Moe door weidegang ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Moe door weidegang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:17

Hoi,

herkennen jullie dat ?
Mijn paard staat nu een uur of 4 ( per dag 15 minuten erbij opgebouwd ) op de wei en is daarna echt een beetje moe. Met rijden ook snel buiten adem.
elk jaar is dat weer. weet iemand waardoor dat komt ??

Groetjes,

maris

Arabesk

Re: Moe door weidegang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:23

omdat je paard nu eindelijk kan ontspannen en niet meer als een opgefokt bommetje uit z'n box komt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:24

Waarschijnlijk omdat hij gehaast wil eten omdat hij er maar beperkt op staat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:26

Arabesk schreef:
omdat je paard nu eindelijk kan ontspannen en niet meer als een opgefokt bommetje uit z'n box komt

Dat komt hij niet hoor . en omdat hij kan ontspannen is hij moe ??? Hmmm dat lijkt wel op de ongedraaide wereld... normaal wordt je van ontspannen uitgerust en juist van inspanning moe....

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:27

Beetje vol gevreten door het gehaaste eten op een vette wei?
Is je paard ook snel buiten adem voor je hem op de wei hebt gezet?
Laat je je paard wel een tijdje uitbuiken als je hem binnen haalt,kan me namelijk voorstellen dat hij met zo een volle maag nu niet heel fit zal lopen..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:28

De buitenlucht doet ook een hoop.
Ga zelf maar na een winter binnen hebben gezeten een keer de hele dag naar buiten, dan ben je 's avonds ook heel erg gaar en lekker suf ;)

edit: wat betreft buitenadem; Mijn paard heeft dit ook een beetje.
Zeker als het weer warmer begint te worden. (lees ene dag 15 graden en een dag later 20)
Mijn paard kan haar warmte in deze periode niet zo goed kwijt "is een questie van tijd en wennen aan de temperaturen"
Je paard kan misschien ook een beetje last hebben van de pollen.
Laatst bijgewerkt door MarijkeBun op 06-04-11 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:30

Viv77, ja uitbuiken zou misschien idd beter zijn. Misschien de volgende keer eerst paard van de wei halen, dan uitmesten en dan rijden idd. eens kijken of dat helpt.
Thanks.

Buitenlucht maakt wel moe idd, maar hij heeft een buitenstal en komt in de winter ook gewoon buiten hoor.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:34

Arabesk schreef:

>;) Lekker nuttige reactie...

Zoals gezegd doet de buitenlucht een hoop... En hij kan natuurlijk meer zijn energie kwijt als op stal, dus logisch dat hij in het begin moet wennen aan de weidegand en daarmee wat inlevert qua energie. Uitbuiken is ook iets waar je goed rekening mee moet houden... Net als bij mensen is het prettiger om wat tijd te hebben tussen het eten en het sporten :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:41

Ik begrijp in ieder geval uit jullie reacties dat meerdere paarden een beetje sloom zijn van de wei. Dan maak ik me nu wat minder zorgen.
Volgende keer ga ik gewoon eerst paard uit de wei halen, dan uitmesten etc en daarna pas poetsen etc. Dan heeft hij ruim een uur om uit te buiken ;)

ik las ook al ergens hier op bokt iemand die elke dag even colosan geeft en dat dat ook helpt.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:46

Colosan is geen product wat je elke dag mag toedienen. Alleen in uitzonderlijke situatie's.
Daarnaast is gebruik van voedingssupplementen alleen van toepassing als uit testen, zoals bloedtesten is gebleken dat een paard tekort heeft. Of na ziekte of dergelijke...
Anders is het gewoon weggegooid geld ;)

Colosan is een zuiver natuurproduct en wordt veel gebruikt bij paarden die koliekgevoelig zijn. Colosan werkt direct krampstillend bij koliek. De natuurlijke componenten hebben een brede werking op de gehele spijsvertering. Colosan gaat verkrampingen tegen in het maag- en darmkanaal en stopt extreme gistingsprocessen. Het flesje wordt geleverd met een doseerspuitje voor toediening in de mond.

Werking:
De natuurlijke werkzame stoffen in Colosan beïnvloeden de spijsvertering op vele manieren. De essentiële oliën cassiae en venkel verhelpen maagklachten. De essentiële oliën hebben een remmende werking op de groei van gistingsbacteriëen en gistingschimmels. Hierdoor wordt ongecontroleerde en gistenende activiteit in de maag en darmen snel tot een halt geroepen. Daarnaast hebben essentiële oliën een positieve invloed op de lever- en gal activiteit.

Gebruik:

Dosering paard: 15 ml
Dosering veulen: 4-8 ml (afhankelijk van de grootte)
Colosan direct en onverdund toedienen. Via de zijkant in de mond spuiten met behulp van de bijgeleverde doseerspuit. Na het ingeven het paard de gelegenheid geven tot drinken; bij voorkeur lauw water. Gewoonlijk heeft uw paard dan dorst.

Eénmalig toedienen.

Bewaaradvies

Niet bewaren boven de 25ºC.
Niet in de koelkast of vriezer bewaren.
Beschermen tegen vorst.
Na opening is het product nog tenminste 6 maanden houdbaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:48

Vroeger mocht je colosan echt vaker geven hoor, sommige mensen gaven het zelfs als kuur 14 dagen ofzo achter elkaar !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:51

Arabesk schreef:

Lekker kort door de bocht weer...

Mijn pony had dat ook altijd. Dan kunnen ze lekker de hele tijd grazen, haar buik stond dan ook echt bol. Dus meestal deed ik haar een uurtje voor het rijden op de kale wei/paddock met een plukje hooi. Dan had ze er veel minder last van. Mijn pony kon trouwens gewoon de hele dag naar buiten.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:52

Maar dan meer voor paarden met darmproblemen, maar niet voor extra energie.... Daar heb je wel andere producten/supplementen voor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:53

capopjekop schreef:
Mijn pony kon trouwens gewoon de hele dag naar buiten.

Mijn paard gaat straks ook weer dag en nacht naar buiten, maar hij zit nu nog in de opbouwfase qua weide tijd. Daarom is het nu nog maar 4 uur per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:54

Heeft het niet met het verharen te maken ipv met de weide?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:56

Sonja schreef:
Heeft het niet met het verharen te maken ipv met de weide?

Ik denk het niet. Het is opeens zo sinds een week, en ze staan nu 9 dagen op de wei. Verharen doet hij al sinds begin maart.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:44

Misschien heeft ie gewooneen slechte conditie omdat jij van de winter weinig gereden hebt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:43

Nee dat is het niet.
het is inmiddels ook al weer over. Gaat echt om de eerste paar weken op de wei dat hij daar altijd last van heeft.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:57

het blijkt dat paarden die 24 uur op de weide staan minder gras eten dan een paard dat bijvoorbeeld 8 uur op een weide staat. Dat komt omdat een paard dat dag en nacht op gras staat rustig eet en ene die maar voor een bepaalde duur op de weide staan sneller eten.
Ik denk dat jou knolly gewoon bunkerd wanneer hij buiten komt en gewoon een dikke buik heeft van het eten. Kan je een beetje vergelijken wanneer jij zelf ook een grote maaltijd hebt gegeten. Dan moet je zelf ook even uitbuiken ( zoals hier boven al was vermeld). Denk dat er al een aantal nuttige tips zijn gegeven hier boven.
Buitenlucht doet idd wat, maar ik denk dat het zonnetje erg veel doet. Die van mij worden ook slome bananen als ze een hele dag in de zon staan. Ikke ook. Zonnetje maakt me duf. Dus idd een goed half uurtje voordat je gaat rijden hem even binnen halen en hem de tijd geven om even bij te komen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:00

Bedankt iedereen voor de tips !

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:12

Arabesk schreef:

en toch kan ik het me hierin wel vinden ;)

mijn pony staat sinds een maandag lekker op de wei en is veel relaxter ook met rijden
als ie van de wei afkomt is ie helemaal suf haha

hebben wij ook als we goed hebben gegeten vaak word je dan ook een beetje suf

buitenlucht en het mooie weer doet wonderen

mijn pony stond op de vorige stal vaak met een hele dikke opgeblazen pens op de wei vaak koliek --- dit omdat de staleigenaar de weides had bemest en met zuurstof had bewerkt voor een lekkere vette wei zei ie .... voor dat ze de wei op gingen eerst goed volgevreten hebben met kuil en een flinke schep brok -- zo idem savonds ook --- ik ben daarom ook weggegaan haha

nu ik op een andere stal sta en het weer uit handen moest geven merk ik dat mijn pony niet meer is opgeblazen en niet meer dik word :d :d *\o/* hier passen ze godzijdank het voer aan voor hem omdat ie snel aan zet dus wel lekker van 10:00 tot 17:00 op de wei maar voorlopig minder krachtvoer

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:56

Ik denk ook dat de buitenlucht sloom maakt, tenminste wel als ze het niet gewend zijn. Daarnaast eten paarden die maar een paar uur op de wei komen vaak in korte tijd super veel. En met een zware maag sporten, dat werkt niet ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:12

Die van mij heeft dat ook hoor... staat als ze uit het land komen lekker een uurtje te suffen in zijn box.
Hij komt zomer en winter buiten maar de hele dag grasje eten is best intensief en de hele dag als het lekker weer is het zonnetje op zn bol... dan zijn we zelf ook moe van de buitenlucht...
Dus gek vind ik het niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:51

Gehaast eten, geen tijd nemen om even te rusten en een volle buik heb ik altijd het idee. Zeker in het begin, en zeker als ze nog maar een aantal uur op het land hebben, nemen ze vaak niet de tijd om even te soezen of te rusten omdat het gras veelte aanlokkend is. Dat merk ik erg bij mijn merrie, die vreet de hele tijd aan 1 stuk door. Ik laat haar altijd zo goed mogelijk een uurtje uitbuiken voor ik haar aan het werk zet, zet haar dan van landje in de bak, waar ze 9 van de 10 keer gelijk gaat staan slapen.

Later, als ze 24/7 lopen hebben ze meer rust, want dan zijn de uurtjes met het lekkere gras niet meer beperkt maar ook niet meer nieuw, en nemen ze wel gewoon meerdere keren per dag een 'uitbuik-pauze'

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:09

bij ons staan ze nu na 3 weken van 10 uur tot 1600 uur op de wei en daarna gaan ze tot 1900uur in de paddock
zodra ze in de paddock komen gaat de centenbak open en de ogen op half zeven
de scheten komen los :j :') ze staan dan echt uit te buiken.

om 1900 uur gaan ze op stal en hebben ze voordroog en peen

nu kan ik niet rijden ,maar zou dat voor de weidegang doen en niet erna
de buurvrouw had les en haar paard had 2 uurtjes in de paddock gestaan ,maar wilde met de les niet echt lopen,ze was erg opgeblazen :+

en het klopt dat wanneer de paarden langer op de wei staan ze pauzes inlassen,maar voorlopig vinden wij dit lang zat.