gedragsverandering na weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m_smeets

gedragsverandering na weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:26

In november ben ik begonnen een grote ruin bij te rijden. Uiteraard begon hij met uitproberen maar toen we daar doorheen waren liep hij eigenlijk heel erg fijn. Gewoon een nieuwsgierig atent paard die plezier heeft in het rijden en ook als je er niet op zit erg makkelijk te hanteren is. Tevreden op stal.

In de winter heeft hij iedere dag een uur met een vriendje buiten gespeeld, maar nu staat hij 6 uur per dag met een groep ruinen op de wei. Sinds hij op de wei staat is hij erg anders. Hij staat onrustig op stal (veel hinniken), met borstelen kijkt hij onrustig om zich heen (nog meer hinniken), hij luistert nog steeds wel naar me, maar het lijkt wel of ik met een hengst over het terrein loop ipv met een ruin. Met rijden is hij ineens erg heet (ziet er wel mooi uit hoor, net een hengst,...), na 80 rondjes galoperen (misschien iets meer) begint hij zich pas te concentreren, al blijft hij de hele tijd luisteren. Wat hij alleen echt niet meer doet is in zijn eentje het terrein af, dan staakt hij (achteruit lopen, steigeren, bokken, omdraaien, alle registers gaan open).

Nu vraag ik me af waardoor kan deze gedragsverandering tot stand gekomen zijn (het heeft iets met de wei te maken)? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij weer zijn rustige zelf wordt? Ik heb namelijk het idee dat hij zo niet echt lekker in zijn vel zit.

Sassol

Re: gedragsverandering na weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 02:34

Ik denk dat hij de andere paarden nu meer als kudde ziet en niet zonder ze wilt.
Vaak gaat het na een tijdje vanzelf over en anders kun je het rustig opbouwen. (Eerst buiten de wei gaan staan, dan een keer de hoek om etc.)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:29

Lente in zijn bol,

Ruin of niet, sommige paarden hebben hier nu eenmaal last van. Hij wil bij "zijn" kudde blijven.

Ik had vroeger het hele jaar door een schat van een hengst, tot het lente werd, en dan had ik even mijn handen vol aan hem. Concequent blijven, en over steegsheid op terrein heeft cassidy eens een heel interessant filmpje laten zien. Je zou haar daar voor kunnen pb-en.

Groetjes en veel succes!

Kim

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:17

Ik snap het woord "steegsheid" niet helemaal, maar aan je beschrijving te oordelen heb je te maken met een zogenaamd "buddy/barn sour" paard. Hoe je dat op zou kunnen lossen, staat in onderstaand filmpje beschreven, is helaas in het Engels.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Kort samengevat: je paard wil naar zijn vriendjes toe, dat is de kudde, daar is het veilig. Een manier van aanpak is om hem in de buurt van zijn vriendjes/stal hard aan het werk te zetten, en bij zijn vriendjes/stal vandaan te laten rusten. Naar zijn vriendjes/stal toetrekken = hard werk.
Bij zijn vriendjes vandaan = rust.
Dit is niet van de ene op de andere dag over, maar als je bovenstaande in je achterhoofd houdt, zou het gaandeweg beter moeten gaan.

Nog een ander topic, met wat uitvoerigere uitleg, ook wat barn sour betreft:

[OPG] Mijn paard is zo gehecht aan andere paarden :(

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:24

Het gedrag dat je omschrijft is helemaal alsof je het over mn verzorg beest hebt... :) Die maakt ook elke keer dat hij zijn stal genootje moet achetrlaten één groot drama ervan. Of als hij als enigste in de bak is en de rest staat op wei dan blijft hij maar hinniken en hinniken en hinniken...( sosm wel vervelend als je erop zit hoor.. haha..) Maar indd, die waar ik op rijdt blijft ook met zn aandacht bij mij ( althans hij doet wat ik vraag...met zn hoofd zal hij misschien toch meer bij de mede paardjes zijn haha..)...

Ik zelf let er niet zo veel op... Soms houdt hij ook gewoon halverwege op, met name als we moeilijkere oefeningen doen gaat hij zich meer concentreren op zichzelf en mij...

Hoe oud/ jong is jouw beestje? Die waar ik op rijdt is pas 7 dus ook nog een beetje baby.. kan ook daardoor komen...

groetjes, rian...

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:29

Hij is 8. In de winter ging hij heel goed alleen het terrein af en was hij ook heel tevreden tijdens alles (op stal, tijdens het poetsen, in de bak, in het bos, etc), maar nu dus niet meer. Hij is nu al zo heftig zelfs als iedereen op stal staat. Dus ik heb nog maar niet geprobeerd hem in zijn eentje uit de wei te halen en dan te rijden...volgens de eigenaar gaat dat ook heel moeilijk...

Het filmpje van Cassidy is wel heel zinnig om te bekijken, daar heb ik wel wat aan, dank je!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:00

ligt eraan wat je belangrijker vind.
je zou hem uit de kudde kunnen halen en alleen op de wei zodat hij niet zo erg aan de rest gaat plakken.

ook heb ik wel eens een paard gehad die met 'te veel' weidegang gewoon niet meer met zijn hoofd bij werken was maar alleen bij plezier en lol en niks doen. als deze veel puiten stond was hij niet oplettend op mij met het rijden.
ik heb deze toen nog maar halve dagen buiten gezet, alleen in de ochtend. in de middag gewoon op stal en in de avond rijden. dan was het goed want dan dacht zijn hoofd niet meer alleen maar aan spelen op de wei.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:30

Het is maar wat je belangrijker vindt: een goede band met je paard die je compleet vertrouwd, of een quick fix omdat jij zo nodig hard de sport in wilt.

Het getuigd in mijn ogen toch van weinig inlevingsvermogen in het natuurlijke gedrag van een paard als je dit gedrag af gaat staffen door hem alleen te zetten. Een paard kan gerust leren dat hij even bij de kudde vandaan kan, en dan zijn gedachten volledig bij jou behoort te hebben. Ja, daar gaat wat tijd overheen, is niet met een quick fix opgelost. En een paard wat na een dag zon op zijn bast en wind op zijn toet een beetje rozig is en niet helemaal meer bij de les, is een ander verhaal dan een barn sour of buddy sour paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:53

wtf heeft een goede band met je paard hiermee te maken?
alsof je paard denkt 'vrouwtje zet me alleen in een wei nu vind ik haar niet meer lief'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:03

Voor een paard dat ook mentaal goed in balans is, behoort alles te kloppen. Weidegang, contact met soortgenootjes, en werk.

Een paard zal idd niet denken: baasje zet me alleen op de wei, dus vind ik haar niet lief.

De ideale situatie zou echter zijn dat je aan het feit gaat werken dat je op de momenten dat je met hem bezig bent, wel volledige aandacht krijgt. Dat hij erop vertrouwd dat het bij jou ook goed is en de andere paarden niet belangrijk zijn op dat moment. Ja dat kost tijd, moet je er voor over hebben.
En dat hij aan het eind van de rit uiteindelijk weer terug de groep inmag...ook al is dat maar voor een halve dag omdat je geen grasbuik wilt, en hem minder rozig en frisser wilt hebben.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:19

ben het met cassidy eens...Voor een paard is het levensbedreigend om alleen buiten een kudde te verkeren.. Maar goed dat boeit misschien maar weinig mensen, deze informatie...

Toch denk ik dat het van groot belang is te weten hoe paarden denken, voelen en zaken ervaren... Een beetje begrip en geruststelling kan geen kwaad..Zeker niet voor een jonkie ( in mijn ogen is een paard tot zn tiende nog gewoon veel aan het leren...) Je hoeft hem natuurlijk niet te belonen, dan krijg je een beestje dat ongewenst gedrag gaat ontwikkelen ( en jij helpt hem daarbij) maar wat ik doe.. ( en beweer echt niet dat dit enige goede methode is ofzo..) is hem geruststellen.."Ja, bolle, is ook niet leuk he.. dalijk mag je weer bij je vriendjes..." Ik zeg dit ( niet dat een paard dit verstaat) maar straal dit ook met mn lichaamstaal uit en tijdens het rijden...Je blijft als ruiter/ begeleider gewoon rustig gaan niet lopen trekken of duwen.. Gewoon helemaal niet reageren eigenijk.. Puur bij hem blijven en een beetje begrip tonen...Blijf in hetzelfde tempo met je bewegingen, rustig en geconcetreerd...Dit zul je telkens weer aan je paard moeten laten zien en dan zul je merken dat zijn gedrag steeds kleiner wordt en tot een klein hinnikje af en toe wordt gereduceerd...Hij moet er vertrouwen in krijgen dat jij weet dat dit veilig is...Ookal druist het alleen uit de kudde zijn tegen alle sociale paarden regels in...

arme knolletje wordt helemaal verscheurd en opgegegeten door enge bloeddorstige beesten...Ja, ik begrijp hem wel hoor...... ;)

succes!

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 22:02

Hij blijft gewoon in de kudde hoor. Hij staat van 08.00 tot 14.00 op het land. Maar hij blijft daarna zo lang nog van slag. Als hij alleen overstuur zou zijn als je hem alleen uit de kudde zou halen dat zou wel lastig, maar ook te begrijpen zijn. Maar om 16.00 als al lang iedereen op stal staat, staat hij nog steeds te hinniken.

Alleen in de bak rijden is geen enkel probleem, ook als er geen paarden in zicht zijn, alleen het terrein af is wel een probleem. Alleen kon ik hem eerst lekker relaxed aan een los teugeltje rijden en af en toe hard aan het werk, we kunnen nu alleen nog maar echt dressuur rijden want hij staat constant op scherp. Als ik hem zijn gang laat gaan dan gilt hij de boel bij elkaar en rent hij door de bak bij alles wat hij ziet. Als ik hem aan het werk zet dan krijg ik dat koppie er wel bij en loopt hij de sterren van de hemel. Maarja even relaxen aan een lang teugeltje is ook wel belangrijk.

Waar ik me vooral zorgen om maak is dat het zo lang duurt, hij staat gewoon constant op scherp zelfs als hij op stal staat (naast zijn buren).

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:48

ooh, oke.. dan had ik het verkeerd begrepen... dus als alles en iedereen binnen is ( inclusief meneer paard ) dan gaat hij helemaal los? hmm, ik zou hem via grondwerk laten merken/ leren dat hij niet bang hoeft te zijn als hij in de bak is en ontspant... of als jij dat lastig vindt longeren... zogauw hij ontspant belonen ( bijvoorbeeld hij draaft aan de longe, hoofd hoog oren alert en gillend naar de anderen... gewoon laten draven en doen alsof je niks door hebt.. zogauw hij zijn hoofd lager plaatst in draf en iets lijkt te ontspannen laat je hem stappen.. de overgang naar stap (( en dus minder werk)) is al een beloning) en door middel van ontspanningsoefeningetjes leren dat ontspannen niet 'gevaarlijk' of eng is... geef hem snoepjes of een appel in de bak of als je met hem op andere 'enge' plekken komt zodat hij die plakken koppelt aan iets goeds, maar alleen als je ziet dat hij ontspannen is.. anders gaat hij mogelijk de link leggen tussen spanning en beloning...( dat wil je niet ;) )

Wat krijgt meneer paard te eten? Zit hier haver e.d. in? Dat wil ook nog wel eens heftig zijn voor een paard. De één reageert hier nauwelijks op terwijl de andere erbij loopt als een kantoor junkie met veels te veel koffie op...( als je zegt dat hij ook op stal zo hyperdepieper is...)

Ontspanning is belangrijk, want vanuit de ontspanning kun je een paard naar gezonde inspanning rijden...anders word er het één en ander geforceerd met mogelijke blessures als gevolg.. voor jou iet leuk en voor meneer paard al helemaal niet...

succes!!!

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:04

Bedankt voor alle tips.

Zoals Sassol al schreef wordt het inderdaad met de tijd beter. Ipv een hele schep muesly krijgt hij nu maar een handje. Ik weet niet of het hierdoor komt maar hij staat in ieder geval weer rustig op stal.
Ik ben bezig gegaan met het voorwaarts houden zoals te zien is in het filmpje van Cassidy. Gewoon blijven rijden en niet de kans geven om stil te gaan staan of achteruit te lopen.

Het is nog niet helemaal over maar ik heb wel wat handvatten om mee te werken.

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:27

Net heerlijk gereden, gewoon zijn rustige zelf :-)

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:42

Mijn paardje veranderde ook precies hetzelfde als jij vertelt, maar wij zijn we achter gekomen dat hij heel gevoellig op gras hij word harstikke heet van het gras nu hebben we hem in de paddock staan en het gaat weer super, mischien heeft jou paardje er ook last van

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:32

fijn dat het beter gaat...gaat vanzelf weer over allemaal... ;)

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:47

Een uur heerlijk gereden, ik stap terug van de bak naar de stal, achteruit lopen, recht omhoog, in volle galop naar zijn box (gelukkig dicht), verder naar de wei, stilgezet, omgekeert, teruggedraaft, draait om een andere box in (bukte gelukkig op tijd), op zijn falie gegeven en nog een uur gereden in de bak (hek dicht nu dus).

Waar kwam dat nou vandaan??? Dit was echt een gevaarlijke actie. Ik weet zeker dat hij niet ergens van geschrokken was.