Verzekering (ruiterbewijs?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verzekering (ruiterbewijs?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:39

Ik ben even het een en ander aan het uitzoeken, dit is eigenlijk voornamelijk een vraag voor wedstrijdruiters...

Zijn er hier wedstrijdruiters die het ruiterbewijs hebben gehaald?

Als ik het goed begrijp ben je met een ruiterbewijs verzekerd als je op wedstrijdterrein komt, maar het is wel voor de recreatieve ruiter bedoelt? Hoe doen jullie het hiermee als je het ruiterbewijs niet hebt, en dan voornamelijk de bokkers die paarden voor andere rijden?

cissy

Re: Verzekering (ruiterbewijs?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:08

vroegah was de verzekering ervoor om de landeigenaren te beschermen tegen het vertrappen van de jonge aanwas en schade aan hun landgoed door ruiters. Daarom moest je een ruiterbewijs hebben om in die gebieden te mogen rijden.

Tegenwoordig is het een WA verzekering die pas uitkeerd als je eigen WA dat niet meer doet en dan volgens mij ook nog alleen in gevallen dat er iets met jou als ruiter in combi met paard gebeurt dus als jij schade aan derden toebrengt.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je dan verzekerd bent op het wedstrijdterrein? Als die verzekering al zou gelden dan zou hij toch overal moeten gelden waar je met je paard bent?
En paarden voor anderen rijden valt zeker niet onder de verzekering van het ruiterbewijs, of bedoel je recreatief?

Het nut van het hebben van een ruiterbewijs met dito verzekering is mij nog nooit duidelijk geweest, dus ik ben zeer benieuwd of iemand het antwoord weet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:16

cissy schreef:
vroegah was de verzekering ervoor om de landeigenaren te beschermen tegen het vertrappen van de jonge aanwas en schade aan hun landgoed door ruiters. Daarom moest je een ruiterbewijs hebben om in die gebieden te mogen rijden.

Tegenwoordig is het een WA verzekering die pas uitkeerd als je eigen WA dat niet meer doet en dan volgens mij ook nog alleen in gevallen dat er iets met jou als ruiter in combi met paard gebeurt dus als jij schade aan derden toebrengt.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je dan verzekerd bent op het wedstrijdterrein? Als die verzekering al zou gelden dan zou hij toch overal moeten gelden waar je met je paard bent?
En paarden voor anderen rijden valt zeker niet onder de verzekering van het ruiterbewijs, of bedoel je recreatief?

Het nut van het hebben van een ruiterbewijs met dito verzekering is mij nog nooit duidelijk geweest, dus ik ben zeer benieuwd of iemand het antwoord weet?

Correctie, dat was het verkoopargument. Inhoudelijk heeft de verzekering van het ruiterbewijs nooit iets voorgesteld; je eigen WA (AVP) verzekering gaat altijd voor, danwel zal de verzekeraar van het ruiterbewijs proberen die kosten te verhalen op je AVP.

Wanneer je paarden voor een ander rijdt vanuit recreatief oogpunt (er niet voor betaald krijgen) dan geldt de AVP van de eigenaar. Wordt je betaald voor het rijden van die paarden, dan wordt het een bedrijfsmatig verhaal en gelden er hele andere regels; namelijk die in de verhouding werkgever/werknemer.

Vraag LDRD eens naar alle details, die kan dat beter verwoorden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:33

verkoopargument inderdaad.... maar wát houdt die verzekering van het ruiterbewijs dan wél in, dat vraag ik me nog steeds af.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:38

cissy schreef:
verkoopargument inderdaad.... maar wát houdt die verzekering van het ruiterbewijs dan wél in, dat vraag ik me nog steeds af.

Net als het ruiterbewijs: gebakken lucht. Er wordt maar 1 partij beter van het ruiterbewijs en dat is de SRR zelf.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:42

*gaat ruiterbewijs opzeggen per eerstvolgende vervaldag*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:00

EricPrast schreef:
cissy schreef:

Net als het ruiterbewijs: gebakken lucht. Er wordt maar 1 partij beter van het ruiterbewijs en dat is de SRR zelf.

Weet je, er zijn ondertussen drie instantie die soort van een ruiterbewijs uitgeven............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:10

Maar hoe zorg je dan dat je verzekerkt bent als je naar een ander terrein gaat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:21

Liinn schreef:
Maar hoe zorg je dan dat je verzekerkt bent als je naar een ander terrein gaat?

Je gewone AVP voorziet daarin.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:25

Nu ben ik niet zo thuis op dit gebied, maar een AVP heb je als het goed is als gewone burger?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:38

AVP=aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.

Een niet verplichte verzekering, maar wel bijna elke nederlander heeft er één. Ga even na of je een AVP hebt en maak je verder niet druk.

Wat inderdaad wel een puntje is, is wanneer je betaald wordt om een paard voor iemand anders te rijden. Even kort: in dat geval kan het zo zijn dat de eigenaar niet meer aansprakelijk is, maar degene die betaald wordt. Die wordt namelijk voor het aansprakelijkheidsrecht gezien als bedrijfsmatig gebruiker, waardoor de aansprakelijkheid voor eigen gedragingen van het paard op deze gebruiker overgaat.

Lees ook deze link nog even: Tanja @ [TAO] FAQ TAO