Losgooien en opjagen, maar dan ook weer te pakken krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

toedelou

Losgooien en opjagen, maar dan ook weer te pakken krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:18

Als dit verkeerd staat, sorry

Tijdens het longeren van mijn (verzorg)paard, merk ik dat ze soms graag wilt rennen/racen. Aan de longeerlijn is dat eigenlijk geen doen, want ze trekt dan ook ontzettend naar buiten en dan mag ik erachteraan rennen (:o) (we longeren in een buitenbak, er is geen afzetmogelijkheid of kleinere paddock oid).

Het liefst zou ik haar af en toe willen losgooien en dan eventueel opjagen, zo van: "ren maar even goed, gooi je energie en kriebels er maar uit". Maar zodra ik de longeerlijn los maak en haar de mogelijkheid geef om zelf te doen wat ze wil en te rennen, blijft ze gewoon keurig stilstaan en loopt me ook (keurig) achterna als ik weg loop. Ook als ik ga rennen, rent ze achter me aan, maar stopt als ik dat ook doe. Als ik de bak uit ga, en wegloop, blijft ze gewoon een beetje voor zich uit staren en rustig staan/stappen.

Ik wil haar op zich wel opjagen, bv met de zweep want op mijn stem of gebaren rent ze niet weg, maar ik ben dan bang dat ik haar niet meer te pakken krijg, of het keurige achterna lopen en dergelijke kwijtraak, iets wat ik dus absoluut niet wil kwijtraken.

Ik ga binnenkort in overleg met de eigenaresse, en zij wil ook even haar boeken erop na slaan hoe we haar goed kunnen losgooien, zodat we dat kunnen doen alvorens te gaan longeren zonder het racen.

Toch zou ik ook graag jullie meningen/ervaringen horen en hoe jullie dat doen. Weten paarden vanzelf wanneer de 'ren-tijd' over is ofzo :') of zijn er handigheidjes voor of kun je het ze leren?

Hebben jullie tips hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Junia

Re: Losgooien en opjagen, maar dan ook weer te pakken krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:46

Waarschijnlijk komt ze gewoon weer terug als je de zweep weg legt/ de bak uitloopt. Als je wil dat ze begrijpt wanneer het rondrennen is afgelopen, kun je daar een vast 'ritueel' voor bedenken dat ze makkelijk kan onthouden. Bijv. je legt de zweep neer en beloont met je stem "goed gedaan!" Dan een stapje achteruit zetten zodat je met je houding niet meer voorwaarts drijft.
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat ze erg op je geconcentreerd is en graag in je buurt loopt, dus ik denk dat je haar makkelijk te pakken zult krijgen. Probeer het eens gewoon, als je haar niet te pakken krijgt kun je altijd nog naar een oplossing voor dat probleem gaan zoeken, maar ik denk niet dat dat probleem er komt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:18

De ervaring die ik zelf heb, is dat zowel mijn eigen pony als mijn leasepaard gewoon weer naar mij toekomen als ik ze "opgejaagd" heb. Dat opjagen is niet letterlijk opjagen, maar alleen een beetje geluidjes maken waardoor zij gaan rennen. Ook al sta ik in het midden van de bak met een zweep in mijn hand met of zonder zwiepen, ze komen altijd weer terug nadat ik de zweep op de grond heb gelegd. ;) Als jouw verzorgpaard nu al zo achter je aan loopt, is dat een goed teken en ben ik er bijna zeker van dat hij ook gewoon bij je terug komt. ;)

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:32

Onze paarden staan 24/7 buiten waardoor oplage echt niet nodig is. Waarom laat je haar niet los in de wei/paddock meerdere uren per dag? Dan kiest ze zelf of ze wil rennen. Zo niet, dan maak jij haar gewoon moe met rijden/longeren. Ik ben tegen opjagen met zweep. Dat doen in mijn ogen alleen de mensen die hun paard een kwartier loslaten in de bak omdat hun paard de rest van de dag op stal staat. En daarom in een kwartier zijn energie kwijt moet. Laat ze lekker met soortgenoten uren buiten lopen. Dan hoef je er niet achteraan te rennen wat het vertrouwen tussen je paard en jou echt geen goed doet...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:38

Ik heb nooit het voordeel van opjagen ingezien. Waarom zou ik mijn paard ongecontroleerd rondjes laten rennen door een bak? Waarom zou ik 'r laten schrikken zodat ze gaat rennen? Eerst laten schrikken en wegjagen en daarna wil ik weer dat ze met vertrouwd als we langs iets engs moeten? Lijkt me raar en ik zie niet wat we daar beter van worden. Ze staat een groot deel van de dag op het land, daar kan ze doen wat ze wil, en als we gaan rijden/werken dan doen we wat ik wil.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 08:59

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te horen dat de meesten er vertrouwen in hebben dat ze ook weer bij me terug zal komen :)

@Anoeska: je spreekt een aantal woorden uit die ik niet kon vinden. Eerst inderdaad laten schrikken, of wegjagen, om haar vervolgens weer vertrouwd bij me te laten komen, terwijl ik haar net nog wegjoeg. Het klinkt tegenstrijdig...

Het paard staat sinds een week bijna 24 uur per dag buiten in het land. Zodra ze gras ziet en ruikt begint ze meteen te grazen, en is er amper beweging in te krijgen. Ze zal dus niet zo snel uit zichzelf in het land rond rennen, maar ze heeft in elk geval wel de mogelijkheid.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:09

Ik geef toe: ik heb dit ook vaak gedaan. En ongecontroleerd? Het ligt er aan hoe je het paard opjaagd.
Je moet proberen met je paard te spelen. Zweep is eigenlijk niet nodig, puur om te laten zien dat ze dan lekker mogen rennen. Je gebruikt de zweep niet. In principe is je lichaamshouding al voldoende hulpmiddel. Maar om het voor jezelf makkelijker te maken, neem de je zweep mee. (Dan leer jezelf ook welke houding je paard voorwaarts uitnodigd, en hoe je het paard weer kan afremmen.)
En je kan ook rustmomenten inbouwen, zweep op de grond, rustig door de baklopen, maar niet naar je paard kijken of lopen. Slenter een beetje door de bak, en laat het paard nieuwschierig worden naar jou toe. (of voor de eerste keer: loop naar het paard toe, geef het wat lekkers. Tenminste, zo deed ik het altijd. Zo ziet het paard (in mijn beleving) dat je ook rustig bent, en dat je in alle tijden te vertrouwen bent.)

Je moet niet natuurlijk het paard achterna rennen, en iedere klap na de ander geven he := maar ik denk dat we dat allemaal wel weten. Hier verbreek je alleen het vertrouwen mee, en geen energie.

2 Paarden los in de bak kan ook erg leuk zijn. Ze kunnen elkaar uitdagen, spiegelen elkaar, en dat is ook een spectakel om te zien. Let op dat de paarden elkaar wel mogen, en geen rake (gemene) klappen vallen.

Niks mis mee dus.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:13

Als ik mijn pony los gooi, dan laat ik haar rennen en maak ik geluiden met de zweep en met mijn stem. Maar vaak is dat niet eens nodig en gaat ze zelf al lekker los :+
Als ik klaar ben les ik de zweep op de grond, ze zeg ik 'kom maar'. Dit doe ik ook met longeren, dus ze weet dan dat ze naar mij toe moet komen. Als ze dan bij mij is krijgt ze wat lekker zodat het wel beloond word.

Als ze toevallig geen zin heeft om naar me toe te komen (of ik roep haar niet), loop ik gewoon naar de uitgang en dan komt ze ook naar me toe gelopen :)

Dus ik denk dat als je een vast ritueel doet, dat ze dan wel gewoon komt. Je kan het dan met longeren al oefenen zodat ze het met losgooien ook weet.

Als ik mijn pony niet 'opjaag' dan loopt ze ook achter mij aan, maar ze weet het verschil tussen het losgooien en achter mij aan lopen. Dus ik denk niet dat je het achter je aan lopen echt af leert.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:55

Misschien is loswerken volgens de Emiel Voest methode iets voor jou! Deze methode is ook erg goed voor de band tussen jou en je paard. Heel simpel gezegd komt het neer op longeren zonder lijn, maar met lichaamstaal. Op youtube zijn er een paar leuke filmpjes als je zoek op "Emiel Voest", en hij geeft door heel het land ook clinics.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:11

12sterre34 schreef:
Ik ben tegen opjagen met zweep. Dat doen in mijn ogen alleen de mensen die hun paard een kwartier loslaten in de bak omdat hun paard de rest van de dag op stal staat.

Hier ben ik het niet mee eens. Ja deels; de zweep vind ik ook niet nodig, want je kunt je paard ook prima leren om voor je weg te rennen met lichaamstaal/stem en vervolgens weer bij je terug te laten komen. Dat is inderdaad paardvriendelijker.
Maar een stalgenootje van mij (wiens paard dus, net als die van mij, heel de dag in de wei staat) rijdt wedstrijden met haar paard. Als ze dan terugkomen heeft het paard heel veel last van opgekropte spanning, en dan vindt ze het heeeerlijk om even opgejaagd te worden en dat er even uit te bokken. Dat ziet het paard echt gewoon als een leuk spelletje en breekt niets af van de vertrouwensband die mijn vriendin met haar paard heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:32

Waarom wil je opjagen? Om het dier beweging te geven? Daar zijn andere manieren voor. Ook als je niet wilt rijden of longeren.
Gooi je paard los, wil hij uit zijn dak gaan, dan gaat hij dat heus wel doen.
En wil hij dat niet, is dat toch ook goed?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:36

Longeren valt te leren. Vraag het iemand die er ervaring mee heeft.
Daar zullen jij en je paard vast profijt van hebben, ook waar het 'losgooien' betreft.
Zodra je wat meer weet over de lichaamstaal tijdens het longeren (drijvende en remmende positie) kun je al veel doen met/zonder zweep. (het is niet de bedoeling dat een paard bang is voor een zweep... het is een verlengstuk van je arm)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:46

Mijn paard kan in een longeerbak perfect los gelongeerd worden, als ik mij "actief" gericht houdt op haar, mijn schouders goed recht, armen open in de juiste hoek en mezelf groot maak zal ze het niet in haar hoofd halen om naar het midden te komen en te lanterfanten. van het moment ik mij afwend van haar, mijn schouders wat laat afhangen en met mijn stem rustig "hohow" zeg zal ze haar cirkel verkleinen en uiteindelijk achter mij komen staan...
dus het is een kwestie van je lichaamstaal goed te gebruiken, dat jou paard weet wanneer het ok is om je te volgen en wanneer het je persoonlijk ruimte moet respecteren EN gehoorzamen naar je stemhulpen om door te lopen...

NikkixElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:50

Als ik hem opjaag dan scheurt die hard door de bak. Als ik de zweep neerleg komt die alweer naar me toe. Misschien kan je dat eens proberen en anders pak je er ook nog een snoepje bij en ga je gehurkt zitten dan zijn ze altijd nieuwsgierig en komen ze vast wel, sucses!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:08

Ik ben begonnen met het longeren zonder lijn in een longeerbak/paddock. Dat was aanvankelijk omdat mijn paard er eerst nogal een handje van had om (vooral in de hoekjes) om te keren aan de longeerlijn; op deze manier heb ik dat er ook best goed uit gekregen.
Wat ik deed was gewoon hetzelfde als wanneer ik zou longeren met lijn: eerst rustig laten (in)stappen, draven en dan een galopje en tussendoor ook overgangetjes oefenen, daarna weer rustig in stap. Hierbij gebruikte ik dan enkel mijn stem en de zweep. Ik heb daarbij nooit moeite gehad om mijn paard naderhand weer te pakken te krijgen; ze snapt dat het een soort longeren is.
Hierdoor kan ik haar dus ook 'opjagen' in een 'gewone' rijbak en zal ze niet van mij weglopen. Ik laat haar dan ook niet echt schrikken, maar ik doe net alsof ik aan het longeren ben.

Bij gebrek aan aparte longeerbak, zou ik het gewoon eens proberen, als ik jou was. In geval van nood kan je misschien iets lekkers meenemen om je paard mee te paaien?

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 09:02

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Fijn dat jullie jullie ervaringen delen, heel leerzaam :)
Emiel Voest ga ik eens bestuderen, tezamen met natural horsemanship.
Met wat lekkers is ze gelukkig altijd te paaien (het is een vreetschuur...), dus dat kan een mooi backupplan zijn.

Wat ik wil gaan doen is:
1) strenger zijn, ze staat de hele dag op het land en kan doen wat ze wil, nu doen we even wat ik wil
2) me meer te verdiepen in (natuurlijk-)longeren zodat ze meer op mijn lichaamstaal reageert, wat hopelijk ook de band tussen haar en mij (meer) versterkt.