mijn paard wil geen hoofdstel op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daisygucci

mijn paard wil geen hoofdstel op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:35

ik heb sinds een week weer een nieuw paard op stal, maar zo extreem heb ik het nog niet meegemaakt en niet helpt, ze wil geen hoofdstel op, ze is niet kopschuw en het bit pakt ze ook aan,
heb van alles geprobeert haar overal aaien met het hoofdstel, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid over de oren, de rest van het hoofd maakt haar niets uit.
heb het met heel veel rust geprobeert maar het lijkt me niet normaal dat dit een uur duurt, en als het hoofdstel zit is het goed dan doet ze niets meer, dan is ze braaf.
misschien heeft iemand dit zelfde mee gemaakt of tips? want met rust en snoepjes en weet ik veel wta allemaal werkt niet.
het halste gaat redelijk zo gauw ik hem achter de oren dicht doe, maar een frontriem wil echt niet.en ja zonder rijden is niet want want dan schuift die weg want train haar op m niv springen.
ze heeft dit eerder niet gehad want zag haar toen geregeld op concour ook met af en opzadelen.
'
groetjess daisy

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:10

Bij ons op stal staat er een manegepony die kleine wratjes in zijn oren heeft, dat doet dus pijn als je een hoofdstel erover wil trekken.
Het kan hier dus mee te maken hebben ..
Misschien eens de dierenarts contacteren ;)
groetjes :)

rommulus

Re: mijn paard wil geen hoofdstel op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:15

doet ze het ook met het halster ???

ovenen oevenen oevenen

rustig aan gaat het goed belonen, veel aan het hoofd zitten etc etc etc

wil het zien zijn er ook hoofdstel loze optomingen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:18

Verdiep je eens in Parelli?
Desensibiliseren van de oren kan helpen.
Want het niet toelaten van het omdoen van het hoofdstel is een symptoom
Het probleem ligt dieper...probeer dat te vinden.
Hoe reageert ze op aanraking van de oren?

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:56

misschien is de oorzaak pijn? misschien doet het bit pijn of iets inderdaad aan de oren dus je kunt misschien een keer een bitloos hoofdstel proberen en eventueel naar de VA gaan?

suc6!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:59

Wij hebben sinds een paar maanden ook een nieuw paard. In het begin kon ik gewoon zijn hoofdstel aan doen, maar na een week gooide opeens ook zijn hoofd omhoog met het hoofdstel aan doen. Ik heb toen een groter maat bit geprobeerd en na een paar dagen was het over.
Het bit leek te passen maar schijnbaar zat het toch niet helemaal lekker.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:05

Ik heb ook zo'n paard gehad, hij wilde absoluut niet dat je aan zijn oren kwam, het omvouwen om ze door het hoofstel of halster te halen verdroeg hij niet. Met halsters maakte ik de riem achter de oren open, hij stak zo zijn neus erin en dan de riem achter de oren slaan en vastmaken. Ik maakte het bakstuk los en begon met het kopstuk en frontriem op zijn plek te leggen, dan pas het bit in en bakstuk vastmaken. Wij beiden waren er al snel aan gewend maar als vreemden hem moesten halsteren ging het niet goed als ze het niet op de juiste volgorde deden!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:26

Laat eerste eens een ostheopaat naar zn atlas en achterliggende halswervels kijken, er zit waarschijnlijk iets scheef.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:31

Kun je de oren wel aanraken en het halster eroverheen trekken? Of iets als je vest over de oren schuiven?

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:56

Wat helpt is als je het frontriempje van het hoofdstel haalt en de andere riempjes ook je zou het bit ook los kunnen doen dan kan je het hoofdstel eerst over haar oren leggen zodat er niks over haar oren ligt daarna alles weer vastmaken hoop dat je paard dan wel stil blijft staan

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:16

Hoi,

Ik zat ook te denken aan het desensibiliseren van het hoofd. Daarna zou ik eerst met iets van een teugel gaan proberen dit steeds over de oren te wrijven.
Daarna opbouwen met de verschillende onderdelen van het hoofdstel.
Zorg tijdens het trainen dat je zelf ontspannen blijft, paarden spiegelen erg aan je lichaamsenergie.

Groeten, Milou

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:18

misschien past het hoofdstel niet goed of is er iets met je bit?

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:47

is het paard soms aan het wisselen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:06

en wat gebeurt er als je gewoon bij of achter de oortjes aait?
is het dan ook 'verkeerd'?