Paard springt uit de wei, wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leinc

Paard springt uit de wei, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:37

wanneer mijn paard in de wei staat springt hij er net zo hard weer uit. vorig jaar vonden we dit nog wel grappig maar het gebeurt nu dagelijks een aantal keer. hij springt over de hoogste dingen heen en we weten niet zo goed wat we ermee moeten. ook merken we dat hij er wel opuit is. als hij in het land gezet wordt, kijkt hij naar je en als jij niet kijkt springt ie, vanuit stilstand en vlak langs jou over het hek van de wei of de bak etc.

ik zou heel graag willen dat hij leert dat hij dit niet mag doen. wie heeft hier ervaring mee en wellicht een goed idee voor een oplossing?

groet

Froukje
Forever young

Re: Paard springt uit de wei, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:39

Staat je paard alleen?
Want dat verklaard een hele hoop.

leinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:43

nee hij staat gewoon met 1 of 2 andere paarden. het lijkt net alsof hij denkt; nou ik vind het hier saai ik kijk even in het andere stuk wei, of ga de wei helemaal uit.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:44

Oow.. raar.
Hoe hoog is de omheining waar hij nu achter staat? En wat doen jullie als hij er weer uitgesprongen is?

leinc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:46

het paard is 1,62 en de omheining ook wel zoiets, soms hoger, het is echt niet te geloven! als hij eruit is gesprongen zetten we hem terug of gewoon een middag op stal. alleen denk ik niet dat dit helpt omdat hij aangepakt moet worden als hij springt. hier zijn we alleen niet bij omdat hij zo stiekem is en zo snel is.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:49

Misschien een heining maken van 2 meter?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:49

Staat er stroom op de omheining?
Hoe is hij op stal, vind hij het daar wel best of doet hij dan ook pogingen om te ontsnappen?

Urlanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:58

mijn paard deed dit vroeger toen ze nog op de manege stond ook. daar was de omheinig ongeveer 1,50 m hoog. nu staat ze bij mij thuis en daar hebben we de omheining 1,80m hoog gemaakt. daar is ze maar 1 keer overgesprongen, maar toen had ze de draad geraakt en is die kapot gegaan.. daarna heeft ze het nooit meer geprobeerd.
dus ja het enige dat waarschijnlijk gaat helpen is een hogere omheining.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:01

Inderdaad een hogere omheining proberen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:09

wat voor een omheining is het?? staat er ook stroom op?? zo ja, anders heel cru even z'n neus tegen de draad aanhouden zodat hij weet dat er een flinke klapper opstaat. hier ook jaren geleden met de shet gedaan. die kroop onder en tussen de draden door. neus tegen de draad aan en het was meteen afgelopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:19

Ons paard dit dit ook, maar vooral toen ze wat jonger was. Als het andere paard dan bijvoorbeeld meegenomen werd om te gaan rijden dan ging ze hem zoeken. Ze kon er niet tegen om alleen te staan.
We hebben toen noodgedwongen de omheining heel erg verhoogd. Dat heeft geholpen.
Inmiddels is ze een paar jaartjes verder en een stuk zelfstandiger geworden. Ze blijft nu ook achter een lagere omheining.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:24

als een gek mee naar de springles gaan...... :D

even zonder dollen.
heb er ook zo 1 gehad,vanuit stilstand de bakrand over,de wei gelukkig nooit.
zij deed het als ik wegliep. <3
zoals eerder verteld maak een hengsten omheining [extra hoog]

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:33

mijn paardje heeft dat in het begin ook gehad, niet zo heel erg maar als het haar niet beviel sprong ze erover heen. Toen heb ik een keer een wei gemaakt met behoorlijk goeie stroom op de draden, ze sprong erover heen en is blijven hangen omdat het best hoog was, klinkt heel gemeen voor me paardje maar ze had blijkbaar behoorlijke schok gehad toen ze is blijven hangen dat ze het nooit meer heeft gedaan. Mevrouw staat nu in een weitje met normale wat lagere paaltjes en strobalen touwtjes aan elkaar geknoopt, niks aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:34

Hoge houten omheining om de bak heenmaken, en idd draadje erboven met flink prik erop.
Is het snel genoeg over.

Verder grondwerk meenemen om de verhoudingen recht te zetten. Hij mag gewoon niet vlak langs je heen schieten, en al helemaal niet springen...

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:04

ik zou wat meerdere mensen al gezegd hebben indd ook een hogere omheining probeeren...suc6 iig

Sayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:06

Hoi,

Ik heb ook zo'n leuk dametje : )
Idd in het begin kun je erom lachen dat ze zo slim is.
Tot ze steeds bij de buren in het land stond heerlijk te grazen : (

Bij haar is het oa verkeerd aangeleerd gedrag denk ik.
Als ze flauw was van de plek waar ze stond brak ze gewoon uit om vervolgens ergens ander te gaan grazen.
Tevens stond daar weinig schrik op het lage draad en had ze weinig te eten.

Toch op het nieuwe adres gaat het nu veel beter!!
Draad is hoger (borsthoogte, kan ze makkelijk overheen als ze wil) en er staat goed schrik op.
In een half jaar tijd nog maar 1 keer uitgebroken.

Ook heb ik het idee dat ze het doet uit verveling.
Soms zetten we haar eens in een andere stuk wei.
Misschien voor jouw paard ook een idee.
De mijne gaat op den duur echt op zoek naar wat beters.

Succes!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:24

Mijn paard heeft het ook 1 keer gedaan, maar toen werden al haar vriendjes weggehaald en bleef ze alleen achter. Hierna nooit meer, maarja het is en blijft een springpaard :))

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:45

met een ander paard er bij of hoger af zetten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:55

leinc schreef:
ook merken we dat hij er wel opuit is. als hij in het land gezet wordt, kijkt hij naar je en als jij niet kijkt springt ie, vanuit stilstand en vlak langs jou over het hek van de wei of de bak etc.

Haha net zoals die van mijn ex-vriend. Die roept eerst zijn publiek, springt uit de wei op het pad en kijkt dan heel trots rond. Vervolgens brult mijn vriend dan vavaf het erf dat hij moet maken dat hij terug is, en springt meneer terug, om met een ererondje spurten door de weide te eindigen :Y) Hij maakt zich niet moe als mijn ex niet kijkt, dan interesseert het hem niet.
Maar hoe dat aan te pakken bij jou.. ik zou het eigenlijk niet weten, bij ons heeft het zich dus zonder training opgelost. Hij weet dat het niet mag, en hij gaat ook weer zelf terug..