Nagevelijk in de B dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Nagevelijk in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:35

Wat verstaan jullie onder nagevelijk in de B dressuur?

Vandaag hadden we onze eerste B dressuurwedstrijd.
Pony vind nageven nog lastig, maar het gaat steeds beter.
We hadden hele stukken nagevelijk, maar sommige ook met het neusje er wat uit.
Ze was niet aan het sterren kijken ofzo. Ze volgde de hand goed en kwam op 1 moment na niet tegen de hand in.

Toch was het commentaar op het protocol: "pony moet nagevelijk lopen".
Dat stond er zo'n 10 keer, als het nog niet meer was.

Nou vond ik dat ze netjes liep...

Wat vinden jullie, afgaande op de foto's in de onderstaande link?

Kijk impuls en stelling dat ben ik met ze eens.
Middendraf en middenstap ook... maar om nou werkelijk zeker 10 keer (als het nog niet meer was) te schrijven dat de pony nagevelijk moet lopen...
En er dan onder schrijven dat we maar het proevenboekje voor de proefjes moeten door lezen... klinkt heel vriendelijk...

Maar als jullie willen, kijk dan even mee naar de foto's.
Geven mij toch een fijn beeld.

De eerste proef 176 punten (foto 1 t/m 18)
De tweede proef 164 punten (foto 19 t/m 39)

http://www.mijnalbum.nl/Album=GPRSY3ND

sjorsie

Re: Nagevelijk in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:44

Ja je ziet echt dat ie overal er net niet helemaal in zit, het laatste knikje mist in de kaak, in het begin de eerste foto's is het een beetje, maar later druk ie zich er echt duidelijk uit, de foto's komen ook wat mat over alsof ie ook niet echt liep, je moet toch echt wel wat impuls hebben, dan kan ie zn rug pas genoeg ontspannen en dus nageven,maar ik zou de foto's gewoon aan je instructie laten zien, al denk ik dat die al weet waar het aan ligt, maar het zijn kleine dingetjes, als je eraan werkt gaat het vast beter de volgende keer. :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:46

Impuls was prima, hebben we ook gewoon een goed cijfer op.
Ze liep prima.

Maar de vraag was eigenlijk in hoeverre een pony in de B al nagevelijk moet zijn...
Neusje mag er toch nog uit in de B?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:49

Ik had gisteren ook een proef met mijn paard die ik net heb. Ook op mijn protocol stond moet meer nageven een stuk of tig keer vermeld. Als ik de foto's zo zie kun je het met elkaar vergelijken, hoewel mijn paard iets dieper liep. Mijn punten waren 171 en 175. Dus ook in de B verwachten ze het.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:51

Volgens mij is dat al jaren niet meer zo, wil je een winstpunt zal je voor de meeste jury's ook in de B volledig nagevelijk moeten zijn, heb niet eerder gezien dat iemand met net niet een winstpunt krijgt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:51

Tja... terwijl dat toch niet zo hoort, maar ja het blijft een jurysport he.

We willen alleen zo graag een winstpuntje, zodat we springen kunnen starten.

Tuurlijk snap ik dat de dressuur een basis is. En dat je dat moet kunnen voordat je gaat springen.
Maar mijn pony is nou eenmaal een echte springpony en nageven is nog lastig... En als ze je daar in de B dan op pakken is dat wat wrang.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:51

ik schrok er ook van in de B.. Ik bedoel.. We rijden nog geen M!! (nogal logisch..) maar inderdaad, ze verwachten dat het paard al netjes in een krul loopt! Had met mijn pony een paar keer wedstrijd gereden.. Liep super ook netjes constant en vonden ze ook niet goed genoeg nagevelijk lopen..
Baal ik soms wel van! Maar goed, vind bij jou ook dat de pony wel goed loopt. Sommige stukken ook nog niet helemaal daar, maar het lijkt mij goed genoeg voor de B.
Maar echt een jury sport he?! ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:55

ik heb eerst een vraag aan jou, kun jij mij uitleggen wat nagevelijk is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:58

Ik ging ook laatst kijken bij een meisje van 14 van onze stal die startte met haar E pony, ook in de B dressuur. De pony liep keurig het proefje, constant tempo, van letter naar letter, laag en ontspannen in de hals. Eigenlijk weinig op aan te merken. Maar ook net geen winstpunt, ook steeds de opmerking, niet nageeflijk genoeg. :?
In feite hetzelfde als bij jou.

kolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:19

Ik heb geschreven bij deze jury vandaag.
Ik vind het jammer dat je zoveel positief bedoelde adviezen zo negatief oppakt.
De reden waarom het commentaar er zo vaak bij stond is omdat de jury een 5 of 6 zo vaak mogelijk moet toe lichten en dat dus ook heeft gedaan om jou het cijfer zo goed mogelijk te laten begrijpen.
Je pony was helaas de 2de proef echt nog onvoldoende nagevelijk en liep met de neus erg ver voor de loodlijn de jury heeft je alleen maar geprobeerd veel goed bedoelde uitleg en adviezen te geven.
Jammer dat als je het zo weinig eens was met je punten en zoveel vragen had dat je na de prijs uitreiking niet even naar de jury bent gekomen voor feedback dat is ook waarom de jury na je proef nog steeds aanwezig is en ze staat daar altijd voor open.
Probeer er gewoon iets goeds mee te doen want je hebt een leuke pony en het komt vast goed.

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:28

Jammer dat daar al zo streng naar gekeken wordt in de B dressuur....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:34

kolanda schreef:
De reden waarom het commentaar er zo vaak bij stond is omdat de jury een 5 of 6 zo vaak mogelijk moet toe lichten en dat dus ook heeft gedaan om jou het cijfer zo goed mogelijk te laten begrijpen.
Je pony was helaas de 2de proef echt nog onvoldoende nagevelijk en liep met de neus erg ver voor de loodlijn de jury heeft je alleen maar geprobeerd veel goed bedoelde uitleg en adviezen te geven.
Jammer dat als je het zo weinig eens was met je punten en zoveel vragen had dat je na de prijs uitreiking niet even naar de jury bent gekomen voor feedback dat is ook waarom de jury na je proef nog steeds aanwezig is en ze staat daar altijd voor open.
Probeer er gewoon iets goeds mee te doen want je hebt een leuke pony en het komt vast goed.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik heb vandaag ook B-proeven zitten jureren, ergens anders weliswaar. Ook daar kwamen paarden en pony's voorbij die onvoldoende nageeflijk liepen. Er is helaas bij veel mensen niet goed duidelijk, dat nageeflijk iets anders is dan op de loodlijn. Nageeflijk is losgelatenheid, dat kan ook bereikt worden aan een langere teugel, hoog of laag ingesteld. Een paard dat onvoldoende nageeflijk is, loopt niet los door zijn hele lijf, en dat is te zien. En dat wordt dan ook op het protocol gezet.
Ik ben het ook eens met de laatste zinnen van kolanda, ga dan gewoon na de wedstrijd naar de jury toe en vraag om uitleg waarom ze gepunt heeft zoals ze gedaan heeft. Vandaag is er ook bij mij niemand langsgeweest, erg jammer, want wij zijn er niet alleen om te beoordelen maar ook om tips weg te geven!

kolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:57

Vandaar ook het goed bedoelde advies om voorin het proevenboekje nog eens goed te lezen.
Daar staat exact omschreven wat nageveeflijkheid is en hoe een proef (ook in de B) naar aanleiding van het scala van de africhting wordt beoordeeld.
Een goed idee voor iedere dressuurruiter!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:10

kleinvosje schreef:
kolanda schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik heb vandaag ook B-proeven zitten jureren, ergens anders weliswaar. Ook daar kwamen paarden en pony's voorbij die onvoldoende nageeflijk liepen. Er is helaas bij veel mensen niet goed duidelijk, dat nageeflijk iets anders is dan op de loodlijn. Nageeflijk is losgelatenheid, dat kan ook bereikt worden aan een langere teugel, hoog of laag ingesteld. Een paard dat onvoldoende nageeflijk is, loopt niet los door zijn hele lijf, en dat is te zien. En dat wordt dan ook op het protocol gezet.
Ik ben het ook eens met de laatste zinnen van kolanda, ga dan gewoon na de wedstrijd naar de jury toe en vraag om uitleg waarom ze gepunt heeft zoals ze gedaan heeft. Vandaag is er ook bij mij niemand langsgeweest, erg jammer, want wij zijn er niet alleen om te beoordelen maar ook om tips weg te geven!

:j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:20

Kolanda, ik heb ook niet gezegd dat we het niet eens waren met de punten.
Het ging mij er om in hoeverre men wil dat in de B al wil dat de pony's al op de loodlijn lopen.

Naar mijn idee is nagevelijkheid namelijk ook al dat ze los door het lijf lopen, of dat nou met een langere teugel is of met een kortere, of dat nou hoog of laag is.

Ik heb het idee dat mijn pony namelijk inderdaad nog niet op de loodlijn loopt, maar wel los in haar lijf is en de teugel wel volgt.

Daar ging mij deze discussie over.

Tuurlijk hadden we naar de jury kunnen toestappen, maar daar ging het me eigenlijk niet om.
Het was duidelijk wat haar mening was en jij bevestigd dit ook door te zeggen dat mijn pony ver voor de loodlijn liep met haar neus.
Ik vroeg me dus alleen af in hoeverre men dit dus al wil zien in de B.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:33

@TS: heeft je instructie dit nooit gezegd dan, als dat zo is vind ik dat een grote fout, want die weet als het goed is ,heel goed dat je met net niet echt geen winstpunt krijgt?
Want jij blijft nu ook maar zeggen dat ie goed liep, terwijl het gewoon niet goed genoeg was, goede instructie zal je dan proberen te overtuigen dat het echt nog te vroeg is om te gaan starten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:12

Het is niet nagevelijk maar nageeflijk.

Je proeven worden beoordeeld adhv het skala (deze vind je oa voorin je proevenboekje met duidelijke beschrijvingen erbij), in de B en L voornamelijk op de eerste 3 punten daarvan en de aanleuning hoort daar ook bij. In de B mag er best een keer een storing in de aanleuning zijn, maar er moet wel sprake zijn van nageeflijkheid. Die nageeflijkheid is gezien de foto's van de TS nog een duidelijk aandachtspunt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:19

KarinvdM schreef:
Het is niet nagevelijk maar nageeflijk.

haha, ik neem de moeite niet eens meer om dat te verbeteren...
Had gisteren een schrijfster die schreef nagevenlijk, freemlengte en meer van dat soort fouten...

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:36

ik heb je foto's bekenen en op de foto's ziet het er wel ontspannen uit.
dressuur blijft een jury sport
176punten voor eerste keer is helemaal zo slecht nog niet, volgende keer beter :)
maar dit kwam ik tegen in het dressuur proeven boekje..
er word dus wel degelijk verwacht dat pony/paard al in de B met aanleuning/nageeflijkheid loopt..

In de ‘scala van de africhting’(skala der ausbildung) is sprake van een vertrouwensfase:
1. takt(zuiverheid vd beweging)
2. souplesse/ontspanning/losheid
3. aanleuning/nageeflijkheid
ontwikkeling draagkracht:
4. Impuls
5. rechtgerichtheid
6. verzameling

geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien. Alle begrippen hangen meet elkaar samen en beinvloeden elkaar.
De eerste drie criteria zijn vooral van toepassing in de klasse B- en L- klasse.

(zie dressuur- en menproeven uitgave 2011 blz 16 en 17)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:56

Ligt puur aan je jury!

Mijn allereerste keer B had ik 176 & 181, ook niet 100% nagevelijk.

Laatste keer ging al beter had ik 171 & 174, baalde er ook van vooral dingen van Nagevelijker rijden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:40

hoe kun je nou zeggen dat het puur aan de jury ligt :?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:28

M_D_H schreef:

Nou, ik vond dat niet eens zo'n rare opmerking. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, maar we zijn wel vrij snel aan wedstrijden begonnen omdat het al erg goed ging, maar nog niet perfect. Dus we zijn voor de lol gaan starten. In de B heeft ze niet altijd even nageeflijk gelopen, ook omdat ik nog moest zoeken naar wat de beste manier was om op vreemde plekken te rijden ivm spanning en dat soort dingen, maar we hebben (op 2 wedstrijden na) altijd nog een winstpunt gehaald.

Ik was trouwens ook onder de impressie dat dat in de B niet zo streng werd aangehaald. Dat is mij tenminste altijd verteld

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:50

Toch is het voor een springruiter wel "zuur" om afgerekend te worden op de nageeflijkheid.
Basis dressuur heb je nodig bij het springen, dat is absoluut waar, en daarom vind ik de regel dat je minimaal 1 winstpunt in de B-dressuur moet halen, ook heel goed.

Echter is het dan minder belangrijk dat de pony de gehele proef helemaal nageeflijk loopt.
Tijdens je springlessen besteed je ook een deel aandacht aan nageeflijk lopen, tijdens het losrijden vooral maar het voornaamste gaat het om het springen van het parcours, de lijntjes rijden, afstanden bepalen, ritme houden, tempo controle. Tuurlijk moet d epony over de rug springen, maar dat wil niet zeggen dat de pony daarvoor een gehele proef nageeflijk zou moeten lopen. Lijkt me niet relevant voor een springpony toch?
Voor een springpony is juist het tempocontrole, algehele controle, gehoorzaamheid en ritme van belang. Dingen die je ook in een dressuurproef kunt laten zien.

Meestal als je het van te voren aan de jury verteld, houden ze er rekening mee. Dat wil niet zeggen dat ze met de punten strooien, maar als jij netjes genoeg zou rijden, wat op deze foto's wel te zien is mijns inziens, doen ze daar meestal niet moeilijk over.

Waarschijnlijk krijg ik heel bokt over me heen met deze post, maar ik weet ik welke situatie TS zit, heb het zelfde meegemaakt met stalgenootje. Het is zuur als je een springruiter bent, jouw hart en dat van je pony absoluut niet bij de dressuurwedstrijden ligt en je maar niet aan die ene winstpunt kan komen...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:58

Niobe schreef:
M_D_H schreef:

Nou, ik vond dat niet eens zo'n rare opmerking. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, maar we zijn wel vrij snel aan wedstrijden begonnen omdat het al erg goed ging, maar nog niet perfect. Dus we zijn voor de lol gaan starten. In de B heeft ze niet altijd even nageeflijk gelopen, ook omdat ik nog moest zoeken naar wat de beste manier was om op vreemde plekken te rijden ivm spanning en dat soort dingen, maar we hebben (op 2 wedstrijden na) altijd nog een winstpunt gehaald.

Ik was trouwens ook onder de impressie dat dat in de B niet zo streng werd aangehaald. Dat is mij tenminste altijd verteld

Dus ligt het niet puur aan de jury. Als jij er voor kiest op wedstrijd te gaan als je hem niet voor de volle 100% B klaar hebt hebt dan kun je soms wat pech hebben.

Doe je dat wel had je van elke jury je winstpuntje gehad.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:58

Niobe schreef:
M_D_H schreef:

ik zeg niet dat het een rare opmerking is in het algemeen...
maar ik vind het wel een rare opmerking als je de fotos hebt gezien :)

itsmi schreef:
Toch is het voor een springruiter wel "zuur" om afgerekend te worden op de nageeflijkheid.
Basis dressuur heb je nodig bij het springen, dat is absoluut waar, en daarom vind ik de regel dat je minimaal 1 winstpunt in de B-dressuur moet halen, ook heel goed.

Echter is het dan minder belangrijk dat de pony de gehele proef helemaal nageeflijk loopt.
Tijdens je springlessen besteed je ook een deel aandacht aan nageeflijk lopen, tijdens het losrijden vooral maar het voornaamste gaat het om het springen van het parcours, de lijntjes rijden, afstanden bepalen, ritme houden, tempo controle. Tuurlijk moet d epony over de rug springen, maar dat wil niet zeggen dat de pony daarvoor een gehele proef nageeflijk zou moeten lopen. Lijkt me niet relevant voor een springpony toch?
Voor een springpony is juist het tempocontrole, algehele controle, gehoorzaamheid en ritme van belang. Dingen die je ook in een dressuurproef kunt laten zien.

Meestal als je het van te voren aan de jury verteld, houden ze er rekening mee. Dat wil niet zeggen dat ze met de punten strooien, maar als jij netjes genoeg zou rijden, wat op deze foto's wel te zien is mijns inziens, doen ze daar meestal niet moeilijk over.

Waarschijnlijk krijg ik heel bokt over me heen met deze post, maar ik weet ik welke situatie TS zit, heb het zelfde meegemaakt met stalgenootje. Het is zuur als je een springruiter bent, jouw hart en dat van je pony absoluut niet bij de dressuurwedstrijden ligt en je maar niet aan die ene winstpunt kan komen...

dat is zo'n bullshit :n
die proef duurt maximaal maar 7 minuten, het losrijden dat doe je minsten 15 minuten...
in die 15 minuten wens jij je paard wel volledig nagevelijk te hebben en in die 7 minuten niet?
ook een springpaard moet volledig nagevelijk zijn om zijn achterhand beter te kunnen trainen ;)
de training van een springpaard is maar op een paar punten verschillend van dat van een dressuurpaard
en ook je springpony moet toch echt minstens 7 minuten nageeflijk kunnen lopen...
wat is dan het probleem?
dat je het niet voor elkaar krijgt in de proef? tjsah dat ligt toch echt aan jezelf hoor!
het is onzin om dan het feit dat je een springruiter bent en dat je een springpony rijdt de schuld te geven...!