Aangekocht paard, blijkt nu zomereczeem te hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christ

Aangekocht paard, blijkt nu zomereczeem te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:30

Ik kocht in januari een pracht van een merrie. Nu met de eerste zonneschijnen blijkt ze zomereczeem te hebben.
Heeft iemand daar ervaring mee?

troi

Re: Aangekocht paard, blijkt nu zomereczeem te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:36

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:40

mijn merrie heeft daar ook last van
je kunt het beste dder manen en staartwortel met betadine zeep wassen
als je um er 1 keer mee wast heeft weinig tot geen last van eczeem en als je het steeds herhaalt dan word het minder
hoop dat je er iets aan hebt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:03

Dit is heel vervelend en de verkoper zou dit niet geweten kunnen hebben.
heb je het specifiek besproken met de verkoper voor het geval dat het paard dit zou hebben?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:20

friesiszwart schreef:
heb je het specifiek besproken met de verkoper voor het geval dat het paard dit zou hebben?

hoe kun je dit niet weten dan?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:25

Zomereczeem kan zomaar opeens ontstaan, het kan dus echt zijn dat het paard het bij de vorige eigenaar niet had.
Maar heeft ze er nu al last van? Het is nog erg vroeg voor eczeem-muggetjes. Ik heb nog geen eczemers gehoord de laatste weken (ook mijn paardje heeft nog nergens last van nu).
Heb je andere dingen uitgesloten? Ander ruwvoer, ander krachtvoer, smeerseltjes, ander dekje, andere deken, stress door verhuizing, eerste voorjaarshengstigheid? Er zijn zoveel dingen waarvan een paard jeuk kan krijgen.
Ik hoop voor je dat het geen ZE is, want dat gaat niet meer weg. Dan wordt het uitproberen welk spulletje bij jouw paard goed werkt (is bij elk paard anders), en/of een eczeemdeken.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:37

jowien schreef:
Zomereczeem kan zomaar opeens ontstaan, het kan dus echt zijn dat het paard het bij de vorige eigenaar niet had.
Maar heeft ze er nu al last van? Het is nog erg vroeg voor eczeem-muggetjes. Ik heb nog geen eczemers gehoord de laatste weken (ook mijn paardje heeft nog nergens last van nu).
Heb je andere dingen uitgesloten? Ander ruwvoer, ander krachtvoer, smeerseltjes, ander dekje, andere deken, stress door verhuizing, eerste voorjaarshengstigheid? Er zijn zoveel dingen waarvan een paard jeuk kan krijgen.
Ik hoop voor je dat het geen ZE is, want dat gaat niet meer weg. Dan wordt het uitproberen welk spulletje bij jouw paard goed werkt (is bij elk paard anders), en/of een eczeemdeken.

Oh sorry, dat wist ik niet!
Maar de mugjes zijn bij sommige al wel actief! Hier ook nog nergens last van, maar ken een aantal eczeempaarden die nu al staan de schuren.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:42

Kan ook komen door voer verandering, stress, noem maar op.
Mijn paarden schuren nu al, vanwege het feit dat ze in de rui zijn, niet vanwege de vliegen.

Ik gebruik voor de jeuk het middel derfen, dit is een zeer probaat middel bij jeuk, mocht je er meer informatie over willen hebben, laat je het maar weten.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:49

mijn pony staat ook al flink te schuren, door dat ze erg in de rui is...

wat bij mijn pony echt goed geholpen heeft. is geen wortel meer eten. ook vis ik stukjes wortel uit de muesli.
daarbij krijgt ze in de zomer geen appels en ook krijgt ze alleen maar kruiden snoepjes/suikervrije snoepjes..

ik geef veel komkommer in de zomer, en ze staat met exceem deken op of vliegen deken met vaste hals

daarnaast wassen met exceem shampoo..

het lijkt veel maar werkt echt...

succes

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:03

Ik denk dat de TS bedoeld of dit een reden is om het paard retour verkoper te doen (m.a.w. verborgen gebrek)?

christ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:19

Ja, dat meen ik. Ik had bij de aankoop gevraagd of ze een probleem had. Ze had wat korter haar in de manen en de haren aan de staart waren niet zo lang. De verkoper antwoordde nee.
In vertrouwen ging de koop door.
Misschien heb ik teveel vertrouwen in de man gehad.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:06

xxriiannee schreef:
friesiszwart schreef:

hoe kun je dit niet weten dan?

Indien je in een gebied woont met weinig bossage of op een stal waar de paarden ook in de zomermaanden veel binnen staan kan ik mij voorstellen dat je als eigenaar niet hoeft te weten dat je paard zomerexceem heeft.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:10

christ schreef:
Ja, dat meen ik. Ik had bij de aankoop gevraagd of ze een probleem had. Ze had wat korter haar in de manen en de haren aan de staart waren niet zo lang. De verkoper antwoordde nee.
In vertrouwen ging de koop door.
Misschien heb ik teveel vertrouwen in de man gehad.

Vooral omdat je het paard al verdacht voor de aankoop zou ik dit op papier gehad willen hebben. Heb je er met de aankoopkeuring ook niet extra naar laten kijken?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:23

eerlijk gezegd geloof ik niet dat je deze koop ongedaan kan laten maken op basis van een verborgen gebrek.
Tenzij je op papier hebt staan dat de vorige eigenaar verklaart dat het paard zeker geen last van ZE heeft.
En dan nog kan ZE ten alle tijden ontstaan, dit kan het eerste jaar zijn dat het dier hier last van heeft.

Je kan natuurlijk wel met de vorige eigenaar in gesprek gaan om te zien of er mogelijkheden zijn.

Vreselijk vervelend voor je trouwens, ik kan me voorstellen dat je er goed van baalt!!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:10

Zomereczeem kan ook ontstaan door een plotse verandering in de voeding. (veel eiwitten en suikers). Het zou dus zomaar kunnen dat jouw paard het bij jou heeft "opgelopen".

Ik denk niet dat dit volledig te bewijzen valt en daarmee kun je de koop ook niet zomaar ongedaan maken.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:51

Zomereczeem kan een paard niet krijgen door verandering van voer hoor ;) Dat is alleen een reden waar een paard jeuk van kan krijgen, maar geen ZE ;)

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:19

Vooral goed bijhouden. Een beetje de jeuk voor zijn. Een deken kan ook goed werken.