Paard mest in voerbak en drinkbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje08

Paard mest in voerbak en drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:04

Onze merrie mest in haar voer- en drinkbak. Wie heeft er ook een die dit doet of deed? En wie heeft er een oplossing of idee om haar dit af te leren?????
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-04-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit tekst verwijderd

Yviertje

Re: PAARD MEST IN VOERBAK EN DRINKBAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:06

Hoe lang doet ze dit al en doet ze dit elke dag?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:06

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:08

Hoger hangen, dat is de enigste oplossing.
Zo'n stang erom heen werkt niet, kunnen ze alleen maar meer bovenop de waterbak bouwen :D

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:09

Gewoon eten overheen flikkeren, leert ie zich vanzelf wel af als ie honger krijgt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:10

Blue9 schreef:
Gewoon eten overheen flikkeren, leert ie zich vanzelf wel af als ie honger krijgt.

Nee, op deze manier leren ze dat niet af.
Als het in de waterbak ligt, moet je het dan ook maar niet schoonmaken?? Kunnen ze niet drinken...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:13

Kruiwagen in de hoek zetten, handig om uit te mesten.
Ipv kattenbak zindelijk, kruiwagenzindelijk.
Sorry heel flauw.

Denk ook net Gillian, hoger hangen.

Junia

Re: Paard mest in voerbak en drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:08

Ik kan me niet voorstellen dat je dit kunt afleren tenzij je er 24 uur per dag bij bent om hem te corrigeren op het moment dat het gebeurt. Wat soms nog wel eens werkt is een paar hoopjes van zijn mest bij elkaar op een hoop gooien in een andere hoek van de stal. Ik heb wel eens meegemaakt dat een paard daaruit heeft afgeleid dat daar zijn poepplaats was, maar denk niet dat ieder paard die link legt.
Hoger hangen lijkt inderdaad de meest effectieve oplossing. Gelukkig heb ik dit probleem niet, ik geloof dat mijn pony ooit 1x per ongeluk in haar drinkbak heeft gekakt, maar is daarna nooit meer voorgekomen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:16

precies mijn paard is ook zo een grapjas in voer en waterbak gewoon voer dr over flikkeren drinkbak ook lekker er in laten liggen van een dag niet drinken krijgt die niets, leeft nogsteeds. mijne deed het meerdere keren per dag en echt gemikt! heb het laten liggen voer dr over en klaar nooit meer gedaan.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:20

Hoe groot is je paard en hoe groot is je box? Het lijkt er namelijk op dat je paard gewoon niet genoeg ruimte heeft om zindelijk te zijn. Als je paard genoeg ruimt heeft, en je houdt je box elke dag schoon zul je zien dat elk paard zindelijk is en zijn behoefte gewoon altijd op dezelfde plaats doet. En paard mest van nature nooit waar hij eet en drinkt! Je kunt ze dan ook allemaal leren om het daar te doen waar jij het wilt, door elke dag wat mestballetjes te laten liggen op de plek die jij handig vindt.
Mest in een waterbak en etensbak laten liggen is ronduit gevaarlijk. Het spijsverteringsstelsel van je paard is dermate gevoelig dat een dag zonder eten en drinken fataal kan zijn.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:12

En poep eten lijkt me nou ook niet echt smakelijk ;)

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:12

lees ff mee. bij ons op stal zijn er ook een aantal. had dr vandaag 3 met een volgescheten drinkbak..

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:26

dianaw33 schreef:
Het lijkt er namelijk op dat je paard gewoon niet genoeg ruimte heeft om zindelijk te zijn. Als je paard genoeg ruimt heeft, en je houdt je box elke dag schoon zul je zien dat elk paard zindelijk is en zijn behoefte gewoon altijd op dezelfde plaats doet.

@Dianaw33
Dat is niet helemaal waar hoor. Ik heb een tinker, zijn stal is 4x5 meter
dus hij heeft echt ruimte zat, en hij poept nog regelmatig in zijn voerbak en/of drinkbak! Wel maak ik het gelijk weer schoon als hij in zijn bak gepoept heeft.
Ook mest hij regelmatig in zijn (verse) hooi!
Zijn hopen liggen dan ook door heel zijn stal en niet op 1 plek...
ik mest iedere dag uit, drollen en nat stro eruit en alles weer schoon erin.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:26

Sommige paarden vinden het prettig om contact te hebben met de wand (lees drinkbak) om te poepen.
Je stal is lekker ruim, dus heb je de ruimte om een balk te plaatsen evenwijdig aan de wand waar je hem graag wilt zien mesten. Plaats de balk over de gehele breedte van wand tot wand op dezelfde hoogte als de drinkbak en circa 20 centimeter uit de wand. meestal heeft een paard snel door dat ie lekker bij de balk kan poepen.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:11

Mijn pony heeft dit ook gedaan, bij ons kwam het doordat hij zich verveelde. Houdt hem/haar bezig, hang aan de muur bijvoorbeeld een lik-steen. Of hang een paardenbal aan de tralies van de stal. Dat helpt!! Bij ons dan...

mvg,
Manon