem her opvoeden, kan iemand zijn voor grondwerk, maakt niet uit als het maar iemand is met verstand van zaken.

Daarna kan je je zadel na laten kijken als je er weer opgaat en hij nog steeds problemen geeft, maar ga hem eerst maar eens geestelijk opknappen, daar zal veel meer te sleutelen zitten dan lichamelijk vermoed ik zo.

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:08

Breghje schreef:
Ik heb even een vraag.. De pony is dus zowel op de camping door meerdere kindjes bereden als op de manege? Hij is op de manege weg gedaan omdat hij onhandelbaar begon te worden en staat nu altijd op de wei bij de camping. Wordt hij daar nog steeds door meerdere kinderen bereden?

Want als ik zo teruglees, denk ik dat de pony niet zozeer lichamelijk iets zal mankeren, maar dat ie domweg zijn buik vol heeft van alle verschillende ruitertjes die al dan niet konden rijden en in de staak is gegaan. En dat kan ik hem niet eens zo heel erg kwalijk nemen eerlijk gezegd....

Dus als er nog steeds verschillende kinderen op rijden dan denk ik dat je weinig kan doen, want een consequente aanpak is nodig in deze. Zoek begeleiding die je kan helpen met hem her opvoeden, kan iemand zijn voor grondwerk, maakt niet uit als het maar iemand is met verstand van zaken.

Daarna kan je je zadel na laten kijken als je er weer opgaat en hij nog steeds problemen geeft, maar ga hem eerst maar eens geestelijk opknappen, daar zal veel meer te sleutelen zitten dan lichamelijk vermoed ik zo.

Heey! bedankt voor je goede tips! je hebt wel een beetje gelijk, want vorig jaar hebben er inderdaad wel aantal kindjes opgereden die hem niet aanpakten, dus als ik die pony was was ik op een gegevenmoment ook niet meer luisteren. Maar ook zonder zadel vertikt hij het om te stappen, en om niet te gaan bokken..

En sinds hij terug van de manege terug is (dat is pas een weekje geleden) hebben er geen kindjes erop gereden, en toen ik er weer op ging rijden, deed hij het alsnog.... en als ik hem liet merken dat ik duidelijke grenzen had, werd het alleen maar erger, en ik wil de leven van die pony zekers niet ''zuur'' maken.. dus daarvoor weet ik niet wat ik moet doen, grond werk zou misschien wel helpen.. ik zou wel ff vragen in de buurt wie er verstand van heeft ;)