Tijdens het longeren van mijn (verzorg)paard, merk ik dat ze soms graag wilt rennen/racen. Aan de longeerlijn is dat eigenlijk geen doen, want ze trekt dan ook ontzettend naar buiten en dan mag ik erachteraan rennen (:o) (we longeren in een buitenbak, er is geen afzetmogelijkheid of kleinere paddock oid).
Het liefst zou ik haar af en toe willen losgooien en dan eventueel opjagen, zo van: "ren maar even goed, gooi je energie en kriebels er maar uit". Maar zodra ik de longeerlijn los maak en haar de mogelijkheid geef om zelf te doen wat ze wil en te rennen, blijft ze gewoon keurig stilstaan en loopt me ook (keurig) achterna als ik weg loop. Ook als ik ga rennen, rent ze achter me aan, maar stopt als ik dat ook doe. Als ik de bak uit ga, en wegloop, blijft ze gewoon een beetje voor zich uit staren en rustig staan/stappen.
Ik wil haar op zich wel opjagen, bv met de zweep want op mijn stem of gebaren rent ze niet weg, maar ik ben dan bang dat ik haar niet meer te pakken krijg, of het keurige achterna lopen en dergelijke kwijtraak, iets wat ik dus absoluut niet wil kwijtraken.
Ik ga binnenkort in overleg met de eigenaresse, en zij wil ook even haar boeken erop na slaan hoe we haar goed kunnen losgooien, zodat we dat kunnen doen alvorens te gaan longeren zonder het racen.
Toch zou ik ook graag jullie meningen/ervaringen horen en hoe jullie dat doen. Weten paarden vanzelf wanneer de 'ren-tijd' over is ofzo
of zijn er handigheidjes voor of kun je het ze leren? Hebben jullie tips hoe je dit het beste aan kunt pakken?
Als jouw verzorgpaard nu al zo achter je aan loopt, is dat een goed teken en ben ik er bijna zeker van dat hij ook gewoon bij je terug komt. 
maar ik denk dat we dat allemaal wel weten. Hier verbreek je alleen het vertrouwen mee, en geen energie.