opzegtermijn stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equine72

opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 16:13

Ik zou graag advies hebben over het volgende.
10 maart ben ik op mijn huidige stal komen te staan, de stal waar ik stond stopte plots en ik moest snel iets anders zoeken.
Nu heb ik een stal gevonden waar ik graag zou gaan staan, waar ik nu sta is helemaal niet mijn ding. Mijn paard wordt wel goed verzorgd e.d., maar het is veel te duur en mijn paard kan niet op de wei, alleen tegen betaling wat voor mij te duur wordt.
Ik heb vandaag opgezegd en tot mijn grote verbazing kan ik pas 1 juni weg. Mij is toen ik kwam niks verteld over een opzegtermijn en ik heb ook geen contract getekend. Ik zei dus tegen de eigenaar oke 1 maand opzegtermijn dan kan ik dus 8 mei weg, niet dus volgens hem.
Ik zou graag weten of hij mij dit kan verplichten?

Alvast bedankt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:18

ik vind van niet!!!
Dit moet je van te voren melden.. ik ga nu toevallig ook net verhuizen van stal, en heb het gister opgezegd. ik wist dat er een maand opzeg termijn was.. want heb hiervoor een contract moeten tekenen.. een maand vind ik ook meer dan normaal.. en dat snap ik ook.. ik bedoel zo'n staleigenaar moet ook weten waar hij aantoe is. 2 maanden vind ik wel erg overdreven.. dit kun je niet maken zonder te melden!

fjordnina

Re: opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:31

Het is volgens mij heel logisch.

Een (betaal)maand loopt van de 1e t/m de 30/31e. Je zegt dat je vandaag hebt opgezegd dus dan wordt er gerekend vanaf 1 mei.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:27

Het is heel normaal dat stallen een opzegtermijn rekenen, het is zoals fjordnina zegt er wordt gerekend vanaf datum einde maand, of jij nou eerder opzegt dat maakt niet uit. Het is net als met je werk, als je daar opzegt kan je ook pas per 1 juni officieel weg (bij een maand opzegtermijn).
Je mag uiteraard je paard wel eerder weghalen maar dan moet je wel de restant termijn nog betalen.

Dat het op andere stallen anders aan toegaat of iemand toch eerder weg mag dat is aan de staleigenaar. Onze staleigenaar doet ook niet zo moeilijk als je weg wilt. Dat moet je gewoon in goed onderling overleg even afspreken. Het is niet netjes dat je geen contract of iets hebt gekregen, maar hangen er geen algemene voorwaarden ergens op stal?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:32

er is een verschil tussen een maand opzegtermijn, of opzegtermijn van 1 maand, vanaf het begin van de maand

in het ene geval kun je dus al op 9-5 weg, in het andere geval 1 juni
ik zou als staleigenaar niet zo moeilijk doen.
je hebt niks getekend, dus ik zou aangeven dat je tot 9-5 blijft en erna weg bent
het is niet vanzelfsprekend dat er een maand opzegtermijn is hoor, dat verschilt per stal

het is net de 1e van de maand geweest en ik zou daar als staleigenaar niet zo moeilijk over doen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-04-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:33

Ik zou gewoon weg gaan als ik een andere stal had gevonden hij kan je niks maken zonder contract of als hij van tevoren niks heeft gezegt gewoon weggaan hoor inladen en weg wezen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:18

shilady schreef:
Ik zou gewoon weg gaan als ik een andere stal had gevonden hij kan je niks maken zonder contract of als hij van tevoren niks heeft gezegt gewoon weggaan hoor inladen en weg wezen.

Dit is juridisch niet waar.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:22

Op zich vind ik 1 maand normaal en meestal loopt dat per de 1e van de maand. Zou betekenen per 1 mei opzeggen en per 1 juni weg.
Je staat er net.. vind dat ze jou wel tegemoed kunnen komen en er 1 maand van kunnen maken (dus na opzegging 1 mnd later precies weg).
Verder wist jij niets van opzegtermijn.
Zelf heb ik gevraagd bij mijn nieuwe stal voordat ik kwam hoe snel ik weg zou kunnen als ik ooit zou willen. Dat maakt dingen wel duidelijk. Toch vind ik dat een staleigenaar jou daar echt op moet wijzen.
Vind dus over 1 mnd weg gaan echt goed genoeg in dit geval.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:29

als hun een maand opzegtermijn hebben hadden ze dat moeten melden bij je toen je er kwam staan
jij wist dus van niets (ja nu je de stalling opzei)
dit is te laat en jij heb neem ik ook voor maand april betaald
ze kunnen je niet verplichten te blijven na 1 mei. ik zou gewoon weggaan.
hebben ze nog 3 weken om iemand anders te vinden voor je stalling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:34

Heb je ook een maand borg betaald?
Meestal is dat namelijk wel een goede indicatie dat er met een opzegtermijn wordt gewerkt.
Paardenwereld is klein, ik zou wel in goede harmonie de stal verlaten en als de stalhouder bij z'n opzegtermijn blijft, zou ik me daar dus aan houden.. zeker gezien je er verder wel tevreden bent over de zorg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:04

shilady schreef:

Ja dat is ook lekker netjes. Opzegtermijn is er niet voor niets en is standaard volgens mij 1 maand. Maar dat kan verschillen. Met die opzegtermijn heb je als paardeneigenaar ook voordeel aan. Als hun ineens jouw weg willen sturen kunnen ze niet zomaar zeggen nu je paard pakken en opzouten.
Dat je weg gaat opzich moet je zelf weten je zult alleen gewoon die maand moeten betalen. Dus in jouw geval moet je zoiezo mei betalen. Maar blijven staan zullen ze je niet verplichten.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:11

op mijn vorige stalling heb ik 10 jaar gestaan.
Ik heb me ook gehouden aan een maand opzeg termijn.
Dit heb ik zelf gedaan en heb hem 3 dagen stalling kado gedaan.
Ben op de 28e vertrokken.
En heb rond de 20e opgezegt.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 00:15

Bedankt voor de reacties, ik wil idd de stal in goede harmonie verlaten. Door de stress om snel een stal te vinden ben ik vergeten te vragen wat de opzegtermijn bij hun is. Zie je maar, als je vol emoties iets zoekt vergeet je essentiële dingen te vragen.
Cissy er hangen geen voorwaarden op stal, waar dit in staat er hangen alleen de stalregels. Op hun website staat er ook niks over. Toen ik daar kwam kreeg ik een map in mijn handen gedrukt, maar ik kan me echt niet herinneren iets over de opzegtermijn gelezen te hebben.
Ik ben iemand die altijd alles netjes af wil handelen, maar ik heb ook aan de eigenaar uitgelegd dat als ik per begin mei weg kan ik tijdelijk bij iemand kan staan totdat de nieuwe pensionstal opengaat op 1 juli. (Ik kan bij de eigenaresse van de nieuwe stal staan en dan samen met de andere paarden naar de nieuwe locatie gaan als dit af is.) Als ik dan voor 4 weken mijn paard nog ergens anders moet stallen geeft dat voor mijn gevoel teveel stress voor mijn paard. Dit houdt voor mij dus in dat ik nog 11 weken met tegenzin naar stal moet. Ik had misschien wat meer sympathie van de eigenaar verwacht. Ik snap dat er een opzegtermijn is en dit is ook redelijk, maar je kunt mensen ook tegemoet komen. Maar ik was benieuwd hoe jullie ervaringen en meningen hierover zijn. Ik zou eerder kunnen vertrekken en doorbetalen, maar omdat deze stal zo duur is is dit financiëel niet haalbaar. Ik vraag me ook af of dit juridisch klopt, om mensen op deze manier te dwingen, zonder contract en zonder dit van tevoren duidelijk te melden. Ik ben helemaal in het begin bij een stal weggegaan en hij vond dat als mensen weg wilde dit moest kunnen, omdat je er niks aan hebt als mensen met een rotgevoel komen. Op de laatste stal is mij ditzelfde in het begin ook gezegd. Jammer nu het er echt op aankomt voor mijn paard, dat ik nu tegen zo'n muur aanloop.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:28

Wettelijk gezien is je betalingstermijn je opzegtermijn. Als er niets anders is afgesproken, dan is het zo dat als je per maand betaald je oo k per maand op kunt zeggen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:41

Wat een gedoe zo zeg. Ben ik blij dat het er bij ons soepel aan toe gaat. Als ik halverwege de maand wil vertrekken is dit goed. Zeg ik het gewoon een weekje ofz op voorhand en ik betaal maar voor een halve maand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:07

dan zou ik toch maar even die map op gaan zoeken en eens kijken of het er werkelijk niet in staat.

Voor jou is het niet leuk dat je nu met tegenzin naar stal gaat maar voor je paard is het ook niet fijn als hij telkens heen en weer wordt verhuisd. Dan zou ik die 11 weken gewoon nog gaan met in mn achterhoofd dat het maar tijdelijk is in belang van je paard.
Dat deze stal duurder is had je kunnen weten, dan had je gelijk al tegen de eigenaar moeten zeggen dat je maar tijdelijk zou komen staan.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:16

Lynn_Nikita schreef:
er is een verschil tussen een maand opzegtermijn, of opzegtermijn van 1 maand, vanaf het begin van de maand

in het ene geval kun je dus al op 9-5 weg, in het andere geval 1 juni
ik zou als staleigenaar niet zo moeilijk doen.
je hebt niks getekend, dus ik zou aangeven dat je tot 9-5 blijft en erna weg bent
het is niet vanzelfsprekend dat er een maand opzegtermijn is hoor, dat verschilt per stal

het is net de 1e van de maand geweest en ik zou daar als staleigenaar niet zo moeilijk over doen

Hier sluit ik me bij aan.
Zou toch belachelijk zijn als je nog 6 weken moet wachten terwijl je nooit iets gelezen/gezien/gehoord hebt over opzegtermijnen.
Dan moet de staleigenaar wat duidelijker zijn naar zijn klanten voordat ze er komen te staan.

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:20

wat jij nu hebt heb ik ook gehad
heb een avond ervoor mijn spullen in de auto gedaan en de volgende dag ging ik een eindje wandelen met mijn paarden.
vervolgens ben ik naar mijn andere stal gelopen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:26

als je deze maand gewoon hebt betaalt en je gaat eind deze maand weg,kunnen ze je niks maken,als je geen contract ofzo getekend hebt.dan is het hun woord tegen dat van jou.dan hadden ze dat maar op papier moeten zetten of jou voor die tijd moeten melden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:28

Ik heb door oneenigheid mijn paarden wel eens van het ene moment op het andere moment weg gehaald. Ik kwam met auto met trailer en broer en vriendin met extra auto. Alle spullen ingeladen, paarden in de trailer en weg gegaan. Binnen 30 minuten reden we weg.
Er lag hier wel een enorm geschil. Had alles met mijn advocaat besproken en politie was op de hoogte van de zaak, mocht er tijdens het weg halen van de paarden een escalatie ontstaan.

Het hangt voor mij af van hoe hoog de nood is. Wil je je paard daar weg halen dan haal je hem weg. Moet je dan een maand extra betalen, dan is dat zo. Neem contact op met juridische loket. Zij kunnen je goed advies geven. Overigens lijkt het mij vreemd dat je twee maanden opzegtermijn hebt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:29

De andere kant van het verhaal is een staleigenaar die zijn stal vol wil hebben, maar ook moet hebben om rendabel te kunnen draaien (even simpel gesteld). Als jij weggaat wil hij een andere klant, maar een andere klant heeft bij een andere stal waarschijnlijk ook een opzegtermijn van een kalendermaand. Ook al heeft hij iemand op een wachtlijst, dan nog kan het goed zijn dat die persoon ook pas per 1/6 over kan stappen. Ik zou de map maar eens inzien of het erin staat... Met wegsluipen maak je je zo niet geliefd dat je daar nog weleens last van zou kunnen krijgen, het paardenwereldje is dan ook weer heel klein, ik zou dat zelf in een 'normale' situatie nooit doen alleen al daarom.

Ik zou de map nakijken, en daarna je rechten opvragen. Je kunt ook nog kijken of je een compromis kan krijgen, bijv. als hij iemand eerder als vervanging voor jou kan krijgen, dat je dan eerder wegkan dan 1/6, het kan natuurlijk zijn dat een nieuwe klant direct of sneller overkan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:37

Stefje: Ben ik helemaal met je eens hoor. Altijd proberen in goede harmonie weg te gaan. Je weet nooit waar het nog eens goed voor is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:06

Volgens mij als je niks hebt getekend, mag je weg wanneer je wilt.
En anders is 1 maand opzeg termijn normaal.
Ze kunnen je niks maken als jij je paard gaat verhuizen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:20

Dan ben ik 1 van de weinigen die het wel normaal vind. Ik ga ervan uit dat je per de eerste van de maand op kan zeggen en dat je dan 1 maand opzegtermijn hebt. Het is ook de pensionstalhouder zijn brood hè.

Heel hard gezegd, maar zo bedoel ik het niet: Ik vind dat je zelf beter had moeten informeren.
Zou mijn paard ook niet nu verhuizen, dan wéér tijdelijk ergens en dan wéér naar de andere nieuwe stal.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:05

Wetterlijk kan de stalhouder jouw niks maken!
Hij of zij is ingebreken gebleven om jouw inkennis testellen over opzeg termijn!
Dus je kunt gewoon op 1mei weg!
Net wat tjady zegt"stel de politie wel"even inkennis hoe?of wat?waneer je wilt vertrekken?mocht het idd escaleren.
Of wat tosha heeft gedaan is ook een optie?
Veder zou ik niet zo mee gaan in nóg een maand opzeg termijn of dat het z'n brood is..nl bied géén garantie dat de stalhouder die maand daarop mogelijk al iemand gevonden heeft...dat is dus onzinnige flessentrekkerij!
Het zou een ander verhaal zijn geweest als de stalhouder samen met jouw een overeenkomst heeft getekend!