Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

dorothea schreef:Ik vraag me af of dat er mee te maken heeft. Het probleem lijkt te komen wanneer hij het idee heeft alleen te zijn. Dat was op de vorige pensionstal ook het geval. Als hij in de paddock stond en er was geen paard in de buurt dan raakte hij helemaal in paniek, stonden er daarentegen paarden in de molen, dan stond 'ie op z'n dooie akkertje een beetje te suffen...
Een soort van 'verlatingsangst'?
Zou t dr niet aan kunnen liggen dat hij zn plek in de nieuwe groep nog niet heeft gevonden? En dat dat op je vorige stal makkelijker is gegaan? Als ik met een nieuwe groep mensen ben waarbij mij plaats en status binnen de groep nog niet duidelijk zijn zou ik ook in de buurt willen blijven, wie weet laten ze je achter.. Ff om mn gedachtengang uit te leggen
dorothea schreef:Ben ik het niet mee eens: ik ben juist zijn veilige leider, als hij mij uit het oog verliest is het eng. Samen met mij in de paddock was prima, maar als ik dan wegliep en om een hoekje ging staan kijken, was het paniek. Op deze stal wordt ik ook constant in de gaten gehouden. Als ik wat uit m'n kast moet pakken, zou hij het liefst meelopen om erbij te komen staan, met andere woorden: zodra hij mij uit het oog verliest is het paniek. Staan er daarentegen andere paarden in de buurt, dan is het geen probleem.
Shenavallie schreef:Dat was dan niet duidelijk uit je inleiding op te maken, daar je daarin spreekt over "Het zou wel eens fijn zijn om te poetsen zonder dat hij alle kanten op springt".
dorothea schreef:Shenavallie schreef:Dat was dan niet duidelijk uit je inleiding op te maken, daar je daarin spreekt over "Het zou wel eens fijn zijn om te poetsen zonder dat hij alle kanten op springt".
Hij blijft als hij (alleen) binnenstaat gefocust op wat hij buiten hoort. Als ik aan het poesten ben, en ik loop weg, dan trekt hij zich los en komt achter me aan. Dit heeft hij op deze stal altijd gedaan. Op zijn vorige en vorige stallen nooit wat aan de hand. Nu heeft hij allereerst járen op een grote manege gestaan, dus daar zijn altijd paarden in de buurt, en afgelopen twee jaar op een grote pensionstal (en daar zijn eigenlijk ook altijd paarden in de buurt, behalve als je alleen in de paddock staat en de molen is leeg). En op deze stal is het niet anders, met het verschil dat, omdat het klein is, de kans groter is dat hij wel eens alleen staat, bijvoorbeeld als hij even naar binnen moet om gepoetst te worden. Het boek over grondwerk en angsttraining is inmiddels al onderweg via bol.com.
Ik hoop dat jullie allebei gauw je draai op stal mogen vinden!