Rangorde in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Rangorde in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 11:08

Hallo

Mijn vraag gaat over de rangorde in de kudde.
Natuurlijk moet die er zijn,maar gisteren was ik toch echt verbaasd...
Mijn bijna 2 jarige hengst staat nu al zo'n 5 maand op een nieuwe stal,waarbij hij elke dag naar buiten kan en veel contact heeft met leeftijds en soortgenoten.
Ideaal,maar er zit toch een ander kantje aan ook...
Momenteel staan ze met 8 paarden samen op de weide, 6 paarden van de eigenaresse zelf,dan Othello en dan nog een paard van een vriendin van mij.
Othello en het paard van mijn vriendin staan altijd samen en lopen nooit bij de kudde.
Ook wanneer Othello nog maar in de buurt komt,komen de oudere paarden in opstand en jagen ze hem weg.
Zo erg dat hij bijna al door de draad van de weide gegaan is en al door de omheining van de paddock gestormd is.
Ook heeft hij overal op zijn lichaam kale plekken doordat ze naar hem happen.
Wanneer het voedertijd is net hetzelfde: er wordt een lange rij hooi gelegd in de weide,iedereen staat rustig te eten,komt Othello in de buurt wordt hij weggejaagd waardoor hij praktisch de kans niet heeft om te eten.
Ik heb dit een tijdje kunnen aanzien en zei van hij moet maar zijn mannetje kunnen staan.
Maar gisteren werd het mij toch teveel.
Ik ging hem halen uit de weide,toen ik hem zijn halster omdeed en ermee uit de weide liep,kwamen de oudere paarden aangestormd waardoor Othello zich losrukte en liep voor zijn leven.
Dit is niet alleen gevaarlijk voor hem,maar ook voor mij.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Ik had al gedacht de veulens,Othello en zijn maatje in een andere weide te zetten,maar dit is niet naar de zin van de staleigenaresse....

Vriendelijke groeten

blingpiggy

Re: Rangorde in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:08

lastig... misschien hooi voor jouw paardje aan de andere kant van het weiland leggen? Uit het land halen met longeerzweep? (om de rest op afstand te kunnen houden)

Verder geen tips, 5 maanden is wel erg lang... Als laatste oplossing zou je naar een andere stalling kunnen kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:16

Wegwezen! Lekkere stalbaas dan die het belang van jouw paard niet wil zien. Ik heb ook zo'n stalbaas gehad: mijn paard moest persé in het groepje waar de ruin van de stalbaas ook in stond. En praktisch iedere dag had mijn paard wel weer een nieuwe wond door dat zwarte pokkebeest, je kunt 't nu nog zien en we zijn bijna 2 jaar verder. Na 6 weken kon ik gelukkig ergens anders terecht.

Moet er wel bij zeggen dat die stalbaas het voer van de pensiongasten stal voor zijn eigen paarden, dat ik niet tegen zijn zoontje mocht zeggen dat die niet aan mijn paard moest gaan staan trekken wanneer hij rustig staat te grazen want het is mijn erf niet 8)7 en dat ik hem ervan verdenk mijn paard zonder mijn toestemming mee te nemen naar het bos.

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:52

Ik zou overleggen met de staleigenaar of de paarden misschien ongeveer 1 maand met een draatje er tussen kunnen.
Op deze manier kunnen ze al aan elkaar wennen en wort er al voor een groot deel een rangorde gemaakt. werkt het dan nog niet zou ik op zoek gaan naar een andere kudde.

Maar ik weet niet of alle paarden het doen of 1.
Want het is namenlijk ook zo het paard wat helemaal onderaan de kudde staat pakt meestal de veulens.
Ik heb dat ook gehad met mijn paarden. Ik had een schat van een haflinger maar die stond altijd onderaan aan de kudde. Toen ik mijn veulen kocht en bij mijn kudde zette ging mijn Haf er als een gek er achteraan! ik heb toen de kudde even ruim een maand door 2e gesplist met het veulen er bij en mijn haf en het veulen natuurlijk apart van elkaar maar met alleen een draaitje er tussen waardoor ze wel konden snuffelen. na ruim een maant konden ze wel bij elkaar.

succes!

Abacab

Re: Rangorde in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:12

als je paarden in de groep zet lossen ze dit vaak zelf wel op. Als je dit niet leuk vind zou ik hem apart laten zetten desnoods op een andere stal.