Problemen met jonge shetlandhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carooo_

Problemen met jonge shetlandhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:58

Hoii
Ik zit een beetje in de knoop met mn 4 jarige shetlandhengst Gordy.

Sinds de het overlijden van zijn weidemaatje stond hij met 2 ander merries ( een Boulonnais & een haflinger) op de wei. Hij deed er niks aan want de merries lieten duidelijk weten dat ze van zijn beetje macho-gedrag dat hij dan heeft, niets moesten hebben. Hij stond in de laagste rang en dit ging goed tot een dikke week geleden. Hij begon uit de weide te ontsnappen en als ik hem uit de wei wou halen wou hij absoluut niet mee wnt hij wou niet van de merries weg. Hij ging geen stap meer voorruit en ik weet dat trekke en sleure niet helpt bij een paard dus nam ik een koekje om hem zo mee te krijgen maar zelf dan ging het niet.

Na een paar dagen hebben ze hem zelfs apart moeten zetten want hij liet de merries maar niet met rust en hij kende geen enkele vorm van respect meer. Dus nu staat hij alleen op een wei zodat hij de merries niet kan zien.
Maar is dit wel de juiste oplossing? Nu hij alleen staat lijkt hij zich heel eenzaam te voelen. Hij hinnikt naar alles wat beweegt. Als ik hem uit de wei haal om hem in de piste wat te borstele en wat beweging te geven, loopt hij me haast omver en bijt en pitst hij naar mijn hand en het halstertouw. Hij toont geen enkele vorm van respect meer.

Ik ben een beetje radeloos. Kunnen jullie me helpen ?

alvast bedankt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:01

waarom is een shet van 4 jaar eigelijk nog hengst ?
heb je er fok plannen mee ? zoniet zou ik hem castreren.

het is wel logisch dat hij de merries stalkt , daar is hij voor op de wereld gezet in deze staat (hengst ) en merries willen nou eenmaal niet gedekt worden als ze niet hengstig zijn , had je werkelijk zelf gedacht dat dit altijd goed zou blijven gaan ?

MarliesV

Re: Problemen met jonge shetlandhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:04

Ik denk dat je simpelweg 2 opties hebt:

1: een weidemaatje voor hem er bij (ruin of hengst) en ze dus apart laten van de merries
2: castreren (wat is de reden dat hij nog hengst is) en dan terug op de weide bij de merries. Alleen duurt het wel een tijd voordat het gedrag van hem zal veranderen en is hij de 1e 6 weken nog vruchtbaar na castratie.

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:09

Hij is niet officieel van mij dus de beslissing ligt niet aan mij of hij gecastreerd wordt of niet. En je moet niet doen alsof ik achterlijk ben en zelf niet weet dat er misschien een kans was dat hij zo zou worden. Maar als n hengst op zijn 4de verjaardag amper om merries geeft dacht ik mischien dat hij gewoon heel rustig van aard was.
toch bedankt

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:11

@MarliesV
ik denk dat ik een weidemaatje voor hem ga zoeken. Ik heb er ook al aan gedacht maar had gehoopt dat zijn gedrag miscchien gecorrigeerd kon worden. Maar nu ik er over denk , weet ik dat dat niet het geval zal zijn.
Bedankt voor je tip

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:12

ik denk dat het niet slim is om een hengst bij merries in de wei te zetten. ik zou hem sowieso niet bij merries houden en een maatje voor hem zoeken in de vorm van een ruin of hem catstreren.
paarden zijn kuddedieren en zeker als ze gewend zijn aan een maatje is het belangrijk dit wel zo te houden. ze krijgen anders echt last van eenzaamheid. dat kan een teken zijn dat hij zo doet tegen jou.
aan de andere kant is hij ook een puberale hengst. dus hoe hij tegen jou doet kan ook te maken hebben met zijn jongigheid en zijn hengsten gedrag.
als je niet met hem wil dekken lijkt ruinen mij geen rare optie. hij kan dan weer met de merries mee en zal makkelijker worden in de omgang.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:14

Carooo_ schreef:
Hij is niet officieel van mij dus de beslissing ligt niet aan mij of hij gecastreerd wordt of niet. En je moet niet doen alsof ik achterlijk ben en zelf niet weet dat er misschien een kans was dat hij zo zou worden. Maar als n hengst op zijn 4de verjaardag amper om merries geeft dacht ik mischien dat hij gewoon heel rustig van aard was.
toch bedankt

als hij niet van mij was ging hij weer weg , het is voor hem zelf zielig , en je merries krijgen geen rust.
dat hij eerst heel rustig was bij de merries wil niks zeggen , ooit valt het kwartje en zal een hengst willen dekken.

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:17

fuego3 schreef:
Carooo_ schreef:
toch bedankt

als hij niet van mij was ging hij weer weg , het is voor hem zelf zielig , en je merries krijgen geen rust.
dat hij eerst heel rustig was bij de merries wil niks zeggen , ooit valt het kwartje en zal een hengst willen dekken.

wat bedoel je met 'als hij niet van mij was ging hij weer weg '

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:18

Wordt er dan met die hengst gedekt? Zoniet, probeer de eigenaar/eigenaresse van een castratie te overtuigen....

Waarom een hengst hengst laten wanneer je er toch niet mee fokt, alleen maar sneu voor het beest....en nu al helemaal, nu hij alleen moet staan :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:21

Ik zou in de omgang met dit dier wel oppassen. Een hengst is namelijk wel prima op te voeden en zou ook respect naar een mens moeten vertonen. Maar vereist daarin wel duidelijkheid en soms een harde hand (of schoen..). Blijkbaar heb jij hier wat moeite mee (niet meelopen aan het touw= schop onder je kont tot hij wel meeloopt en geen koekje bijvoorbeeld want hij moet niet gelokt worden maar weten dat hij simpelweg moet luisteren omdat jij de baas bent en niet andres) en dat kan tot ongelukken leiden. Bedoel ik niet vervelend hoor, hengsten goed opvoeden is iets dat maar weinig mensen echt kunnen. En zelfs een shet kan je echt flink verwonden!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:26

je zegt toch zelf dat hij niet officieel van jou is dat je hem niet kan laten castereren ,, dan ging hij bij mij weer lekker naar de wel officiele eigenaren ;) ,, las nu ergens dat je een weide maatje ging zoeken ? voor de hengst van een ander ? ( vroeg ik me zo ff af )

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:32

fuego3 schreef:
je zegt toch zelf dat hij niet officieel van jou is dat je hem niet kan laten castereren ,, dan ging hij bij mij weer lekker naar de wel officiele eigenaren ;) ,, las nu ergens dat je een weide maatje ging zoeken ? voor de hengst van een ander ? ( vroeg ik me zo ff af )

Hij staat bij de eigenaars ?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:36

lastig pakketje , ik zou de eigenaren het laten regelen dan , jou merries hebben nu rust nu ze alleen staan , meer kun jij niet doen dan ,,

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:24

Mijn instructriese zei een keer tegen mij..
Wil je de meest vervelende, eigenwijze, onrespectvolle, ondeugende pony hebben.
Koop dan een shetlandhengst.. en tja.. daar heeft ze ook wel wat gelijk in ;)
Shetlanders zijn van aard nu eenmaal koppig en eigenwijs.. ze kunnen ook heus wel lief zijn.
Maar als je dan ook nog eens een hengst heb..
Er zijn namelijk ook hengsten die pas hengsten gedrag op die leeftijd gaan tonen.
en hebben ze het eenmaal... dan blijft dat ook zo.
Bij de merrie's is sowieso niet slim.. ookal zet je hem bijwijze van spreke bij een shire neer..
Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat die merrie gewoon is gaan liggen.. en als nog gedekt is..
tja.. de gekste dingen zijn mogelijk :Y) ... dus dat risico zou ik al sowieso niet nemen
Ik zou hem toch echt gaan castreren.. of er moeten serieuze fokplannen zijn