Manege paard kopschuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donnaa_

Manege paard kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:43

Hooi bokkers,

Ik had een vraag over kopschuw,
Er is een paard bij ons op de manege en die is heel erg kopschuw, ik rijd daar zelf niet op want ik rij op mijn verzorgpony maar ik word wel vaak gevraagd om te helpen.
Het is een grote merrie van 1,78 en dat is best lastig.
Ik weet wel wat ik ongeveer moet doen, rustig op bouwen steeds een stukje verder bij het hoofd, niet te snel en belonen als ze het goed doet.
Maar er is 1 probleem er zijn natuurlijk ook andere mensen die op haar rijden en ik weet niet hoe die het doen.
Dus het rustig opbouwen is denk ik geen optie als die andere mensen het verkeerd aanpakken, maar heeft iemand nog tips hoe het ook anders kan?

Gr.

ik weet trouwens niet of het hier goed staat :o

Thats_Me

Re: Manege paard kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:52

Manege-eigenaar er op aanspreken om een plan van aanpak te maken. Zo'n dier moet met beleid opgezadeld worden. Er zijn namelijk genoeg ruiters die niet rustig aan doen en zelfs een mep uitdelen als paard niet luisterd. Dat werkt natuurlijk het kopschuw zijn in de hand.

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 07:31

Oke dankje, ik zal kijken of ik er wat aan kan doen :j

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:06

Hoi,

Bij hoofdschuwheid zou ik zoals je zelf ook al aangeeft het rustig opbouwen en steeds een stukje verder bij haar hoofd komen. Zorg daarbij dat je zelf ontspannen bent.
Ik heb al eerder gemerkt, dat wanneer een paard je vertrouwt ze het bij degene die het haar rustig aanleert goed blijft doen, ook al gaat het bij anderen nog niet zo goed.
Het is in ieder geval van het grootste belang dat er met de eigenaar wordt overlegd zodat niemand het paard meer op of in de buurt van haar hoofd slaat, anders heeft je training geen zin. Zodra het slaan niet meer gebeurd, kun je ondanks verschillende mensen die haar rijden een heel eind komen in het oplossen van de hoofdschuwheid.
Heel veel succes!

Groeten, Milou

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:02

Oke badankt :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:17

Hoe lang is ze al kopschuw? Ik hoorde namelijk vandaag van de paardentandarts, dat een paard ook kopschuw kan worden als de kiezen te lang zijn en haken hebben. Dan doet het bit en/of neusriem namelijk pijn.

Dus misschien is een bezoekje aan de tandarst een idee. Daarnaast zou ik gewoon heel rustig oefenen met hoofdstel omdoen. Worteltje oid voor het bit houden, veel belonen. Hoofdstel ook een zomaar omdoen, of voor een wandelingetje. ZOdat ze het niet alleen maar asocieërt met werk. Succes ;)

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:22

Volgens mij al behoorlijk lang, ik zal donderdag is kijken hoe het met haar gebit zit.
Bedankt voor de tip :j

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:57

Ik zou het goed duidelijk maken aan de manege eigenaar want feitelijk kan jij er niks tegen doen aangezien iedereen het op een andere manier doet ..

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:40

Ja daarom wist ik ook niet zo goed wat ik moest doen aangezien het niet mijn paard of verzorgpony is en ik er nauwelijks op rij, maar ik wou der graag wat aan doen omdat ik het gewoon zielig vind voor dat beestje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:48

Wij hadden er vroeger ook eentje op stal staan die vreselijk kopschuw was. Z'n eigenaresse was ook nogal ongeduldig met hem en haar handjes zaten ook vrij los om het maar zo te zeggen.
Het arme beest werdt kreupel gereden en werdt op stal gezet, en werdt niet meer naar om gekeken.
Soms kwam ze maanden niet

Uiteindelijk kon hij pijnvrij op het land lopen maar mocht niet meer bereden worden. Hij kon wel geopereerd worden maar dat vond ze te duur. Dus uiteindleijk stond hij meer op stal dan op de wei.....

Na overleg zijn een meisje op stal en ik hem gaan erbij gaan verzorgen.
Maar een halster omdoen was een drama. hij maakte er duidelijk gebruik van z'n grote of mijn niet zo grote. het is maar net hoe je het bekijkt hihi.

wat ik heb gedaan is misschien heel gemeen. Hij ging nl graag de wei op. Maar zodra hij het idee had dat je in de buurt van z'n hoofd kwam gooide hij z'n hoofd heel hoog omhoog. Tja ik kon er niet bij, dus had hij gewoon pech. Als jij je hoofd niet omlaag doet kan ik het halster niet omdoen en ga je niet naar buiten. Binnen de korste keren had hij het door en mocht ik het heel voorzichtig omdoen. Na 1 week deed hi z'n hoofd zelf omlaag zodat ik makkelijker het halster om kon doen.... terwijl de andere nog steeds een gevecht met hem hadden....

Nu is dit voor een manege pony natuurlijk geen oplossing omdat het over het hoodstel etc gaat. En hij toch de kost moet verdienen met lessen.
Maar wel duidelijk dat het paard wel vertrouwen kan krijgen in 1 persoon als zijn er meerdere met hem bezig.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:50

Ttouch werkt erg fijn bij kopschuwe paarden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:09

gaathet al wat beter?

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:20

Ja ik heb de tips gebruikt en het gaat al een klein stukje beter, maar we hebben nog een lange weg te gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:24

Je zou het ook misschien ( in overleg ) op haar boxdeur kunnen schrijven met krijt.
BV let op kopschuw.. rustig benaderen.

Simpel maar zeker effectief.

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:45

Ook een goed idee, bedankt! :D

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:42

Rustig opbouwen, vertrouwen winnen en niet te grote stappen willen nemen. Neem genoegen met als je 1x een klein aaitje kan geven. Ontspannen en relax blijven!

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:58

Dankje :j

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:33

Het zal waarschijnlijk komen doordat (beginnende) ruiters nogal hard het bit tegen haar tanden 'gooien' of heel bruut het hoofdstel af doen waardoor het bit tegen de tanden wordt geslagen.

Ik zou zoals je zelf zegt eerst in stapjes werken om haar terug wat meer vertrouwen te geven en misschien het (metalen) bit vervangen door een rubberen bitje. Zodat onvoorzichtige ruiters haar niet (echt) kunnen pijn doen.

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:29

Bedankt maar het is een manegepaard dus ik heb niet echt kwets te zeggen over het hoodstel etc

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:53