Paard bang voor auto's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daan801

Paard bang voor auto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:30

Mijn verzorgpony vlucht als er een auto langs komt, help!

En dan niet zo snel bij gewone auto's maar vooral bij pick-ups of als er iets rammelt..
De bak zit gelijk naast een weg en tijdens het rijden vlucht hij regelmatig weg,
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen..

Alvast bedankt :D

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:49

Veel oefenen,en schriktraining kan ook nog!

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:07

Blijven volhouden?
Oefen er een keer op aan de hand, goed belonen als hij aandacht heeft voor de dingen die hij eng vindt, laten zien dat het niet zo erg is.
En schriktraining kan idd ook helpen.

Desnoods hulp vragen aan iemand die met zo'n dingen ervaring heeft?

Succes =)

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:32

Schriktraining,eerst aan de hand,later in het zadel?
Paardje moet jou eerst leren vertrouwen...misschien ben je zelf een beetje onzeker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:54

Een paard zal schrikken voor geluiden die achter hem zijn. Of die heel snel voorbijschieten. Als hij achter enge geluiden aan kan lopen, (dus de enge geluiden voor zich heeft) is dat veel minder eng.

Dus organiseer iemand met een pickup, en laad de laadbak vol met rammelende dingen. Laat de pickup in een bak rijden, of op een traject buiten, en volg hem dan. Paard zal denken dat hij de pickup wegjaagt...zo went hij aan de pickup en de rammelende geluiden, en krijgt hij meer zelfvertrouwen.
Als ultieme test kun je uiteindelijk de pickup rondjes om je heen laten rijden, terwijl jij stilstaat. Steeds dichterbij laten komen, afstand niet vergroten als het paard gaat springen, pas als hij stilstaat weer cirkel vergroten. Zo desensibiliseer je je paard, ipv hem te sensibiliseren....

Er zijn ook Audio CD's te krijgen met enge geluiden, zoals een fanfarecorps, vuurwerk, pistolen, geratel van koetsen enz. Als je een CD speler op stal hebt staan, kun je deze CD's op stal draaien, eerst heel zachtjes, later het volume steeds hoger draaien. Uiteindelijk staan ze op stal te pitten...
Voor de link naar een adres waar je de CD's kunt bestellen, stuur me maar een PB.

lieke123

Re: Paard bang voor auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:53

Ik denk dat je heel veel moet gaan oefenen, langzaam langs stilstaande auto's aflopen.. starten en kijken wat hij doet, schriktraining zou ook kunnen helpen :D