Cap vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sumiry

Cap vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:48

Ik ben al enige tijd uit de paarden en ben nu aan het orrienteren, dus zit met een aantal vragen waaronder deze:

Als je een eigen paard houdt en puur recreatief buiten rijd, is dan de normale cap (dus met kinband) voldoende of dient ook dan een cap met driepuntssluiting gebruikt te worden zoals verreist bij een manege.

Heb werkelijk geen idee wat de regelgeving daarvoor is.

Belangrijk punt: zal buitenrijden in Duitsland worden.
En gelden hier nog andere regels, zoals ruiterbewijs e.d.

lovey_ou

Re: Cap vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:25

Volgens mij is een normale cap met alleen zoon kinband niet goedgekeurd aan de normen van nu. Op de manege dient een cap aan de CE/EN 1384 regels te voldoen en de cappen met alleen een kinband voldoen daar volgens mij niet aan :n

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 18:18

Nee inderdaad dat wist ik dus, maar dat geld voor een manege, maar hoe zit dat als je niet bij een manege staat en met je eigen paard buiten rijdt. (paard staat aan huis)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:29

Zover ik het begrepen heb, is het ook in Duitsland niet verplicht om op de openbare weg een cap te dragen.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:36

Als je niet te maken hebt met een stal waar regels gelden zijn dus jouw eigen regels van toepassing.
Eventueel informeren bij jouw verzekering of die nog bepaalde eisen stellen.

Maar een cap met alleen een kinbandje is gewoon niet veilig genoeg is blijkbaar uit onderzoek naar voren gekomen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:16

Nieuwe cap kost 50 euro, en wat vind je nou belangrijker, een hersenschuddiing of 50 euro? ;)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:19

Het is indd je eigen keuze wat voor cap je draagt, en of je er een draagt.
Maar die nieuwe eisen zijn er niet voor niets!

Geef een beetje geld uit en koop een degelijke cap, kan je veel narigheid besparen :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:22

na mijn weet keert een verzekering niet uit als je geen goedgekeurde cap of helemaal geen cap draagt. dus de keuze is aan jou. het lijkt mij dat je liever wat langer op deze wereldbol wilt rondlopen.

Manonjitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:24

weea verstandig en draag een cap

Lovuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:25

op de manege waar mijn zusje op het moment leert rijden en waar ik dus ook heb geleerd om te rijden is een kinband alleen al goed dus blijkbaar houden niet alle maneges zich eraan :j
Maar het is wel verstandig om er een te dragen ja want een ongeluk zit in een klein hoekje en je bent liever 55 euro kwijt dan een been toch?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:33

Lovuhh schreef:
op de manege waar mijn zusje op het moment leert rijden en waar ik dus ook heb geleerd om te rijden is een kinband alleen al goed dus blijkbaar houden niet alle maneges zich eraan :j
Maar het is wel verstandig om er een te dragen ja want een ongeluk zit in een klein hoekje en je bent liever 55 euro kwijt dan een been toch?

Dan is de manege niet in het bezit van het Veiligheids certificaat :)
Ook een manege mag zelf bepalen of ze de ruiters / amazones een cap op laten zetten.

Alleen FNRS manege's en manege's die het veiligheids certificaat hebben zijn het verplicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:19

myk_en_shant schreef:
na mijn weet keert een verzekering niet uit als je geen goedgekeurde cap of helemaal geen cap draagt. dus de keuze is aan jou. het lijkt mij dat je liever wat langer op deze wereldbol wilt rondlopen.

Een cap is wettelijk niet verplicht. Ook betaald je verzekering gewoon de kosten.
Zelfs als je zonder gordel rijdt in een auto, en je krijgt een ongeluk, betaald je verzekering de ziektekosten.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:22

_Amigo schreef:
Nieuwe cap kost 50 euro, en wat vind je nou belangrijker, een hersenschuddiing of 50 euro? ;)

Dure cap... de mijne heeft 20 euro gekosts....

Ik zou voor een gekeurde cap gaan... een ongelukje is enorm snel gebeurt!

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 08:56

Uiteraard rijdt ik zowieso niet zonder Cap, maar heb 2 goede caps liggen maar dan met kinband en niet met de driepuntssluiting, dus vandaar mijn vraag ! Zonde als ik een nieuwe Cap moet gaan kopen als de andere twee gewoon voldoen, toch!

In ieder geval dank voor jullie reactie's...

HeraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:07

Geen idee ;l

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:25

sumiry schreef:
Uiteraard rijdt ik zowieso niet zonder Cap, maar heb 2 goede caps liggen maar dan met kinband en niet met de driepuntssluiting, dus vandaar mijn vraag ! Zonde als ik een nieuwe Cap moet gaan kopen als de andere twee gewoon voldoen, toch!

dat is het punt
er zijn normen waaraan caps moeten voldoen, inzake veiligheid. En die caps die je hebt voldoen daar níet aan
ze zijn dus minder veilig dan de caps die nu in de winkels liggen.

Dus wat wil je weten? is je cap veilig?
bedoel, al zet jij een afwasteiltje op je hoofd met buitenrijden, dat mag allemaal
als je het doet voor de bescherming, dan kun je stellen dat jouw caps die waarschijnlijk (veel) minder bieden dan de huidige caps in de winkel. Anders hadden jouw caps nog wel een goedkeuring gekregen :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:13

sumiry schreef:

Ik zou wel echt een nieuwe cap kopen, die caps met alleen een kinband zijn niet zonder reden nergens meer verkrijgbaar. Voor een simpele cap met 3-punt sluiting > http://www.piger.nl/products/536/Veilig ... m_Pro_Plus betaal je tussen de 50 en 60 euro. Het ziekenhuis is duurder.

Lovuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:42

Citaat:
Citaat:
Lovuhh schreef:

Dan is de manege niet in het bezit van het Veiligheids certificaat :)
Ook een manege mag zelf bepalen of ze de ruiters / amazones een cap op laten zetten.

Alleen FNRS manege's en manege's die het veiligheids certificaat hebben zijn het verplicht.

Dat is dan heel raar want het is een FNRS manege }:0