Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:39

Hallo bokkers,

Ik open dit topic omdat ik even niet meer weet wat ik met mijn merrie aanmoet.
Ik heb geen zin in rare discussies over iets wat zielig is of niet maar ik wil een oplossing,
dus aub geen rel topic.

Ik heb een 8 jarige merrie van de hengst No Limit
(misschien verklaart haar afstammeling het probleem)
Ik heb haar sinds haar 3e en het is altijd al een rare geweest.
Zo wou ze de trailer niet op. Haar oplossing: stijgeren!
Is naar Monty Roberts geweest en dat gaat nu goed.

Met training, dressuurmatig, komt ze omhoog zodra het moeilijk of zwaar wordt.
Oplossing steeds even stoppen tussendoor zodat ze weer kan afkoelen.
Ze wil de ene keer wel naar buiten maar soms ook niet.
Op vaste plekken gaat ze dan omhoog, wat zo gevaarlijk wordt dat ik afstap of naar huis terug ga.
Elke keer als mevrouw iets niet wil, gaat ze omhoog!

Nu heeft ze weer wat nieuws. Ik heb haar als springpaard, loopt in het M en Z.
Gaat heel vaak heel goed, tot ze weer een bui heeft. Zoals nu.
Dan gaat ze weigeren en vervolgens alleen maar heel hoog stijgeren.
Het was altijd nog te handelen maar het wordt nu zo eng en gevaarlijk.
Ik weet niet meer wat ik moet doen!!
Sta op het punt haar te verkopen, maar wil het ook niet zo snel opgeven.

Wat kan ik doen tegen het stijgeren terwijl ik erop zit!
Vooruit schoppen heeft geen zin, ze wordt met de minuut kwaaier.
Springt zelfs door het draad als het moet.
Opzij trekken wil ook niet.
Ik moet dus iets hebben waarmee ik haar totaal verras en dat ze het afleert.

Wie weet iets? Ik ben ten einde raad!!!!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:45

Ik denk dat je paardje heel goed weet dat zij op dit moment de touwtjes in handen heeft en niet andersom. Ik denk gelijk aan dominantie. Ik zou zeggen veel grondwerk. Ik lees iets over Monty Robberts ik ben zelf meer thuis in de Parelli maar doe je momenteel nog grondwerk? Zo niet zou ik dit weer oppakken. Ik denk dat je op de grond moet beginnen om de verhouding weer recht te trekken. En vandaaruit pas erop. Je kan dit denk ik niet oplossen gewoon op haar rug omdat het niet alleen het steigeren is. dit is een symptoom zeg maar van de oorzaak (dominanite). Succes iig! Lijkt me inderdaad gevaarlijk! Het zou alleen zonde zijn als je haar nu verkoopt denk ik. Je hebt haar al vanaf haar 3e levensjaar. Ik denk je met veel grondwerk en misschien de juist begeleiding van iemand die weet wat hij/zij doet heel veel met dit paardje kan bereiken waardoor ze voor jou weer betrouwbaar wordt en andersom. Maar kun je vertellen wanneer het fout is gegaan? Is er ineens iets veranderd in jouw manier van omgang of haar omgeving? Dit gedrag komt ergens vandaan namelijk.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:47

Ik heb gehoord dat bij steigeren het volgende zou kunnen helpen (ik heb het niet zelf geprobeerd dus weet niet of het werkt):

Tikje met je zweepje tussen zijn oren (dan schijnt je paard namelijk te denken dat hij ergens tegen aan springt als ie steigert en zou het laten

Water op hoofd van je paard gooien als hij het doet (hoe je dit voor elkaar zou rkijgen weet ik niet want als je paard gaat steigeren heb je geen tijd om een flesje water open te draaien en leeg te gieten ;))

Wel erg vervelend dat je paard op deze manier overal onderuit probeert te komen!

Sterkte ermee!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:49

JustLizz schreef:
Ik heb gehoord dat bij steigeren het volgende zou kunnen helpen (ik heb het niet zelf geprobeerd dus weet niet of het werkt):

Tikje met je zweepje tussen zijn oren (dan schijnt je paard namelijk te denken dat hij ergens tegen aan springt als ie steigert en zou het laten

Water op hoofd van je paard gooien als hij het doet (hoe je dit voor elkaar zou rkijgen weet ik niet want als je paard gaat steigeren heb je geen tijd om een flesje water open te draaien en leeg te gieten ;))

Wel erg vervelend dat je paard op deze manier overal onderuit probeert te komen!

Sterkte ermee!

Ik denk alleen niet dat dit helpt de oorzaak te achterhalen waar het vandaar komt en dat om te buigen... En dat lijkt me handiger. Maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk :o En misschien schiet je paard er dan vandoor (als je het uberhaubt voor elkaar krijgt) omdat ze dan schrikt en dat kan ook weer gevaarlijke achties veroorzaken..

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:53

mirka1994 schreef:
Ik denk dat je paardje heel goed weet dat zij op dit moment de touwtjes in handen heeft en niet andersom. Ik denk gelijk aan dominantie. Ik zou zeggen veel grondwerk. Ik lees iets over Monty Robberts ik ben zelf meer thuis in de Parelli maar doe je momenteel nog grondwerk? Zo niet zou ik dit weer oppakken. Ik denk dat je op de grond moet beginnen om de verhouding weer recht te trekken. En vandaaruit pas erop. Je kan dit denk ik niet oplossen gewoon op haar rug omdat het niet alleen het steigeren is. dit is een symptoom zeg maar van de oorzaak (dominanite). Succes iig! Lijkt me inderdaad gevaarlijk! Het zou alleen zonde zijn als je haar nu verkoopt denk ik. Je hebt haar al vanaf haar 3e levensjaar. Ik denk je met veel grondwerk en misschien de juist begeleiding van iemand die weet wat hij/zij doet heel veel met dit paardje kan bereiken waardoor ze voor jou weer betrouwbaar wordt en andersom. Maar kun je vertellen wanneer het fout is gegaan? Is er ineens iets veranderd in jouw manier van omgang of haar omgeving? Dit gedrag komt ergens vandaan namelijk.

Nee, niets veranderd, het zit altijd al in haar karakter. Het is echt een merrie met gebruiksaanwijzing.
Daarom denk ik zelf ook dat grondwerk niet uit maakt.
Ben daar zelf ook niet zo van. Tis gewoon een dikke klier.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:17

misssixty schreef:
mirka1994 schreef:

Nee, niets veranderd, het zit altijd al in haar karakter. Het is echt een merrie met gebruiksaanwijzing.

Een paard doet zoiets echt niet om jou te pesten :P Ik ga helemaal mee in het commentaar van missixty :j Terug naar de basis, zorgen dat er respect en vertrouwen in elkaar is.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:35

misssixty schreef:
mirka1994 schreef:

Als je er zo over denkt zou ik haar inderdaad verkopen.. Ik geloof niet dat je de pshyche van een paard snapt ;(Grondwerk heeeeeeel veel veranderen. Het zorgt er voor dat je elkaar beter leert begrijpen. De meeste probelmen tussen mens en paard wordt veroorzaakt simpelweg door miscommunicatie. het elkaar niet begrijpen.

misssixty

Re: Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:40

Oke, ik snap jullie punt alleen ik sta er anders tegen over.
Ik ga en wil dit niet met grondwerk oplossen.
Ben dus op zoek naar andere manieren, omdat ik van mening ben dat dit niet werkt bij mijn paard.
Sorry

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:55

Een kennis van mij heeft ooit hetzelfde probleem gehad met haar (spring)paard, paard steigerde zo sterk dat ze menig martingaal kapot heeft getrokken. Zij zocht de oplossing in scherpere bitten en sporen.
Mijn vraag of ze grondwerk met hem deed werd beantwoord met ja, regelmatig aan de longe - met bijzetteugels.

Toen ik 20 jaar geleden begon met rijden was het idd zo dat je paard moest doen wat je wilde en anders was het een schop of je snukte een keer aan dat bit.

Inmiddels ben ik met een eigen jong paard bezig en zie dat er meerdere wegen naar Rome leiden. (ik ben ondanks tegenzin begonnen destijds met clickeren - en het werkt als een trein!!) Als ze weer eens aan het uitproberen is dan werkt bij ons grondwerk erg goed om de balans weer te herstellen. Daarnaast is het een goede afwisseling, evenals schriktraining of grondwerk met spelaspecten.

Je hoeft geen geitewollensok te zijn om je paard leuke afwisseling te bieden waar bij voorkeur veel beloning aan te pas komt. Jij enthousiast je paard ook, misschien werkt het??!!

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:03

Ik ga toch met de andere mee over het grondwerk, als ik jou was zal ik niet gelijk uit gaan dat het daarmee niet lukt. Het kan alleen maar verbeteren met je paard en jou.

In mei is er een demo met annemarie van der toorn, Nederlands instructrice van Monty Roberts.
Ze zoeken nog probleempaarden.... misschien iets voor jou en je paard?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:10

Zo te lezen wil je er wel wat aan doen maar moet niet te veel "moeite" kosten.
Helaas heeft je paard even snel geleerd dat steigeren een bepaald effect heeft en dat leer je niet even weer af dat kost best even tijd.
Je merrie heeft in de loop van 5 jaar geleerd dat als ze een "bui" heeft en het moeilijk of spannend vindt dat steigeren een bepaalde uitlaatklep is. Heeft ze die "buien" tijdens de hengstigheid?
Het kan zijn als ze hengstig is dat ze extra gevoelig is en spanning niet weg kan omdat je misschien te streng in je handen bent?
Terug naar de basis met rijden heeft vaak wel effect als je medisch hebt uitgesloten.
Ik zit gewoon even hardop te denken waarom een paard dit ineens gaat doen, vaak is het niet ineens maar zijn er al wel andere tekenen geweest die we hebben gemist.

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:24

Ik ben het met TS eens, ik ben zelf ook absoluut niet van grondwerk oid. Dat is echt niet de enige manier om een goede band met je paard op te bouwen!

Mijn paard heeft ook erg gesteigerd, bij mijn paard is het pure dominantie dus flink aangepakt en toen was het klaar. Dat wil zeggen paar keer een goede tik elke keer als hij omhoog kwam.
Als ze doorhebben dat ze er niet onder uit kunnen door te steigeren houden ze van zelf op.

Succes ts!!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:33

SheridaD schreef:
Ik ben het met TS eens, ik ben zelf ook absoluut niet van grondwerk oid. Dat is echt niet de enige manier om een goede band met je paard op te bouwen!

Mijn paard heeft ook erg gesteigerd, bij mijn paard is het pure dominantie dus flink aangepakt en toen was het klaar. Dat wil zeggen paar keer een goede tik elke keer als hij omhoog kwam.
Als ze doorhebben dat ze er niet onder uit kunnen door te steigeren houden ze van zelf op.

Succes ts!!

Er is ook niemand die zegt dat het de enige manier is. Wel lijkt het mij persoonlijk de beste manier. Erop los tikken met je zweep op het moment dat ze steigert kan inderdaad verhelpen dat ze niet meer steigert... Maar je lost er verder niks mee op. Dit komt ergens vandaan en is een symptoom waar van de oorzaak denk ik dominantie is. En je kan het eruit meppen inderdaad. Maar beter voor de band met je paard lijkt het me niet. Ze word eerder bang van je. Als dat is wat je wil bereiken zit je met meppen wel goed...

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:41

@ Mirka1994 Het is een groot verschil tussen meppen zoals jij het beschrijft, en een paar x een goede (corrigerende) tik.
Ts schrijft dat het paard het doet als het haar te moeilijk wordt, oftewel ze wil niet aan het werk/ verwendheid. Dan kun je naar mijn mening nog zoveel grondwerk doen, maar in het grondwerk zal je niet precies dezelfde aanspanning krijgen als onder het zadel, ik denk niet dat dit probleem op die manier opgelost zal worden.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:54

SheridaD schreef:

Succes ts!!

Gelukkig snap jij me! :o
Het zit denk ik gewoon in haar bloed, al die No Limits zijn zo vervelend!
Maar ben bang dat wanneer ik haar tussen de oren of iets sla,
dat ze door het lint gaat!
Maar misschien moet ik het toch eens proberen.
Het is indd zo dat ze gewoon niet aan het werk wil, en dat kun je niet oplossen met grondwerk naar mijn idee.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:30

Als ik het zo lees mist je paard vertrouwen in je en leiderschap van jou kant uit. Dus dominantie is wel het probleem, maar m.i. meer in de betekenis van leiderschap. Door het gebrek daaraan neemt je paard het zelf maar over kort gezegd.
De basis daarvan leg je op de grond, maar dat moet je natuurlijk doorzetten in het zadel.

Dus ik ben het met je eens dat dit óók onder het zadel opgelost zal moeten worden, maar wel nádat de basis op de grond hersteld is. Zoek dan bijvoorbeeld op de grond situaties op waarin je paard kuren vertoont, dan kun je werken aan je leiderschap en kan je paard daarop gaan vertrouwen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:33

TS: Jij kent je paard het beste als er echt denk dat NH niet werk moet je het niet. Vraag een goed instructrice, misschien is het een vicieuze cirkel en kan deze je helpen, je paard op een correcte manier te laten stoppen.
Succes

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:08

SheridaD schreef:
@ Mirka1994 Het is een groot verschil tussen meppen zoals jij het beschrijft, en een paar x een goede (corrigerende) tik.
Ts schrijft dat het paard het doet als het haar te moeilijk wordt, oftewel ze wil niet aan het werk/ verwendheid. Dan kun je naar mijn mening nog zoveel grondwerk doen, maar in het grondwerk zal je niet precies dezelfde aanspanning krijgen als onder het zadel, ik denk niet dat dit probleem op die manier opgelost zal worden.

Met grondwerk zorg je ervoor dat je de balans terugvind in diverse gebieden. Zoals inderdaad vertrouwen, respect en niet onbelangrijk leiderschap etc. Dit bereik je niet door de zweep. Zoals ik al zei iedereen zijn eigen manier maar mijn manier zou het niet zijn. Het is een actie uit frustratie gevolgt door een reachie van TS met nog meer frustratie en ga zo maar door. (lijkt mij). Zo blijf je in een cirkel hangen inderdaad. Dadelijk is steigert ze misschien niet meer door de zweep maar ontdekt ze een nieuwe manier om zich af te zetten. En als het een reactie is omdat het voor haar te moeilijk is zoals TS misschien denkt dan is het nog zieliger als je dit denkt op te lossen met een zweep. Het lijkt mij dat je dan misschien een stapje terug moet doen zodat je haar niet overvraagt. Maar once again dat is mijn mening..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:15

Hier sluit ik me bij aan.

Muizenissen schreef:
Als ik het zo lees mist je paard vertrouwen in je en leiderschap van jou kant uit. Dus dominantie is wel het probleem, maar m.i. meer in de betekenis van leiderschap. Door het gebrek daaraan neemt je paard het zelf maar over kort gezegd.
De basis daarvan leg je op de grond, maar dat moet je natuurlijk doorzetten in het zadel.

Dus ik ben het met je eens dat dit óók onder het zadel opgelost zal moeten worden, maar wel nádat de basis op de grond hersteld is. Zoek dan bijvoorbeeld op de grond situaties op waarin je paard kuren vertoont, dan kun je werken aan je leiderschap en kan je paard daarop gaan vertrouwen.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:28

mijn paardje heeft het ook een tijdje gedaan.. als hij zijn zin wou doordrijven en als hij het dan niet voor elkaar kreeg ging hij steigeren.. ik gaf hem dan een tik met me hand tussen zijn oren.. ook heb ik een tijdje met een waterballon in me zak gereden hij deed het vooral als we buiten aabn het rijden waren en toen hij omhoog kwam waterballon tussen zijn oren kapot geslagen ( dan denkt hij dat ie zijn hoofd stoot en er komt dan natuurlijk water uit dus met andere woorden hij bloed.. bij mijn paard heeft het wel geholpen daarna niet meer gesteigert.
TS Succes met je paardje!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:38

Mijn paard heeft dat nu ook uitgevonden alleen ik probeer een poging tot dressuur te doen. Wij zijn hiervoor naar Vinkega geweest om hem te laten nakijken echter kon ze niks vinden. Werd in 1,5 week echt extreem(steigeren/bokken etc.).Hij deed dit alleen met linksom draven omdat dat zijn moeilijkste kant is. Nu moet ik een week longeren en kan ik er volgende week weer op. We beginnen dan gewoon weer eerst lang en laag en proberen hem daarna weer rustig op te pakken met behulp van een tiedeman. Zo kan hij niet ver de hoogte in... Misschien kun je dat ook proberen.

Ik weet nog niet of het werkt met tiedeman maar dat zullen we volgende week zien. :)

Die van mij is soms ook wel aardig dominant.
Laatst bijgewerkt door netam12 op 08-04-11 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:38

SheridaD schreef:

Eens! Daarnaast doen we nu net of paarden elkaar met fluwele handschoenen aanpakken, maar ga eens kijken in een kudde en zie hoe paarden elkaar aanpakken. Soms kun je alleen al vanuit veiligheidsoverwegingen maar beter goed duidelijk zijn. Steigeren is nou eenmaal not done en levensgevaarlijk.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:44

Bij ons op stal hebben ze ook een paard gehad wat regelmatig omhoog kwam, de ruiter heeft een ei in haar zak gedaan en op het moment dat hij omhoog kwam heeft ze het ei kapot gemaakt op zijn hoofd, eigenlijk hetzelfde idee als de reactie boven mij, je moet hiervoor wel een beetje lef hebben want hoe een paard hierop reageert is verschillend.. Ikzelf zou ook kiezen voor zo'n manier als mijn merrie zo zou doen, maar denk dat dat heel erg verschilt per persoon, grondwerk kan ook helpen, maar zou ook niet mijn manier zijn.

Paard heeft het overigens nooit meer gedaan.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:53

Dat verhaal met het ei heb ik inderdaad ook gehoord.

Ik ken dan ook zo verhaal met een flesje water. Wanneer je paard steigert moet je een flesje water over zijn hoofd laten leeg lopen..
Al moet ik wel zeggen dat het niet mijn manier van oplossen is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:01

Tsja.. Dat je zoiets hebt van grondwerk is mijn ding niet, daar heb ik echt alle begrip voor, ieder zn ding :) Maar ook ik ben van mening dat het wijs zou kunnen zijn om het even anders aan te pakken. Als ze voorheen ook steigerde omdat ze de trailer niet op wilde is het dus niet een probleem dat alleen met rijden bestaat. Zit in het karakter? Kan best wezen, aan jou dan dus de schone taak om daar mee om te leren gaan. Mijn poown gaat stilstaan als ie het dr niet mee eens is, en dan ook rustig een half uur. Best vervelend als je drukke wegen wil oversteken. Daar heb ik ook mee om moeten leren gaan en nooit meer last van. Je kunt imo pas echt iets bereiken als je je paard kent en begrijpt, en dat lukt gewoon niet alleen vanuit het zadel. Jij denkt dat t niet werkt, maar Voest heeft het trailerladen opgelost. Das ook nh.. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, wie weet helpt het wel :)