Vijf passen achterwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Vijf passen achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:04

M/Z juryleden, een vraag van een clubgenootje van mij waar ik als L-jury geen 100% zeker antwoord op kan geven omdat dit niet in onze opleiding zat. Vanaf het M wordt een vastgesteld aantal passen (bijvoorbeeld 5 passen) achterwaarts gevraagd. Haar paard gaat correct achterwaarts maar maakt, alvorens naar voren te gaan, altijd nog een halve pas erbij. Hoe wordt dit beoordeeld en wat is het commentaar erbij?

Roxx

Re: Vijf passen achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 18:07

Niemand die het antwoord weet?

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:12

Tja, dat verplichte aantal passen is toch de moeilijkheid hè van de M. 'k Vind het toch een kwestie van niet helemaal goed aan de hulpen zijn.
Als het achterwaarts verder correct over de benen en zonder op de voorhand te vallen (wat je ook nog vaak ziet) wordt uitgevoerd en hij zet een half pasje bij, dan ben ik nog geneigd om naar de 6 te gaan, maar veel hoger zal het bij mij niet worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:14

Ben geen M/Z jurylid, maar 5 is 5, het is een kwestie van afstemmen van je hulpen om op het juiste moment weer voorwaarts te gaan. Zolang de benen niet neergezet zijn, is het geen (volledige) pas. Wt versta je dan onder een halve pas?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:37

Weet niet precies wat het paard in kwestie doet, maar ik neem aan dat het paard inderdaad een half pasje bij zet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:17

Een half pasje is een half pasje teveel, als het een voet aan de grond zet in achterwaartse richting, is het geen 5 passen meer en mag dat aangerekend worden. aan de jury is het dan om te bepalen hoe zwaar dat aangerekend wordt in combinatie met eventuele andere fouten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:29

Ja, dat het niet goed is begrijp ik ook wel. ;) Maar het gaat mij erom wat hierover op de M-cursus over gezegd wordt. Zoals Angelo al aangeeft is het precieze aantal passen achterwaarts juist één van de moeilijkheden, dus ik kan me voorstellen dat dit punt juist daarom op de cursus besproken wordt. Is het zo ernstig dat het gelijk een 5 of lager wordt, of blijft het toch nog een 6 als de rest correct gaat. Of kan het misschien (lijkt me onwaarschijnlijk, maar je weet nooit) onder bepaalde omstandigheden nog wel een 7 worden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:50

Een 7 lijkt mij te hoog, als er niet voldaan wordt aan de eis van 5 passen. Maar inderdaad, ik ben wel benieuwd wt daarover gezegd wordt. Misschien even in het jury-cursus topic vragen?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:55

Da's wel een goeie! Dankjewel! Zal het topic even opzoeken en daar mijn vraag in de groep gooien.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:55

Laat maar eens weten, ben benieuwd!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 01:28

Misschien een hele gekke opmerking van mij, maar is het dan niet een idee om het dan op 4 passen te gooien als hij toch altijd nog een half pasje extra zet? Een half pasje is toch inderdaad een pasje. Of is het dan geen goede afwerking?
Maar misschien begrijp ik het ook verkeerd hoor! Ik ben namelijk geen jury en rijd zelf ook nog lang geen M, maar ik dacht ik gooi het eens in de groep :Y)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:12

Roxx schreef:
Haar paard gaat correct achterwaarts maar maakt, alvorens naar voren te gaan, altijd nog een halve pas erbij

Hij zet dus 5 volledige passen en dan nog een halfje zodat 'ie 'vierkant' staat, en gaat dan direct naar voren?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:00

Dit hebben wij op de bijscholing wel eens gezien. Ik weet niet of het paard heel correct achterwaarts ging, maar in ieder geval kwam die halve pas er. Daarvoor werd een punt in mindering gebracht op de oefening.
Dus als het normaalgesproken een 7 zou zijn zou dat nu een 6 moeten worden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:51

Je bedoelt dat het paard na de 5e pas een 6e pas inzet en in die pas weer voorwaarst gaat, Roxx?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:58

Je moet tellen tot het paard ''sluit'' voordat hij naar voren gaat, dus dat halve pasje achteruit is een pasje teveel. Het moeten er gewoon 5 zijn ongeacht of het grote, kleine, halve, scheve of mislukte passen zijn waarna het paard voorwaarts gaat.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:01

KarinvdM schreef:
Je bedoelt dat het paard na de 5e pas een 6e pas inzet en in die pas weer voorwaarst gaat, Roxx?

Nee want dan zou je wel op 5 uitkomen als die 6e al voorwaarts is. Ze bedoelt volgens mij, 1-2-3-4-5 achterwaarts en de 6e achterwaarts tot het vierkant, zodat het achterwaarts eindigd in vierkant halt en vanuit daaruit voorwaarts gaat (de voorwaartse pas is dan de 7e zeg maar).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:45

Zo lees ik het niet. :)
Ik begrijp dat het paard 5 passen maakt en een 6e pas achterwaarts inzet en die achterwaartse pas halverwege omzet naar een voorwaartse pas.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:27

Zonder dat het paard de grond dus raakt tussentijds in die 6e pas? dus hij ''zweeft'' het been naar achter en daarna weer naar voren?

Dat vind ik persoonlijk heel onlogisch, 9 van de 10 keer raken ze dan achter toch weer de grond en is het dus een halve achterwaartse pas.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:13

Niobe schreef:
Misschien een hele gekke opmerking van mij, maar is het dan niet een idee om het dan op 4 passen te gooien als hij toch altijd nog een half pasje extra zet? Een half pasje is toch inderdaad een pasje. Of is het dan geen goede afwerking?
Maar misschien begrijp ik het ook verkeerd hoor! Ik ben namelijk geen jury en rijd zelf ook nog lang geen M, maar ik dacht ik gooi het eens in de groep :Y)

Ben toch wel benieuwd wat de reacties hierop zijn!