paard raakt van alles in 'paniek'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paard raakt van alles in 'paniek'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:00

Sinds enkele dagen staat mijn paard op zijn nieuwe pensio(e)nstalletje. In die dagen is hij weer veranderd van een stoere ruin naar een bang vogeltje. Werkelijk alles is eng, even uit de wei halen om te poetsen binnen (geen andere paarden aldaar): levensgevaarlijk. Wandelen in de paddock terwijl je maten worden binnengehaald: dodelijk. En dit doet hij dus alleen maar op deze stal. Op de andere stallen waar hij gestaan heeft, heeft hij hier nooit last van gehad, het lijkt wel een beetje bij deze stal te horen (hij heeft er al vaker gestaan gedurende een lange revalidatieperiode). Valt dit nog af te leren? Het lijkt me namelijk wel prettig om eens te poetsen zonder dat hij alle kanten op springt omdat 'ie denkt gevaarlijke benenbijters, staarthangers en billenprikkers te horen en te zien...:D

Silence

Re: paard raakt van alles in 'paniek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:02

Er zijn genoeg paarden die van een verhuizing erg van slag raken.
Geef het even de tijd, hij staat er net een paar dagen zoals je zegt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:03

Dat valt te bezien, hij heeft er al vaker gestaan, en dan was het nauwelijks anders, en op zijn vorige stal was hij binnen een dag gewend...het lijkt echt met de stal te maken te hebben...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:07

Het kan zeker aan de stal liggen :j
Mijn paard gaat regelmatig mee op vakantie en is overal altijd binnen no time op z'n gemak.
Behalve tijdens het weekendje Zeeland 2 jaar geleden, na 3 dagen nog helemaal gek en onrustig.
Waar het aan heeft gelegen zullen we nooit weten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:09

Misschien reageert hij wel op jouw onbewuste signalen. Hoe voel jij je op deze stal? Voel je je er thuis, ben je zelf gespannen, vind je het zelf wel een fijne plek? ;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:55

Ik vraag me af of dat er mee te maken heeft. Het probleem lijkt te komen wanneer hij het idee heeft alleen te zijn. Dat was op de vorige pensionstal ook het geval. Als hij in de paddock stond en er was geen paard in de buurt dan raakte hij helemaal in paniek, stonden er daarentegen paarden in de molen, dan stond 'ie op z'n dooie akkertje een beetje te suffen...
Een soort van 'verlatingsangst'?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:30

ben jij zelf ook bang en of haal je haar al uit de wei met het idee van onee hopelijk doet ze vandaag rustig?? dit kun je namelijk op je paard overdragen, als ik jouw was zou ik heel veel grond werk gaan doen en er misschien ook een keer les in vragen maar grond werk werkt bij mij en mijn paardje altijd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:54

dorothea schreef:
Ik vraag me af of dat er mee te maken heeft. Het probleem lijkt te komen wanneer hij het idee heeft alleen te zijn. Dat was op de vorige pensionstal ook het geval. Als hij in de paddock stond en er was geen paard in de buurt dan raakte hij helemaal in paniek, stonden er daarentegen paarden in de molen, dan stond 'ie op z'n dooie akkertje een beetje te suffen...
Een soort van 'verlatingsangst'?

Verlatingsangst zou kunnen, maar dat houdt dan ook in dat hij jou niet als "veilige leider" ziet. Vaker met hem aan de slag gaan, gericht op wat je vaker leest: grondwerk. ;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 09:31

Ben ik het niet mee eens: ik ben juist zijn veilige leider, als hij mij uit het oog verliest is het eng. Samen met mij in de paddock was prima, maar als ik dan wegliep en om een hoekje ging staan kijken, was het paniek. Op deze stal wordt ik ook constant in de gaten gehouden. Als ik wat uit m'n kast moet pakken, zou hij het liefst meelopen om erbij te komen staan, met andere woorden: zodra hij mij uit het oog verliest is het paniek. Staan er daarentegen andere paarden in de buurt, dan is het geen probleem.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:06

Waarschijnlijk is er in het verleden iets gebeurd op deze stal wat hij vreselijk eng vindt. Als je geen idee hebt wat dat is is het moelijk gericht op dat angstaanjagende te trainen. Het enige wat je kunt doen is veel leuke dingen met hem samen doen zoals grondwerk en lekker samen wandelen. Geef hem veel hooi ter afleiding, liefst onbeperkt en laat hem voorlopig niet alleen staan, maar samen met een ander paard. Dat kun je later altijd afbouwen als hij wel weer op zn gemak is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:16

Geef t idd wat tijd en probeer niet al te veel aandacht te besteden aan de paniek. Als ie t alleen zijn al kent, moet ie niet al te veel zeuren :+ Zou t dr niet aan kunnen liggen dat hij zn plek in de nieuwe groep nog niet heeft gevonden? En dat dat op je vorige stal makkelijker is gegaan? Als ik met een nieuwe groep mensen ben waarbij mij plaats en status binnen de groep nog niet duidelijk zijn zou ik ook in de buurt willen blijven, wie weet laten ze je achter.. Ff om mn gedachtengang uit te leggen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:51

dorothea schreef:
Ben ik het niet mee eens: ik ben juist zijn veilige leider, als hij mij uit het oog verliest is het eng. Samen met mij in de paddock was prima, maar als ik dan wegliep en om een hoekje ging staan kijken, was het paniek. Op deze stal wordt ik ook constant in de gaten gehouden. Als ik wat uit m'n kast moet pakken, zou hij het liefst meelopen om erbij te komen staan, met andere woorden: zodra hij mij uit het oog verliest is het paniek. Staan er daarentegen andere paarden in de buurt, dan is het geen probleem.

Dat was dan niet duidelijk uit je inleiding op te maken, daar je daarin spreekt over "Het zou wel eens fijn zijn om te poetsen zonder dat hij alle kanten op springt". ;)

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:16

Je zegt dat je paard daar eerder heeft gestaan voor revalidatie, waarvan heeft hij toen moeten revalideren? Misschien heeft je paard dat nog in wel gedachte omdat hij toen pijn had en heeft hij veel gehad aan andere paarden om hem heen en is hij nu misschien een beetje bang als hij alleen is? Een paard blijft natuurlijk een kuddedier en die zoeken elkaar ook op als er pijn is... Tis maar een gokje hoor.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:33

Ik herken erg in jouw paard, mijn paard.
Afgelopen zaterdag is hij verhuist naar een stal dichter bij huis. Nou hij heeft dan echt vreselijk verlatingsangst bij mij. Loop ik een hoekje om; hinniken. Ga ik uitmesten; hinniken. Echt bij alles! Ik probeer hem niet te bevestigingen in dat gedrag. Ik reageer niet op het hinniken. En ga op mijn moment terug naar hem.
Nu heeft het heel erg gescheeld dat hij maandag door een ander persoon is buiten gezet, want vanaf dat moment hinnikt hij niet zo enorm meer naar me.
Dus mijn tip, laat eens andere mensen met hem werken, juist ook iemand die overwicht op hem heeft, maar hem ook zijn zelfvertrouwen kan teruggeven.
Succes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:40

Een verhuizing is ook erg ingrijpend voor een paard. Logisch want alle dingen die hij kent qua omgeving en geluiden zijn weer helemaal anders. En als hij alleen verhuisd is en niet met bekende maatjes is ie voor zijn gevoel helemaal overgeleverd aan de "gevaren" om hem heen en een beetje "alleen op de wereld". Jij bent zijn enige herkenningspunt.

Wij zijn ooit verhuisd met een groep paarden, dat was heerlijk, ze hadden direct steun en herkenning aan elkaar en dat scheelde zoveel. Ik denk dat het belangrijk is dat hij zo snel mogelijk een maatje krijgt (als dat mogelijk is natuurlijk) en dat je samen toch dingen doet, op "verkenningstocht" over het terrein, maar ook hem lekker longeren zodat ie die nerveuze energie kwijt kan, die moet er wel uit maar liefst door wat simpeler werk want concentreren lukt nu toch nog niet. En regelmatig eens een rondje over het erf, indrukken opdoen, bekend worden met de nieuwe omgeving. En zelf proberen rust uit te stralen, zodat hij ziet dat jij in ieder geval niet onder de indruk bent "van al dat nieuws".

Samen met een maatje los in een paddock zetten, is dat mogelijk? Contact met andere paarden kan ook rust geven, liefst met een paard dat daar al thuis is en ook weer rust uitstraalt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 16:00

Shenavallie schreef:
Dat was dan niet duidelijk uit je inleiding op te maken, daar je daarin spreekt over "Het zou wel eens fijn zijn om te poetsen zonder dat hij alle kanten op springt". ;)

Hij blijft als hij (alleen) binnenstaat gefocust op wat hij buiten hoort. Als ik aan het poesten ben, en ik loop weg, dan trekt hij zich los en komt achter me aan. Dit heeft hij op deze stal altijd gedaan. Op zijn vorige en vorige stallen nooit wat aan de hand. Nu heeft hij allereerst járen op een grote manege gestaan, dus daar zijn altijd paarden in de buurt, en afgelopen twee jaar op een grote pensionstal (en daar zijn eigenlijk ook altijd paarden in de buurt, behalve als je alleen in de paddock staat en de molen is leeg). En op deze stal is het niet anders, met het verschil dat, omdat het klein is, de kans groter is dat hij wel eens alleen staat, bijvoorbeeld als hij even naar binnen moet om gepoetst te worden. Het boek over grondwerk en angsttraining is inmiddels al onderweg via bol.com. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:37

dorothea schreef:
Shenavallie schreef:

Hij blijft als hij (alleen) binnenstaat gefocust op wat hij buiten hoort. Als ik aan het poesten ben, en ik loop weg, dan trekt hij zich los en komt achter me aan. Dit heeft hij op deze stal altijd gedaan. Op zijn vorige en vorige stallen nooit wat aan de hand. Nu heeft hij allereerst járen op een grote manege gestaan, dus daar zijn altijd paarden in de buurt, en afgelopen twee jaar op een grote pensionstal (en daar zijn eigenlijk ook altijd paarden in de buurt, behalve als je alleen in de paddock staat en de molen is leeg). En op deze stal is het niet anders, met het verschil dat, omdat het klein is, de kans groter is dat hij wel eens alleen staat, bijvoorbeeld als hij even naar binnen moet om gepoetst te worden. Het boek over grondwerk en angsttraining is inmiddels al onderweg via bol.com. :D

Super! Dit soort boeken zijn echte eye-openers, vind ik zelf. Daarnaast ben ik ook in de praktijk bij verschillende trainers wezen kijken, dat was ook erg leerzaam! ;) Ik hoop dat jullie allebei gauw je draai op stal mogen vinden!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:26

Gisteren geprobeerd van het terrein af te gaan: ik kwam niet verder dan het hek (en dat is op vier meter lopen :D). Op zijn vorige stal ging ik gewoon met hem de polder in...alléén. Hier stond ik naast een paard met ogen en neusgaten als schoteltjes.